Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verdorie!!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Re: Verdorie!!

Ongelezen bericht door chaos »

Als ik in de Eemshaven sta met een hond die erg ziek is, is mijn eerste gedachte toch echt niet om een topic te openen op een hondenforum...

Sterkte hopelijk gaat het snel weer beter.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

crutz schreef:

ze reageert nog, maar is al wel helemaal slap, tijden shet wandelen zou ik dan dus er in zo'n situatie voor kiezen haar tot aan de liezen oid in het water te zetten, zodat het bovendek droog blijft (ivm broeien) en ze toch goed koelt...
Dat is in mijn ogen tijdens een noodgeval niet van belang of het bovendek droog blijft of niet. Tijdens wandelen is het weer een ander verhaal of het verstandig is om tussendoor je hond af te laten koelen in het water om daarna weer met een bal te gaan gooien :wink:
Maeve schreef:

Sorry maar ik blijf me hier aan ergeren, doe toch eens rustig met dit weer! Niet specifiek op Fafo gericht hoor maar half Nederland wil ineens met de hond fietsen, rennen, balletjes gooien. Als het warmer is dan een graad of 25 neem ik geen bal mee tijdens de wandeling en de lange wandeling doen we dan sochtends of savonds.
Gisteren was er iemand aan het fietsen om een uur of 12 smiddags. Hij stond naast mij bij het stoplicht met de hond en ik vroeg of ik wat mocht vragen en zette mijn auto stil aan de overkant. Nadat de hond de schaduw opzocht van de huizen die er stonden vroeg ik of ik heel brutaal mocht zijn om hem zijn schoenen uit te laten doen en in de zon met zijn blote voeten op het asfalt te gaan staan. Meneer schrok van de hitte en ik zei hem van daar laat u de hond over rennen met de enige plekken waar zij hun warmte kwijt kunnen. Gelukkig was meneer verstandig en is naar huis gelopen. Hopelijk blijft dit hem bij en zal hij het doorvertellen aan andere fietsers met honden
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mirretje »

ik denk niet dat heel nederland ineens wil gaan fietsen ballen gooien ed. Dat is waarschijnlijk iets wat dagelijks gebeurd en mensen staan niet stil bij het feit dat het snel te heet is voor de hond. Ik dacht vanmorgen ook dat het koel genoeg was. Vond het zelfs een beetje fris in mijn hempje en rokje. Maar als ik dit dan lees van Fay...dat is ook vanmorgen gebeurd...dus het was toen al te warm voor de honden. Ik doe wel rustiger aan en ook de wandelingen zijn korter. En als wij gaan zwemmen wordt het hoofd ook nat van Rocco. Die duikt zo onbesuisd het water in dat het erg opspat en dus ook op zijn kop terecht komt. Maar ook met zwemmen moet je natuurlijk uitkijken dat snap ik.
Nog even iets anders....wij hebben een peugeotje zonder airco. De temperatuur kan behoorlijk oplopen ook al zijn alle ramen open. Wat kan ik doen om het voor de hond fijner te maken? Hij gaat namelijk niet graag de auto meer in nu het zo warm is. En als we naar het bos of het water willen dan moet hij toch echt even in die auto....zou een koelband ofzo helpen?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Sterkte met Fay!!
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge O schreef:
Maeve schreef:Wat betreft zwemmen met warm weer: verkijk je daar niet op! Ja het lichaam koelt af maar het hoofd komt zelden onder water. Gevolg is dat de hersenen wel te warm worden, uitzetten en inderdaad kortsluiting veroorzaken uiteindelijk terwijl het lichaam koel blijft zodat de hond gemakkelijk zijn eigen grens over gaat.
dat is onzin, hersenen kunnen in die omstandigheden niet oververhit raken want ze worden uiteraard gekoeld via het bloed.
Ik ken mensen die op die manier hun hond verloren. Tijdens het spelen met de bal in het water viel hij om en overleed niet veel later. Omdat ze niet snapten wat er was gebeurt is hij onderzocht en bleek dat de oorzaak te zijn geweest.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

chrico schreef:
crutz schreef:

