Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is jullie structuur m.b.t. voeding/wandelen?
Moderator: moderatorteam
- Evil Bunny
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boerenfox
- Aantal honden: 1
Wat is jullie structuur m.b.t. voeding/wandelen?
Gewoon om eens even te brainstormen, ben ik benieuwd naar jullie ritme/dagstructuur met de hond.
Omdat Bertje zijn voer schrokt, krijgt hij drie keer per dag te eten.
Rond 8.00, 12.00 en 18.00 uur.
Onze dagstructuur ziet er dan als volgt uit:
8.00u - Eten
Tussen 8.00-9.00u - Rustige wandeling in de wijk, soms wat spelen met de bal op het veldje
12.00u - Eten
Tussen 13.00-15.00u - Lange (bos)wandeling of flink met de bal rennen op het veldje
18.00u - Eten
Tussen 22.00-22.30u - Rustige wandeling in de wijk.
Tussendoor kan hij regelmatig de tuin in, waar hij ook nog wel eens een plasje doet.
Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback op mijn "doorgaanse dag", en naar jullie eigen structuur.
Mijn belangrijkste vraag is of het beter is om steeds vóór of ná het eten te wandelen?
Omdat Bertje zijn voer schrokt, krijgt hij drie keer per dag te eten.
Rond 8.00, 12.00 en 18.00 uur.
Onze dagstructuur ziet er dan als volgt uit:
8.00u - Eten
Tussen 8.00-9.00u - Rustige wandeling in de wijk, soms wat spelen met de bal op het veldje
12.00u - Eten
Tussen 13.00-15.00u - Lange (bos)wandeling of flink met de bal rennen op het veldje
18.00u - Eten
Tussen 22.00-22.30u - Rustige wandeling in de wijk.
Tussendoor kan hij regelmatig de tuin in, waar hij ook nog wel eens een plasje doet.
Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback op mijn "doorgaanse dag", en naar jullie eigen structuur.
Mijn belangrijkste vraag is of het beter is om steeds vóór of ná het eten te wandelen?
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Wat is jullie structuur m.b.t. voeding/wandelen?
Geen.
Wat eet Bertje?
Wat eet Bertje?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb geen structuur
Meestal om 06.00 de eerste ronde maar als Kier wil uitslapen dan laat ik haar en dan gaan we pas om een uur of tien een korte ronde. In de middag gaat we naar een losloopgebied en afhankelijk van hoe laat we daarvan terug zijn gaat ze om 18.00 of 18.30 een klein blokje en de laatste ronde is meestal rond 22.00 uur. Dit is niet iedere dag zo hoor, ik kan ook de hele dag met haar de hort op zijn. Eten doet ze bijna nooit
en als ze het doet dan meestal als wij eten.

In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Liesbeth
- Zeer actief
Geen enkele structuur alhier.
's Morgens eten ze eerst en gaan dan daarna uit en 's avonds is het omgekeerd. Tussendoor worden ze ook nog wel uitgelaten, net zoals het uitkomt.
Ik weet ook niet of het beter of slechter is, als je je hond voor of na het eten uitlaat. Ik heb nog nooit problemen wat dat betreft meegemaakt.
's Morgens eten ze eerst en gaan dan daarna uit en 's avonds is het omgekeerd. Tussendoor worden ze ook nog wel uitgelaten, net zoals het uitkomt.
Ik weet ook niet of het beter of slechter is, als je je hond voor of na het eten uitlaat. Ik heb nog nooit problemen wat dat betreft meegemaakt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Evil Bunny
- Vaste gebruiker
Kort en bondig.... maar thanks :pdagmar88 schreef:Geen.
Wat eet Bertje?
Bertje krijgt in totaal per dag 150 gram Hills C/D - Urinary Tract Health brokjes.
Vanwege een verhoogd risico op blaasgruis/nierproblemen.
Verder ongeveer twee kauwstokjes per dag, en wat hondensnoepjes omdat ik met hem train.
Tiny en Liesbeth, ook bedankt voor jullie reactie!
Onze weekenden hebben wel wat weg van Tiny's beschrijving

