Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan de "versvoerders", Natures Menu.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Simonne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier
Aantal honden: 1

Vraag aan de "versvoerders", Natures Menu.

Ongelezen bericht door Simonne »

Ik ben nog relatief nieuw in de wereld van kvv en ben druk bezig om hier over te leren.
Ik voer mijn hond momenteel Carnivoer.
Dat heb ik in de smaken kip, lam, rund en paard.
Dit wissel ik af.
Nu kwam ik bij de dieren winkel in de diepvries Natures Menu tegen en ik heb er drie zakken van meegenomen.
Twee daarvan is een compleet voer (staat er op), maar ik vind er zo weinig vlees in zitten.
Ik heb kip met vis, daarin zit 23% kip en 10% vis, de rest is groenten en rijst.
Ook heb ik pens met lever, daarin zit 32% pens en 5% lever.

Ik heb ook Natures Menu Banquet, vers vlees en groente.
Daar zit veel meer vlees in: 32% kip, 28% groene pens, 14% lamsvlees, 3% hart en 3% lever. De rest bestaat uit wortelen en erwten.
Maar dit noemen ze een aanvullende voeding, die je zelf nog moet mengen met goente en fruit.

Nu dacht ik, dat een kvv goed was, als er iets van 75-80% vlees in zat en voor de rest groente, fruit of andere dingen.
Is dat niet zo dan? Is 30-40% vlees genoeg om een voer "compleet" te noemen?
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Vraag aan de "versvoerders", Natures Menu.

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben totaal geen expert hoor, maar het percentage vlees zegt niet zo veel over het al dan niet compleet zijn van het voer. Kijk maar eens bij de complete brokvoeding hoe veel (of beter: hoe weinig) vlees daarin zit...
De verhouding spiervlees - bot - orgaan is wel belangrijk, en eventuele toevoegingen waarmee het voer 'compleet' gemaakt wordt. Sommige kvv's bestaan uit 100% vlees (spier, bot, orgaan) en daarbij moet je vaak diersoorten afwisselen om compleet te voeren, andere kvv's bestaan ook nog uit wat groenten en rijst etc., maar dat maakt het nog niet meteen een compleet voer. Dit: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken vind ik altijd wel een handig overzicht om die percentages te vergelijken, daar staat ook in of het compleet is en wat er allemaal in het kvv zit. Misschien kan dat je verder helpen?
Laatst gewijzigd door DeDiana op 14 jun 2012 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief

Zie ook: http://www.voerwijzer.com/natures-menu
Hieruit wordt duidelijk dat het voer compleet is door een 'premix' (toevoeging van vitamines, mineralen, etc.) en dat het 'bijna geen kvv te noemen is vanwege het lage percentage vlees'.
Simonne
Zeer actief

Dank je wel!
Interessante site.
Dus in principe kan er een voer worden gefabriekt, dat compleet is, zonder dat er überhaupt vlees in zit? :denken:
Maar wat me dan opvalt, is dat Nature's Banquet, waar dan weer 5 verschillende vleesbronnen inzitten, niet compleet is, omdat je die weer moet aanvullen met groente en fruit.
Ik geloof, dat ik het maar bij Carnivoer houdt (met afwisselen) en die Nature's Menu gewoon voor "erbij" houdt.

Of maak ik toch ergens een denkfout?
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
DeDiana
Zeer actief

Ja hoor, er zijn ook vegetarische complete brokken voor honden! De meningen over of dat wel of niet goed is zijn natuurlijk heel verdeeld, maar als je kijkt hoe weinig vlees er in veel gewone brokken zit, kun je constateren dat honden die alleen die brokken krijgen, ook bijna vegetariërs zijn ;-)
Ik geef zelf 100% vlees en vul niets aan met groenten en fruit... Maar ik wissel wel verschillende diersoorten en twee verschillende kvv's (Tammenga en Tinlo) af.
Staat er op de verpakking van die Nature's Banquet dat je met groenten en fruit moet aanvullen? Want dat vind ik wel een beetje vreemd eigenlijk. Bedoelen ze niet dat je met meerdere diersoorten moet afwisselen?
Simonne
Zeer actief

http://www.natulistic.nl/natures%20menu ... onden.html

Een eind naar beneden staat de Nature's Banquet Nuggets Vlees en groente.
Daarbij staat , dat het een aanvullend voer is en dat je er zelf nog groente en fruit bij moet doen.

