Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
puppycursus / club?
Moderator: moderatorteam
- Boris2011
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
puppycursus / club?
Wij zitten nu al weken bij de puppycursus en op zich gaat het heel goed. Boris pikt alles heel snel op, maar het meeste hadden we zelf al met hem getraind voordat we naar de cursus gingen.
De club is ook wel leuk, veel diverse mensen met diverse honden, mooi aantal velden beschikbaar, verschillende soorten cursussen, kantine, betaalbaar, speeltijd voor de honden, ofwel een prima club.
Maar nu zijn we een aantal keren met de puppycursus een aantal dingen tegen gekomen waar we toch een beetje twijfels over hebben:
- We moesten de hond naar ons toe roepen met: 'kom voor', terwijl hij het commando 'hier' al heel goed kent. Na wat overleg mochten we dan toch ons eigen commando gebruiken.
- De groepen zijn voor mijn gevoel vrij groot (of zit ik hier mis?) met 10 deelnemers waardoor je best lang moet wachten voordat je iets mag doen.
- Er wordt naar mijn gevoel niet per hond bekeken wat hij al kan en wat je kan verwachten: Boris is geduldig, leert snel, kan al goed los, kent veel commando's, maar bijvoorbeeld een andere hond uit de cursus luistert helemaal niet goed en kan niet goed los want dan gaat hij spelen en rennen. Wanneer er dan wordt geoefend met op afstand gaan staan en dan de hond naar je toeroepen, dan houden ze Boris heel krampachtig vast, terwijl hij het commando 'blijf' heel goed kent. We hebben daar al zovaak mee geoefend met hem dat als we blijf zeggen en minstens 40 meter verderop gaan staan dat hij nog blijft liggen. Als je hem dan roept, dan komt hij dan pas. Ik vind het jammer dat de instructeurs niet in de gaten hebben dat ze niet bang moeten zijn dat Boris op dat moment wegloopt ofzo.
- Op de cursus moeten we het commando 'zit' leren en dan moet de hond links naast je gaan zitten met de kont naar achter. Op zich prima, maar wij gebriuken liever 'voet' om de plaats te bepalen (links naast je) en daarbij 'zit'. Het probleem is namelijk dat als wij straks verder willen trainen met Boris dat je hem ook op afstand commando's moet kunnen laten uitvoeren. Wanneer 'zit' dus gebruikt wordt om links naast je te komen zitten, wat moet je dan roepen als je wil dat hij op afstand ergens gaat zitten? De meeste honden die de cursus doen zijn gewoon familiehonden waarbij 'zit' naast de baas goed genoeg is, maar voor een border collie vind ik het toch jammer dat ze niet open staan voor onze eigen interpretatie. We hebben gevraagd of het echt niet mag wat wij doen, maar dat keuren ze niet goed. Nu zit ik dus met het probleem: moet je nu gewoon je eigen gang gaan, maar dan zullen ze op het examen misschien moeilijk doen, of moet ik Boris 'verkeerde' dingen aanleren die hij later weer anders moet doen?
Mijn vraag aan jullie is of dit normaal is op iedere club of specifiek op iedere puppycursus? Of zijn er ook clubs die wél goed rekening houden met het type hond en het niveau van de hond die ze voor zich hebben? Of misschien stel ik wel teveel eisen??
De cursus maken we wel af, maar we willen dus ook nog doortrainen, maar ik twijfel of ik dat bij die club moet gaan doen door deze dingen die zijn voorgevallen.
We hebben in Almelo namelijk ook nog een andere grote hondenclub.
De club is ook wel leuk, veel diverse mensen met diverse honden, mooi aantal velden beschikbaar, verschillende soorten cursussen, kantine, betaalbaar, speeltijd voor de honden, ofwel een prima club.
Maar nu zijn we een aantal keren met de puppycursus een aantal dingen tegen gekomen waar we toch een beetje twijfels over hebben:
- We moesten de hond naar ons toe roepen met: 'kom voor', terwijl hij het commando 'hier' al heel goed kent. Na wat overleg mochten we dan toch ons eigen commando gebruiken.
- De groepen zijn voor mijn gevoel vrij groot (of zit ik hier mis?) met 10 deelnemers waardoor je best lang moet wachten voordat je iets mag doen.
- Er wordt naar mijn gevoel niet per hond bekeken wat hij al kan en wat je kan verwachten: Boris is geduldig, leert snel, kan al goed los, kent veel commando's, maar bijvoorbeeld een andere hond uit de cursus luistert helemaal niet goed en kan niet goed los want dan gaat hij spelen en rennen. Wanneer er dan wordt geoefend met op afstand gaan staan en dan de hond naar je toeroepen, dan houden ze Boris heel krampachtig vast, terwijl hij het commando 'blijf' heel goed kent. We hebben daar al zovaak mee geoefend met hem dat als we blijf zeggen en minstens 40 meter verderop gaan staan dat hij nog blijft liggen. Als je hem dan roept, dan komt hij dan pas. Ik vind het jammer dat de instructeurs niet in de gaten hebben dat ze niet bang moeten zijn dat Boris op dat moment wegloopt ofzo.
- Op de cursus moeten we het commando 'zit' leren en dan moet de hond links naast je gaan zitten met de kont naar achter. Op zich prima, maar wij gebriuken liever 'voet' om de plaats te bepalen (links naast je) en daarbij 'zit'. Het probleem is namelijk dat als wij straks verder willen trainen met Boris dat je hem ook op afstand commando's moet kunnen laten uitvoeren. Wanneer 'zit' dus gebruikt wordt om links naast je te komen zitten, wat moet je dan roepen als je wil dat hij op afstand ergens gaat zitten? De meeste honden die de cursus doen zijn gewoon familiehonden waarbij 'zit' naast de baas goed genoeg is, maar voor een border collie vind ik het toch jammer dat ze niet open staan voor onze eigen interpretatie. We hebben gevraagd of het echt niet mag wat wij doen, maar dat keuren ze niet goed. Nu zit ik dus met het probleem: moet je nu gewoon je eigen gang gaan, maar dan zullen ze op het examen misschien moeilijk doen, of moet ik Boris 'verkeerde' dingen aanleren die hij later weer anders moet doen?
Mijn vraag aan jullie is of dit normaal is op iedere club of specifiek op iedere puppycursus? Of zijn er ook clubs die wél goed rekening houden met het type hond en het niveau van de hond die ze voor zich hebben? Of misschien stel ik wel teveel eisen??
De cursus maken we wel af, maar we willen dus ook nog doortrainen, maar ik twijfel of ik dat bij die club moet gaan doen door deze dingen die zijn voorgevallen.
We hebben in Almelo namelijk ook nog een andere grote hondenclub.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: puppycursus / club?
Ik denk dat je bij sommige dingen de problemen en/of risico's groter ziet dan ze zijn.
Een zit is een zit, waar dan ook, en het maakt dus niet uit of je de hond nu naast je leert zitten en hij t.z.t. op 25 meter afstand moet gaan zitten.
Commando zit betekent kont naar beneden en zitten.
Als ik met mijn pup op jachttraining zit wil ik ook niet dat het topniveau er bij wordt gehaald om aan te tonen dat mijn pup dat t.z.t. toch ook zal moeten kunnen.
Dat is voor later.
Klein beginnen is voor de pup genoeg.
Het commando zit als de hond naast je is en moet gaan zitten is iets dat in veel puppygroepen wordt gedaan en wat daarna, bij verdere cursussen niet meer nodig is omdat de hond dat dan al vanzelf gaat doen.
Dat ze hem nog vasthouden als jij weg loopt kan je onzin vinden, maar het is een puppygroep.
Of het zelfstandig blijven zitten bij jou goed zou gaan tussen de andere puppy's is nog maar de vraag.
Om de kans op succes zo groot mogelijk te houden de hond even laten vasthouden lijkt me geen drama.
Een groep van 10 vind ik groot en zou ik zelf niet graag voor mijn neus hebben.
Het is me wel eens overkomen.
Het is mijn lol niet, want ik heb dan geen overzicht meer.
edit:
Is het je niet toegestaan om je eigen commando's te gebruiken?
Je schrijft wel wat zij voorstellen om te gebruiken, maar je schrijft niet dat ze je niet toestaan om het anders te doen
Een zit is een zit, waar dan ook, en het maakt dus niet uit of je de hond nu naast je leert zitten en hij t.z.t. op 25 meter afstand moet gaan zitten.
Commando zit betekent kont naar beneden en zitten.
Als ik met mijn pup op jachttraining zit wil ik ook niet dat het topniveau er bij wordt gehaald om aan te tonen dat mijn pup dat t.z.t. toch ook zal moeten kunnen.
Dat is voor later.
Klein beginnen is voor de pup genoeg.
Het commando zit als de hond naast je is en moet gaan zitten is iets dat in veel puppygroepen wordt gedaan en wat daarna, bij verdere cursussen niet meer nodig is omdat de hond dat dan al vanzelf gaat doen.
Dat ze hem nog vasthouden als jij weg loopt kan je onzin vinden, maar het is een puppygroep.
Of het zelfstandig blijven zitten bij jou goed zou gaan tussen de andere puppy's is nog maar de vraag.
Om de kans op succes zo groot mogelijk te houden de hond even laten vasthouden lijkt me geen drama.
Een groep van 10 vind ik groot en zou ik zelf niet graag voor mijn neus hebben.
Het is me wel eens overkomen.
Het is mijn lol niet, want ik heb dan geen overzicht meer.
edit:
Is het je niet toegestaan om je eigen commando's te gebruiken?
Je schrijft wel wat zij voorstellen om te gebruiken, maar je schrijft niet dat ze je niet toestaan om het anders te doen

Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jun 2012 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik zou daar echt geen les kunnen volgen. Ik vind het namelijk heel erg belangrijk dat ik zelf inspraak heb en dan toch zeker over de bevelen die ik gebruik. En ook over wat mijn hond kan of niet kan. Met Dino op pupcursus kende hij heel snel alle oefeningen en stond daardoor veel verder dan de andere pups, ze zorgden dan dat ik met Dino extra oefeningen had zodat hij zich niet verveelde.
Ik zou absoluut je hond geen 'verkeerde' dingen aanleren en ik vind ook zeker niet dat je teveel eist. Ik denk dat je daar niet goed zit op die hondenschool, meer gericht op een huishond, terwijl jij denk ik in de sport wilt? Maar dan nog vind ik het echt heel vreemd dat je zelf je bevelen niet mag kiezen (en 'zit' om langs je te zitten is al helemaal niet logisch, ik gebruik 'naast' en 'voet' en dat kies ik helemaal zelf en leer ik van pups af aan).
Ik zou absoluut je hond geen 'verkeerde' dingen aanleren en ik vind ook zeker niet dat je teveel eist. Ik denk dat je daar niet goed zit op die hondenschool, meer gericht op een huishond, terwijl jij denk ik in de sport wilt? Maar dan nog vind ik het echt heel vreemd dat je zelf je bevelen niet mag kiezen (en 'zit' om langs je te zitten is al helemaal niet logisch, ik gebruik 'naast' en 'voet' en dat kies ik helemaal zelf en leer ik van pups af aan).
- lijn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV
- Aantal honden: 3
De puppy cursus waar ik naar toe ga zijn eigen commando's wel toegestaan. Er wordt zelfs aangegeven om even na te denken welk commando je zelf prettig vindt om te gebruiken. Ik heb verder aangegeven dat we ringtraining erbij doen (wat nu overigens wsl stopt) En daarbij gat de trainer aan dat we dan op moeten letten dat zij moet gaan staan bij de commando's en niet persé hoeft te zitten.
Dus flexibele hondenscholen/trainers bestaan wel...
En wat betreft dat jouw hond verder is dan de rest, we hadden vorige week ook de cursus waar we gingen leren zitten. De meeste honden konden dit al, maar probeer je het met een ander woord, zoals pannenkoek, gingen sommige honden ook zitten. Dat betekent dat je hond dan kijkt naar lichaamstaal en het commando misschien niet helemaal door heeft. Dat kun je natuurlijk ook uitproberen, reageert je hond op het commando of op je lichaamstaal. Krijg je verder ook geen uitleg waarom te bepaalde oefeningen doet? Ik vind ondanks dat Vedette al kan zitten (en niet reageerde op pannenkoek als commando) ook de oefening om dan te gaan staan leuk. En dan af te wisselen om haar uit te dagen.
Vraag gewoon om uitleg waarom bepaalde dingen op die manier worden gedaan?
Dus flexibele hondenscholen/trainers bestaan wel...
En wat betreft dat jouw hond verder is dan de rest, we hadden vorige week ook de cursus waar we gingen leren zitten. De meeste honden konden dit al, maar probeer je het met een ander woord, zoals pannenkoek, gingen sommige honden ook zitten. Dat betekent dat je hond dan kijkt naar lichaamstaal en het commando misschien niet helemaal door heeft. Dat kun je natuurlijk ook uitproberen, reageert je hond op het commando of op je lichaamstaal. Krijg je verder ook geen uitleg waarom te bepaalde oefeningen doet? Ik vind ondanks dat Vedette al kan zitten (en niet reageerde op pannenkoek als commando) ook de oefening om dan te gaan staan leuk. En dan af te wisselen om haar uit te dagen.
Vraag gewoon om uitleg waarom bepaalde dingen op die manier worden gedaan?
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Hier kun je ook eigen commando's gebruiken. Zo gebruik ik juist ipv "hier" het "kom voor" omdat "hier" bij ons in dagdagelijks gebruik veel losser is dan echt voor je voeten gaan zitten. We gebruiken "hier" ook in de zin van "hier ligt je kluif" of "kijk eens hier".
Het commando "af" is op school in gebruik voor liggen. In dagdagelijks gebruik heeft "af" bij ons veel betekenissen zoals afblijven, ophoepelen, niet oprapen. Dus als hij moet liggen zeggen wij gewoon "liggen".
Maar ik ben er van overtuigd dat houding en gebaren vaak veel meer zeggen. Ik hoef na "kom voor" niet eens te zeggen "naast" maar alleen met rechterhand een gebaar te maken. Handgebaren zijn m.i. erg handig want toen onze vorige hond doof werd bleef hij gewoon commando's opvolgen.
Ik denk wel dat je je moet schikken aan de "regels" van de cursus. Lijkt me erg vervelend worden als in een puppy cursus uitzonderingen gemaakt gaan worden in zaken van "die kan dat al, die mag het anders doen" zoals het al dan niet vasthouden. Overigens word bij ons in de cursus de hond niet vastgehouden bij het afstand nemen. Je begint gewoon met 1 stap afstand en terug, dan b.v. 2 of 3 stap afstand en terug en zo steeds verder.
Het commando "af" is op school in gebruik voor liggen. In dagdagelijks gebruik heeft "af" bij ons veel betekenissen zoals afblijven, ophoepelen, niet oprapen. Dus als hij moet liggen zeggen wij gewoon "liggen".
