Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppie doet het niet goed op voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

xara
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door xara »

We hebben Xara nu bijna 2 weken maar ze doet het gewoon niet goed op haar brokken, ze krijgt cavom dat kreeg ze bij de fokker ook, dus zijn we daar mee door gegaan, maar ze had in de eerste week telkens diaree en nu is het wel wat harder geworden, maar ze poept echt heel veel voor een pup grote hopen en wel 4 of 5 keer per dag.

Ook blijf ze mager en viel ze een ons af,de dierenarts vond het geen kwaad kunnen omdat ze gewoon heel aktief is en totaal niet ziek, hij vertelde dat ze anders een andere soort voer hadden bij de dierenkliniek dacht van hills.

Nu lees ik hier veel goede berichten of het rauwvoeren of kvv, dus dacht dat is misschien veel beter voor haar, dus ik heb dan gisteren een pakje smuldier gekocht de smaak kip.

De vraag is nu hoeveel moet ik haar hier van gaan geven, ze krijg nu vier maal per dag 50 gram brok.

en met hoeveel moet ik beginnen,dus een klein beetje vandaag door haar brok heen doen en zo elke dag wat meer?

En kan dat smuldier geen kwaad voor een pup omdat het rauw is.

sorry voor al die vragen, maar wil het graag goed doen.
AfbeeldingAfbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Re: puppie doet het niet goed op voer

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

smuldier kan zeker geen kwaad voor een pup, let er wel op dat je de complete versies koopt en niet de enkelvoudige als alleen pens, hart of vlees want dan komt ze tekort.
Als het goed is staat er een voedingsadvies op de pakjes... maar je je kan aanhouden 5% tot 7% van het gewicht van je hond.
Omdat er in de smuldier weinig bot zit zou je de complete versie kunnen mixen met de kip want in de kip zit wel bot.. als ik het mis heb zullen de mensen na mij het wel corrigeren.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jion schreef:En alleen mengen met brok als het geperste brok is (die snel uit elkaar valt), anders schijnt het in de maag te kunnen gaan gisten. Als de hond het niet gelijk wil eten kun je er wat volle yoghurt of huttenkäse door mengen.
cavom is een geperste brok.

Aan TS wat voor hondje is t & wat weegt ze. Ik (als fokker aan pupkopers) adviseer altijd circa 50 gram vlees per kilo lichaams gewicht.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

xara schreef:We hebben Xara nu bijna 2 weken maar ze doet het gewoon niet goed op haar brokken, ze krijgt cavom dat kreeg ze bij de fokker ook, dus zijn we daar mee door gegaan, maar ze had in de eerste week telkens diaree en nu is het wel wat harder geworden, maar ze poept echt heel veel voor een pup grote hopen en wel 4 of 5 keer per dag.

Ook blijf ze mager en viel ze een ons af,de dierenarts vond het geen kwaad kunnen omdat ze gewoon heel aktief is en totaal niet ziek, hij vertelde dat ze anders een andere soort voer hadden bij de dierenkliniek dacht van hills.

Nu lees ik hier veel goede berichten of het rauwvoeren of kvv, dus dacht dat is misschien veel beter voor haar, dus ik heb dan gisteren een pakje smuldier gekocht de smaak kip.

De vraag is nu hoeveel moet ik haar hier van gaan geven, ze krijg nu vier maal per dag 50 gram brok.

en met hoeveel moet ik beginnen,dus een klein beetje vandaag door haar brok heen doen en zo elke dag wat meer?

En kan dat smuldier geen kwaad voor een pup omdat het rauw is.

sorry voor al die vragen, maar wil het graag goed doen.
Eh.. allereerst wil ik graag evne opmerken dat 4 x 50 gram mij VEEL te weinig voorkomt voor een herderpup. Het lijkt me dus geen wonder dat ze afvalt ;-)
Kijk nog 's goed op de verpakking en / of vraag de fokker. Het lijkt mij dat 4 x 100 gram al veel meer in de richting komt maar ik ken het voer niet en ken de voorschriften ook niet. Kijk in de goede tabel, bij pups, die krijgen naar verhouding veel meer dan volwassen honden van hetzlefde gewicht als jouw pup nu is.

