Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hulp nodig... Osteoporose gevolg van vlees voeding?
Moderator: moderatorteam
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
Hulp nodig... Osteoporose gevolg van vlees voeding?
Ik heb even hulp nodig...
Ben zojuist met Mitch bij de dierenarts geweest omdat hij al een week of 2 doet alsof hij 6 jaar ouder is... Hij staat moeilijk op en loopt niet altijd makkelijk. Eind vorige week begon hij ook al mank te lopen met verschillende poten.
De dierenarts heeft eerst zijn hart ed. beluisterd wat helemaal goed was. Toen hij Mitch bij zijn achterpoot pakte en deze wat probeerde te bewegen viel Mitch enorm naar hem uit. We schrokken ons rot (dierenarts ook), want zo is Mitch echt niet!! Hij had dus serieus pijn..
De dierenarts denkt aan Osteoporose, ik moet morgen om half 8 terug voor een gewrichtsonderzoek en evt. rontgenfoto's.
Nu las ik zojuist het volgende op internet:
-Zwakke botten (osteoporose of botontkalking - vaak het gevolg van een eenzijdige voeding met vlees)
Is dit waar?? Ik voer Mitch (mede vanwege zijn allergie) al een paar jaar vlees... kan dit de oorzaak zijn??
In dat geval kan ik mezelf namelijk wel voor m'n kop slaan..........
Ben zojuist met Mitch bij de dierenarts geweest omdat hij al een week of 2 doet alsof hij 6 jaar ouder is... Hij staat moeilijk op en loopt niet altijd makkelijk. Eind vorige week begon hij ook al mank te lopen met verschillende poten.
De dierenarts heeft eerst zijn hart ed. beluisterd wat helemaal goed was. Toen hij Mitch bij zijn achterpoot pakte en deze wat probeerde te bewegen viel Mitch enorm naar hem uit. We schrokken ons rot (dierenarts ook), want zo is Mitch echt niet!! Hij had dus serieus pijn..
De dierenarts denkt aan Osteoporose, ik moet morgen om half 8 terug voor een gewrichtsonderzoek en evt. rontgenfoto's.
-Zwakke botten (osteoporose of botontkalking - vaak het gevolg van een eenzijdige voeding met vlees)
Is dit waar?? Ik voer Mitch (mede vanwege zijn allergie) al een paar jaar vlees... kan dit de oorzaak zijn??
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Re: Hulp nodig... Osteoporose gevolg van vlees voeding?
alleen vlees is inderdaad niet goed voor een hond, maar in kvv zit meestal ook gemalen bot of calciumpreparaat oid. Een complete KVV veroorzaakt geen osteoporose, als het goed is
- dagmar88
- Zeer actief
sbientje schreef:alleen vlees is inderdaad niet goed voor een hond, maar in kvv zit meestal ook gemalen bot of calciumpreparaat oid. Een complete KVV veroorzaakt geen osteoporose, als het goed is
Of tenminste, niets mis met je manier van voeren.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
stond hierover een stukje in mijn kk1 boek overigens, ik zal het even voor je overtypen. Moment!
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
Bron: Kynologische Kennis 1 - Raad van BeheerDe verhouding calcium (Ca) : fosfor (P) is 1,2 : 1 in een gezond lichaam. Juiste voeding in de correcte verhoudingen moet zorgen dat het lichaam in staat is om dat te behouden. Calcium is belangrijk voor veel lichaamsfuncties bijv. spierwerking, botopbouw. De bijschildklier is een hormoonklier die het gehalte calcium meet in het bloed. Is dat te laag, dan wordt het parathormoon geproduceerd. Dit hormoon onttrekt calcium uit de botten. Is dat niet voldoende aanwezig in het voer dan moet het elders worden gehaald en dan haalt het lichaam het uit zijn eigen voorraad nl. de botten, net zo lang tot de verhouding met fosfor weer correct is.
In vlees is de verhouding calcium : fosfor = 1 : 17. Vlees is spierweefsel en dus voornamelijk eiwitten. Als een 'liefhebbende' eigenaar zijn hond puur vlees voert (een hond is toch een vleeeseter), dan krijgt hij meer fosfor binnen dan calcium: de verhouding klopt niet meer. De bijschildklier registreert dit ook en er gaat een seintje dat er meer calcium moet komen om de juiste verhouding tussen fosfor en calcium te herstellen. En omdat het niet in het voedesel zit, gaat het lichaam de calcium onttrekken uit de botten.
Het probleem is dat wanneer er teveel calcium uit de botten gehaald wordt, deze verweken (het collageen blijft over). In eerste instantie verweekt de neus. Eer ontstaat een neus die alle kanten op te bewegen is, de zgn. 'rubbbernose'. Later verweken ook de beenderen. Er onstaan collageenbeenderen: elastisch, die uiteindelijk leiden tot onherstelbare vervormingen.
