Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iets met de baarmoeder?
Moderator: moderatorteam
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Iets met de baarmoeder?
Ik heb heel erg getwijfeld óf ik dit zou posten, en zo ja, waar dan. Het zou zowel onder gedrag als onder medisch kunnen, namelijk. Nou ja, misschien kunnen jullie even meedenken.
Skadi is net precies door haar schijnzwangerschap heen. Ze is sinds een week weer haar vrolijke, superspeelse en ultra actieve zelf. Ze speelt dat het een lieve lust is, is vrolijk, werkt graag en hard, eet en drinkt goed en maakt een kerngezonde indruk.
Op twee dingen na.
Sinds een week is ze veel meer (echt 30 keer op een dag of zo, zo niet vaker) haar vulva aan het schoonmaken. Ik zie en ruik er niks aan. Ziet er gewoon normaal uit.
Daarbovenop vertoont ze inééns hypersexueel gedrag. Ze rijdt er wat af op haar kussentje.
Ze heeft geen extra stress, er wijken verder geen dingen af van de normale gang van zaken.
Nou ja, voor de volledigheid moet ik melden dat sinds een week de reva is afgelopen en ze dus niet meer twee keer in de week een paar uur alleen is. Minder stress dus, zou je kunnen concluderen.
En om overcompleet te zijn, Skadi is een hond die heel heftig reageert op haar hormonen. Dat is echt iets wat bij haar hoort.
Ze heeft geen koorts, is ook niet meer vermoeid dan anders, en maakt zoals vermeld een kerngezonde en superblije indruk.
Maar die twee dingen zitten me tóch dwars.
Iemand hier enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Skadi is net precies door haar schijnzwangerschap heen. Ze is sinds een week weer haar vrolijke, superspeelse en ultra actieve zelf. Ze speelt dat het een lieve lust is, is vrolijk, werkt graag en hard, eet en drinkt goed en maakt een kerngezonde indruk.
Op twee dingen na.
Sinds een week is ze veel meer (echt 30 keer op een dag of zo, zo niet vaker) haar vulva aan het schoonmaken. Ik zie en ruik er niks aan. Ziet er gewoon normaal uit.
Daarbovenop vertoont ze inééns hypersexueel gedrag. Ze rijdt er wat af op haar kussentje.
Ze heeft geen extra stress, er wijken verder geen dingen af van de normale gang van zaken.
Nou ja, voor de volledigheid moet ik melden dat sinds een week de reva is afgelopen en ze dus niet meer twee keer in de week een paar uur alleen is. Minder stress dus, zou je kunnen concluderen.
En om overcompleet te zijn, Skadi is een hond die heel heftig reageert op haar hormonen. Dat is echt iets wat bij haar hoort.
Ze heeft geen koorts, is ook niet meer vermoeid dan anders, en maakt zoals vermeld een kerngezonde en superblije indruk.
Maar die twee dingen zitten me tóch dwars.
Iemand hier enig idee wat er aan de hand kan zijn?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Miranda
- Erelid
Re: Iets met de baarmoeder?
Schuimbekkend en als een hellefeeks door het bos lopen de dag voor haar loopsheid (echt dat mensen zo kijkenNanna schreef:Hoe bedoel je dat?Miranda schreef: Skadi is een hond die heel heftig reageert op haar hormonen.
Maar heeft nou echt niemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
And few will ever climb
- CKS
- Zeer actief
Tja als dit dus ongeveer 2 maanden na een loopsheid is zou ik er toch even naar laten kijken. De symptomen van baarmoederontsteking zijn nu eenmaal niet altijd even duidelijk. Het lijkt me haast dat het wel meevalt hoor. Maar dan slaap jij ook weer rustig 
Kees
Kees
- Miranda
- Erelid
Nou, ik slaap er nog wel omCasey schreef:Tja als dit dus ongeveer 2 maanden na een loopsheid is zou ik er toch even naar laten kijken. De symptomen van baarmoederontsteking zijn nu eenmaal niet altijd even duidelijk. Het lijkt me haast dat het wel meevalt hoor. Maar dan slaap jij ook weer rustig
Ik maak me geen heel grote zorgen, maar het zit me gewoon niet helemaal lekker.
