Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

blaffende buurhonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

blaffende buurhonden

Ongelezen bericht door Pallas »

Hai allemaal,
dit probleem doet zich voor bij een collega van mijn beste vriendinnetje. Een achterbuurman heeft Rottweilers in de tuin zitten die voor blaf-overlast zorgen. Haar achtertuin grenst niet direct aan die achtertuin, maar wel duidelijk binnen gehoorafstand.

Mevrouw heeft al geprobeerd om via de wijkagent iets gedaan te krijgen, maar die wil hier niet op af. Nu probeert ze via de wethouder iets voor elkaar te krijgen (al is het maar om de wijkagent aan te laten spreken). Zelf durft ze er niet echt op af (klein iel vrouwtje, de rotti-eigenaar is een grote, stevige gast).

Ik heb al geadviseerd om:
- toch het gesprek met de eigenaar aan te gaan (onder het mom van "wellicht komen we er samen uit")
- de wijkagent in te schakelen (of de gewone politie)
- buren te mobiliseren (wellicht kan je dan samen het gesprek aangaan)
- een dossier van het overlast aan te leggen (wat, hoe vaak, hoe veel, enzovoorts)

We zaten ook nog te denken aan van die hoog-frequente piepgeluiden, maar de vraag is of dat niet averecht gaat werken (daarbij is het de taak van de eigenaar de honden op te voeden, niet de taak van de buurvrouw). Ze heeft ook geen zin om voor veel geld dure apparatuur aan te schaffen.

Wat kan ze hier verder nog aan doen?
safari

Re: blaffende buurhonden

Ongelezen bericht door safari »

Ik zou kijken of er buurtbemiddeling is en of die kunnen helpen. Als het een huurhuis betreft kan de woningbouwvereniging misschien bemiddelen
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Zelf met de eigenaar praten lijkt me de aangewezen weg.
Als dat geen effect heeft nóg eens proberen, samen met andere buren die er ook last van hebben.
Ik zou niet (meteen) naar de wijkagent hollen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

soms hebben grote kerels ook kleine hartjes.
ik zou als ik haar was, toch gewoon de eigenaar van de rotti`s aanspreken. hij zal haar toch niet meteen de hersens inslaan?
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik zou de man zelf ook aanspreken, don't judge a book by its cover ;-)
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

bedankt allemaal, zal het nogmaals doorgeven :)
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

Vaak gaan ze ook onderzoeken of het echt overlast is, honden moeten minimaal een half uur achter elkaar blaffen wil het overlast zijn.
Maar ik zou gewoon eens langs gaan en normaal erover praten.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik kan uit ervaring zeggen dat ineens de politie aan de deur en/of anonieme briefjes in de bus met dreigementen behoorlijk irritant is.
Ik zou liever gehad hebben dat degene die blijkbaar overlast ervaarde me gewoon even aangesproken had.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Dank je Inge, dat gevoel heb ik ook over proberen te brengen. Nu maar hopen dat die collega haar moed bij elkaar kan rapen en gezellig bij de buurman op de koffie durft!

Ik zei al tegen mijn vriendin: als mijn buurvrouw zich aan mijn hond zou storen, zou ik graag van haar horen dat ze er overlast van heeft!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Oud topic, ik weet het. Maar ik zit me ook mateloos te ergeren aan de buurhonden. Toen de ander nog leefde werd er al veel geblaft. Maar dat was nog te doen. Maar nu hebben ze er een beagle voor in de plaats samen met de overgebleven hond, en ik word het nu goed zat. De godganse tijd blaffen ze, ook als de mensen thuis zijn.
Heb nu al een paar keer een venijnig gezicht getrokken en er wat van "gezegd" door het keukenraam heen, dan kunnen we elkaar zien. En dan reageren ze meestal wel. Maar ik word er gewoon gestoord van. We werken overdag, maar ik moet er niet aan denken ook overdag dit continue aan te horen. In het weekend is het al gewoon bloed irritant, vanaf vrijdagavond tot zondag. Nu blaffen ze weer, en écht zonder reden en de mensen zijn gewoon thuis :devil: :gvd:
's morgens vroeg begint het al, en dan worden we voor de wekker daar wakker van. En dat is al vroeg, onze wekkers gaan vroeg zat. Half zeven, dan wil ik niet voor zessen wakker geblaft worden door de honden van de buren.
Van de week ook anderhalf uur achter elkaar continue geblaf. Gisteren als je lekker tv kijkt, blaffen. In de middag, blaffen.
De mensen zelf zijn wel ok, maar niet geheel voor reden vatbaar.
Ik weet het even niet meer, maar ik zit me ongelofelijk te irriteren in ieder geval. En écht, gooi er een blafband om, zet ze weg als ze hun tetter opentrekken. Of ga er mee wandelen! Doe iets met die beesten zodat ze hun kop houden!
Zucht. Lullige is gewoon dat je zelf wel bezig bent te leren dat jouw honden stil zijn, of oplossingen zoeken voor datgene waar sterk op werd gereageerd (post door de brievenbus).
Ik zit er sterk over te denken om de woningbouw in te schakelen, want dit is gewoon niet leuk meer. Ik heb zelf honden, en die blaffen wel eens, maar dit is écht over de top en bloed irritant aan het worden. Plus dat er nog wel eens de verkeerde honden aangewezen worden door achterburen. Mijn andere buuf kreeg een briefje in de deur over overlast van haar honden, goed die blaffen en huilen ook wel eens, maar ik vroeg me oprecht af waarom de andere buren niet ook zo'n briefje hadden gekregen.
Moet zeggen dat het wel lastig gokken is, met vijf huizen op rij waar honden wonen :mrgreen: :Q:
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Het maakt veel uit of het hinder of overlast is. Hoe weet je dat? nou, als het zo ver is dat je de politie er bij moet halen, kunnen zij een decibelmeting doen. Aan de hand daarvan bepalen ze of het hinder of overlast is. Niet dat de gemeente en politie daar op staan te wachten