Dat gezegd hebbende; ik vind rauw beter en nee dat kan geen kwaad. Let er wel op dat je de COMPLEET =versie van het voer hebt!

Je kunt bijv. 2 x rauw en 2 x brok geven ; of 4 x rauw, dat is nog beter in mijn beleving.

Succes!

Suzanne
xara
Actief

Het is een herder pup een teefje en ze weegt nu 5 kilo, we geven wat op de zak staat de meeste hoeveelheid van cavom en dan krijg ze nog tussendoor ook met het oefenen van haar oefeningen ook het voer van cavom, dus denk genoeg.

Ik wilde eigelijk overstappen op een andere brok zoals orijen want dat lees ik hier is een erg goed voer, zelf ken ik het niet, maar omdat hier zoveel over kvv vertelt word heb ik het daar met mijn man over gehad en die zei dan we doen wat voor xara het beste is, dus als dat kvv is dan word het dat, maar ik weet er te weining van..
AfbeeldingAfbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Een herderpup van ruim 2,5 maand oud die maar 5 kilo weegt? Klinkt me wel erg licht in de oren.
Ik zou beginnen met 3x daags een half pakje smuldier
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
~Suzanne~
Zeer actief

xara schreef:Het is een herder pup een teefje en ze weegt nu 5 kilo, we geven wat op de zak staat de meeste hoeveelheid van cavom en dan krijg ze nog tussendoor ook met het oefenen van haar oefeningen ook het voer van cavom, dus denk genoeg.

Ik wilde eigelijk overstappen op een andere brok zoals orijen want dat lees ik hier is een erg goed voer, zelf ken ik het niet, maar omdat hier zoveel over kvv vertelt word heb ik het daar met mijn man over gehad en die zei dan we doen wat voor xara het beste is, dus als dat kvv is dan word het dat, maar ik weet er te weining van..
??
Nog een keer... een herderpup van 5 kg?
Ik denk nl NIET dat ze genoeg krijgt ....

Je zult overigens van mensen die pro-vers zijn horen dat vers het beste is ;-)

Kijk goed naar de ingredienten van de brok.... als daar "granen" als (een van de )eerste ingredienten op staat is het, in mijn beleving, geen goede brok (helaas)

Suzanne
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Op zich is cavom geen slechte brok vind ik. Ik ben voor vers omdat ik het smakelijker voor de honden vind, maar schuw brokken geven absoluut niet. Die krijgen ze hier ook! Qua brokken geef ik het liefst dogloversgold, maar indien niet voorradig geef ik ze cavom. Gelukkig zijn mijn honden niet echt kieskeurig maar vers vinden ze wel het allerlekkerst!! Van orijen is top maar ook wel erg duur.... Overigens denk ik ook dat je je pup te weinig voert.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Smuldier Kip is enkelvoudig... hier hadden ze vaak dunne ontlasting op de kip-versie. Xavi van mij is helemaal opgegroeid op Smuldier compleet pens/vlees.

Ik voer altijd op het oog dus heb geen idee meer hoeveel ik voerde, ik zou meegaan met Crutz' advies... 50 gram per kg lichaamsgewicht.

Vind hem ook vrij licht eigenlijk... Xavi is geen grote grove hond maar woog met 9 weken ong. 9 kg.
Ging heel lang per week met een kg omhoog.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

heb je al contact hier over gehad met de fokker, zoja wat was het advies?
een pupje poept altijd vaker dan een volwassen hond :wink:
wat er in gaat moet er ook weer uit :mrgreen:
dus als jij 5 x per dag je pup te eten geeft dan poept het net zo vaak.
ik zou over gaan op kompleet vers vleesvoer, kan je een foto plaatsen van je pupje,ik ben erg benieuwd hoe ze er uit ziet.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

een duitse herder teef van 10 weken die maar 5 kilo weegt? dat is echt veel te weinig. ik zou haar ook lekker een complete vleesvoeding geven. smuldier kan, maar ook carnibest bv. de dierenspeciaalzaak heeft dat wel in de vriezer.
Afbeelding
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

Ze hoort van de Cavom op dit moment 50 gram Cavom pup per kilo lichaamsgewicht per dag te krijgen (ik fok mijn ierenpups op op Cavom en rauw)
250 gram dus. En eerlijk gezegd denk ik dat jouw pupje veel! te licht is.
Ik zou haar meer voeren, des noods 5 keer per dag.
Is ze goed ontwormd?