Maar ik ben er van overtuigd dat houding en gebaren vaak veel meer zeggen. Ik hoef na "kom voor" niet eens te zeggen "naast" maar alleen met rechterhand een gebaar te maken. Handgebaren zijn m.i. erg handig want toen onze vorige hond doof werd bleef hij gewoon commando's opvolgen.
Ik denk wel dat je je moet schikken aan de "regels" van de cursus. Lijkt me erg vervelend worden als in een puppy cursus uitzonderingen gemaakt gaan worden in zaken van "die kan dat al, die mag het anders doen" zoals het al dan niet vasthouden. Overigens word bij ons in de cursus de hond niet vastgehouden bij het afstand nemen. Je begint gewoon met 1 stap afstand en terug, dan b.v. 2 of 3 stap afstand en terug en zo steeds verder.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Ik begrijp goed waar je tegen aan loopt en veel hondenscholen vinden helaas alleen wat zij aangeven HET goede. Er is vaak geen enkele discussie mogelijk en daar houd ik niet van. Voor een hond is dat goed, maar ik wil als mens wel argumenten kunnen uitwisselen!
Het is jouw hond en jouw leven dus als jij 'hier' wil gebruiken moet dat gewoon kunnen. Als ik argumenten/uitleg krijg waarom een wood niet handig is, dan kan ik ervan afwijken.
Tien deelnemers vind ik erg veel. Ik heb puppycursus gedaan met drie en later vier pups en nu train ik met 2 pups! Dan ziet de instructeur precies wat je doet en kan het aanpassen aan je hond.
Ik had hetzelfde, nl mijn hondje ging snel, we liepen voor. Toen overlegt en nu naar een andere groep gegaan. Uitleg was er, nl als 1 hond meer gaat doen, willen anderen dat ook of gaan dat stiekem thuis doen en slaan dan stappen over en dat is niet handig. Ik vind het nl erg jammer om te traag te gaan, wil dan verder en zoek uitdaging.
De instructeurs moeten ook wennen aan jouw hond en ik snap wel dat ze niet direct doorhebben dat jouw hond BLIJF al goed kent en ze de pups vasthouden alhoewel ik BLIJF niet zo aangeleerd heb.
Gewoon zeggen dat ie dat wel kan en dat ze los kunnen laten, zou ik zeggen. Als ze zien dat dat goed gaat dan zullen ze daarin meegaan neem ik aan.
Dat ZIT lijkt me volgens jouw manier handiger en beter. Als ik zit zeg moet ie op dat moment, waar hij ook is, gaan zitten.
En niet eerst naar mij toe komen draaien en dan zitten want dat is voet.
Ik zou dus echt jouw eigen woorden gebruiken! Anders krijg je straks inderdaad problemen, moet je weer andere woorden aanleren en wordt het verwarrend.
En misschien een school zoeken waar ze meer vooruitdenken in de richting die jij wil???
Ik heb heel wat hondenscholen hier in de buurt gezien maar ik vind het erg matig in hoeverre zij echt rekening houden met het type hond en het niveau van de hond die ze voor zich hebben...
Ik heb dat nu wel beter geregeld door het zelf aan te geven, maar het ligt er dan wel aan wat je wil want er zijn niet legio mogelijkheden. Ik zie ook een hondenschool die puppy en dan vervolg A B C heeft en mijn pup zou zo kunnen aanschuiven in de groep die 3 cursussen verder is
Het is jouw hond en jouw leven dus als jij 'hier' wil gebruiken moet dat gewoon kunnen. Als ik argumenten/uitleg krijg waarom een wood niet handig is, dan kan ik ervan afwijken.
Tien deelnemers vind ik erg veel. Ik heb puppycursus gedaan met drie en later vier pups en nu train ik met 2 pups! Dan ziet de instructeur precies wat je doet en kan het aanpassen aan je hond.
Ik had hetzelfde, nl mijn hondje ging snel, we liepen voor. Toen overlegt en nu naar een andere groep gegaan. Uitleg was er, nl als 1 hond meer gaat doen, willen anderen dat ook of gaan dat stiekem thuis doen en slaan dan stappen over en dat is niet handig. Ik vind het nl erg jammer om te traag te gaan, wil dan verder en zoek uitdaging.
De instructeurs moeten ook wennen aan jouw hond en ik snap wel dat ze niet direct doorhebben dat jouw hond BLIJF al goed kent en ze de pups vasthouden alhoewel ik BLIJF niet zo aangeleerd heb.
Gewoon zeggen dat ie dat wel kan en dat ze los kunnen laten, zou ik zeggen. Als ze zien dat dat goed gaat dan zullen ze daarin meegaan neem ik aan.
Dat ZIT lijkt me volgens jouw manier handiger en beter. Als ik zit zeg moet ie op dat moment, waar hij ook is, gaan zitten.
En niet eerst naar mij toe komen draaien en dan zitten want dat is voet.
Ik zou dus echt jouw eigen woorden gebruiken! Anders krijg je straks inderdaad problemen, moet je weer andere woorden aanleren en wordt het verwarrend.
En misschien een school zoeken waar ze meer vooruitdenken in de richting die jij wil???
Ik heb heel wat hondenscholen hier in de buurt gezien maar ik vind het erg matig in hoeverre zij echt rekening houden met het type hond en het niveau van de hond die ze voor zich hebben...
Ik heb dat nu wel beter geregeld door het zelf aan te geven, maar het ligt er dan wel aan wat je wil want er zijn niet legio mogelijkheden. Ik zie ook een hondenschool die puppy en dan vervolg A B C heeft en mijn pup zou zo kunnen aanschuiven in de groep die 3 cursussen verder is

