Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schijnzwanger
Moderator: moderatorteam
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Schijnzwanger
Omdat ik Miranda's topic niet verder wil vervuilen met mijn vraag even een nieuwe.
Ik lees en hoor veel over schijnzwangerschap bij teefjes.
Maar........ waar herken je dat aan?
Kan het ook zijn dat een teefje daar gewoon geen last van heeft?
Ik lees en hoor veel over schijnzwangerschap bij teefjes.
Maar........ waar herken je dat aan?
Kan het ook zijn dat een teefje daar gewoon geen last van heeft?
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Re: Schijnzwanger
Ja ik weet niet of het bij alle honden zo is maar mijn dwergschnauzer had er ook heel veel last van. Ze werd eerst sloom en een beetje nukkig, en dan kreeg ze opgezette tepels waar soms ook echt melk uitkwam. Dit ging natuurlijk ontsteken, en toen dat 3 keer gebeurt was hebben we haar laten steriliseren. Ze wilde dan ook niet eten en bewegen, was heel ander hondje voor een aantal weken. En omdat we toch geen nestje wilden hebben we in overleg met de da alles maar weg laten halen. Daar is ze enorm van opgeknapt.
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Hier eentje die het eigenlijk na iedere loopsheid is en dan is ze chagrijnig naar de heren. Het gekke is dat als ze ECHT drachtig is, dat ze dan juist super vrolijk en blij is...
Mijn eerste teefje werd na de eerste loopsheid ook schijnzwanger maar het enige waaraan we dat konden merken was dat ze wat melk gaf. In gedrag veranderde ze niet.
Van de andere teven merk ik nooit wat na de loopsheid.
Mijn eerste teefje werd na de eerste loopsheid ook schijnzwanger maar het enige waaraan we dat konden merken was dat ze wat melk gaf. In gedrag veranderde ze niet.
Van de andere teven merk ik nooit wat na de loopsheid.
-
Jacq
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
- Aantal honden: 3
die van mij gingen ook echt een nest maken. en dan alles verzamelen wat ze tegenkwamen.
tot theelepels aan toe van de tafel grissen.
alles werd meegesleept naar hun nest. en dan maar janken.
dus die zijn snel gesteriliseerd. vind het zo sneu.
tot theelepels aan toe van de tafel grissen.
alles werd meegesleept naar hun nest. en dan maar janken.
dus die zijn snel gesteriliseerd. vind het zo sneu.
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Hier een teef die er ook veel last van had.
Ze werd eerst extreem sloom, nergens zin in.
En ze werd heel verdedigend in huis, er kon helemaal niemand binnenkomen. Zelfs bekenden waar ze normaal (en daarna weer) heel blij en vrolijk op reageerde hoefde nu absoluut niet bij haar in de buurt te komen.
Ze werd eerst extreem sloom, nergens zin in.
En ze werd heel verdedigend in huis, er kon helemaal niemand binnenkomen. Zelfs bekenden waar ze normaal (en daarna weer) heel blij en vrolijk op reageerde hoefde nu absoluut niet bij haar in de buurt te komen.
- dagmar88
- Zeer actief
Charlie is nu volop schijnzwanger.
Uiers heeft ze ipv tepels, overal waar ze ligt natte melk plekken.
Niet aan je tieten komen is hier op het moment zo ongeveer de meest gedane uitspraak.
Ze heeft verzamelwoede en de rest van de beesten mogen niet bij haar 'nest' komen.
Ach ja, een weekje en ze is er weer van af
Uiers heeft ze ipv tepels, overal waar ze ligt natte melk plekken.
Ze heeft verzamelwoede en de rest van de beesten mogen niet bij haar 'nest' komen.
Ach ja, een weekje en ze is er weer van af
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Onze dames hebben er eigenlijk nooit last van, terwijl wij 8 intacte teven thuis hebben. In zo'n groep zou je misschien verwachten dat ze juist eerder schijnzwanger zijn?
