Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leroy is niet helemaal lekker. Upd. laat urine lopen??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Leroy is niet helemaal lekker. Upd. laat urine lopen??

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Leroy is al een poosje niet helemaal zichzelf, dus ik heb vanmorgen toch maar een afspraak gemaakt met de dierenarts, morgen om 12:00. Ik denk zelf dat het misschien met zijn nieuwe voeding te maken heeft, hij staat sinds een paar maanden op kvv.

Dat beviel eerst heel goed, hij was levendig en zijn ontlasting ziet er veel beter uit en veel minder vaak. Op een gegeven moment begon zijn vacht enorm te stinken, dus zijn we van merk gewisseld (van overwegend smuldier naar rodi) maar de geur bleef. Toen heb ik hem gewassen (misschien was hij gewoon vies). Dat heeft wel iets geholpen maar hij ruikt nogsteeds niet lekker, en dat vond ik eerder wel!
Ook is zijn vacht wat minder mooi, iets vetter en doffer.
Soms heeft hij jeuk, terwijl hij regelmatig advantage druppels krijgt.

Hij heeft ook minder energie, minder werklust. Maar als hij eenmaal bezig is, heeft hij nog wel zijn dolle vijf en trekt hij nogsteeds sprintjes. Het lijkt allemaal gewoon net iets minder krachtig dan voorheen.

Hij is de laatste tijd af en toe een dag aan de diarree en hij heeft soms wat slijm bij de ontlasting. Af en toe is hij misselijk (met of zonder braken). En hij heeft lipplooi eczeem. Hij heeft ook zo z'n dagen dat hij steeds gras wil eten.

Maar het gaat zo op en neer dat ik elke keer denk dat het wel weer wat beter gaat. Dus ik laat hem nu toch maar eens onderzoeken. Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Denken jullie ook aan het voer?

Wat kan ik verwachten bij de dierenarts? Lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek?

:U: Ik wilde het gewoon even kwijt, ook om alles even op een rijtje te hebben als we morgen naar de dierenarts gaan.
Laatst gewijzigd door Laura & Leroy op 11 jul 2012 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Leroy is niet helemaal lekker.

Ongelezen bericht door Fizgig »

Je zou hem kunnen laten testen op giardia, dat geeft af en toe diarree en lusteloosheid als symptomen. En je kunt een standaard bloedwerkje laten maken, dat geeft de gezondheidstoestand weer van zijn organen en daaraan kun je veel aflezen over aandoeningen etc. Misschien nog een allergiescreening, dan weet je of ie ergens allergisch voor is. Wel duur allemaal hoor, maar dan weet je het wel. Nou succes. Wij gaan morgen waarschijnlijk ook even langs de dierenarts, Bruno bijt steeds aan zijn poepke dus ik denk aan verstopte anaalklieren. Maar die mag de DA voor me legen, haha.
Laura & Leroy
Zeer actief

Tja, het kan inderdaad van alles zijn. Het zou mooi zijn als de dierenarts het direct weet 'maar ooh, dat is ... en dat is zo weer over als je ...'. Maar dat zal wel niet :(
Wormen kan ik wel eens bekijken.

Jij ook succes morgen met Bruno, dat is inderdaad een klusje voor de da :mrgreen:
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Het lichamelijk onderzoek was goed, de dierenarts vond niet meteen een reden om bloed af te nemen. Hij zei dat het inderdaad klinkt als iets wat van het eten komt. Ik heb wel een wormenkuur meegekregen.

Nou heeft Leroy vandaag met lange tanden z'n smuldier kip gegeten en nu is hij aan de diarree. Dat wordt dus zoeken naar wat anders. Zouden brokken voor hem toch beter zijn?

