Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, wat is dit, lijkt op mijt? + foto

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Help, wat is dit, lijkt op mijt? + foto

Ongelezen bericht door Browny »

Browny zijn lies, buik en dijbeen zitten vol met kleine korstjes en soort mijt. eerst dacht ik dat het een leishmania uitbraak was, maar Chiko had er ook 3. dus denk ik eerder aan een soort mijt? het zijn net hele kleine teken, alleen beweegt het niet. wel zit het in de huid geplakt en heb ik ze bij Chiko eruit getrokken.. Bij Browny zijn het er zoveel dat ik daar niet aan begin (arme vent), ik heb er zalf opgesmeerd zodat het los kwam en heb hem een pipet advocate gegeven (tegen mijten enz), dit was toevallig de laatste die ik in huis had..
Verder heeft hij er geen jeuk aan en likt er ook niet aan...

de meiden hebben het overigens niet, maar die liggen ook niet tegen mijn honden aan te slapen en op dezelfde slaap plekken..

iemand een idee wat het is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

verder krijgen ze elke maand allemaal een pipet tegen vlooien en teken..

zelf dacht ik dus eerst aan leishuitbraak, daarna mijt (soort oormijt, daar lijkt ook op maar de oren zijn altijd super schoon) of demodex?
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Help, wat is dit, lijkt op mijt? + foto

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Demodex is het niet en de andere schurft ook niet. Die mijten kan je namelijk niet met het blote oog zien.
Je zou aan herfstmijt kunnen denken, alleen is het daar de tijd van het jaar niet echt voor (al zou je dat niet zeggen, de laatste dagen).
Maar het kunnen ook jonge teken zijn.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Browny
Zeer actief

Liesbeth schreef:Demodex is het niet en de andere schurft ook niet. Die mijten kan je namelijk niet met het blote oog zien.
Je zou aan herfstmijt kunnen denken, alleen is het daar de tijd van het jaar niet echt voor (al zou je dat niet zeggen, de laatste dagen).
Maar het kunnen ook jonge teken zijn.
en oormijt? dacht dat je die wel kon zien, dat ze misschien door het wassen of zwemmen gevlucht zijn?
of praat ik nu onzin :LOL:
moet je jonge teken niet zien bewegen? lopen? afgelopen weken heb ik er wel een paar tegen uitgehaald bij zowel Chiko als Browny
Inge O schreef:ben je zeker dat die dingen leven? mij lijken het eerder talgdingetjes, een soort meeëters dus :scratch: .
nee ik weet dus niet of het leeft, je ziet het niet bewegen, maar het zit wel in de huid geklemd zonder dat dit een wondje achterlaat.. dus lijkt op een korst, maar is het niet.. en het gekke vond ik dat Chiko er ook 3 had bij zijn pielemans en die heb ik er dus van zijn huid geplukt (ging nog niet zo makkelijk)
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

is het niet gewoon smerigheid? (vettigheid).

ik zou ze gewoon eens in goed in bad soppen. evt. met betadine shampoo. en dan eens zien hoe het er dan uit ziet. (??).
Browny
Zeer actief

Jion schreef:Als je even heel goed kijkt onder TL-licht (of zonlicht) en eventueel met vergrootglas, moet je toch kunnen zien of het teken zijn of gewoon korstjes of puistjes?
vergrootglas heb ik helaas niet en kan ook geen super macro foto's maken.. ze zijn heeel plat, hebben een zwarte kring en in het midden rood en bijna de grootte van een teek.. maar bewegen dus niet :vaag:
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Emma schreef:is het niet gewoon smerigheid? (vettigheid).

ik zou ze gewoon eens in goed in bad soppen. evt. met betadine shampoo. en dan eens zien hoe het er dan uit ziet. (??).
ik heb er zalf opgesmeerd zodat het loslaat en als het leeft hopelijk dood gaat, zodat ik het kan schoonmaken ja.. toen ze nog droog waren kreeg je ze er amper af :wink: en één voor één eruit plukken wou ik Browny niet aan doen.. die 3 van Chiko afhalen was al even een priegel werkje..
ze zitten vlak op de huid geplakt, dus moet je eraf krabben/plukken..

vandaar dat ik ook pipet heb gegeven, want als het een mijt of iets is en ik doe verder niets komt het steeds erger terug of heb ik zo een kale hond en dat wil ik niet nog een keer mee maken :schrik:
Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Volgens mij is het voornamelijk vuil, maar ik zie geloof wel wat je bedoeld. Zijn het niet gewoon babyteekjes? Ik heb wel eens in zo'n nest gezeten en dat waren er honderden tegelijk.