Dan is het bij mij ook allemaal wat minder gestructureerd.
Dat is trouwens ook een dingetje waar ik benieuwd naar ben:
Is een hond juist gebaat bij structuur, of bij afwisseling?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb geen structuur.
Ze lopen 's ochtends en daarna eten ze, en 's middags lopen ze ook, daarna krijgen ze niks.
's Avonds na de laatste (kleine plas)ronde eten ze nog een keer, dat is pakweg een uur voor we gaan slapen.
Dat laatste is dus wel vast maar de rest wisselt enorm.
Ze lopen 's ochtends en daarna eten ze, en 's middags lopen ze ook, daarna krijgen ze niks.
's Avonds na de laatste (kleine plas)ronde eten ze nog een keer, dat is pakweg een uur voor we gaan slapen.
- Evil Bunny
- Vaste gebruiker
Oke, dus jij geeft je honden pas eten na de wandeling.Marjoleine schreef:Ik heb geen structuur.
Ik zit er met Bertje ook over te denken om dat te doen. Omdat ik hem toch regelmatig wat laat rennen, en ik het zelf ook niet prettig vind om te bewegen met een volle maag......
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof niet zo in vaste structuur.
Ik heb die niet en de honden weten niet beter.
Dat vind ik ook wel prettig want ik heb er een hekel aan als ze bij bepaalde dingen iets verwachten.
Zoals tv uit = uitgaan en zo.
Ik geloof wel in ritueeltjes trouwens, maar dat is wat anders, die zijn niet tijdgebonden.
Overigens is rust na de maaltijd niet per se goed of slecht.
Ik heb die niet en de honden weten niet beter.
Dat vind ik ook wel prettig want ik heb er een hekel aan als ze bij bepaalde dingen iets verwachten.
Zoals tv uit = uitgaan en zo.
Ik geloof wel in ritueeltjes trouwens, maar dat is wat anders, die zijn niet tijdgebonden.
Overigens is rust na de maaltijd niet per se goed of slecht.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
geen. ergens in de ochtend/middag het eerste rondje, ergens in de middag de lange wandeling, ergens in de avond (en dat kan dus half 8 zijn maar ook half 1) eten en daarna het laatste loopje. soms loop ik ook nog tussendoor een keertje.

- Paddle
- Zeer actief
's Morgens plasrondje en dan eten. Das zo gegroeid, voor de rest geen structuur.

- dagmar88
- Zeer actief
Dan krijgt hij dus 3 x per dag een klein beetje en is zijn maag nooit vol.Evil Bunny schreef:Kort en bondig.... maar thanks :pdagmar88 schreef:Geen.
Wat eet Bertje?
Bertje krijgt in totaal per dag 150 gram Hills C/D - Urinary Tract Health brokjes.
Vanwege een verhoogd risico op blaasgruis/nierproblemen.
Verder ongeveer twee kauwstokjes per dag, en wat hondensnoepjes omdat ik met hem train.
Hondengebitten zijn gemaakt om te knippen en scheuren, niet om brokjes te kauwen