Het tijdstip niet, inderdaad, en het feit dat het voor mij best opvallende gedragsveranderingen zijn.
Ja, daar twijfel ik al ik weet niet hoe lang over. Vooral omdat ze zo'n last heeft van de schijnzwangerschap, telkens. Is gewoon sneu, ze is echt acht weken lang niet zichzelf. Twee keer per jaar.Nanna schreef:Het zou voor mij voldoende reden zijn om sowieso te castreren.Miranda schreef:Schuimbekkend en als een hellefeeks door het bos lopen de dag voor haar loopsheid (echt dat mensen zo kijkenen vragen 'wat is er met háár aan de hand?'), tijdens de loopsheid de ultraslet uithangen (ze heeft wel eens haar staart opzij gedaan voor een pup
), hevig schijnzwanger waarbij ze echt heel down is. Dat soort dingen. Alles in haar cyclus is heel heftig.
Maar meer testosteron (of eigenlijk minder oestrogeen die de testosteron afvlakt) heeft ze nou ook weer niet nodig. Toch neig ik steeds meer naar wel castreren.
Jij hebt ervaring met de Vallei in Woudenberg, toch?
Werken ze daar met gasnarcose?
And few will ever climb
- Miranda
- Erelid
Ik denk dat ik na het weekend gewoon even met dat witte mormel langsga.
Voor de zekerheid, en om te overleggen.
Voor de zekerheid, en om te overleggen.
And few will ever climb
-
Neeltje
Bij vermoeden van baarmoeder ontsteking liever 10 keer teveel naar de DA, dan één keer te weinig!
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
wij hebben een teefje gehad die dat ook had, maar deed haar behoefte niet op knuffels (dat lieten wij niet toe) maar haar doos likken vond ze wel erg lekker, na baarmoeder ontsteking laten castreren en daarbij vond ze zichzelf likken nog steeds nodig en lekker
en dat kon ook een dag door gaan, ook met loopse teef ofzo in de buurt
ik hoop dat er niets aan de hand is met haar, succes in ieder geval
ik hoop dat er niets aan de hand is met haar, succes in ieder geval

- Miranda
- Erelid
Als ik maar één miliseconde had gedacht od vermoede dat ze BMO had, dan had ik er al gestaan. En geen topic geopend, want daar had ik geen tijd voor gehadNeeltje schreef:Bij vermoeden van baarmoeder ontsteking liever 10 keer teveel naar de DA, dan één keer te weinig!
Maar buiten deze twee zaken merk ik niks aan haar. Echt helemaal niks.
En ik ken haar door en door, en ben een uitstekend observator.
@Browny: Het rijden kap ik ook af, hoor. Ik wil dat niet hebben.
En haar foef schoonmaken mag best van mij, maar obsessief likken vind ik óók al niet nodig.
Ik ben een sekreet van een mama
And few will ever climb
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Twee maanden na de loopsheid ?
Die is nog steeds hartstikke schijnzwanger en het zal niet de eerste hond zijn die haar vulva likt
omdat ze het "prettig" vindt
Of het nou een bmo is of niet...ik zou de hond zo gauw mogelijk laten opereren.
Bij een hond die zo sterk op hormonen reageert kan je erop wachten tot het misgaat.
Wees dat alsjeblieft voor en laat haar opereren nu ze nog jong en gezond is.
Die is nog steeds hartstikke schijnzwanger en het zal niet de eerste hond zijn die haar vulva likt
Of het nou een bmo is of niet...ik zou de hond zo gauw mogelijk laten opereren.
Bij een hond die zo sterk op hormonen reageert kan je erop wachten tot het misgaat.