ze reageert nog, maar is al wel helemaal slap, tijden shet wandelen zou ik dan dus er in zo'n situatie voor kiezen haar tot aan de liezen oid in het water te zetten, zodat het bovendek droog blijft (ivm broeien) en ze toch goed koelt...
Dat is in mijn ogen tijdens een noodgeval niet van belang of het bovendek droog blijft of niet. Tijdens wandelen is het weer een ander verhaal of het verstandig is om tussendoor je hond af te laten koelen in het water om daarna weer met een bal te gaan gooien :wink:
das waar, met Baudi toen ook niet op gelet, maar als het nog kan zou ik er wel op proberen te letten...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mirretje schreef:ik denk niet dat heel nederland ineens wil gaan fietsen ballen gooien ed. Dat is waarschijnlijk iets wat dagelijks gebeurd en mensen staan niet stil bij het feit dat het snel te heet is voor de hond. Ik dacht vanmorgen ook dat het koel genoeg was. Vond het zelfs een beetje fris in mijn hempje en rokje. Maar als ik dit dan lees van Fay...dat is ook vanmorgen gebeurd...dus het was toen al te warm voor de honden. Ik doe wel rustiger aan en ook de wandelingen zijn korter. En als wij gaan zwemmen wordt het hoofd ook nat van Rocco. Die duikt zo onbesuisd het water in dat het erg opspat en dus ook op zijn kop terecht komt. Maar ook met zwemmen moet je natuurlijk uitkijken dat snap ik.
Nog even iets anders....wij hebben een peugeotje zonder airco. De temperatuur kan behoorlijk oplopen ook al zijn alle ramen open. Wat kan ik doen om het voor de hond fijner te maken? Hij gaat namelijk niet graag de auto meer in nu het zo warm is. En als we naar het bos of het water willen dan moet hij toch echt even in die auto....zou een koelband ofzo helpen?

er zijn koelmatten, kwam vorig jaar op een wedstrijd ook iemand tegen die die in zn autokennel had liggen voor tussen de oefeningen door...
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

Ok...dan ga ik daar eens even op googlen. Vind het zo sneu dat hij er zo'n last van heeft in de auto. En als zo'n mat dat kan oplossen...
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Wat zijn jullie vlug met oordelen. Hoeft toch niet percé oververhitting zijn.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef:
Maeve schreef:Wat betreft zwemmen met warm weer: verkijk je daar niet op! Ja het lichaam koelt af maar het hoofd komt zelden onder water. Gevolg is dat de hersenen wel te warm worden, uitzetten en inderdaad kortsluiting veroorzaken uiteindelijk terwijl het lichaam koel blijft zodat de hond gemakkelijk zijn eigen grens over gaat.
dat is onzin, hersenen kunnen in die omstandigheden niet oververhit raken want ze worden uiteraard gekoeld via het bloed.
Ik weet van Jody dat ze rustig aan doet en af en toe een bal gooit in het water, die de honden dan apporteren...
Zeker niet aan één stuk door.

Ik loop ook met warm weer en op dezelfde manier daar en aan zee met de honden, dus had eigenlijk helemaal niet verwacht dat het op die manier tot oververhitting kan komen :ugh:
Paddle
Zeer actief

Ik vraag me af hoe ze dat doen in landen waar het elke dag zo'n weer en temperatuur is, of nog veel warmer.
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Het was geen oververhitting, dat leek me al sterk want daar houd ik altijd al rekening mee. We hebben eerst een half uur alleen gewandeld door een stuk bos, en daarna pas toen we bij een meertje kwamen met de bal gegooid alleen in het water.

Ze stopte na 20 minuten met achter de bal aan gaan, en ging zitten. Dus toen wilde we terug lopen en kreeg ze een aanval, ze verkrampte helemaal en stond bijna recht overeind. Zakje toen op de grond en bleef liggen. Daarna liep ze nog wat vaag en ging ze rollen en bleef ze liggen. En daarna deed ze niets meer. We hebben haar het hele stuk terug gedragen en ze hield zich helemaal slap. Tot we bij de weg kwamen en toen ben ik met haar in de schaduw in het gras gaan zitten en is mijn vriend met de andere honden naar de auto gerend en heb in daar gewacht.