Ik zou hem dus 2 x per dag gaan voeren en het eventueel in een bal, fles of kong stoppen.
- dagmar88
- Zeer actief
Hier hetzelfde.Marjoleine schreef: Ik geloof wel in ritueeltjes trouwens, maar dat is wat anders, die zijn niet tijdgebonden.
Enigste vast is opstaan, eten en dan uit. In de avond rond zes uur de tweede maaltijd maar we kunnen ervoor maar ook erna nog wandelen.
Maar hoezo heeft hij speciale brokjes? Ik zou hem lekker versvlees geven of wel kant en klaar vers dat mengen met wat water en dan eet hij rustiger.
Mijn boerenfoxje kon ook zo schrokken, het is hond eigen... Je wil niet weten hoe snel mijn Cissy haar bak leeg heeft. Geen minuut duurt dat hahaha
Maar hoezo heeft hij speciale brokjes? Ik zou hem lekker versvlees geven of wel kant en klaar vers dat mengen met wat water en dan eet hij rustiger.
Mijn boerenfoxje kon ook zo schrokken, het is hond eigen... Je wil niet weten hoe snel mijn Cissy haar bak leeg heeft. Geen minuut duurt dat hahaha
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik heb een suikerkat, een kat met diabetes en die moet om de 12 uur eten. Dus moet ik elke dag de katten om 8 uur eten geven. Dan doe ik brokken in de bak voor de honden, maar meestal eten ze er dan nog niet van. Het zijn luiwammessen die graag uitslapen. De restjes kattenvoer mogen ze altijd oplikken van me, haha, scheelt mij opruimwerk.
Dan gaan we ergens in de ochtend wandelen, een half uur tot een uur, hangt af van het weer ook en waar we gaan wandelen. s' Middags slapen meneer en mevrouw altijd. En dan gaan we meestal voor het avondeten weer wandelen, ook een half uur tot een uur. We wandelen in het loslooppark meestal korter dan aangelijnd. En dan krijgen ze s' avonds hun smuldier pens, de enige kvv die ze altijd lusten. Maar niet elke dag, want dan laten ze het staan. Dus om de dag ongeveer. We eten zelf altijd laat, dus vaak geef ik dan eerst de katten, dan de honden en de knaagdiertjes en dan pas wijzelf! Late plasronde doen we hier niet aan, dat doen ze op het dakterras waar ik het meteen wegspoel. Ik haat wandelen om te poepen of plassen, meestal doen ze het meeste s' ochtends al.
Dus op zich weinig structuur, alleen als de katten eten krijgen, weten ze wel dat zij ook eten krijgen. Als ik geen kvv geef, dan vul ik de brokkenbak bij. Vaak geef ik op een brokkendag wel iets van bot om te knagen, s' avonds. Maar goed, ik heb geen vaste rituelen wat eten betreft, ik probeer het verrassend te houdenlk omdat ze dan het beste eten. Dus geef ook wel eens een blikje vis of kipfilet ofzo.
Dan gaan we ergens in de ochtend wandelen, een half uur tot een uur, hangt af van het weer ook en waar we gaan wandelen. s' Middags slapen meneer en mevrouw altijd. En dan gaan we meestal voor het avondeten weer wandelen, ook een half uur tot een uur. We wandelen in het loslooppark meestal korter dan aangelijnd. En dan krijgen ze s' avonds hun smuldier pens, de enige kvv die ze altijd lusten. Maar niet elke dag, want dan laten ze het staan. Dus om de dag ongeveer. We eten zelf altijd laat, dus vaak geef ik dan eerst de katten, dan de honden en de knaagdiertjes en dan pas wijzelf! Late plasronde doen we hier niet aan, dat doen ze op het dakterras waar ik het meteen wegspoel. Ik haat wandelen om te poepen of plassen, meestal doen ze het meeste s' ochtends al.
Dus op zich weinig structuur, alleen als de katten eten krijgen, weten ze wel dat zij ook eten krijgen. Als ik geen kvv geef, dan vul ik de brokkenbak bij. Vaak geef ik op een brokkendag wel iets van bot om te knagen, s' avonds. Maar goed, ik heb geen vaste rituelen wat eten betreft, ik probeer het verrassend te houdenlk omdat ze dan het beste eten. Dus geef ook wel eens een blikje vis of kipfilet ofzo.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ze krijgen hier eigenlijk altijd na het naar buiten gaan iets te eten.
Als ik moet werken:
tussen 8 uur en half 9 naar een veldje in de buurt en daarna een maaltijd
tussen 12 en 13 uur een wandeling en daarna iets kleins, wat brood, rauw ei oid
tussen 17 en 18 uur een wandeling en dan als ik zelf ga eten krijgen ze een maaltijd en vaak daarna iets te kluiven
's avonds maar net hoe het gaat, soms rond 21.30, soms pas rond 23 uur en dan een snackje
Qua maaltijd geef ik ze van alles: brok, kvv, soms wat barfspul en een enkele keer blik.
Als ik niet hoef te werken is het 's morgens na het opstaan even een kort piesje, in de loop van de ochtend een wandeling van rond een uur, in de loop van de middag en in de loop van de avond, maar niet op vaste tijden.
Als ik moet werken:
tussen 8 uur en half 9 naar een veldje in de buurt en daarna een maaltijd
tussen 12 en 13 uur een wandeling en daarna iets kleins, wat brood, rauw ei oid
tussen 17 en 18 uur een wandeling en dan als ik zelf ga eten krijgen ze een maaltijd en vaak daarna iets te kluiven
's avonds maar net hoe het gaat, soms rond 21.30, soms pas rond 23 uur en dan een snackje
Qua maaltijd geef ik ze van alles: brok, kvv, soms wat barfspul en een enkele keer blik.
Als ik niet hoef te werken is het 's morgens na het opstaan even een kort piesje, in de loop van de ochtend een wandeling van rond een uur, in de loop van de middag en in de loop van de avond, maar niet op vaste tijden.