- Miranda
- Erelid
Meer dan twee maanden. En ik merk aan haar gedrag dat de schijnzwangerschap over is.teckeltoos schreef:Twee maanden na de loopsheid ?
Ik vind dit helemaal niet onlogisch klinken, maar vraag me wel af waar je het op baseert.Of het nou een bmo is of niet...ik zou de hond zo gauw mogelijk laten opereren.
Je brengt het nogal stellig, namelijk.
Is hier onderzoek naar gedaan?
And few will ever climb
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Uit schade en schande wijs geworden.Miranda schreef:Meer dan twee maanden. En ik merk aan haar gedrag dat de schijnzwangerschap over is.teckeltoos schreef:Twee maanden na de loopsheid ?
Ik vind dit helemaal niet onlogisch klinken, maar vraag me wel af waar je het op baseert.Of het nou een bmo is of niet...ik zou de hond zo gauw mogelijk laten opereren.
Je brengt het nogal stellig, namelijk.
Is hier onderzoek naar gedaan?
Sarah is 4 weken geleden met spoed geopereerd en voor een hond van 10 geeft dat zo zijn extra risico's.
Een doorgebroken bmo is dodelijk en de kans dat je het te laat ontdekt dat er iets mis is is groot.
Voor mij is dat voldoende reden om preventief te opereren op een moment dat jij kiest en als de hond jong en gezond is.
- Miranda
- Erelid
Ja, maar ze is heel pittig. En als je een pittige teef castreert is de kans aanwezig (zelfs behoorlijk groot) dat het een kutjoekel wordt. En dan is ze 12 maanden per jaar zichzelf nietSas schreef:4 maanden per jaar zichzelf niet?
Ik wist het wel, hoor!
Dát hield me tegen, anders was ze inderdaad al onder het mes geweest.
@Tekkeltoos: Ik begrijp van jou dat Sarah ook zo reageert op haar hormonen?
Ik snap het wel, maar het is geen bewijs voor je stelling, natuurlijk.
Ook teven die nauwelijks op hun hormonen reageren krijgen wel bmo's.
Kijk, gevoelsmatig dénk ik dat je een punt hebt.
Het is mij ook al eens door het hoofd geschoten, diezelfde gedachte.
Maar we kunnen er ook hartstikke naast zitten natuurlijk
Toch neig ik steeds meer naar wel laten castreren.
Wel met een beetje een 'god zegene de greep' gevoel
And few will ever climb
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het kan volgens mij ook zijn dat teven wat meer stabiliseren als ze gecastreerd zijn. Vooral als het pittige gerelateerd lijkt aan de hormonale schommelingen zouden de effecten van castratie misschien wel mee kunnen vallen. Maa rik begrijp je twijfel, want het blijft natuurlijk een gok.Miranda schreef:Sas schreef:4 maanden per jaar zichzelf niet?
Ik wist het wel, hoor!Ja, maar ze is heel pittig. En als je een pittige teef castreert is de kans aanwezig (zelfs behoorlijk groot) dat het een kutjoekel wordt. En dan is ze 12 maanden per jaar zichzelf niet
Dát hield me tegen, anders was ze inderdaad al onder het mes geweest.
Laatst gewijzigd door Belle op 13 jun 2012 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Heb eigenlijk hetzelfde dilemma.
Merk overigens helemaal niks van schijnzwangerschap.
Vind bmo wel iets heel engs en waarschijnlijk wel een reden om preventief te castreren.
Tegelijkertijd net als jij denk ik wel wat angstig voor gedragsverandering.
Het Suske is al pittig genoeg, hoewel nu met het kooikertje erbij er ook verrassend zachte
trekjes aan de oppervlakte komen
Merk overigens helemaal niks van schijnzwangerschap.
Vind bmo wel iets heel engs en waarschijnlijk wel een reden om preventief te castreren.
Tegelijkertijd net als jij denk ik wel wat angstig voor gedragsverandering.