Laatst gewijzigd door AnneMarie op 25 jun 2012 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
kom voor en hier zijn trouwens 2 verschillende commando's.
denk je eraan dat als je hier gaat gebruiken dat je voortaan je hond helemaal volgens de kom voor regels (rechte lijn op je af, aanschuiven en voor je zitten) bij je moet roepen?
vaak is dat namelijk kom voor en hier is gewoon hierkomen en niet strak in het gareel.
in mijn puppygroepen oefen ik beide commando's. of eigenlijk alleen de hier en later komt de kom voor er als kunstje bij
denk je eraan dat als je hier gaat gebruiken dat je voortaan je hond helemaal volgens de kom voor regels (rechte lijn op je af, aanschuiven en voor je zitten) bij je moet roepen?
vaak is dat namelijk kom voor en hier is gewoon hierkomen en niet strak in het gareel.
in mijn puppygroepen oefen ik beide commando's. of eigenlijk alleen de hier en later komt de kom voor er als kunstje bij

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ik vind het ook vreemd dat je niet je eigen commando's mag gebruiken, dat zou geen fluit uit moeten maken. Als ik 'plof' zou willen gebruiken in plaats van 'zit' maalt daar bij mij op de cursus in ieder geval niemand om. Bovendien zijn de commando's die je graag wilt gebruiken behoorlijk gangbaar, dus ik zie het probleem ook niet.
Verder: grote groepen en niet toegespitst op individueel niveau: daar liep ik ook tegenaan, de cursus was vooral een oefening in wachten en nog eens wachten.
Als je niet tevreden bent, zou ik gewoon eens gaan kijken bij andere clubs in de buurt. Misschien dat die beter aansluiten bij jouw wensen en verwachtingen.
Verder: grote groepen en niet toegespitst op individueel niveau: daar liep ik ook tegenaan, de cursus was vooral een oefening in wachten en nog eens wachten.
Als je niet tevreden bent, zou ik gewoon eens gaan kijken bij andere clubs in de buurt. Misschien dat die beter aansluiten bij jouw wensen en verwachtingen.
- mirretje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een mechelse herder
Een groep van 10 vind ik niet groot als er ook meerdere instucteurs zijn. WIj hebben soms ook tien man in de groep en we hebben altijd 3 instructeurs. En onze hond is thuis ook al veel verder dan de oefeningen die we op de cursus geleerd krijgen maar op de cursus luistert hij ook minder goed dan thuis of tijdens het wandelen. Op de cursus zijn veel meer afleidingen en daarom zijn de instructeurs ook voorzichtig.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