-
Lillith
- Zeer actief
Lillith was de keer hier voor niet schijnzwanger...daarvoor heel erg met bevalling en al.
Nu is ze loops en al totaal van de kaart...ze wordt nu toch echt gecastreerd.
Zij is er zeker drie maanden mee bezig met die super hormoontjes, dat vind ik toch te gek!
Nu is ze loops en al totaal van de kaart...ze wordt nu toch echt gecastreerd.
Zij is er zeker drie maanden mee bezig met die super hormoontjes, dat vind ik toch te gek!
- Gon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond
Pieperig ( maar Famke is sowieso een pieper
), slepen met knuffels, krabben aan de vloer en muren
, en opgezette tepels.....Ik heb haar daarna laten steriliseren.
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...

- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Hmm, daar zeg je zoiets...under the red sky schreef:Onze dames hebben er eigenlijk nooit last van, terwijl wij 8 intacte teven thuis hebben. In zo'n groep zou je misschien verwachten dat ze juist eerder schijnzwanger zijn?
Want de teef uit mijn eerste reactie die na iedere loopsheid de schijnzwangerschap ingaat, woont niet bij mij, maar bij mijn zus (is ook buurvrouw), als enige dame en met twee heren. Die andere teven leven (de eerste is na de eerste loopsheid geholpen en was toen ook de enige teef...) met zijn 5en en daar geen schijnzwangerschappen dus...
Lijkt dan toch eerder dat de groep de schijnzwangerschap voorkomt
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Bo is momenteel ook schijnzwanger maar niet zo erg als de vorige keer. Haar tepels zijn opgezet en ze is nogal pittig naar bepaalde honden. Ze is wat waakser en ze zoekt wat meer aandacht dan normaal.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Dushi was ook flink schijnzwanger toen ze nog intact was. Heel lusteloos en ze had zo'n knuffeltje helemaal nat gesabbelt dat sleepte ze overal mee naar toe en als ik het dan wilde pakken nou dan had ik ruzie. Lizzie heft wel wat opgezette tepels gehad, maar verder nergens last van.
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
ThanksInge O schreef:schijnzwanger zijn alle teven de hele periode van 2 maand na de loopsheid - ze zitten fysiologisch zo in elkaar dat de baarmoeder telkens doet alsof er pups in zitten. daar hoef je niet persé iets van te merken maar bij sommige teven merk je gedurende heel die periode dat ze (wat) rustiger zijn, soms zelfs totaal geen zin meer in actie.
bij sommige teven mondt die schijnzwangerschap uit in een 'schijnbevalling' of 'schijnlactatie' en dat is waar jullie het hier over hebben : nesteldrang, melkproductie enz.
dat hebben dus niet alle teven en als ze het hebben is het ook altijd duidelijk zichtbaar.
- dagmar88
- Zeer actief
Tijdens de schijnzwangerschap is ze een stuk rustiger; wel even lekker
Deze keer werd ze voor het eerst ook best dik rond haar middel. Begon bijna te twijfelen, maar dekken door twee deuren heen zou wel erg knap zijn
Nu sinds een dag of twee is ze weer normaal qua omvang.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Aha. Weer wat geleerd.Inge O schreef:dat rijden kan komen omdat er op het eind van de schijnzwangerschap eeen acute daling is van de progesteron waardoor het oestrogeen relatief gezien weer hoger wordt wat een beetje loopsheidsgedrag kan geven - reutjes vinden hen dan vaak ook erg aantrekkelijk.
Dat witte mormel is dus gewoon plat gezegd geil met haar rijden en likken.
Overigens merkte ik aan mijn vorige teef (mechelaartje) nauwelijks iets van haar schijnzwangerschap om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag.