En de fout die mensen vaak maken is dat ze voeren wat op de zak staat.
Dat is een richtlijn!! Kijk naar je hondje, voel je hondje.
5 kilo op deze leeftijd kan niet kloppen.
Of is ze een kruising met een kleiner ras?
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Idd 5 kilo voor een herder van 9/10 weken is rijkelijk weinig, m'n stb mechelse herders wegen end die leeftijd al een kilo of 9-10...& eten 750-1000 gr vlees per dag.
xara
Actief

Ow hier schrik ik wel van dat ze veel te licht zou zijn, op de zak stond toen ik ze kreeg dat ik tussen de 150 en 200 gram moest voeren en ik heb daar het meeste van genomen, ze woog 5,5 toen we haar ophaalde , ze was toen de kleinste van het nest haar broer was veel groter, ze was thuis gekomen aan de diaree en viel af , we zijn naar de dierenarts geweest die zei kan door de stres komen van het verhuizen ze was speels en toonde geen zieke indruk dus gewoon doorgaan met de brok, ook de fokker vond dat het stres kon zijn, uiteindelijk viel ze af tot tot 4,8 kilo dus weer naar de dierenarts maar niks aan de hand stelde wel voor om als het zo bleef voer van hun te gaan nemen ik dacht van hills,toen kwam ze daarna weer 3 ons aan en hadden we zoiets pff gelukkig de diaree ging ook weg, maar het waren nog geen super goede drollen,nu was ze gisteren na het wegen bij de dierenarts weer een ons afgevallen en die stelde weer voor het voer van hun te gaan nemen maar toen had ik al zoveel gelezen hier over kvv dat ik een pakje smuldier ben wezen kopen en vandaag de vraag hier heb neergezet omdat ik er toch onzeker over was om zomaar te beginnen terwijl ik er weinig of niks over weet.

Ze is ontwormt bij de fokker en bij ons ook dus tot nu toe is ze vier keer ontwormt.

Maak me nog meer zorgen nu ik dit allemaal leest hier een foto die ik vanmiddag in de tuin heeft gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ziet er op zich niet heel mager of klein uit. Maar vindt t toch maar erg weinig in kilo's, zeker als je schrijft dat ze 5,5 kg woog bij t ophalen 2 wk geleden & nu 5,1 kg.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ja, daar mag qua gewicht wel wat bij.
Suske (X-Mechelaar) woog rond die leeftijd een kilo of 9
En daar kwam tot een maand of vier ongeveer een kilo per week bij.
Zou het advies van Crutz qua hoeveelheid aanhouden.
En zoals al gezegd opletten dat als je Smuldier voert je wel de complete versies geeft.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Suske schreef:Ja, daar mag qua gewicht wel wat bij.
En zoals al gezegd opletten dat als je Smuldier voert je wel de complete versies geeft.
Dus 5 kg pup = 250 gram vlees per dag bij een "normaal" pupje, mijn pups staan bij ophalen op 500-750 gram per dag (vertrek gewicht 6-8 kilo) zit dus aan de ruime kant altijd;-) ) zou dus minimaal 500 per dag gaan voeren, als ze t eet liever nog 1000 (mits de ontlasting niet te veel wordt, want dan schijten ze t enkel uit)
xara
Actief

Crutz, dus wat ga ik nu precies doen, ik heb nu een pakje smuldier van kip in huis, morgen ga ik dan de compleet halen en ik zie net ook dat er hier in het dorp ook lotharing word verkocht(is dat ook goed?)

Dus weeg ik morgen dan om te beginnen 300 gram brok af en 200 gram smuldier en dat gaan geven, en dat verdelen over 4 of 5 maal per dag,of is dat ineens te veel om over te schakelen, zou je voor mij een plan/schema hebben hoe jij het zou doen, mijn streven is dan dus om haar helemaal op het kvv te gaan doen, als dat beter is..