We zij meteen naar de DA gereden, en daar deed ze ook niets, bleef liggen en liet haar urine lopen. En eenmaal binnen is ze helemaal onderzocht, temperatuur was 38,1.

Nu kunnen het meerdere dingen zijn. Ze heeft een hartruis, dus daar kan het mee te maken hebben. Ze kan een lichte aanval van epilepsie hebben gehad, of EIC. Maar dat zou voornamelijk bij labradors voorkomen.

Nu heb ik naderhand de fokker opgebeld om te vragen of ze op EIC getest was, maar die vertelde dat ze bij 4 tollers (niet van haar) van verschillende kennels en verschillende lijnen weet dat ze alle 4 na veel achter elkaar zwemmen met warmer weer alle 4 neer klapte en stierven. 1 van de 4 had de DA ook nog gehaald maar overleed daar.

Dus dit verhaal net ook meteen aan de DA verteld, en ik hou Fay scherp in de gaten en mocht ik het verontrustend vinden wordt ze daar meteen opgenomen.

Maar ze heeft inmiddels een stuk zelf gelopen en nu net gegeten, dus gelukkig gaat het beter. Maar ik vind het een eng iets.

Ik laat haar deze maand onderzoeken op verschillende punten en ga haar niet lang achter elkaar meer laten zwemmen.

Pfff ben me rotgeschrokken..
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Paddle schreef:Wat zijn jullie vlug met oordelen. Hoeft toch niet percé oververhitting zijn.
nee, dat zei ik zelfs nog, maar het was wel mijn eerste ingeving.

Toch ben ik blij me het topic want veel mensen snappen neit dat het ook als de zon niet schijnt enorm warm/broeierig/benauwd kan zijn!

Suzanne
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Paddle, daar speelt denk ik gewenning ook een rol? Hier hebben mijn honden het op de 1e warme dag ook moeilijker dan op de laatse zeg maar. En aanpassing van je schema, denk aan siesta.

Ben het wel met je eens dat de conclusie nu wel erg snel getrokken is.
Afbeelding
Ήυs

Suzanne123 schreef:
Paddle schreef:Wat zijn jullie vlug met oordelen. Hoeft toch niet percé oververhitting zijn.
nee, dat zei ik zelfs nog, maar het was wel mijn eerste ingeving.

Toch ben ik blij me het topic want veel mensen snappen neit dat het ook als de zon niet schijnt enorm warm/broeierig/benauwd kan zijn!

Suzanne
Maar daarom schreef ik nog snel tussendoor hier een bericht want soms komen er ideeen waar je zelf op dat moment niet aan denkt en daar kun je veel aan hebben op zo'n moment.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fafo schreef:Het was geen oververhitting, dat leek me al sterk want daar houd ik altijd al rekening mee. We hebben eerst een half uur alleen gewandeld door een stuk bos, en daarna pas toen we bij een meertje kwamen met de bal gegooid alleen in het water.

Ze stopte na 20 minuten met achter de bal aan gaan, en ging zitten. Dus toen wilde we terug lopen en kreeg ze een aanval, ze verkrampte helemaal en stond bijna recht overeind. Zakje toen op de grond en bleef liggen. Daarna liep ze nog wat vaag en ging ze rollen en bleef ze liggen. En daarna deed ze niets meer. We hebben haar het hele stuk terug gedragen en ze hield zich helemaal slap. Tot we bij de weg kwamen en toen ben ik met haar in de schaduw in het gras gaan zitten en is mijn vriend met de andere honden naar de auto gerend en heb in daar gewacht.

We zij meteen naar de DA gereden, en daar deed ze ook niets, bleef liggen en liet haar urine lopen. En eenmaal binnen is ze helemaal onderzocht, temperatuur was 38,1.

Nu kunnen het meerdere dingen zijn. Ze heeft een hartruis, dus daar kan het mee te maken hebben. Ze kan een lichte aanval van epilepsie hebben gehad, of EIC. Maar dat zou voornamelijk bij labradors voorkomen.