Op een wit velletje papier moet je toch wel duidelijk zien wat het is?
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door jessica74 »

het lijken wel gewoon teekjes.
misschien inderdaad baby teekjes ik heb zelf ook eens wat hele kleine teekjes gehad op mijn arm.
ze gaan meteen vastzitten wel uitkijken dat er met afkrabben niet een stukje van de kop blijft zitten je moet ze een beetje draaien met een pincet zijn net haakjes aan die pootjes.
zou zeker even met een vergrootglas ofzo kijken wat het nu is.
Browny
Zeer actief

Inge O schreef:
Browny schreef: vandaar dat ik ook pipet heb gegeven, want als het een mijt of iets is en ik doe verder niets komt het steeds erger terug of heb ik zo een kale hond en dat wil ik niet nog een keer mee maken :schrik:
je zou natuurlijk ook gewoon eens bij de da langs kunnen gaan want je zit nu allerlei vreselijke scenario's te bedenken terwijl het misschien gewoon een beetje overvulde talgkliertjes zijn.
ik ben niet bang dat het iets ernstigs is hoor :wink: we zijn net bij de dierenarts geweest en toen zat het er nog niet (of had ik nog niet opgemerkt) er is bloed afgenomen voor zijn leish om te kijken of de medicatie aan slaat, dus dat is sowieso afwachten.. en zijn oren zijn bekeken omdat hij soms schudt.. maar omdat hij de vorige keren flink is gepijnigd met heftige injecties en grasaren uit zijn trommelvlies halen.. vind hij het nu niet leuk meer bij de DA, dus ik wil niet voor alle 'kleine' dingen langs gaan want stress werkt weer op de leish enz..

vandaar dat ik het eerst hier vraag, of mensen dit herkennen en wat ik eraan kan doen :wink:
verder heb ik al een abonnement op de DA dus als ik noodzaak zie dan ga ik sowieso..

ik ga het zo schoonmaken en kijk het gewoon even aan of het terug komt, zo ja kan ik daar bij de volgende afspraak naar laten kijken. en misschien is het wel een allergische reactie of iet anders.
Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Volgens mij is het, zoals ik het zie, inderdaad een soort van mee-eters, je kan ze ook uitdrukken uit de porieen en dan heb je zo'n vettig zwart wurmerig dingetje, is gewoon vuil.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Browny
Zeer actief

Bedankt allemaal voor het meedenken en kijken :E:

hij heeft verder geen bultjes, dus kan ook niet uitknijpen, die bultjes wat je op de foto ziet zijn tepels :Q:
ik heb het nu schoongemaakt, was nog een hele klus omdat het echt goed vastgeplakt zat dus werd toch een beetje plukken.. ik kijk het nu aan en kan het verschil in de gaten houden :ok:

verder is hij heel erg proper, als er maar een spatje modder op hem zit (ik overdrijf niet) dan maakt hij zich gelijk helemaal schoon.. maar hier moest hij echt niets van hebben
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het ook wel gewoon lijken op vlooien hoor, het zit wel op een typische plek daarvoor.
Enne, preventief ontvlooien dus dat zou ik sowieso niet doen :engel: Als je denkt dat hij vlooien heeft gewoon de omgeving behandelen en dan pas de hond een pipet of wassen met vlooienshampoo.

Maar voor nu zou ik eens op zoek gaan naar een soort van tea tree shampoo (voor honden) en hem daar eens mee wassen. Misschien laat het dan los maar het is sowieso verzachtend voor de huid, ik vind het een geweldig middel :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maeve schreef:Ik vind het ook wel gewoon lijken op vlooien hoor, het zit wel op een typische plek daarvoor.
vastzittende vlooien :denken: ?
:mrgreen: Nee, niet de vlooien zelf. Maar misschien de uitwerpselen daarvan. Ik weet het niet zeker hoor, maar het lijkt er wel op en vooral omdat het in de liezen zit.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Maeve schreef:
Inge O schreef:
Maeve schreef:Ik vind het ook wel gewoon lijken op vlooien hoor, het zit wel op een typische plek daarvoor.
:mrgreen: Nee, niet de vlooien zelf. Maar misschien de uitwerpselen daarvan. Ik weet het niet zeker hoor, maar het lijkt er wel op en vooral omdat het in de liezen zit.
Dit dus. Toen Nolan vorig jaar vlooien had, had hij exact dezelfde plekken.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Maeve schreef:
Inge O schreef:
ik weet hoe vlooien nesten en uitwerpselen eruit ziet :wink: dit ziet er iets anders uit, ook als er vlooien zitten dan moeten de honden krabben en ik ook, want ik ben allergisch voor vlooien :F: dus een paar vlooien in huis en ik zit onder de bulten..

