Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voeding pup
Moderator: moderatorteam
-
Whisky
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Soft Coated Tibetaanse Wheaten Terrier
- Aantal honden: 1
Voeding pup
Dag allemaal!
Na lange tijd hondloos te zijn geweest na het overlijden van onze Cairn Terrier Whisky komt volgende week zaterdag dan eindelijk ons nieuwe hondje: Flint! Het is een kruising tussen een Tibetaan en een Soft Coated Wheaten Terrier...lekker eigenwijs ding (nu al)! Nou krijgen de pups bij de fokker 'gewoon' puppybrok, maar wij willen graag zo snel mogelijk overschakelen op KVV. Omdat Flint ook wel eens uit logeren zal gaan of bijvoorbeeld mee op vakantie gaat leek het ons handig om hem een combinatie van brok en KVV aan te wennen, maar door de enorme hoeveelheid informatie op internet zijn we het overzicht een beetje kwijt. Persoonlijk sprak Lotgering me wel aan, maar ik hoor ook verhalen dat het wel erg vet is en vaak voor dunne ontlasting zorgt. Bij de dierenwinkel verkopen ze ook de wat minder bekende merken zoals Farmfood, Duck of Alaska, dus keuze genoeg. Qua brok zouden wij bijvoorbeeld Dog Lovers Gold of Alaska Zalm van Wolfsblut erbij willen voeren. Hebben jullie misschien ervaring met een dergelijke combinatie, of tips over wat bij jullie goed werkt?
Alvast bedankt!
Na lange tijd hondloos te zijn geweest na het overlijden van onze Cairn Terrier Whisky komt volgende week zaterdag dan eindelijk ons nieuwe hondje: Flint! Het is een kruising tussen een Tibetaan en een Soft Coated Wheaten Terrier...lekker eigenwijs ding (nu al)! Nou krijgen de pups bij de fokker 'gewoon' puppybrok, maar wij willen graag zo snel mogelijk overschakelen op KVV. Omdat Flint ook wel eens uit logeren zal gaan of bijvoorbeeld mee op vakantie gaat leek het ons handig om hem een combinatie van brok en KVV aan te wennen, maar door de enorme hoeveelheid informatie op internet zijn we het overzicht een beetje kwijt. Persoonlijk sprak Lotgering me wel aan, maar ik hoor ook verhalen dat het wel erg vet is en vaak voor dunne ontlasting zorgt. Bij de dierenwinkel verkopen ze ook de wat minder bekende merken zoals Farmfood, Duck of Alaska, dus keuze genoeg. Qua brok zouden wij bijvoorbeeld Dog Lovers Gold of Alaska Zalm van Wolfsblut erbij willen voeren. Hebben jullie misschien ervaring met een dergelijke combinatie, of tips over wat bij jullie goed werkt?
Alvast bedankt!

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Voeding pup
ik voer lotgering, voorheen ook smuldier maar omdat lotgering goedkoper is en ook andere dingen als penslappen en nekken kan leveren nu helemaal op lotgering. Geen probleem met ontlasting of wat dan ook.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
lekker de merken afwisselen. Brok eet hij vanzelf dus daar hoef je geen moeite voor te doen.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Mijn honden krijgen normaal kvv en in de vakanties nemen we altijd een hele voorraad mee in een koelbox om het op de plaats van bestemming in de vriezer te doen.
Heel af en toe krijgen ze eens brokken als ik vergeten ben vlees uit de vriezer te halen en dat is altijd feest. Er aan wennen hoeven ze dan echt niet
Heel af en toe krijgen ze eens brokken als ik vergeten ben vlees uit de vriezer te halen en dat is altijd feest. Er aan wennen hoeven ze dan echt niet
Groetjes, Marjan
-
Whisky
- Vaste gebruiker
Ok, dus in principe kun je zelfs bij een pup al verschillende soorten KVV door elkaar voeren? Denk dat we dan beginnen met de puppyversie van Lotgering (lijkt me toch fijner overschakelen vanaf brok, zo'n fijner gemalen variant) en dan langzaam ook andere soorten erbij gaan voeren. Neem aan dat hier gewoon alles in zit wat een pup nodig heeft? (Hoor nog zoveel huiverige verhalen over KVV, wordt de familie hier toch wat zenuwappig van
) Dan doen we af en toe een brokdagje tussendoor denk ik (wanneer dat zo uitkomt).
Kan niet wachten tot vrijdag!
Kan niet wachten tot vrijdag!