Ik zal zijn fokker eens vragen wat zij de honden tegenwoordig voert.
Afbeelding
Loraine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loraine »

Rodan reageert goed op Cavom. (ook smuldier en Rodi overigens, krijgt ie 2 dagen in de week) Cavom ook betere ontlasting dan wanneer hij op geëxpandeerde brokken staat. Heb ik van het bouvierforum, waren toen meerdere boeffies op Cavom.
Misschien ook iets voor Leroy.
Fizgig
Zeer actief

Ik geef ook cavom en drie keer in de week smuldier erbij. Prima drollen hoor. Geen giardia test laten doen? Is de ontlasting ook een beetje gelig? Want dat kan op giardia wijzen. Nou fijn dat er verder niks aan de hand was!
Laura & Leroy
Zeer actief

Hij kreeg voor de kvv ook Cavom. Dat ging redelijk, maar hij had toen wel veel en wat breiige ontlasting. Dus dat was het voor hem denk ik toch niet helemaal..
In het begin (nouja, toen hij het gewend was) had hij mooie harde ontlasting met de kvv, toen stond ik te kijken van het verschil! Maar nu gaat het helemaal niet goed :(

De dierenarts had ook brokken, maar die waren best wel duur. Als het moet dan moet het, maar ik ga eerst zelf nog even (via de fokker en het forum) op zoektocht!

Zou barf iets voor hem zijn, of is dat geen goed idee als hij hier al niet goed op reageert?
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Fizgig schreef:Ik geef ook cavom en drie keer in de week smuldier erbij. Prima drollen hoor. Geen giardia test laten doen? Is de ontlasting ook een beetje gelig? Want dat kan op giardia wijzen. Nou fijn dat er verder niks aan de hand was!
Heel fijn, dat ben ik dus vergeten. :oohja:
Kun je gewoon een zakje ontlasting brengen en dat ze dat controleren? Dan kan ik dat misschien maandag laten doen.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Nou als je ontlasting in wilt leveren, moet dat, dacht ik, drie dagen achter elkaar. Je kunt ook de snap-test laten doen, maar dan moet je hond weer mee, want dat doen ze met een soort wattenstaafje in de poeperd. Maar niet elke dierenarts heeft die snap-test dus daar moet je even over bellen.

O en over brokken, op deze site kun je soorten brokken vergelijken. Er staat vermeld hoeveel graan erin zit, en wat voor soort. Ik zou de brokken met tarwe vermijden, rijst en maïs wordt vaak beter verdragen.

http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

En op deze site kun je soorten kvv vergelijken, daar staat ook bij waar gluten inzitten.

http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijk ... =asc&keys=

Ja en barfen vinden veel honden heerlijk, maar zelf samenstellen, daarvoor moet je wel flink wat inlezen voor je dat goed kunt doen. Ik geef er zelf gewoon af en toe wat runderkraakbeen bij en andere botjes. Misschien moet je even zoeken waar hij het het best op doet. Als je prijs je trouwens niet uitmaakt, ik zou zelf het liefst taste of the wild voeren, maar dat is me echt te duur hoor. Dat kost zowat net zoveel per kilo als biefstuk! Nou succes, ik vind ook een hond hoort goeie, stevige drollen te hebben en anders moet je gewoon even zoeken wat er scheelt.
Laura & Leroy
Zeer actief

Bedankt voor het meedenken!

En Fizgig, bedankt voor de sites. Dat is inderdaad wel handig.

Als ik kijk naar een betaalbare brok zonder tarwe binnen, dan zie ik bijvoorbeeld Naturis Adult, Markus Muhle en Kjens zalm&rijst. Daar ga ik eerst maar wat meer over opzoeken. Vooral Naturis Adult lijkt me op het eerste gezicht wel wat.

En wat betreft Kjens zalm&rijst, is het niet wat eentonig voor een hond om alleen maar zalm te eten?

*Misschien kan dit topic inmiddels beter naar Voeding worden verplaatst? Dan hoor ik het wel.
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Nou, sinds z'n ontbijt van gisterochtend is hij aan de diarree. We lopen af en aan met hem naar buiten, en dan komt er weinig tot niets. Ik had voor vannacht een trui, broek en schoenen op de bank klaargelegd waar ik -hop- zo in kon, want ik ging er al van uit dat hij het niet de hele nacht zou redden. En dat was ook zo, om iets voor vijf hoorde ik hem en zijn we er weer uit geweest.