-
- Zeer actief
Ik heb ook zoiets van... je moet je eigen woorden kunnen gebruiken en sommige dingen wel of niet aanleren.
Mijn eerste 2 hondjes hebben een "automatisch zit' geleerd; stoppen met volgen = gaan zitten.
Dat wil ik bij een volgende hond graag anders doen. Dat moet kunnen in mijn beleving.
Voor mij is de "terug-plaats" in de praktijk geen ding waar ik wat aan heb; ik zie het "als een kunstje". Ik wil het hem wel aanleren hoor, geen probleem maar ik vind het niet heilig, dus mocht "komend fikkie" het niet geleerd krijgen; geen drama.
"kom hier" is wel heel belangrijk, maar of je daar dat woord/die woordcombi voor gebruikt kan niet van belang zijn. Als fikkie maar komt als je dat wilt!
Ik zou op zoek naar een hondenschool waar je dit meer naar eigen inzicht kunt gebruiken. Of het hier bespreekbaar maken.
Suzanne
Mijn eerste 2 hondjes hebben een "automatisch zit' geleerd; stoppen met volgen = gaan zitten.
Dat wil ik bij een volgende hond graag anders doen. Dat moet kunnen in mijn beleving.
Voor mij is de "terug-plaats" in de praktijk geen ding waar ik wat aan heb; ik zie het "als een kunstje". Ik wil het hem wel aanleren hoor, geen probleem maar ik vind het niet heilig, dus mocht "komend fikkie" het niet geleerd krijgen; geen drama.
"kom hier" is wel heel belangrijk, maar of je daar dat woord/die woordcombi voor gebruikt kan niet van belang zijn. Als fikkie maar komt als je dat wilt!
Ik zou op zoek naar een hondenschool waar je dit meer naar eigen inzicht kunt gebruiken. Of het hier bespreekbaar maken.
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
Dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar ik begreep uit de OP dat het om een groep van 10 ging met 1 instructeur.mirretje schreef:Een groep van 10 vind ik niet groot als er ook meerdere instucteurs zijn.
Bij mij op puppycursus en EG waren het ongeveer 8 honden en 1 instructeur, en moest iedereen alles één voor één doen. Dan sta je lang te wachten hoor! En ik snap wel dat je van anderen kunt leren, maar als bij jou dan alles gewoon snel goed gaat, wordt het heel snel saai (voor baas en hond).
- mirretje
- Zeer actief
maar hoe bedoel je dat je dan moet wachten? Wij moeten als de 1 een oefening doet dat de anderen dan appel lopen met de hond. En zo rouleert dat een beetje onder de cursisten. En soms moeten we op een lange rij gaan staan en dat moet je 1 voor 1 door die rij heen slalommen met je hond al volgend. De andere honden moeten dan netjes naast hun baas blijven zitten de hele tijd. Een erg moeilijke oefening voor honden. Dat kun je zien als wachten maar je kunt het dus ook zien als oefening...

- DeDiana
- Zeer actief
Op de cursus waar ik nu ben, wordt het ook zo gedaan als jij hier beschrijft, of iedereen doet tegelijk meerdere keren de oefening, zodat de instructeur het bij iedereen even kan bekijken.mirretje schreef:maar hoe bedoel je dat je dan moet wachten? Wij moeten als de 1 een oefening doet dat de anderen dan appel lopen met de hond. En zo rouleert dat een beetje onder de cursisten. En soms moeten we op een lange rij gaan staan en dat moet je 1 voor 1 door die rij heen slalommen met je hond al volgend. De andere honden moeten dan netjes naast hun baas blijven zitten de hele tijd. Een erg moeilijke oefening voor honden. Dat kun je zien als wachten maar je kunt het dus ook zien als oefening...
Maar op de vorige club stond iedereen in een rij, moest één baas+hond naar voren komen om bijvoorbeeld 'aan de voet' te doen - daarna weer terug in de rij en kon de volgende hond naar voren komen om de oefening te doen. De rest stond dan te wachten en te kijken onder het mom van: je kunt leren van wat er bij anderen fout gaat. In een groep van 8 kun je dan soms lang wachten voor je een keer aan de beurt bent, en zeker als bij sommige honden het kwartje niet wil vallen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Of je nou bij de HSV of de KC traint loop je beiden tegen dezelfde dingen aan.Als je wat anders wilt kun je beter naar een hondenschool kijken die past in je specifieke wensen.
Jan

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Als ik jou was, zou ik lekker een andere hondenschool zoeken. Het is m.i. belangrijk dat je lekker kunt trainen en je prettig voelt bij de hondenschool, en dat idee krijg ik niet n.a.v. jou omschrijving
.
Het is overigens mijn ervaring dat ze bij puppycursus en vervolgcursus een vrij strak programma hebben en dus weinig tijd/mogelijkheid voor eigen inbreng of afstemming op de individuele hond. Als je hond wat meer uitdaging nodig hebt, zul je daar dus zelf voor moeten zorgen. Je kunt hem bijvoorbeeld tijdens het wachten iets nieuws aanleren (ik leer mijn hond vaak een nieuw kunstje als ik moet wachten, bijvoorbeeld 'high five' of 'poot'). Als je verder gaat trainen met je hond (bijv. G&G) dan wordt het programma steeds individueler, met mijn oudste hond ben ik eigenlijk voornamelijk individueel aan het werk.
Is het een bij de RvB aangesloten hondenschool?