-
Whisky
- Vaste gebruiker
En nog een kort vraagje: wat is volgens jullie de beste soort KVV? Ik hoor zoveel verschillende verhalen, vind het moeilijk om te besluiten waar we mee gaan starten (ook omdat hier in hartje Utrecht vrijwel overal makkelijk aan te komen is). Wil m'n pup natuurlijk wel de best mogelijke start in z'n leven geven (en ben als toekomstig dierenarts ook lekker veeleisend
) dus hoor graag tips en adviezen!

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
van 10 mensen krijg je 10 verschillende antwoorden denk ik...Whisky schreef:En nog een kort vraagje: wat is volgens jullie de beste soort KVV? Ik hoor zoveel verschillende verhalen, vind het moeilijk om te besluiten waar we mee gaan starten (ook omdat hier in hartje Utrecht vrijwel overal makkelijk aan te komen is). Wil m'n pup natuurlijk wel de best mogelijke start in z'n leven geven (en ben als toekomstig dierenarts ook lekker veeleisend) dus hoor graag tips en adviezen!
Voor mij Lotgering en Smuldier. Mijn jongste reu is helemaal op Smuldier opgegroeid, het enige wat ie gehad heeft vanaf 3 weken oud tot ruim 1 jr oud... Is me uitstekend bevallen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Whisky
- Vaste gebruiker
De hoeveelheid waarde die ik aan het antwoord hecht hangt ook een beetje af van wíe er antwoord
Smuldier is wel makkelijk verkrijgbaar, dus ook wel een idee om mee te starten..bedankt voor je antwoord!
Smuldier is wel makkelijk verkrijgbaar, dus ook wel een idee om mee te starten..bedankt voor je antwoord!

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
afwisseling maakt de kans het grootst dat je alles geeft wat hij nodig heeft. Niet al je kansen op 1 merk inzetten. Ik ben wel benieuwd naar 'alle huiverige verhalen'?
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Het beste merk is waar je hond het het beste op doet 
Beetje flauw antwoord misschien, maar ik heb gemerkt dat verschillende honden het heel verschillend doen op verschillende merken
Ik heb hier nu een witje, nogal gevoelig op de darmen. Snel brijig of zelfs diarree.
Die krijgt nu uiteindelijk lotgering, maar dan aangevuld met botwerk (een lamsrib, vier kippenekjes, daar moet je aan denken qua aanvulling). Dat werkt voor háár.
Mijn vorige hond kon je alles geven, die floreerde overal op. Brok van de aldi, BARFhapjes, menseneten, maakte haar niet uit.
Brok hoef je niet aan te leren, inderdaad. Dat is voor een kvv hond volgens mij een bak vol snoepjes of zo.
Beetje flauw antwoord misschien, maar ik heb gemerkt dat verschillende honden het heel verschillend doen op verschillende merken
Ik heb hier nu een witje, nogal gevoelig op de darmen. Snel brijig of zelfs diarree.
Die krijgt nu uiteindelijk lotgering, maar dan aangevuld met botwerk (een lamsrib, vier kippenekjes, daar moet je aan denken qua aanvulling). Dat werkt voor háár.
Mijn vorige hond kon je alles geven, die floreerde overal op. Brok van de aldi, BARFhapjes, menseneten, maakte haar niet uit.
Brok hoef je niet aan te leren, inderdaad. Dat is voor een kvv hond volgens mij een bak vol snoepjes of zo.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Whisky
- Vaste gebruiker
Ok duidelijk, beginnen we gewoon met 1 soort (waarschijnlijk eentje met een puppyvariant) en dan gaan we na verloop van tijd lekker afwisselen
Brok doen we dan af en toe 'ns een dagje tussendoor. Bedankt voor jullie reacties!