Iedereen trouwens bedankt voor het mee denken..

crutz schreef:
Suske schreef:Ja, daar mag qua gewicht wel wat bij.
Dus 5 kg pup = 250 gram vlees per dag bij een "normaal" pupje, mijn pups staan bij ophalen op 500-750 gram per dag (vertrek gewicht 6-8 kilo) zit dus aan de ruime kant altijd;-) ) zou dus minimaal 500 per dag gaan voeren, als ze t eet liever nog 1000 (mits de ontlasting niet te veel wordt, want dan schijten ze t enkel uit)
AfbeeldingAfbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Persoonlijk zou ik even overschakelen op alleen kvv, dus smuldier compleet of lotgering.
Geen brok dus tot ze wat bijgekomen is in gewicht.
Ik zou de porties verdelen in 3 á 4x per dag, mijn mechel kreeg op die leeftijd zo'n 750 gram denk ik.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Gewoon in 1x over op KVV, lotgering vindt ik (uit ervaring) wat vet voor opgroeiende pups, maar t is zeker een optie.

Zou kijken of je er 500-750 gram KVV in krijgt per dag & de hoeveelheid ontlasting in de gaten houden, blijft dat weinig dan neemt ze alles op & kan je de hoeveelheid nog wat opvoeren.
xara
Actief

Toch nog een vraag van mijn man,in de puppy brok zit natuurlijk alles wat ze nodig heb, krijg ze die voedings stoffen dan ook binnen met het kvv?
AfbeeldingAfbeelding
xara
Actief

Ow ja nog wat,(hoop dat jullie niet gek van mij worden) ze eet ook haar poep telkens op als ze de kans krijg en ook poep van andere buiten(als de kans krijg) wil dat ook wat zeggen?
AfbeeldingAfbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

xara schreef:Toch nog een vraag van mijn man,in de puppy brok zit natuurlijk alles wat ze nodig heb, krijg ze die voedings stoffen dan ook binnen met het kvv?
Jazeker daarom is t van belang de complete versie te voeren ;-)

Hier groeien ze enkel & alleen op vers (zelf samengesteld + KVV) op vanuit t nest...
~Suzanne~
Zeer actief

xara schreef:Ow ja nog wat,(hoop dat jullie niet gek van mij worden) ze eet ook haar poep telkens op als ze de kans krijg en ook poep van andere buiten(als de kans krijg) wil dat ook wat zeggen?
Niet perse maar het is WEL iets om af te leren, niet toe te staan.
Het kan een aanwijzing zijn dat ze nu echt te weinig heeft en honger heeft?

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

xara schreef:Toch nog een vraag van mijn man,in de puppy brok zit natuurlijk alles wat ze nodig heb, krijg ze die voedings stoffen dan ook binnen met het kvv?
Yep Smuldier of Lotgering is prima... hoef je niks van bij te voeren. Wel van beiden de compleet versies nemen dan!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Smieszka1
Zeer actief
Contacteer:

OP de zak staat niet dat je ze 150 moest voeren.
OP de zak staat dat je 50 gram per kilo lichaamsgewicht per dag moet voeren.
Dat was dus op het moment dat je haar kreeg al 275 gram!
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Smieszka1 schreef:OP de zak staat niet dat je ze 150 moest voeren.

Oeps.... kwestie van goed een verpakking lezen!
(en dat dan als richtlijn gaan zien en niet als "heilig moeten")

Suzanne
Smieszka1
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:
Smieszka1 schreef:OP de zak staat niet dat je ze 150 moest voeren.

Oeps.... kwestie van goed een verpakking lezen!
(en dat dan als richtlijn gaan zien en niet als "heilig moeten")

Suzanne

Ja is echt heel vervelend want het hondje is nu nveel tekort gekomen.
Maar ja, niets meer aan te doen.
Ik hamer er bij de mensen die hier een pupje halen altijd op goed naar hun honden te kijken en vertel ze hoeveel ze n u krijgen en geef een boekje met richtlijnen mee.
Juist omdat bovenstaande iets is waar ik erg bang voor ben.
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

JYBD schreef:Bericht verwijderd door mod.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 14&t=91574

:wink:

Sorry, forumregel over het hoofd gezien,....... :oeps:
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”