Het is wel logisch dat het verschilt, de ene teef is volgens mij gewoon een stuk hormonaler dan de andere. En deze witte is hormonenkampioen
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xena geeft melk en is wat mokkig tegen de heren verder merk je niks aan haar...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb ik nog even een nieuwe vraag.Inge O schreef:schijnzwanger zijn alle teven de hele periode van 2 maand na de loopsheid - ze zitten fysiologisch zo in elkaar dat de baarmoeder telkens doet alsof er pups in zitten. daar hoef je niet persé iets van te merken maar bij sommige teven merk je gedurende heel die periode dat ze (wat) rustiger zijn, soms zelfs totaal geen zin meer in actie.
bij sommige teven mondt die schijnzwangerschap uit in een 'schijnbevalling' of 'schijnlactatie' en dat is waar jullie het hier over hebben : nesteldrang, melkproductie enz.
dat hebben dus niet alle teven en als ze het hebben is het ook altijd duidelijk zichtbaar.
Als het Suske geen last heeft van "schijnbevalling" of "schijnlactatie" geeft dat dan ook minder kans op BMO?
Of ga ik nu ineens een paar bruggen te ver?
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Denk jij dat zelf ook Inge?Inge O schreef:
nee, je gaat niet een paar bruggen tever, men neemt aan (ik weet niet of het echt bewezen is) dat er wel degelijk een verband is en dat teven die er meer en vaker last van hebben meer kans hebben op bm-ontsteking.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
Tiny
- Zeer actief
Dank je welInge O schreef:jawel, zeker wel.Tiny schreef:Denk jij dat zelf ook Inge?Inge O schreef:
nee, je gaat niet een paar bruggen tever, men neemt aan (ik weet niet of het echt bewezen is) dat er wel degelijk een verband is en dat teven die er meer en vaker last van hebben meer kans hebben op bm-ontsteking.
de redenering is immers dat uitgesproken schijndracht ook samengaat met inwendig uitgesproken veranderingen. één van de belangrijke dingen daarbij is de uitbouw van de slijmlaag van de baarmoeder (zoals nodig zou zijn om pupjes te laten innestelen) en het is net die dik uitgebouwde laag die een hond(achtige) zo gevoelig maakt aan bm-ontsteking : bacteriën vinden die laag immers ook heel fijn.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank weer voor de uitleg.Inge O schreef:jawel, zeker wel.Tiny schreef:Denk jij dat zelf ook Inge?Inge O schreef:
de redenering is immers dat uitgesproken schijndracht ook samengaat met inwendig uitgesproken veranderingen. één van de belangrijke dingen daarbij is de uitbouw van de slijmlaag van de baarmoeder (zoals nodig zou zijn om pupjes te laten innestelen) en het is net die dik uitgebouwde laag die een hond(achtige) zo gevoelig maakt aan bm-ontsteking : bacteriën vinden die laag immers ook heel fijn.
Zoals jij het uitlegt klinkt het heel logisch.
Wat me qua castratie nog meer aan het twijfelen brengt
-
Tiny
- Zeer actief
Inge O schreef:o jee, straks krijg ik allemaal woedende teefjes aan mijn deur![]()
!
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:o jee, straks krijg ik allemaal woedende teefjes aan mijn deur![]()
!
Ik neigde de laatste weken meer en meer naar castratie i.v.m. eventuele bmo in de toekomst.
Maar aangezien het Suske dus echt geen last heeft van schijndracht (tenminste zover ik dat in kan schatten)
twijfel ik nu weer heel erg de andere kant op.
- Esther12
- Zeer actief
En kan het ook zijn dat teefjes meer honger hebben als ze schijnzwanger zijn? En zo ja, is het goed om tijdelijk iets meer te geven of kan je dat beter niet doen? Of zit daar totaal geen verband tussen?
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, maar ik geef een paar dagen minder ipv meer. Dan is er ook minder om naar de melkproductie te gaan en is ze er weer snel van af.Esther12 schreef:En kan het ook zijn dat teefjes meer honger hebben als ze schijnzwanger zijn? En zo ja, is het goed om tijdelijk iets meer te geven of kan je dat beter niet doen? Of zit daar totaal geen verband tussen?