Een overmaat aan eiwitten in het voedsel kan dus leiden tot:
- Overbelasting van de nieren
- Het 'all meat syndrome' ook wel 'rubber nose syndrome' genoemd.
- Maar ook: bros skelet, slecht ontwikkeld gebit, jodiumtekort (schildklier), slechte afweer tegen ziekten enz.
edit - ik weet niet of dit dan ook osteoporose is eerlijk gezegd, heb het meer getypt vanwege de vraag over het alleen vlees. Hoop dat er niet teveel fouten inzitten trouwens, heb het als een haas overgetypt
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ha, je hebt weer iets wat je onzeker maakt over het voer. Niet doen johCrista schreef:Ik heb even hulp nodig...
- Crista
- Zeer actief
Heel erg bedankt voor jullie reacties..
@sbientje: Duidelijk stukje en interessant om te lezen!
Mitch krijgt vrijwel alleen KVV en daarnaast pens en wat spiervlees, dit kan dus idd de oorzaak niet zijn.
Ik ben gewoon een beetje onder de indruk van de dierenarts en toen ik dit stukje op internet las, dacht ik meteen dat het mijn schuld was.. Domme gedachte natuurlijk.
Maar wat kan je jezelf opeens een zorgen maken als je beste maatje iets mankeert zeg...
Mitch krijgt vrijwel alleen KVV en daarnaast pens en wat spiervlees, dit kan dus idd de oorzaak niet zijn.
Ik ben gewoon een beetje onder de indruk van de dierenarts en toen ik dit stukje op internet las, dacht ik meteen dat het mijn schuld was.. Domme gedachte natuurlijk.
Maar wat kan je jezelf opeens een zorgen maken als je beste maatje iets mankeert zeg...
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het all meat syndrome kan optreden als je alleen spiervlees voert. Een kvv is compleet en bevat dus ook bot en orgaan. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat die osteoporose iets met het kvv te maken heeft.
-
larkin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): cairn terrier/belgische herder - mechelaar
Of hij heeft groeipijnen...ook dit kan met kvv, zeker als er geen bot maar krijt is toegevoegd. Groeipijnen kunnen tot wel 3,5 voor komen.......
- Crista
- Zeer actief
Mitch wordt in augustus 6 jaar dus dat kan het niet meer zijn..larkin schreef:Of hij heeft groeipijnen...ook dit kan met kvv, zeker als er geen bot maar krijt is toegevoegd. Groeipijnen kunnen tot wel 3,5 voor komen.......
-
larkin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): cairn terrier/belgische herder - mechelaar
Crista schreef:Mitch wordt in augustus 6 jaar dus dat kan het niet meer zijn..larkin schreef:Of hij heeft groeipijnen...ook dit kan met kvv, zeker als er geen bot maar krijt is toegevoegd. Groeipijnen kunnen tot wel 3,5 voor komen.......
oeps....sorry
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Crista schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties..
Mensen kunnen ook osteoporose krijgen en dat kan diverse oorzaken hebben,dus als je voert zoals jij doet kan het wel optreden maar ligt het niet direct aan zijn voeding.Eerst maar eens kijken wat het is

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Terryh
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): English Cocker Spaniel
- Aantal honden: 1
Bij mensen kan Osteoporose erfelijk zijn, zit ook in mijn familie. Het kan niet genezen worden, maar met de juiste behandeling kan verdere afbreuk voorkomen worden. Mijn moeder leeft al jaren met Osteoporose.
Hetzelfde geld voor honden.
Zie http://www.osteoporosestichting.nl/
Ik heb naar een goede site over Osteoporose bij honden/dieren gezocht, maar veelal zijn advertenties voor voedingssupplementen.
Hetzelfde geld voor honden.
Zie http://www.osteoporosestichting.nl/
Ik heb naar een goede site over Osteoporose bij honden/dieren gezocht, maar veelal zijn advertenties voor voedingssupplementen.
- Crista
- Zeer actief
Terug van de dierenarts!
Er zijn foto's gemaakt van zijn heup en ellebogen en dat zag er niet slecht uit! Mitch heeft een lichte slijtage van zijn gewrichten.
In medische termen noemen ze het Osteoarthritis. Hij krijgt nu pijnstilling maar dat willen we ook weer gaan afbouwen en kijken of hij pijnvrij blijft met extra voedingssupplementen.
We zijn er dus echt op tijd bij.. daar ben ik heel blij om!!
Er zijn foto's gemaakt van zijn heup en ellebogen en dat zag er niet slecht uit! Mitch heeft een lichte slijtage van zijn gewrichten.
In medische termen noemen ze het Osteoarthritis. Hij krijgt nu pijnstilling maar dat willen we ook weer gaan afbouwen en kijken of hij pijnvrij blijft met extra voedingssupplementen.
We zijn er dus echt op tijd bij.. daar ben ik heel blij om!!