Het Suske is al pittig genoeg, hoewel nu met het kooikertje erbij er ook verrassend zachte
trekjes aan de oppervlakte komen
- Miranda
- Erelid
Dat weet ik, maar het ligt niet aan de hormonale schommelingen. In elk punt van haar cyclus is mevrouw een haantje. Op haar ergst de dag vóór de loopsheid (volgens mij piekt de testosteron dan) en op haar minst erg tijdens de schijnzwangerschap (als de oestrogeen piekt en ze daarnaast ook nog eens knap down is).Belle schreef:Het kan volgens mij ook zijn dat teven wat meer stabiliseren als ze gecastreerd zijn. Vooral als het pittige gerelateerd lijkt aan de hormonale schommelingen zouden de effecten van castratie misschien wel mee kunnen vallen. Maa rik begrijp je twijfel, want het blijft natuurlijk een gok.
Maar altijd moet ze reuen naar haar poot zetten en teven aftroeven.
And few will ever climb
- CKS
- Zeer actief
Nee, dan is de oestrogeen laag maar stijgend, testosteron ook, FSH is tamelijk hoog maar daalt vervolgens, progesteron blijvend laag tot na de eisprong.Miranda schreef: Dat weet ik, maar het ligt niet aan de hormonale schommelingen. In elk punt van haar cyclus is mevrouw een haantje. Op haar ergst de dag vóór de loopsheid (volgens mij piekt de testosteron dan)
Nee, dan is de oestrogeen laag en de progesteron hoog.en op haar minst erg tijdens de schijnzwangerschap (als de oestrogeen piekt en ze daarnaast ook nog eens knap down is).
Kortom niet zo makkelijk om een 'schuldig' hormoon aan te wijzen.
Een gesteriliseerde teef lijkt hormonaal gezien het meest op een teef in anoestrus, dus zeg maar de tijd tussen twee loopsheden in, na de schijnzwangerschap.
Groetjes,
Kees
- Miranda
- Erelid
Oké...dit pleit erg voor castratie in het geval van Skadi. Of heb je het ECHT over sterilisatie?Casey schreef:Een gesteriliseerde teef lijkt hormonaal gezien het meest op een teef in anoestrus, dus zeg maar de tijd tussen twee loopsheden in, na de schijnzwangerschap.
Want dan is ze hanig, in anoestrus, maar houdt ook erg haar gevoel voor humor/relativeren.
Hmmm.
And few will ever climb
- CKS
- Zeer actief
Vooruit, castratie. Als het beestje maar een naampje heeftMiranda schreef:Oké...dit pleit erg voor castratie in het geval van Skadi. Of heb je het ECHT over sterilisatie?Casey schreef:Een gesteriliseerde teef lijkt hormonaal gezien het meest op een teef in anoestrus, dus zeg maar de tijd tussen twee loopsheden in, na de schijnzwangerschap.
Want dan is ze hanig, in anoestrus, maar houdt ook erg haar gevoel voor humor/relativeren.
Hmmm.
Kees
- Miranda
- Erelid
Nou, van een DA (io) verwacht ik wel dat hij het verschil goed verwoordt.Casey schreef:Vooruit, castratie. Als het beestje maar een naampje heeft
Niet dat ik het met een DA over sterilisatie heb, en castratie wordt uitgevoerd
And few will ever climb
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Ik lees even met je mee. Tessa is ook net niet meer schijnzwanger, maar likt wel heel veel. Is wel heel allert, druk en eigenlijk 100% zichzelf. Voor haar loopsheid is het net een duiveltje, tijdens haar loopsheid is ze gewoon haar felle zelf tegen andere honden, maar in huis heel rustig. Schijnzwanger is ze ook down, maar tussen 2 loopsheden in, is het een felle donder. Wij twijfelen dus ook enorm, al die verschillende verhalen en ervaringen.....
