Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
antivlooien en teken voor border collie
Moderator: moderatorteam
- Boris2011
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
antivlooien en teken voor border collie
Welk anti-vlooienspul is goed geschikt voor een border collie?
Ik lees heel veel over dat bepaalde merken gevaarlijk kunnen zijn voor collie-achtigen, zoals Stronghold en Advantix, maar ik lees niet wat over welke merken dan wél geschikt zijn.
Mijn dierenarts zegt dat ik Prac-tic moet gebruiken, maar ja hij verkoopt dat zelf, dus misschien zegt hij dat ook wel om te verkopen.
Het gaat me puur om de pipetjes dus niet de halsbanden, shampoos of knoflook.
Ben benieuwd
Ik lees heel veel over dat bepaalde merken gevaarlijk kunnen zijn voor collie-achtigen, zoals Stronghold en Advantix, maar ik lees niet wat over welke merken dan wél geschikt zijn.
Mijn dierenarts zegt dat ik Prac-tic moet gebruiken, maar ja hij verkoopt dat zelf, dus misschien zegt hij dat ook wel om te verkopen.
Het gaat me puur om de pipetjes dus niet de halsbanden, shampoos of knoflook.
Ben benieuwd
-
Laniboekje
- Actief
Re: antivlooien en teken voor border collie
Collies hebben wel een meer gevoelige huid maar ik gebruik Advantix en mijn zeven maanden oude BC heeft nergens last van. Helaas had ze gisteren wel een teek op haar buik (de eerste sinds maanden) dus het is ook niet dat ze geheel teek-vrij blijven maar dat is nooit een garantie.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Advantix kan wel in de meeste gevallen; ik gebruik het ook. Maar je moet je strikt aan de hoeveelheden houden.
Frontline kan ook.
Kijk even op de site van de collieclub en / of sheltievereniging en wellicht zelfs de eigen rasvereniging van de borders wat wel en niet "mag".
Er zijn besliste nono-s maar omdat ik die merken dus per definitie niet geef vergeet ik die ook weer snel.
Suzanne
Frontline kan ook.
Kijk even op de site van de collieclub en / of sheltievereniging en wellicht zelfs de eigen rasvereniging van de borders wat wel en niet "mag".
Er zijn besliste nono-s maar omdat ik die merken dus per definitie niet geef vergeet ik die ook weer snel.
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Laniboekje schreef:Collies hebben wel een meer gevoelige huid maar ik gebruik Advantix en mijn zeven maanden oude BC heeft nergens last van. Helaas had ze gisteren wel een teek op haar buik (de eerste sinds maanden) dus het is ook niet dat ze geheel teek-vrij blijven maar dat is nooit een garantie.
oh, maar het gaat niet om een gevoelige huid he? Dat mdr1-gen defect, want daar hebben we het over, is een medicijn-overgevoeligheid; er gaat kort gezegd iets mis in de hersenen BIJ BEPAALDE MEDICATIE en de hond kan daar dood aan gaan.
Dat is heel wat anders dan een gevoelige huid!!!
Hou je altijd strikt aan de hoeveelheden; bij een hondje van 10 kg ga ik voor de pipet 4-10 kg, ook als dat arme dier net 10,5 of zelfs 11 kg weegt eerlijk gezegd. Better safe then sorry!! (die regel gaat voor mij voor elke pipet op)
Frontline sowieso veilig maar er zijn gebieden waar het niet (afdoende) helpt.
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het gaat niet om een eventueel gevoelige huid, maar om het MDR1-gendefect; zie: http://www.nederlandsesheltievereniging ... dframe.htm.
Hier vind je ook een lijst met werkzame stoffen die je moet vermijden. Advantix zou veilig moeten zijn in een juiste dosering. Als je hier even zoekt op 'MDR' vind je veel posts over dit onderwerp, ook over medicijnen die wel en niet veilig zijn.
Hier vind je ook een lijst met werkzame stoffen die je moet vermijden. Advantix zou veilig moeten zijn in een juiste dosering. Als je hier even zoekt op 'MDR' vind je veel posts over dit onderwerp, ook over medicijnen die wel en niet veilig zijn.
- DeDiana
- Zeer actief
Suzanne123 was mij al voor 
- Boris2011
- Actief
hmm maar van frontline heb ik gehoord dat een deel van de teken en vlooien daar imuum voor is geworden, daarom verkopen de meeste dierenartsen dat merk niet meer.
Ik vind het toch wel een beetje griezelig, je hoort van die erge verhalen over collies en anti-vlooien spul.
Ik vind het toch wel een beetje griezelig, je hoort van die erge verhalen over collies en anti-vlooien spul.
-
Laniboekje
- Actief
Ah oke! Weer wat geleerd, ik heb wel een lijst liggen met wat de BC wel en niet mag en er staat alleen boven met kopje: overgevoeligheid. Is een beetje mijn eigen invulling dat het dan gevoelige huid o.i.d. is.
Afijn, ja met Advantix doe ik ook altijd het minimale.
Afijn, ja met Advantix doe ik ook altijd het minimale.
- DeDiana
- Zeer actief
Dat zou mooi zijn... Mila krijgt jeuk van Advantix, en ze had onlangs 6 teken in 2 dagen - dus of die Advantix nou zo super werkt?
Volgende keer dus ook maar eens Frontline proberen.
Volgende keer dus ook maar eens Frontline proberen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoewel ik Advantix als "veilig" beschouw (binnen de dosering) is het altijd mogelijk dat een individueel dier er anders op reageert. Van Frontline hoor ik wel dat de vacht er vettig van kan worden; daar heb ik hier geen ervaring mee.
En, ook als je hond mdr1-gen-defect vrij is, dan de hond toch fout reageren op enig "verdacht" middel.
Blijf dus met deze rassen altijd alert als je welke medicatie dan ook moet toedienen. Doe het niet savonds (dan zie je snachts niet of er een reaktie komt) bijvoorbeeld.
Suzanne
En, ook als je hond mdr1-gen-defect vrij is, dan de hond toch fout reageren op enig "verdacht" middel.
Blijf dus met deze rassen altijd alert als je welke medicatie dan ook moet toedienen. Doe het niet savonds (dan zie je snachts niet of er een reaktie komt) bijvoorbeeld.
Suzanne
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Ik heb hier twee MDR1 dragers en gebruik gewoon stronghold zonder enig probleem

Luna 25-11-2011 27-12-2017
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik dacht dat je geen frontline bij collie moet gebruiken.
Ik geef een pipet exil tick off. En dat doe ik 2 keer per jaar. Vorige maand gedaan en dan nog een keer in juli/augustus.
Ik doe het wel altijd 's morgens vroeg, want stel dat er een reactie van de hond komt op dat spul, dan kun je het zien in de loop van de dag.
Ik geef een pipet exil tick off. En dat doe ik 2 keer per jaar. Vorige maand gedaan en dan nog een keer in juli/augustus.
Ik doe het wel altijd 's morgens vroeg, want stel dat er een reactie van de hond komt op dat spul, dan kun je het zien in de loop van de dag.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Frontline mag zeker, maar het is niet altijd even effectief (bij sommige honden)
Suzanne
Suzanne