- Saar2012
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)
Onze pup krijgt KVV van Lotgering en Smuldier en we hebben ook Dog Lovers Gold brokken, maar die gebruiken we vooral als snoepjes. De keren dat we haar brokken echt als eten hebben gegeven is uitgedraaid op een keer overgeven en een keer flink aan de diarree. Kan toeval zijn, maar we blijven nu toch liever volledig aan de KVV en brokjes alleen als snoepjes. En dan later nog wel weer eens proberen, want het is wel handig voor tijdens logeren of als we eens vergeten vlees uit de vriezer te halen.

-
Whisky
- Vaste gebruiker
Nou, vandaag even langs de dierenarts geweest voor enting en ontwormingsmiddel, en weer een fijn anti-kvv voer te horen gekregen.. De dierenarts zei dat het voor volwassen honden 'nog niet zo'n groot probleem' was, maar dat het voor pups echt niet kon. De redenen die ze gaf waren dat het:
- Niet volledig zou zijn (volgens mij begreep ze het principe van kvv niet helemaal)
- Dat pups nog geen volledig ontwikkelde darmflora hadden en dat ze de bacteriën in de rauwe voeding (die bij het invriezen niet doodgaan) dus niet aankonden. Ze vertelde dat ze zo al meerdere kittens en pups met salmonella en campylobacter besmettingen binnen had gehad.
Ook had ze een lezing op de universiteit bijgewoond waarbij voedingsdeskundigen hadden gezegd dat het voor pups dus echt niet de beste optie was.
Nou ben ik niet iemand die zomaar klakkeloos iets van iemand aanneemt (we kregen proefzakje Hillsvoeding mee in het puppypakket met als nr. 1 ingrediënt mais, lijkt me ook niet het beste voor een carnivoor...meneer staat dus ook nog fijn op de kvv) maar mijn moeder, die wat sneller in horrorverhalen gelooft, is toch wel een beetje bezorgd geworden.
Wat vinden jullie van de verhalen van onze dierenarts?
- Niet volledig zou zijn (volgens mij begreep ze het principe van kvv niet helemaal)
- Dat pups nog geen volledig ontwikkelde darmflora hadden en dat ze de bacteriën in de rauwe voeding (die bij het invriezen niet doodgaan) dus niet aankonden. Ze vertelde dat ze zo al meerdere kittens en pups met salmonella en campylobacter besmettingen binnen had gehad.
Ook had ze een lezing op de universiteit bijgewoond waarbij voedingsdeskundigen hadden gezegd dat het voor pups dus echt niet de beste optie was.
Nou ben ik niet iemand die zomaar klakkeloos iets van iemand aanneemt (we kregen proefzakje Hillsvoeding mee in het puppypakket met als nr. 1 ingrediënt mais, lijkt me ook niet het beste voor een carnivoor...meneer staat dus ook nog fijn op de kvv) maar mijn moeder, die wat sneller in horrorverhalen gelooft, is toch wel een beetje bezorgd geworden.

- KarinW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Hier krijgt hij al sinds 8 weken lekker vlees (ook niet meer brokken van de fokker gevoerd)... nu 8,5 maand en groeit goed
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
humor, die dierendokter. Kom maar met die gegevens van de salmonellapups............. Van die lezing geloof ik beslist, maar ja jij bent naar een andere lezing geweest. Wat nu?
Wat mij betreft op zoek naar een andere DA er zijn er inmiddels best wel die zich wél in vleesvoeding verdiept hebben. En anders gaan wij hier enge verhalen over brokjes vertellen, sta je weer gelijk.
Wat mij betreft op zoek naar een andere DA er zijn er inmiddels best wel die zich wél in vleesvoeding verdiept hebben. En anders gaan wij hier enge verhalen over brokjes vertellen, sta je weer gelijk.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het levende bewijs van deze 'gevaarlijke' kvv loopt hier.. vanaf dat ie 3 weekjes oud was niks anders gehad dan kvv... nu bijna 2 jaar oud:Whisky schreef:Nou, vandaag even langs de dierenarts geweest voor enting en ontwormingsmiddel, en weer een fijn anti-kvv voer te horen gekregen.. De dierenarts zei dat het voor volwassen honden 'nog niet zo'n groot probleem' was, maar dat het voor pups echt niet kon. De redenen die ze gaf waren dat het:

HD en ED vrij...
wat wil je DA nog meer voor bewijs?

- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Wij geven lotgering, sem is er iets dikker op geworden maar gezond dik.
Hij heeft nu het ideale gewicht bereikt.
Hij was te mager omdat hij heel lang slecht gegeten heeft. We gaven hem hiervoor brok, maar hij vond het niet lekker.
Hij is nu niet nog dikker geworden. Hij is precies goed.
Hij poept 1 keer per dag een normale hoeveelheid, en altijd stevig.
Ik ben heel tevreden erover!
Hij heeft nu het ideale gewicht bereikt.
Hij was te mager omdat hij heel lang slecht gegeten heeft. We gaven hem hiervoor brok, maar hij vond het niet lekker.
Hij is nu niet nog dikker geworden. Hij is precies goed.
Hij poept 1 keer per dag een normale hoeveelheid, en altijd stevig.
Ik ben heel tevreden erover!
-
Marion.
Ik heb er hier eentje van 10 die sinds haar 10e week volledig op vers zit. En dan geen KVV, maar gewoon botten en vlees (zelf samengesteld dus). En dan ook nog van een ras dat wel een eindje doorgroeit (Golden Retriever). Ze is zonder groeipijnen heel gelijkmatig groot geworden en heeft nog nooit iets gemankeerd.Whisky schreef:Wat vinden jullie van de verhalen van onze dierenarts?
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
De pups die hier geboren worden krijgen kvv vanaf 3 weken, de eerste week fijn gemalen maar daarna de gewone maling.
Een pup die het nest verlaat hoef je dus niet meer op fijne pupmaling te zetten, die kan prima gewoon eten.
Ik heb hier een hond van ruim 12 jaar die nog dagelijks uren over het strand rent en zeer actief is, zij eet altijd al kvv.
Je kunt de soorten kvv gewoon afwisselen. Je merkt snel genoeg of je hond ergens op reageert met diarree. Zelfs de pups in mijn nesten krijgen vanaf de derde week allerlei soorten kvv en barf afgewisseld. Mijn honden zijn dol op afwisseling en eten het best wanneer ze meerdere merken eten, ook brokken krijgen ze daar gewoon af en toe bij.
Een pup die het nest verlaat hoef je dus niet meer op fijne pupmaling te zetten, die kan prima gewoon eten.
Ik heb hier een hond van ruim 12 jaar die nog dagelijks uren over het strand rent en zeer actief is, zij eet altijd al kvv.
Je kunt de soorten kvv gewoon afwisselen. Je merkt snel genoeg of je hond ergens op reageert met diarree. Zelfs de pups in mijn nesten krijgen vanaf de derde week allerlei soorten kvv en barf afgewisseld. Mijn honden zijn dol op afwisseling en eten het best wanneer ze meerdere merken eten, ook brokken krijgen ze daar gewoon af en toe bij.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
het levende bewijs van deze 'gevaarlijke' kvv loopt hier.. vanaf dat ie 3 weekjes oud was niks anders gehad dan kvv... nu bijna 2 jaar oud:

HD en ED vrij...
wat wil je DA nog meer voor bewijs?[/quote]
Wow, wat een prachtige hond!!!