dit lijken lege platte omhulsels en ook met een vlooien kam kreeg ik het er niet uit
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

ik heb het hier ook een keer gehad. heb de hond gewoon gewassen en dit net zo lang volgehouden tot het weg was. Weet nog steeds niet was het is geweest. ikzelf dacht eigenlijk ook aan vlooien poep maar dat kon niet omdat ze geen vlooien had.
Browny
Zeer actief

Maeve schreef: Enne, preventief ontvlooien dus dat zou ik sowieso niet doen :engel: Als je denkt dat hij vlooien heeft gewoon de omgeving behandelen en dan pas de hond een pipet of wassen met vlooienshampoo.
mijn honden krijgen een pipet omdat ze op andere plaatsen komen waar honden zijn en in contact komen met andere honden.. de vlooien worden gedood voordat ze eitjes leggen.. en omdat hier meer honden over de vloer komen, spray ik preventief het huis (plaatsen waar stof is en in hoeken en kieren)
klinkt misschien wat overdreven, maar ik heb jaren terug een vlooien plaag meegemaakt en dat was verschrikkelijk :ugh:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk net als Inge O dat het talg is, zeker omdat je beschrijft dat het wat plakkerig voelt.
Zou het gewoon goed wassen op die plek en dan zien of het weer terugkomt.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Browny schreef:
Maeve schreef: Enne, preventief ontvlooien dus dat zou ik sowieso niet doen :engel: Als je denkt dat hij vlooien heeft gewoon de omgeving behandelen en dan pas de hond een pipet of wassen met vlooienshampoo.
mijn honden krijgen een pipet omdat ze op andere plaatsen komen waar honden zijn en in contact komen met andere honden.. de vlooien worden gedood voordat ze eitjes leggen.. en omdat hier meer honden over de vloer komen, spray ik preventief het huis (plaatsen waar stof is en in hoeken en kieren)
klinkt misschien wat overdreven, maar ik heb jaren terug een vlooien plaag meegemaakt en dat was verschrikkelijk :ugh:
Nouja ik snap je wel, maar op zich ben je denk ik nog niet te laat als je pas een pipet geeft als je vlooien ziet. Dat je de omgeving zo goed behandeld is al heel belangrijk, daar zit 90% van de vlooien. Maar zo'n pipet is ook niet heel gezond natuurlijk, zeker als je vreest voor een demodex uitbraak zou ik juist daarmee voorzichtiger zijn. Omgeving behandelen en misschien regelmatig controleren op vlooien met een vlooienkam bij de staartaanzet, zodra je er dan een ziet kun je alsnog een pipet geven en ben je er op tijd bij.
Browny
Zeer actief

LongFields schreef:Ik denk net als Inge O dat het talg is, zeker omdat je beschrijft dat het wat plakkerig voelt.
misschien heb ik het er onduidelijk neergezet, maar het voelt niet plakkerig aan is juist droog. maar die dingen zitten wel vast tegen de huid aan. die ik eraf heb gehaald die waren juist hard en droog.

verder kan ik het niet vergelijken, want weet niet hoe talg eruit ziet en of dat ook in zo'n hoeveelheid voorkomt, dus zou het best kunnen hoor :wink: maar ik dacht dat ze dan bultjes moeten hebben (talgbultjes?) en hij heeft een egale huid, ook zie ik geen verstopte poriën (zwarte puntjes)
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Browny schreef:
LongFields schreef:Ik denk net als Inge O dat het talg is, zeker omdat je beschrijft dat het wat plakkerig voelt.
misschien heb ik het er onduidelijk neergezet, maar het voelt niet plakkerig aan is juist droog. maar die dingen zitten wel vast tegen de huid aan. die ik eraf heb gehaald die waren juist hard en droog.