Het is overigens mijn ervaring dat ze bij puppycursus en vervolgcursus een vrij strak programma hebben en dus weinig tijd/mogelijkheid voor eigen inbreng of afstemming op de individuele hond. Als je hond wat meer uitdaging nodig hebt, zul je daar dus zelf voor moeten zorgen. Je kunt hem bijvoorbeeld tijdens het wachten iets nieuws aanleren (ik leer mijn hond vaak een nieuw kunstje als ik moet wachten, bijvoorbeeld 'high five' of 'poot'). Als je verder gaat trainen met je hond (bijv. G&G) dan wordt het programma steeds individueler, met mijn oudste hond ben ik eigenlijk voornamelijk individueel aan het werk.
Is het een bij de RvB aangesloten hondenschool?

Iedere dag feest!
-
- Zeer actief
Misschien zou je zaterdag naar de open dag van Happy Tails kunnen gaan kijken? Ik ken het zelf niet, hoor er wel goede verhalen over, wel een vrij grote school.
Of Bob's Tora, daar kun je als je wilt werken met de clicker, kun je daar heel specifiek in een heel klein groepje individueel precies dat trainen wat jij wil met je hond. Dat gaat tig keer sneller.
Of Bob's Tora, daar kun je als je wilt werken met de clicker, kun je daar heel specifiek in een heel klein groepje individueel precies dat trainen wat jij wil met je hond. Dat gaat tig keer sneller.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Mijn ervaring is ook dat er bij de pups / beginners gehoorzaamheid weinig aandacht is voor wat je in het vervolg met de hond gaat doen. Alles redelijk volgens het standaard schema voor de normale huishond.
Op zich niets mis mee, maar eigen inbreng hoort zeker wat betreft de gebruikte commando's gewoon te kunnen. Als jij verder wilt met je hond en je wilt dat hij bij het commando zit gewoon meteen gaat zitten zou ik hem zeker niet aanleren dat zit betekend die aan de voet moet gaan zitten.
Ik loop nu met de vervolgcurssen regelmatig tegen dingen aan die ze tijdens de gehoorzaamheid hebben geleerd en die nu eigenlijk niet handig zijn. Komt allemaal wel goed, je kan een hond best leren dat je het nu liever anders ziet maar dat kost wel veel meer tijd dan nodig..
Bij onze KC is gelukkig wel inbreng mogelijk. Zo heeft Aismee alles op rechts aangeleerd omdat ik met Teddy alles al links deed en ik beide honden aan elk hun eigen kant erg prettig vind. Dat mocht gewoon.
Bij een volgende hond ga ik waarschijnlijk dan ook na de puppycursus ook geen normale gehoorzaamheid meer doen.
Karen
Op zich niets mis mee, maar eigen inbreng hoort zeker wat betreft de gebruikte commando's gewoon te kunnen. Als jij verder wilt met je hond en je wilt dat hij bij het commando zit gewoon meteen gaat zitten zou ik hem zeker niet aanleren dat zit betekend die aan de voet moet gaan zitten.
Ik loop nu met de vervolgcurssen regelmatig tegen dingen aan die ze tijdens de gehoorzaamheid hebben geleerd en die nu eigenlijk niet handig zijn. Komt allemaal wel goed, je kan een hond best leren dat je het nu liever anders ziet maar dat kost wel veel meer tijd dan nodig..
Bij onze KC is gelukkig wel inbreng mogelijk. Zo heeft Aismee alles op rechts aangeleerd omdat ik met Teddy alles al links deed en ik beide honden aan elk hun eigen kant erg prettig vind. Dat mocht gewoon.
Bij een volgende hond ga ik waarschijnlijk dan ook na de puppycursus ook geen normale gehoorzaamheid meer doen.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- ranetje
- Zeer actief
Met een pup?mirretje schreef:maar hoe bedoel je dat je dan moet wachten? Wij moeten als de 1 een oefening doet dat de anderen dan appel lopen met de hond. En zo rouleert dat een beetje onder de cursisten. En soms moeten we op een lange rij gaan staan en dat moet je 1 voor 1 door die rij heen slalommen met je hond al volgend. De andere honden moeten dan netjes naast hun baas blijven zitten de hele tijd. Een erg moeilijke oefening voor honden. Dat kun je zien als wachten maar je kunt het dus ook zien als oefening...
want daar hebben we het over als ik TS goed heb begrepen.
Op de eerste avond (theorie zonder hond) vraag ik ook wat het doel is van de cursusten.Pets_Passion schreef:Mijn ervaring is ook dat er bij de pups / beginners gehoorzaamheid weinig aandacht is voor wat je in het vervolg met de hond gaat doen. Alles redelijk volgens het standaard schema voor de normale huishond.
Ik heb het bij diverse scholen ook op het inschrijfformulier zien staan als vraag.
Dus ik denk (hoop) dat je niet in het algemeen kunt zeggen dat daar geen aandacht voor is.
Bij een groep van 10 met één trainer is er weinig mogelijk om individueel te doen (denk ik