Ik ben begonnen met deze hond met Orijen brokken, omdat daar iets van 80% vlees in zit.
Ik vind dat een vleeseter vlees met eten.
Zelf eet ik vegetarisch, maar om een hond nou vegetarisch voer te geven gaat me weer te ver.
In Carnivoer zit wel een beetje groente, maar ook dat wisel ik af, zo is het ook compleet.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

DeDiana
Zeer actief

Simonne schreef:http://www.natulistic.nl/natures%20menu ... onden.html

Een eind naar beneden staat de Nature's Banquet Nuggets Vlees en groente.
Daarbij staat , dat het een aanvullend voer is en dat je er zelf nog groente en fruit bij moet doen.

Ik ben begonnen met deze hond met Orijen brokken, omdat daar iets van 80% vlees in zit.
Ik vind dat een vleeseter vlees met eten.
Zelf eet ik vegetarisch, maar om een hond nou vegetarisch voer te geven gaat me weer te ver.
In Carnivoer zit wel een beetje groente, maar ook dat wisel ik af, zo is het ook compleet.
Ah, ik zie het - apart...
En grappig: ik ben ook een vegetariër die mijn honden kvv (vlees) voert ;-) Vegetarisch zou ik voor mijn hond ook niet zo snel overwegen, maar de hond van een vriendin met allerhande voedselallergieën doet het er fantastisch op en eet als nooit tevoren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:hmmm: Wat raar. Dingen als rijst, bonen en koolraap kun je zelf wel koken als je dat als aanvulling wilt geven en kost natuurlijk geen drol per kilo.
Om daar nu bijna €4 de kilo voor te vragen...

Als je eens wilt afwisselen zou je wat smuldier kunnen kopen of als je dat niet ziet zitten zou je bij Caroba kleinere hoeveelheden van bijvoorbeeld Kiezebrink mixen, Tinlo of Darf eko kunnen bestellen.
Simonne
Zeer actief

Dank je wel, Dagmar!
Ik heb even op de site zitten snuffelen en ik zie er hele leuke dingen bij.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik tot de ontdekking komt, dat ik een miskoop heb gedaan. :ugh:
Afgezien dan misschien van dat Banquet spul, maar daar moet dan weer groente bij.
Ik zit naar dat Darf te kijken, dat is gwoon vers toch? Niet ingevroren?
Dat is wel handig, want dan kan ik dat weer makkelijk zelf in porties invriezen.
Msschien, dat ik ooit die bomen wel eens zal zien.. door dat bos...
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Darf is wel ingevroren, in blokken van 250 gram. Alle rauwe vleesvoeding is altijd ingevroren, anders blijft het nooit lang goed.
dagmar88
Zeer actief

Simonne schreef:Dank je wel, Dagmar!
Ik heb even op de site zitten snuffelen en ik zie er hele leuke dingen bij.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik tot de ontdekking komt, dat ik een miskoop heb gedaan. :ugh:
Afgezien dan misschien van dat Banquet spul, maar daar moet dan weer groente bij.
Ik zit naar dat Darf te kijken, dat is gwoon vers toch? Niet ingevroren?
Dat is wel handig, want dan kan ik dat weer makkelijk zelf in porties invriezen.
Msschien, dat ik ooit die bomen wel eens zal zien.. door dat bos...
Oh, ik had je reactie helemaal over het hoofd gezien.
:ok: Darf vind ik echt prima voer.
Wordt geleverd in een doosje; in blokken gesneden met een diepvries papiertje aan de onderkant.
Dus het plakt niet aan elkaar.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik vind 32 % vlees veel te weinig,....en dan 16 % rijst? :denken:
Ik zou zeker dit voer niet volledig gaan voeren, als af en toe of noodsprong voor een paar dagen zie ik er niet zo veel kwaad in maar om dit nu dagelijks, in welke variant dan ook, aan mijn hond te geven? Ik zou dat zeker niet doen,....
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Oh, vlees en fruit krijgen ze hier trouwens apart.
Van de combinatie worden ze nogal winderig :F:
Simonne
Zeer actief

Ik ben er even een poosje tussenuit geweest, sorry.
Allemaal hartelijk dank voor de bijdragen.
Ik heb die troep maar weggedaan.
Valt onder de noemer "miskoop" .
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”