Er komt nu dus steeds praktisch niks, alleen een paar druppels slijm. Maar hij heeft wel steeds drang. En nou zag ik zonet dat er ook een beetje bloed bij zat! Dus de dd dierenarts gebeld (gelukkig dezelfde man waar we van de week waren) en hij dacht aan een dikke darm ontsteking. Hij zei dat het bloed van al dat persen kan komen.

Hij mag wel wat eten, witte rijst, witbrood, gekookte kip en dan kleine beetjes tegelijk. Dus de rijst staat nu op. Hij zal wel trek hebben want ik had hem vanmorgen nog niks gegeven.

Hij is helemaal niet lekker, maar is niet lusteloos of suf. Als dat zo is, moet ik weer bellen en dan kunnen we komen.

Arm mannetje :ugh:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Let even op dat hij voldoende vocht binnen krijgt en neem zijn temperatuur op.
Bij twijfel weer naar de DA :ok:

Heeft hij finidiar meegekregen van de DA?

Laat de rijst afkoelen in het kookwater, dan krijgt hij wat extra vocht binnen, als hij tenminste wil eten. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Laura & Leroy
Zeer actief

Nee, hij heeft niets meegekregen van de da. Behalve de wormenkuur maar die heeft hij nog niet gehad.
Hij ligt nu te slapen. Als hij wakker is, zal ik hem de rijst (in het kookvocht :))geven. Ik ben benieuwd of hij het wat vindt..
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Hij heeft net met tegenzin de rijst opgegeten. Normaal is z'n het hap-slik-weg en nu nam hij wel drie keer pauze om zich in z'n nek te krabben. :U:

Ik had hem ongeveer anderhalve opscheplepel gegeven.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Met tussenpozen een kleine portie geven :ok:
Zit er een beetje bouillonsmaak aan?

Ik kook in zulke gevallen de rijst met een flintertje bouillonblok en wat kippenvlees samen.
Dat smaakt wat lekkerder :wink:

Het gaat nu eerst om het vocht.
Het echte eten komt wel weer, is nu niet zo belangrijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Laura & Leroy schreef:Nee, hij heeft niets meegekregen van de da. Behalve de wormenkuur maar die heeft hij nog niet gehad.
Hij ligt nu te slapen. Als hij wakker is, zal ik hem de rijst (in het kookvocht :))geven. Ik ben benieuwd of hij het wat vindt..
Die wormenkuur zou ik nu ook niet geven als je geen wormen verwacht (dat gif kan hij helemaal niet gebruiken nu)
Wat ik wél weer zou geven is probiotica.

Tjsah en verder zou het van alles kunnen zijn.
Als ze dan toch de ontlasting onderzoeken op giardia, laat ze dan ook op coccidiose testen.

Beterschap!
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Bedankt voor het meedenken.

Hij heeft gisteravond nog wat rijst met kookvocht gehad, maar hij drinkt verder niet. Ik zal wat kip en bouillon erbij koken zal ik doen! Vandaag moet hij wel echt meer vocht binnen krijgen.

Gisteravond leek het iets beter te gaan maar vannacht vond ik een vieze plas diarree onder de tafel, tegen de stoelpoten en de muur... :schrik: Ik voel me wel schuldig dat ik hem niet gehoord heb :ugh:

Mijn vriend is nu met hem buiten, ik ben benieuwd hoe het is. Ik mag toch hopen dat het vandaag weer wat beter zal gaan.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Heeft hij niks gegeten wat vast kan zitten?
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Het lijkt me niet..
Hij sloopt nooit iets en zit buiten altijd aan de lijn. Maar ja, zeker weten doe ik het idd niet.

Het lijkt nu weer wat beter te gaan. Hij is er vandaag nog maar 2x uit geweest en gaat nu weer een rondje. Het eten/drinken gaat nog steeds met tegenzin, maar er gaat in ieder geval iets in!
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

En iets van een darmontsteking ofzo? Tessa van mij heeft dat ooit gehad, ook heel veel diarree en dus ook buikpijn waardoor ze slecht wilde eten. Daar was wel een stevige AB kuur voor nodig om het te verhelpen.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Laura & Leroy
Zeer actief

Die dierenarts vermoedde een dikke darm ontsteking, maar er hoefde niet meteen iets aan te worden gedaan..? Alleen als het erger werd of als hij lusteloos werd. Dat is hij gelukkig niet, al merk ik natuurlijk wel dat hij niet lekker is en dat hij weinig energie heeft.