Groetjes,
Sandra
-
- Actief
- Mijn ras(sen): xherder
Hier gaat het erg gestructureerd.
De eerste wandeling is tussen 6-12, de laatste tussen 21-5.
De ene keer wordt er 's ochtends veel gelopen, en ga ik gelijk naar het bos, de andere keer heb ik 's nachts zin om een paar uur te lopen.
Verder gaat Kira eruit als één van ons thuis komt van het werk. Dat houd in dat er minimaal 3x wordt gelopen, soms ook 5 keer.
Eten gebeurt als ik weet dat er een tijdje niks gedaan wordt. Voeren doe ik meestal 's avonds. Soms ook 2x per dag, soms een dagje niet.
Er wordt niet gegeten een paar uur voor een flinke wandeling/fietsbeurt, of net er na.
De katten krijgen 's avonds rond 23-24 uur hun eten, Kira krijgt dan vaak een kauwstaafje.
De eerste wandeling is tussen 6-12, de laatste tussen 21-5.
De ene keer wordt er 's ochtends veel gelopen, en ga ik gelijk naar het bos, de andere keer heb ik 's nachts zin om een paar uur te lopen.
Verder gaat Kira eruit als één van ons thuis komt van het werk. Dat houd in dat er minimaal 3x wordt gelopen, soms ook 5 keer.
Eten gebeurt als ik weet dat er een tijdje niks gedaan wordt. Voeren doe ik meestal 's avonds. Soms ook 2x per dag, soms een dagje niet.
Er wordt niet gegeten een paar uur voor een flinke wandeling/fietsbeurt, of net er na.
De katten krijgen 's avonds rond 23-24 uur hun eten, Kira krijgt dan vaak een kauwstaafje.
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
TUssen 11 en 13: grote ronde. (Park/ bos)
Daarna eten
Rond 18: kleine ronde
Tussen 21 en 23: kleine ronde
Wisselend om 20 of na 23 uur eten
Er zitt weinig ritme in bij ons, omdat we onregelmatig werken. Het voordeel is dat Cena voort 9 van de 10 keer haar eten eet, waarschijnlijk omdat er geen ritme in zit!
Voorheen werkte ik rregelmatiger en at Cena vaak heel slecht.
Daarna eten
Rond 18: kleine ronde
Tussen 21 en 23: kleine ronde
Wisselend om 20 of na 23 uur eten
Er zitt weinig ritme in bij ons, omdat we onregelmatig werken. Het voordeel is dat Cena voort 9 van de 10 keer haar eten eet, waarschijnlijk omdat er geen ritme in zit!
Voorheen werkte ik rregelmatiger en at Cena vaak heel slecht.
RIP Cena

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoe het uitkomt... dus geen structuur....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Bij ons is er door de weeks wel structuur qua uitlaten, maar dat is i.v.m. werk. Verder niet eigenlijk. Ja hij moet zo ong. om de 4 uur wel wat doen.
Enige dat ik doe is na het uitlaten z'n eten geven. Maar dat hoeft dus niet op een vaste tijd te zijn, meer omdat er dan wat gedaan is voor z'n eten ( heb ik het niet over een plasrondje natuurlijk ). Maar ook omdat ik hier in het begin heb gelezen over de kans op maagkanteling.
Hij krijgt in principe 2 x per dag eten, brok en smuldier. Maar als hij z'n brok van s'ochtends niet opheeft geef ik niks bij.
Enige dat ik doe is na het uitlaten z'n eten geven. Maar dat hoeft dus niet op een vaste tijd te zijn, meer omdat er dan wat gedaan is voor z'n eten ( heb ik het niet over een plasrondje natuurlijk ). Maar ook omdat ik hier in het begin heb gelezen over de kans op maagkanteling.
Hij krijgt in principe 2 x per dag eten, brok en smuldier. Maar als hij z'n brok van s'ochtends niet opheeft geef ik niks bij.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Niet met eten en niet met uitlaten .
Ben zelf ook nogal stuurloos.
Ben zelf ook nogal stuurloos.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Ik geef 1 keer per dag en ik geef nrv / kvv als ik kvv geef dan geef ik twee keer per dag.