Maar toch hé .............
Ik ben wel benieuwd wat TS zelf heeft meegedeeld aan de club en de trainster.
Het hoeft natuurlijk niet altijd van één kant te komen

En ik zie ook nergens staan dat het haar verboden is om eigen commando's te gebruiken.
Alleen maar dat er andere commando's worden gebruikt dan zij gebruikt.
- mirretje
- Zeer actief
Ja want het is een puppy/beginnerscursus. Ik heb zelf ook een pup vandaar...Met een pup?
want daar hebben we het over als ik TS goed heb begrepen.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
hoe zat het nou ook weer?
een puppycursus moest toch vooral leuk zijn
een puppycursus moest toch vooral leuk zijn

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- mirretje
- Zeer actief
moet ook maar ook een hoop leren natuurlijk
Bij ons is het ook een beginnerscursus....dus geen getut en gefrut maar serieus bezig zijn saampjes op een leuke en enthousiaste manier
Bij ons is het ook een beginnerscursus....dus geen getut en gefrut maar serieus bezig zijn saampjes op een leuke en enthousiaste manier

-
- Zeer actief
Tja bij de ene hondenschool is het inderdaad 1 is bezig en de rest staat gewoon te wachten in de rij. Eindeloos en frustrerend voor hondjes die graag willen werken.
Bij de ander doen ze ondertussen iets, kan prima zijn. Heb ook wel gezien dat er iets aangegeven wordt, instructeur let niet op en de eigenaren doen vervolgens de meest idiote dingen zoals steeds corrigeren als honden los lopen en er niets aan de hand is.
Kleine groepjes vind ik wel prettig. Of een grotere groep maar dan met meerdere begeleiders/instructeurs.
Bij de ander doen ze ondertussen iets, kan prima zijn. Heb ook wel gezien dat er iets aangegeven wordt, instructeur let niet op en de eigenaren doen vervolgens de meest idiote dingen zoals steeds corrigeren als honden los lopen en er niets aan de hand is.

Kleine groepjes vind ik wel prettig. Of een grotere groep maar dan met meerdere begeleiders/instructeurs.
- ranetje
- Zeer actief
Appèl lopen als je niet aan de beurt bent?mirretje schreef:moet ook maar ook een hoop leren natuurlijk
Wat is daar voor een pup gezellig aan?
Ik ben benieuwd hoe je dat leuk maakt voor een pup

Even voor het goede begrip:
De puppen die ik in de groepen heb zijn doorgaans 8 weken oud als ze komen en dus 20 weken als ze naar de volgende groep gaan.
Daar is niets beginnerscursus aan.
Daarvoor is de volgende ronde.
Is bij jullie kennelijk anders

- DeDiana
- Zeer actief
Bij de puppycursus werd op mijn hondenclub ook wat meer gedaan, zoals tussendoor gespeeld, dus daar viel het lange wachten nog wel mee. Maar bij de EG-cursus (en dan heb je het over honden van ca. 6 maanden) was het dus iedereen om de beurt en lang wachten, als wij geluk hadden konden we 5 keer per les iets dóen. Daarom ben ik dus overgestapt naar een andere club, waar het meer op individueel niveau en tempo gaat.
Ik zou de TS dan ook aanraden even verder te kijken bij andere clubs, misschien spreekt dat meer aan.
Ik zou de TS dan ook aanraden even verder te kijken bij andere clubs, misschien spreekt dat meer aan.
- verkadej
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Tja het is een beetje vreemd aan de ene kant. Aan de andere kant ook begrijpelijk, als je woorden door elkaar gaat gebruiken
kom voor = voor je zitten met de kop naar je toe. Als je daar 2 of 3 verschillende dingen voor kunt zeggen voor dezelfde beweging kan het zijn dat je later in de knoop komt met je commando's en ik kan me ook wel voorstellen dat dat verwarrend is.
Wij hebben bij de eerste hondenschool GOED ZO geleerd als ze het goed doet. Nu word er gezegd BRAAF, om het zo kort mogelijk te houden ik persoonlijk vind het lastig om dat commando om te gooien.
kom voor = voor je zitten met de kop naar je toe. Als je daar 2 of 3 verschillende dingen voor kunt zeggen voor dezelfde beweging kan het zijn dat je later in de knoop komt met je commando's en ik kan me ook wel voorstellen dat dat verwarrend is.
Wij hebben bij de eerste hondenschool GOED ZO geleerd als ze het goed doet. Nu word er gezegd BRAAF, om het zo kort mogelijk te houden ik persoonlijk vind het lastig om dat commando om te gooien.
- DeDiana
- Zeer actief
Maar als je toch zelf consequent bepaalde commando's gebruikt, en natuurlijk andere commando's voor nieuwe oefeningen, kom je toch niet in de problemen? Ik snap wel dat het niet de bedoeling is om woorden door elkaar heen te gebruiken, maar ik heb niet het idee dat TS dat van plan is...
- mirretje
- Zeer actief
Bij ons mag een pup pas na zijn tweede spuit beginnen met de cursus. Ik ben met rocco bij 12 weken begonnen met de cursus. Het appel lopen maak je leuk met je stem. Iedere keer als hij aandacht heeft voor mij beloon ik hem met mijn stem en soms even met de hand. Dat vind ie prachtig. En het appel lopen is met afwisseling he. Links lopen, rechts lopen, stilstaan en dus zitten. Langzaam lopen, snel lopen/rennen, gewoon lopen. Dus is niet saai. En het is niet verkeerd als een hond even een uurtje zijn aandacht ergens bij moet houden. Na een half uur is er pauze van een kwartier dus het is in werkelijkheid maar drie kwartier trainen. Er mag bij ons ook niet gespeeld worden. Dan moeten we na de cursus in het bos afspreken. De honden moeten de club associeren met opletten en trainen en niet met keten en dollen. Rocco vind het prachtig want die staat al te huppelen en te piepen op de achterbank zodra we het terrein oprijden en hij weet niet hoe snel hij uit de auto moet komen zodra ik zeg dat dat mag.ranetje schreef:Appèl lopen als je niet aan de beurt bent?mirretje schreef:moet ook maar ook een hoop leren natuurlijk
Ik ben benieuwd hoe je dat leuk maakt voor een pup![]()
De puppen die ik in de groepen heb zijn doorgaans 8 weken oud als ze komen en dus 20 weken als ze naar de volgende groep gaan.