Als het morgen nog niet aanzienlijk beter is, bel ik inderdaad wel om te vragen of hij er niet iets voor kan krijgen.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Wat vervelend, ik zou wel een kuurtje ervoor halen inderdaad. En hij moet echt drinken. Als hij dat niet doet en hij heeft al twee drie dagen diarree, kan hij uitgedroogd gaan raken. Eigenlijk moet hij extra drinken omdat hij veel vocht kwijt raakt door de diarree. Misschien voor een keertje iets door het water doen wat hij erg lekker vindt? Ik roep maar wat hoor, scheutje limonade, scheutje melk, bouillon of desnoods los je wat pindakaas in heet water op en doet dat door het water. Als hij niet drinkt, zou ik me meer zorgen gaan maken. Je kunt de uitdroging checken door zijn vel op te tillen. Dat hoort meteen weer terug te veren. Gaat dat langzamer, kan hij uitgedroogd zijn. Dit soort dingen gebeuren ook altijd in het weekend! Nou hoop dat hij morgen weer wat beter is dan nu.
Laura & Leroy
Zeer actief

:cheer: Het gaat sinds gistermiddag weer veel beter met Leroy! De gekookte kip met rijst en (natriumarme) bouillon is een groot succes. Ik heb een soort soep gemaakt, zodat hij meer vocht binnen krijgt en dat gaat erg goed. Hij is heeft ook sinds gistermiddag niet meer gepoept.

Het heeft hem wel veel energie gekost, hij slaapt nu wat meer. Maar wat ben ik blij met deze grote verbetering :cheer: Bedankt voor het meedenken!
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Fijn dat het de goede kant op gaat :cheer:
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Dat hebben we niet meer, aangezien we zelf op de zoutloze toer zijn :mrgreen: Zou het beter zijn, om gewone bouillon te doen? Of gaat het meer om de smaak?
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Ik was inderdaad van plan om hem morgen wat Cavom brokjes door de soep te doen. En hem zo maar weer te wennen aan de brokken. Vers gaan we de eerstkomende tijd in ieder geval echt niet meer doen..
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Gelukkig, dan doe ik het zo!
Straks vindt ie het veel te lekker zo, dan wil hij helemaal niet terug op die droge brokken :LOL:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Laura & Leroy schreef:Gelukkig, dan doe ik het zo!
Straks vindt ie het veel te lekker zo, dan wil hij helemaal niet terug op die droge brokken :LOL:
Fijn dat hij zo goed opknapt :ok:
Ik deed steeds wat meer brokken en wat minder rijst.
In een paar dagen was mijn hond dan weer op de gewone brokken.
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Re: Leroy is niet helemaal lekker. Upd: laat urine lopen??

Gelukkig heeft hij geen diarree meer gehad. Gister heeft hij wat brokjes door de rijst met kip en bouillon gehad, hij vond het heerlijk.

Maar 's avonds toen hij vlak voor we uit gingen uit zijn mand kwam, liet hij wat urine gaan bij het opstaan :O: En ik zag een natte plek op z'n kussen.. Hij had het zelf niet eens door.

Hij zal wel van alles gevoeld hebben in z'n buik, buikpijn en gerommel, zou hij daardoor de druk op z'n blaas niet gevoeld hebben? Of heeft hij te veel bouillon gehad?

Ik hoop dat het een eenmalig gebeuren was, zal het vandaag goed in de gaten houden.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Re: Leroy is niet helemaal lekker. Upd. laat urine lopen??

O wat gek. Misschien een blaasontsteking? Of zou hij last hebben van zijn prostaat? Ik weet niet of een hond wel een keer per ongeluk incontinent kan zijn, incidenteel. En hij had het ook niet door, da's ook gek eigenlijk. Ik weet het niet, maar ik denk dat ik ermee naar de dierenarts zou gaan, omdat ik er geen ervaring mee heb verder. Om even zijn prostaat te checken ofzo, voor de zekerheid. Nou hopen maar dat het bij één keer blijft dan!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”