HD en ED vrij...
wat wil je DA nog meer voor bewijs?[/quote]
Wow, wat een prachtige hond!!!
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Dierenartspraktijk de Berm. Zo te zien nu DP Wulven. In Houten.
http://www.dapdeberm.nl/index.php/home
Leuke dierenarts die achter rauw voeren staat! Dus ik zou voor dit soort dingen daar heen gaan als je daar de mogelijkheid toe hebt. Kun je voor spoedzaken en dergelijke wel naar "om de hoek".
Ik BARF en loop nu coschappen. Ik voer dus zo'n beetje dagelijks de discussie....vermoeidend hoor
maar ook wel grappig en ik kan het wel hebben 
Ik voer al 4 jaar rauw, heb mijn meisje er een nest op laten krijgen; ze had melk voor een heel elftal en dat 4 weken lang. De pups heb ik afgespeend op barf en toen dat teveel werk werd (13 kilo op een dag hakken en snijden is best een klus) half kvv, half barf.
Van de pups zijn er meerderen rauw gevoerd gebleven. Meestal dan kvv. Ééntje is ook volledig gaan barfen (heus wel een kvvtje op zijn tijd
) en ze zijn nu 20 maanden stralend gezond en iedere DA is verrukt van ze.
I'm gonna be a bad vet
Kijk eens: pupjes aan de barf.
http://s813.photobucket.com/albums/zz54 ... =slideshow
Risico's zijn er. Die moet je ook niet bagatelliseren. Maar zeker met (geanalyseerde/commerciële) kvv is die kans denk ik heel klein. En de voordelen zijn wat mij betreft overduidelijk!
Veel plezier met je nieuwe pupje!
http://www.dapdeberm.nl/index.php/home
Leuke dierenarts die achter rauw voeren staat! Dus ik zou voor dit soort dingen daar heen gaan als je daar de mogelijkheid toe hebt. Kun je voor spoedzaken en dergelijke wel naar "om de hoek".
Ik BARF en loop nu coschappen. Ik voer dus zo'n beetje dagelijks de discussie....vermoeidend hoor
Ik voer al 4 jaar rauw, heb mijn meisje er een nest op laten krijgen; ze had melk voor een heel elftal en dat 4 weken lang. De pups heb ik afgespeend op barf en toen dat teveel werk werd (13 kilo op een dag hakken en snijden is best een klus) half kvv, half barf.
Van de pups zijn er meerderen rauw gevoerd gebleven. Meestal dan kvv. Ééntje is ook volledig gaan barfen (heus wel een kvvtje op zijn tijd
I'm gonna be a bad vet
Kijk eens: pupjes aan de barf.
http://s813.photobucket.com/albums/zz54 ... =slideshow
Risico's zijn er. Die moet je ook niet bagatelliseren. Maar zeker met (geanalyseerde/commerciële) kvv is die kans denk ik heel klein. En de voordelen zijn wat mij betreft overduidelijk!
Veel plezier met je nieuwe pupje!
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
-
Whisky
- Vaste gebruiker
Bedankt voor alle reacties, fijn om zoveel positieve verhalen te horen!
Meneer Flint is inmiddels 10,5 week en staat nog steeds op KVV, een mix van Energique en Carnivoer. Tot zover gaat het super met 'm! Z'n vachtje glanst je tegemoet en hij heeft energie voor 10, dus voor ons geen redenen om van voer te veranderen
Ook mijn moeder is inmiddels weer wat gerustgesteld, dus we gaan lekker zo door.
Bedankt voor de tip wb de dierenarts Madelief, gaan we eens even een kijkje nemen!
Meneer Flint is inmiddels 10,5 week en staat nog steeds op KVV, een mix van Energique en Carnivoer. Tot zover gaat het super met 'm! Z'n vachtje glanst je tegemoet en hij heeft energie voor 10, dus voor ons geen redenen om van voer te veranderen
Bedankt voor de tip wb de dierenarts Madelief, gaan we eens even een kijkje nemen!

-
surprise1975
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse Staffordshire Bull Terrier
Die van mij krijgt ook lotgering en in tegenstelling tot andere merken KVV heeft ze nu eindelijk een normale ontlasting, is idd wat vetter, ze is nu wat aan de dikke kant dus moeten met vlees minderen maar is binnen 1 week al een kilo kwijt.

[/url]