Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Avond en nachtoefening

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Re: Avond en nachtoefening

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Ik heb ze het ook zien trainen bij PH-2
maar nu is de vraag kan je de hond gericht naar de linker of rechter belager of vluchtende verdachte sturen?
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

CharlesvdBerkt schreef:Ik heb ze het ook zien trainen bij PH-2
maar nu is de vraag kan je de hond gericht naar de linker of rechter belager of vluchtende verdachte sturen?
Heb het niet zelf gezien met trainen, maar lijkt me wel. In PSA (USA) hebben ze zo'n scenario. Je kan je hond ook naar de verschillende verstekken dirigeren?
Of je het in praktijk ook gebruikt? Denk het niet.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Verstekken zijn die hokjes waar iemand in kan staan?
Maar die zijn statisch.
De vraag is of je een hond in een dynamisch gebeuren op 1 specifieke pakwerker kan sturen.
En met name in de praktijk, kan dat heel handig zijn.
Wiel
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Avond en nachtoefening

Ongelezen bericht door crutz »

CharlesvdBerkt schreef:Ik heb ze het ook zien trainen bij PH-2
Wordt bij PH2 wel met 2 helpers gewerkt, maar er is een passieve & aktieve helper. Bv bij de fiets, daar wordt de ene helper als slachtoffer vd fiets geduwd & die blijft op de grond liggen. De hond stelt dan de op de fiets vluchtende helper & negeert de helper die op de grond ligt.
& bij het terugroepen wandelt er een helper overdwars.
Bij het smokkel drama blijft na t sommeren de ene helper staan & vlucht de andere. Jij volgt dan met hond tot aan de stilstaande helper & zet vanaf daar de hond in op de vluchtende helper.
Selena
Zeer actief

Biet, ik zal kijken of ik het filmpje kan vinden van PSA waar zo'n scenario in voor komt.

Je zal het in praktijk niet of nauwelijks gebruiken, je zit met de geweldInstuctie, ambtsinstructie, moet propotioneel en subsidiar zijn. Dat geldt or de politie die repressief een hond kan inzetten, beveiliging alleen in geval van noodweer (exces).

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Biet schreef:Verstekken zijn die hokjes waar iemand in kan staan?
Maar die zijn statisch.
De vraag is of je een hond in een dynamisch gebeuren op 1 specifieke pakwerker kan sturen.
En met name in de praktijk, kan dat heel handig zijn.
Niet geheel vergelijkbaar en een beste fout :mrgreen: maar op een wedstrijd met revieren op de verstekken bij IPO boog Finn ineens af toen hij naar het 1ste (laatste) verstek waar de pw staat rende. Hij boog ineens af naar het publiek :80:
Heb een beste brul gegeven en gelukkig reageerde hij en was terug te roepen. Om hem vervolgens toch maar naar het verstek te sturen.
Ik keek toen ik hem weer wegstuurde naar de plek waar hij heenrende en daar bleek een pakwerker in tenue tussen het publiek te zitten :oeps: .
Ik vraag me inderdaad af of je bij dreiging van verschillende personen de hond kan verplichten 1 persoon uit te lichten. Het lijkt mij heel moeilijk, omdat in mijn ogen een hond zal reageren op degene die het meest gevaarlijk is (te dichtbij komt, veel meer dreiging geeft etc.) Achter een vluchtend persoon aan laten rennen terwijl de geleider door een ander persoon wordt bedreigd, dat lijkt me overigens ook niet geheel de bedoeling voor een verdedigingshond.
Biet
Zeer actief

Bedankt dat je wil kijken naar het PSA-filmpje: heb dat zelf al gegoogled, maar vind daar niks over.
Ben niet bekend met de protocollen in die wereld, heb dus geen idee of het zou mogen.
Ben wel thuis in de wereld van geweld(beheersing) en ken de situatie van meerdere aanvallers tegelijkertijd.
En bij mn. meerder aanvallers is inzicht in de situatie noodzakelijk.
Vroeg me dus af in hoeverre een hond dat heeft, ga er eigenlijk van uit dat dat beperkt is.
Maar als geleider (en zeker de professionals die in dat soort situatie verzeild raken) is het wel interressant hoe je je hond zo optimaal mogelijk kan gebruiken, met andere woorden, wat heb je aan je hond.
Zoals ik hier las, kan een beweging de hond triggeren aan te vallen, maar het zou de geleider gunstig kunnen zijn om te kunnen bepalen op wie van de aanvallers hij de hond stuurt.
Uit ervaring weet ik dat als je de leider uit zo'n groep aanvallers controleert, je meestal de hele groep controleert.
Als je dus, als ervaren professional, je hond op die persoon zou kunnen inzetten, kan je meer dan alleen maar op afstand houden en afwachten of ze er niet als nog voor gaan.
Blijf nieuwsgierig naar inzichten en ervaringen in deze.
Wiel
Selena
Zeer actief

Je kan een hond leren richten op vd. Dick (mijnman) heeft bijv. Beoefend op scenario's al bargevecht met amokmakers en 1 pasieve vd, hond dan op passieve vd zetten. Bij grotere afstanden kan je een hond ook op aanwijzing leren bijten, m..b.v een laserpunt (weet dat AT rotterdam dat oefende).

Kost oefening, maar is mogelijk.

Biet
Zeer actief

Aha, kijk, dacht wel dat daar over nagedacht was.
Volgende vraag zou dan ook zijn, hoe doe je dat dan?
Dat bargevechtscenario snap ik: je leert de hond eigenlijk even "niets" te doen.
De hond zal maar al te graag in aktie willen komen, dus de alerte aanwezigheid ervan werkt wel peacekeeper, dunkt me.

Op afstand leek me moeilijker.
Gefaseerd, zoals Crutz omschreef is wel duidelijk, maar bij meerdere pakwerkers, die er ook nog allemaal hetzelfde uitzien en allemaal als doelwit worden gezien door de hond, leek me dat al lastiger.
Een laserpunt maakt al wat duidelijk.
Zou het mogelijk zijn om de hond op de bewapende pakwerker af te laten gaan, dus is geval van meerdere pakwerkers, de hond "automatisch" te laten kiezen voor degene met iets in zijn handen?
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”