- Rebble
- Zeer actief
Ik merk het ook bij Izzy, het valt me nu op dat ze echt elke keer dezelfde fase doormaakt. De aanloop naar de volgende loopsheid is ze het 'normaalst'. Een aantal weken voor de loopsheid wordt ze sloom net als tijdens de loopsheid en net daarna.
Dan volgt een periode (waar we nu in zitten
) waarin alles extremer wordt aan haar. Overdag loopt ze buiten hyperalert rondt en gaan d'r stekels al omhoog als ze ook maar dénkt dat ze iets ziet, álles wordt met argusogen bekeken en ik zit dus ook bovenop haar. 's Avonds is ze angstig (en dan heb ik het niet over wanneer het donker is maar bij de ronde van 18.30u). Ze vindt het geluid wat het rek bij de crosstraining (bij ons in de buurt) altijd al eng maar hersteld dan als we wat verder zijn, nu staat ze al te trillen als ze in de verte de crossers ziet gaan op de crossbaan en dan blijft ze op haar hoede. Op het eindpunt (we lopen heen en terug op een stationtraverse park) hoor je in de verte van die afschrik kanons voor vogels, drama en doodeng. Het ergert mij mateloos (terwijl ik weet dat het voor haar niet zo werkt) dat ze overdag zo opgefokt en patserig doet en dan 's avonds zo onnodig angstig is. Ook duwt ze haar deken nu onder haar buik (haar manier van rijden) en maakt dan een koprol
en dat kan ze de hele middag doen (ik kap het wel af maar ze blijft het proberen) en ze likt zichzelf heel de dag als ze de kans krijgt.
Ik denk dus niet dat Skadi geen BMO heeft maar gewoon ook in zo'n extreme hormonale toestand zit waarin alles nog even versterkt wordt. Ik ben er trouwens ook elke loopsheid erg alert op, op een BMO. Ik heb dezelfde overwegingen als jij wb castratie, al neig ik naar een voor Izzy positief effect. Ik zal het er binnenkort eens met mijn man over hebben, die is er niet zo voor.
Dan volgt een periode (waar we nu in zitten
Ik denk dus niet dat Skadi geen BMO heeft maar gewoon ook in zo'n extreme hormonale toestand zit waarin alles nog even versterkt wordt. Ik ben er trouwens ook elke loopsheid erg alert op, op een BMO. Ik heb dezelfde overwegingen als jij wb castratie, al neig ik naar een voor Izzy positief effect. Ik zal het er binnenkort eens met mijn man over hebben, die is er niet zo voor.

- CKS
- Zeer actief
De juiste benaming is oophorosalpingohysterectomie, vaak afgekort als OSH. Of, zoals in Nederland gebruikelijker is, ovariectomie (OVE, eileiders en baarmoeder blijven dan op hun plaats). Als eierstokken en baarmoeder op hun plaats zouden blijven zouden we het hebben over een salpingectomie of salpingotomie, bij reutjes heet het doorhalen van het ductus deferens vasectomie en de verwijdering van de testes orchiectomie.Miranda schreef:Nou, van een DA (io) verwacht ik wel dat hij het verschil goed verwoordt.Casey schreef:Vooruit, castratie. Als het beestje maar een naampje heeft
Niet dat ik het met een DA over sterilisatie heb, en castratie wordt uitgevoerd
Omdat salpingectomie bij teefjes volstrekt nooit uitgevoerd wordt heb ik er een keer geen probleem mee om het gewoon sterilisatie te blijven noemen, zoals in de volksmond al de praktijk is
En dat is in tegenstelling van wat hier vaak beweerd wordt niet onjuist. Sterilisatie is nl steriel maken: waardoor voortplanting voorkomen wordt. Dat doel wordt prima bereikt door een OVE of OSH. Castratie kan ook hoewel veel woordenboeken castratie definiëren als het verijderen van de teelballen bij de man. Kijk maar: http://www.encyclo.nl/begrip/castratie pas op de 8ste plaats wordt genoemd dat het ook bij de vrouw kan.
Kees