verder kan ik het niet vergelijken, want weet niet hoe talg eruit ziet en of dat ook in zo'n hoeveelheid voorkomt, dus zou het best kunnen hoor :wink: maar ik dacht dat ze dan bultjes moeten hebben (talgbultjes?) en hij heeft een egale huid, ook zie ik geen verstopte poriën (zwarte puntjes)
toch zou ik echt de hond wassen. dat kan sowieso geen kwaad. integendeel.
lekker de plekken goed soppen en masseren.
is echt beter dan extra pipetjes tegen vlooien inzetten. (naast een ``gewone`` preventieve behandeling).

en dan kan je dat eventueel nog een paar dagen herhalen. als het dan niet terug komt, dan ben je er toch ?
komt het wel terug, kan je altijd nog eens langs je DA gaan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik ook...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Hee dat lijkt wel een beetje op wat asta nu ook op haar buik heeft, maar wassen? beest ligt iedere dag minimaal 2x in de plomp :scratch:
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Het ziet er net uit als wanneer Kyuu weer last heeft van acne, op zijn kin. Dat zijn ook kleine zwarte harde korreltjes door verstopte porien, die flink vastzitten.
Afbeelding
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ook ik denk ik aan vlooienpoepjes
marjet

Succesvol behandeld

Ongelezen bericht door marjet »

Hallo,

Mijn kleine tibetaanse meisje had dit ook. Enorm veel jeuk en plekjes op haar buik.

Het was even zoeken en proberen maar nu is ze genezen, haar huid weer gezond!

In het begin 2x per dag haar huid ingewreven met Zwitsal baby olie, vingers erin dopen en in haar vacht steken en zo de hele huid afwerken.
Daarnaast krijgt ze Hokamix forte door het eten. Die combinatie zorgde voor een snelle verbetering.

Naarmate de weken verstreken hoefde ik steeds minder de huid in te smeren. Dat merk je vanzelf, ze gaat steeds minder krabben. Toen eens in de paar dagen en nu niets meer!

Ze is gesteriliseerd en ik vermoed dat hormonen of gebrek hieraan een rol speelt.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Succesvol behandeld

Ongelezen bericht door Lizzie. »

marjet schreef:Hallo,

Mijn kleine tibetaanse meisje had dit ook. Enorm veel jeuk en plekjes op haar buik.

Het was even zoeken en proberen maar nu is ze genezen, haar huid weer gezond!

In het begin 2x per dag haar huid ingewreven met Zwitsal baby olie, vingers erin dopen en in haar vacht steken en zo de hele huid afwerken.
Daarnaast krijgt ze Hokamix forte door het eten. Die combinatie zorgde voor een snelle verbetering.

Naarmate de weken verstreken hoefde ik steeds minder de huid in te smeren. Dat merk je vanzelf, ze gaat steeds minder krabben. Toen eens in de paar dagen en nu niets meer!

Ze is gesteriliseerd en ik vermoed dat hormonen of gebrek hieraan een rol speelt.
Kijk eens naar de datum, deze topic is ruim 3 jaar oud. Denk wel dat het probleem opgelost is ;)
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Heb je mss macro-foto van 1 zo'n vastgeplakt dingetje? (zowel in de huid als los?)

In eerste instantie dacht ik alleen wat huidirritatie te zien, toen ik wat beter keek dacht ik aan teken-nymfen. (zeer jonge en kleine teekjes dus) met een beetje pech kun je er daar ineens heel veel van hebben, als een hond door een plaats loopt waar er veel zitten.

Eventueel wassen met defencare shampoo kan in dat geval heel goed helpen. (uitkijken met katten, de werkzame stof is vlgns mij permethrine, katten kunnen daar niet tegen)
Anders werkt de frontline spray ook wel.
(klinkt idioot, maar ik gebruik deze 2 middelen op de benen van mijn paard, die soms wel tot 20 kleine en grotere teken per dag op zijn benen heeft in de zomer, wanneer ik er niets aan doe. Met deze middelen gaat het heel wat beter, hoewel ze niet geregistreerd zijn voor paarden, wel voor honden, bij een heftige mijtuitbraak op stal is mijn paard er ook vrijwel klachtloos doorheen gekomen, in tegenstelling tot de grote meerderheid aan paarden. Deze middelen werken ook wel tegen mijt.)

Mochten het geen jonge teekjes zijn, dan weet ik het zo ook niet. Ik ben wel echt benieuwd naar gedetailleerdere foto's.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Oeps, zie nu ook pas dat het een heel oud topic is.

Ik zag alleen dat er recent gereageerd was, mistte daardoor dus de "oudheid" van dit topic. Laat mijn bovenstaande reactie wel staan, wie weet heeft iemand er ooit wat aan...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”