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Wat Dagmar zegt. Ik geef trouwens minder eten en verdubbel de hoeveelheid beweging zodat ze groed schraal is. Dat lijkt het minder erg te maken.Esther12 schreef:En kan het ook zijn dat teefjes meer honger hebben als ze schijnzwanger zijn? En zo ja, is het goed om tijdelijk iets meer te geven of kan je dat beter niet doen? Of zit daar totaal geen verband tussen?
Klinkt wel wat wreed nu ik het zo lees
And few will ever climb
- dagmar88
- Zeer actief
Miranda schreef:Wat Dagmar zegt. Ik geef trouwens minder eten en verdubbel de hoeveelheid beweging zodat ze groed schraal is. Dat lijkt het minder erg te maken.Esther12 schreef:En kan het ook zijn dat teefjes meer honger hebben als ze schijnzwanger zijn? En zo ja, is het goed om tijdelijk iets meer te geven of kan je dat beter niet doen? Of zit daar totaal geen verband tussen?
Klinkt wel wat wreed nu ik het zo lees
- Esther12
- Zeer actief
Ik ben net zo veel blijven geven maar naar mijn idee is ze wel iets magerder geworden, dan denk ik dat ik het maar even zo houd.
Ze heeft overigens geen last van melkproductie (of kan dat nog komen, we zitten nu op zo'n 4 weken na haar loopsheid).
Ze heeft overigens geen last van melkproductie (of kan dat nog komen, we zitten nu op zo'n 4 weken na haar loopsheid).
- Esther12
- Zeer actief
Nee, het is echt schijndracht en geen schijnlactatie. Ik was de afgelopen dagen bijna geneigd om haar iets meer te gaan geven maar zal dat dan toch maar niet doen. Wat een pech voor Bo
Maar ik weet nu in ieder geval dat het er gewoon bij hoort, is weer een geruststelling.
Maar ik weet nu in ieder geval dat het er gewoon bij hoort, is weer een geruststelling.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Suske is toch nog jong, net een jaar? Ik zou haar eerst volwassen laten worden, ze kan ook nog met 3 jaar onder het mes. Noah is met 3 jaar gedaan, Tuana met 6 jaar (toevallig vandaag jaar geleden). Geen spijt van tot nu toeSuske schreef:Inge O schreef:o jee, straks krijg ik allemaal woedende teefjes aan mijn deur![]()
!
![]()
Ik neigde de laatste weken meer en meer naar castratie i.v.m. eventuele bmo in de toekomst.
Maar aangezien het Suske dus echt geen last heeft van schijndracht (tenminste zover ik dat in kan schatten)
twijfel ik nu weer heel erg de andere kant op.
Noah heeft vaginitis gehad en een keer blaasontsteking, bij haar heb ik altijd de angst gehad op BMO. Vooral nu ik in medisch 2 gevallen lees, ben ik toch blij dat ik het gedaan heb.
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Suske is bijna anderhalf, we hebben ook nog de tijd hoor.duitse herder schreef:Suske is toch nog jong, net een jaar? Ik zou haar eerst volwassen laten worden, ze kan ook nog met 3 jaar onder het mes. Noah is met 3 jaar gedaan, Tuana met 6 jaar (toevallig vandaag jaar geleden). Geen spijt van tot nu toeSuske schreef:Inge O schreef:o jee, straks krijg ik allemaal woedende teefjes aan mijn deur![]()
!
![]()
twijfel ik nu weer heel erg de andere kant op.Alle rampen die ik hier op het forum lees zijn allemaal niet gebeurd bij haar.
Noah heeft vaginitis gehad en een keer blaasontsteking, bij haar heb ik altijd de angst gehad op BMO. Vooral nu ik in medisch 2 gevallen lees, ben ik toch blij dat ik het gedaan heb.
Maar ben van zeker niet toch meer naar waarschijnlijk wel aan het opschuiven.
En moet zeker eerst nog wat volwassener worden.