- Evil Bunny
- Vaste gebruiker
Dit is ons aangeraden door de dierenarts, juist omdat het bij Bertje niet goed zou zijn als zijn maag helemaal vol zou zitten. Zeker niet met schrokgedrag (maagpijn e.d.). En zijn nieren moeten e.e.a. rustig kunnen verwerken.dagmar88 schreef:Dan krijgt hij dus 3 x per dag een klein beetje en is zijn maag nooit vol.
Hondengebitten zijn gemaakt om te knippen en scheuren, niet om brokjes te kauwen![]()
Ik zou hem dus 2 x per dag gaan voeren en het eventueel in een bal, fles of kong stoppen.
Ik ben zelf geen internist, dus ik vertrouw op de dierenarts

Je tip om te voeren d.m.v. bal/fles/kong ga ik wel wat mee doen. Zodat hij rustiger eet, maar ook omdat hij dan lekker bezig is en zichzelf kan vermaken. Dankje!
De rest ook bedankt voor alle reacties!
Ik had verwacht dat er veel meer mensen met een vaste structuur zouden werken, maar dit valt me erg mee.
Ik vind het voor Bertje ook leuker om niet elke dag hetzelfde stramien te hebben met wandelen, dus dat ga ik wat loslaten.
Gisteravond bijvoorbeeld rond 17u nog onverwachts een lange boswandeling gemaakt, gewoon omdat ik daar zin in had. Heerlijk!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom zou hij maagpijn krijgen van schrokken?
Mijn honden schrokken allemaal, nog nooit een gehad die dat niet doet.
Die bakken zijn binnen een halve minuut leeg, maximaal, tenzij ze knaagspul hebben, maar dan nog.
Waarom zijn maag niet vol mag zitten snap ik eerlijk gezegd ook niet, maar dit terzijde.
Die bakken zijn binnen een halve minuut leeg, maximaal, tenzij ze knaagspul hebben, maar dan nog.
Waarom zijn maag niet vol mag zitten snap ik eerlijk gezegd ook niet, maar dit terzijde.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik heb geen structuur, ze ten wanneer het mij uitkomt en ik laat ze uit wanneer het mij uitkomt. ze eten wel na een wandeling en er nooit voor.
ellen
ellen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier hebben ze net gegeten en ik ga dadelijk lekker met ze naar het strand. 

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik ga niet met ze wandelen als ze net hun buik vol gegeten hebben. Vind het zelf ook niet zo fijn om te gaan trainen met een volle maag. Ze eten een keer per dag, dus dat is prima te regelen.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Schrokken is ook een beetje honds dus hij zal daar niets aan overhouden hoor .Marjoleine schreef:Waarom zou hij maagpijn krijgen van schrokken?
Of het moeten gigantische hoeveelheden zijn ,maar dat heb je zelf in de hand.
En dat zijn nieren het niet aan kunnen dat is gelul ,die gaan heus niet harder werken bij 3 gulzige happen meer.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Geen. Vaak eten ze rond 18 uur. Tenzij ik nog training heb daarna.
-
- Zeer actief
Zit nog een verschil in wandelen/uitlaten en trainen toch.Zoek stok! schreef:Ik ga niet met ze wandelen als ze net hun buik vol gegeten hebben. Vind het zelf ook niet zo fijn om te gaan trainen met een volle maag. Ze eten een keer per dag, dus dat is prima te regelen.
Lopen met een volle buik is goed voor de spijsvertering.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, dat vroeg ik me dus ook af.bouvierpoedel schreef:Schrokken is ook een beetje honds dus hij zal daar niets aan overhouden hoor .Marjoleine schreef:Waarom zou hij maagpijn krijgen van schrokken?
Of het moeten gigantische hoeveelheden zijn ,maar dat heb je zelf in de hand.
En dat zijn nieren het niet aan kunnen dat is gelul ,die gaan heus niet harder werken bij 3 gulzige happen meer.
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar goed, ik heb ook nooit een reu gehad met aanleg voor blaasgruis.