Hoezo moeilijk broodfok/slechte fok te vermijden? Ja, als je morgen een hond wilt hebben zal het moeilijk zijn, maar je hebt verdorie toch ogen en hopelijk gezond verstand om te zien hoe het er aan toe gaat? Ik ga zeker bij een fokker enkele keren op bezoek voordat ik een beslissing neem. En ik ga er dan ook naar toe als er geen puppy's zijn. Toen ik op zoek was naar een ander ras ben ik ook bij 2 fokkers op bezoek geweest en ja die stonden beide ingeschreven bij de rasvereniging, maar ik zou er nog geen hond van willen al waren ze de laatste op de aardbol. En bij de fokker van Yentle ben ik met mijn kontje in de boter gevallen. En als zij meer zou vragen dan andere fokkers, maakt me dat niets uit, dat heb ik er dan voor over.Emma schreef:ik vind het verschil tussen een ``goede`` fokker en een ``slechte``fokker/broodfokker, de manier hoe deze over zijn honden praat. hoe die met zijn honden bezig is, en hoe hij ze verzorgt.
ik vind het niet erg als ze verdienen aan de pups, maar wel binnen grenzen. en dat is ook ras-afhankelijk. bijvoorbeeld een zeldzaam ras, daar zullen sperma of reuen vanuit het buitenland moeten komen.
maar het is best moeilijk om de broodfok/slechte fok te vermijden. want hun doen er ook alles aan om niet ontmaskerd te worden. inclusief pupverkoop via particulieren adresjes.
als je voor zeker wilt gaan, ga je naar het asiel of neem je een herplaatser. of een pup via asiel of stichting pup in nood. zelf op herplaatssites (ikzoekbaas) vind je hele jonge honden/ pups.
En waarom zouden er grenzen aan zitten aan hoeveel fokkers er aan mogen verdienen? Het is toch gewoon wat de gek ervoor wilt geven? Vraag en aanbod. Heel eenvoudig.