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Contacteer:
Maar dan blijf je toch gewoon 'goed zo' gebruiken. Gelukkig ben ik dat hier nog niet tegen gekomen dat je bevelen zelfs niet mag kiezen en ik heb pupcursus gedaan op 3 verschillende hondenscholen op 3 verschillende methodes (klassiek, combi klassiek positief en positief). En in alledrie de hondenscholen deed ik gewoon mijn ding zonder probleem.Wij hebben bij de eerste hondenschool GOED ZO geleerd als ze het goed doet. Nu word er gezegd BRAAF, om het zo kort mogelijk te houden ik persoonlijk vind het lastig om dat commando om te gooien.
Ik vind bevelen kiezen toch echt wel het minimum aan wat je zelf mag kiezen, als zelfs dat al niet mag. Echt niet mijn ding om zo gecontroleerd te worden.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nou dat vind ik toch aardig veel voor een pupje van 12 weken, kan me voorstellen dat het jou met je mecheltje nog wel lukt, maar geldt dit ook voor mensen met minder werkgerichte hondjes?mirretje schreef: Bij ons mag een pup pas na zijn tweede spuit beginnen met de cursus. Ik ben met rocco bij 12 weken begonnen met de cursus. Het appel lopen maak je leuk met je stem. Iedere keer als hij aandacht heeft voor mij beloon ik hem met mijn stem en soms even met de hand. Dat vind ie prachtig. En het appel lopen is met afwisseling he. Links lopen, rechts lopen, stilstaan en dus zitten. Langzaam lopen, snel lopen/rennen, gewoon lopen. Dus is niet saai. En het is niet verkeerd als een hond even een uurtje zijn aandacht ergens bij moet houden. Na een half uur is er pauze van een kwartier dus het is in werkelijkheid maar drie kwartier trainen. Er mag bij ons ook niet gespeeld worden. Dan moeten we na de cursus in het bos afspreken. De honden moeten de club associeren met opletten en trainen en niet met keten en dollen. Rocco vind het prachtig want die staat al te huppelen en te piepen op de achterbank zodra we het terrein oprijden en hij weet niet hoe snel hij uit de auto moet komen zodra ik zeg dat dat mag.
ik denk dat ik dan al lang gillend weggelopen was

ik hou helemaal niet van zoveel 'moeten' bij pups, heb ook niet de ervaring dat je daarmee zoveel succes hebt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
Bij de scholen waar ik heb les gegeven mogen de bazen zelf met hun hond spelen.mirretje schreef:Bij ons mag een pup pas na zijn tweede spuit beginnen met de cursus. Ik ben met rocco bij 12 weken begonnen met de cursus. Het appel lopen maak je leuk met je stem. Iedere keer als hij aandacht heeft voor mij beloon ik hem met mijn stem en soms even met de hand. Dat vind ie prachtig. En het appel lopen is met afwisseling he. Links lopen, rechts lopen, stilstaan en dus zitten. Langzaam lopen, snel lopen/rennen, gewoon lopen. Dus is niet saai. En het is niet verkeerd als een hond even een uurtje zijn aandacht ergens bij moet houden. Na een half uur is er pauze van een kwartier dus het is in werkelijkheid maar drie kwartier trainen. Er mag bij ons ook niet gespeeld worden. Dan moeten we na de cursus in het bos afspreken. De honden moeten de club associeren met opletten en trainen en niet met keten en dollen. Rocco vind het prachtig want die staat al te huppelen en te piepen op de achterbank zodra we het terrein oprijden en hij weet niet hoe snel hij uit de auto moet komen zodra ik zeg dat dat mag.ranetje schreef:Appèl lopen als je niet aan de beurt bent?mirretje schreef:moet ook maar ook een hoop leren natuurlijk
Ik ben benieuwd hoe je dat leuk maakt voor een pup![]()

Idd spelen met honden onder elkaar mogen ze onderling in een bos of park afspreken.
Die appèl oefeningetjes zelfstandig oefenen is bij de meeste bazen die ik op cursus heb gehad niet zijn aan te bevelen.
Daar zou ik een oogje op moeten kunnen houden.
Dus ook dat is bij die groepen waar ik heb les gegeven geen optie.
Vandaar dat ik dus geen grote groepen (10 pups) zou willen draaien in mijn eentje.
En de hondjes die ik doorgaans op les had konden echt geen half uur achter elkaar de aandacht bij de baas houden.
Ander type school en ander soort hondjes en bazen denk ik

En andere basisdoelstelling.
De honden hoefden niks, als ze maar luisterden
Het aantal mensen dat ik ben tegen gekomen dat op de puppycursus al doelbewust verder wilde trainen kan ik op mijn vingers natellen.