Nu heb ik naderhand de fokker opgebeld om te vragen of ze op EIC getest was, maar die vertelde dat ze bij 4 tollers (niet van haar) van verschillende kennels en verschillende lijnen weet dat ze alle 4 na veel achter elkaar zwemmen met warmer weer alle 4 neer klapte en stierven. 1 van de 4 had de DA ook nog gehaald maar overleed daar.

Dus dit verhaal net ook meteen aan de DA verteld, en ik hou Fay scherp in de gaten en mocht ik het verontrustend vinden wordt ze daar meteen opgenomen.

Maar ze heeft inmiddels een stuk zelf gelopen en nu net gegeten, dus gelukkig gaat het beter. Maar ik vind het een eng iets.

Ik laat haar deze maand onderzoeken op verschillende punten en ga haar niet lang achter elkaar meer laten zwemmen.

Pfff ben me rotgeschrokken..
:knuffel: Wat een schrik zeg! Ik kon me al niet voorstellen dat je daar niet op gelet zou hebben.

Wat ontzettend naar en vreemd, en nu weet je nog niet wat er is...
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Er was toch een week geleden ook een hond die zwaar in de problemen kwam na zwemmen? Watervergiftiging toch? Was meen ik ook een toller of ben ik in de bonen?
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Paddle schreef:Ik vraag me af hoe ze dat doen in landen waar het elke dag zo'n weer en temperatuur is, of nog veel warmer.
Noem eens zulke landen op waar er zoveel met honden gewandeld word als in Nederland :wink: Ik ben in aardig wat warme landen geweest en zie daar de honden meestal los en lui in de schaduw liggen op het warmst van de dag.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Ήυs

Maeve schreef:
Inge O schreef:
Ik ken mensen die op die manier hun hond verloren. Tijdens het spelen met de bal in het water viel hij om en overleed niet veel later. Omdat ze niet snapten wat er was gebeurt is hij onderzocht en bleek dat de oorzaak te zijn geweest.
Dit verhaal dus, maar de oorzaak is daar nooit van gevonden hoor. Ze dénken aan een herseninfarct, maar wat de precieze reden is, is niet bekend.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Sas schreef:Er was toch een week geleden ook een hond die zwaar in de problemen kwam na zwemmen? Watervergiftiging toch? Was meen ik ook een toller of ben ik in de bonen?
Ja klopt, dat was ook een toller, Kiran van Brenda. Zij heeft er nog een topic over geopend, ze dacht dat Kiran in een soort shock was. Of het watervergiftiging was, weet ik niet.

Edit: even een linkje voor Jody naar het betreffende topic: Klik
Laatst gewijzigd door luna2906 op 05 jul 2012 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Paddle
Zeer actief

Ja, op het warmst van de dag. Maar er zijn plaatsen genoeg waar het zelfs 's nachts amper afkoelt voor weken aan een stuk.

Die honden liggen toch niet 24/7 in de schaduw denk ik.
Afbeelding
Ήυs

dagmar88 schreef:

:knuffel: Wat een schrik zeg! Ik kon me al niet voorstellen dat je daar niet op gelet zou hebben.

Wat ontzettend naar en vreemd, en nu weet je nog niet wat er is...
Nee het is inderdaad raar.. Ik ga het wel proberen uit te zoeken en dingen uit te sluiten.
Ήυs

luna2906 schreef:
Sas schreef:Er was toch een week geleden ook een hond die zwaar in de problemen kwam na zwemmen? Watervergiftiging toch? Was meen ik ook een toller of ben ik in de bonen?
Ja klopt, dat was ook een toller, Kiran van Brenda. Zij heeft er nog een topic over geopend, ze dacht dat Kiran in een soort shock was. Of het watervergiftiging was, weet ik niet.

Edit: even een linkje voor Jody naar het betreffende topic: Klik
Ja super! Dank je. Het schijnt dus vaker voor te komen bij tollers. Dan heb ik waarschijnlijk veel geluk gehad vandaag :( maar vind het maar eng..
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Goed dat je even een update gegeven hebt.
Ik hoop dat je er achter komt wat het geweest is en hopenlijk de volgende keer kunt voorkomen.
Zo'n schrik gaat je niet in de koude kleren zitten.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat een schrik! Ik hoop dat je er achter gaat komen wat het nou was!
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Paddle schreef:Ja, op het warmst van de dag. Maar er zijn plaatsen genoeg waar het zelfs 's nachts amper afkoelt voor weken aan een stuk.

Die honden liggen toch niet 24/7 in de schaduw denk ik.
Die honden zijn daaraan gewend en worden niet verplicht aan een lijntje mee te wandelen of verplicht met de baas mee te lopen. Denk dat dat ook het grootste verschil maakt.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, wat een vreemd iets!
Je zou denken dat het iets is bij Tollers als ik die dingen zo eens terug lees. Maar wat?
Ik moet zeggen, ik heb gisteren bv twee uur vertoefd op het ES, het was heet, veel warmer dan hier.
En dan dus een half uurtje heen en later een half uurtje terug ook nog.
Ze doen dan erg rustig aan en poedelen heel wat af, maar ze kunnen daar prima tegen hier.
En Willemijn en RR hebben gewoon een uur als een dolle konijntjes gejaagd en uitgegraven :19:

Blijkbaar is er iets bij Tollers waardoor er wat fout gaat.
Kan me voorstellen dat het eng is, zeg!
Is er helemaal niets bekend van al die andere honden die iets dergelijks hebben gehad?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ήυs

Marjoleine schreef:Nou, wat een vreemd iets!
Je zou denken dat het iets is bij Tollers als ik die dingen zo eens terug lees. Maar wat?
Ik moet zeggen, ik heb gisteren bv twee uur vertoefd op het ES, het was heet, veel warmer dan hier.
En dan dus een half uurtje heen en later een half uurtje terug ook nog.
Ze doen dan erg rustig aan en poedelen heel wat af, maar ze kunnen daar prima tegen hier.
En Willemijn en RR hebben gewoon een uur als een dolle konijntjes gejaagd en uitgegraven :19:

Blijkbaar is er iets bij Tollers waardoor er wat fout gaat.
Kan me voorstellen dat het eng is, zeg!
Is er helemaal niets bekend van al die andere honden die iets dergelijks hebben gehad?
Wat ik net van de fokker te horen kreeg is dat de oorzaak niet bekend was van die 4 tollers die overleden maar dat de DA's dachten richting een herseninfarct. Maar ze konden niets bevestigen.

De gevallen waren wel alle 4 gelijk. Warmer weer, en continu lang zwemmen. Dus niet af en toe een bal in het water en weer door lopen maar echt achter elkaar in het water.

Ze kwamen op de kant, en stortte in en 3 v/d 4 waren meteen dood en de 4e kwam nog bij de DA maar overleed daar alsnog.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fafo schreef:Wat ik net van de fokker te horen kreeg is dat de oorzaak niet bekend was van die 4 tollers die overleden maar dat de DA's dachten richting een herseninfarct. Maar ze konden niets bevestigen.

De gevallen waren wel alle 4 gelijk. Warmer weer, en continu lang zwemmen. Dus niet af en toe een bal in het water en weer door lopen maar echt achter elkaar in het water.

Ze kwamen op de kant, en stortte in en 3 v/d 4 waren meteen dood en de 4e kwam nog bij de DA maar overleed daar alsnog.
Hm.
Nouja, dat zal best, dat ze zoiets denken, maar het is wel erg toevallig.
De verschijnselen lijken er op. Maar is het ook echt zo?
Geen sectie, gok ik zo?

Ik zou als RV en fokker dit toch iets vinden om me erg zorgen te maken.
Het is me té toevallig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

chrico schreef:
Paddle schreef:Ik vraag me af hoe ze dat doen in landen waar het elke dag zo'n weer en temperatuur is, of nog veel warmer.
Noem eens zulke landen op waar er zoveel met honden gewandeld word als in Nederland :wink: Ik ben in aardig wat warme landen geweest en zie daar de honden meestal los en lui in de schaduw liggen op het warmst van de dag.
Precies, in dit soort landen ziet men honden toch over het algemeen anders, er wordt niet mee gewandeld of gesport, ze zijn er voor bewaking ed.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”