Dit heb ik overigens uit verschillende leesvoer-bronnen, dus 100% zeker weet ik het niet.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Thomas schreef:Het maakt veel uit of het hinder of overlast is. Hoe weet je dat? nou, als het zo ver is dat je de politie er bij moet halen, kunnen zij een decibelmeting doen. Aan de hand daarvan bepalen ze of het hinder of overlast is. Niet dat de gemeente en politie daar op staan te wachten

Dit heb ik overigens uit verschillende leesvoer-bronnen, dus 100% zeker weet ik het niet.
Ik snap dat ook wel, en politie er bij halen is in ieder geval niet iets dat ik wil. Maar het is gewoon bloed irritant. Nu hebben we zelf honden, laat staan dat je er naast woont en je helemaal niets met huisdieren op hebt.
Het is gewoon vreselijk irritant dat continue geblaf wat alles overstemd, en ook wetende dat de mensen gewoon thuis zijn. En er niets aan doen. Ik ben oprecht blij dat mijn honden niet mee gaan blaffen. Dan zou het een grote janboel worden hier.
Het waren al blafferds, en nu hebben ze er een nog ergere bij.

En het is soms ook beetje gemakzucht hier hoor. Oh gelukkig er komen mensen met honden hier wonen, die zeuren misschien minder snel :mann:. Zelf wil ik geen overlast veroorzaken, maar ook graag niet continue gejoel van anderen om me heen. Wil je meerdere honden, prima maar zorg dan dat ze niet continue blaffen.
Ik heb zelf een hond gehad die behoorlijk tekeer kon gaan, en daar ben ik mee aan de slag gegaan, ook omdat als ik niet thuis was ze behoorlijk tekeer kon gaan en mensen me erop aanspraken. Maar als je gewoon thuis bent en je laat je honden nog zo tekeer gaan, dan ga ik me rot irriteren.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Lijkt me heel irritant.
Afbeelding
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Er moet sprake zijn van onrechtmatige hinder. Een zekere (over)last door gedragingen van buren moet een eigenaar dulden, zolang deze binnen de maatschappelijk aanvaardbare grenzen blijven. Wanneer die grenzen overschreden worden is er sprake van onrechtmatige hinder en wordt er inbreuk gemaakt op het eigendromsrecht, die als onrechtmatige daad kan worden beschouwd. Van uit die onrechtmatige daad ontstaat een rechtsgevolg zoals bijv. schadevergoeding oid.

Bij een huurhuis ligt het nog eens anders en kun je ook de pech hebben dat als er één klaagt (en ze geen zin hebben in gezeur) , dat alle vijf huizen de dupe worden.

Ik ken een advocaat die helemaal gek werd van de kennel van de buren en steeds procedures aanspande. Hij werd elke keer knalrood als hij erover begon. Prachtig.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

blondie schreef: Moet zeggen dat het wel lastig gokken is, met vijf huizen op rij waar honden wonen :mrgreen: :Q:
:mrgreen:

Maar een vervelend probleem. Hier twee tuinen die (met een steeg ertussen) aan mijn achtertuin grenzen. In de ene tuin 2 beagles, een patsend boomertje en een oude dove westie. In de andere tuin een stafford.

Ik heb goed contact met de eigenaresse van die 4 honden en heb geen last als ze blaffen. Ik denk ook dat dat subjectief is. Vervelend is het soms wel, als er bij haar bijvoorbeeld een kat aan de andere kant van de schutting zit: Je kan me toch niet pakken, nene :lekkerpuh: ' Maar ik ken het geblaf van die honden ondertussen zo goed dat ik weet en kan inschatten of dat snel over is of niet. Een keer bleef een van die beagles maar doorgaan. Hij blafte naar iets achter een hek in haar tuin. Toen heb ik haar toch even gebeld. Ik mocht gaan kijken en het bleek dat daar een stuk brood lag.

Met die stafford hebben ze visueel contact (zit gaas tussen). Otto door het dolle heen, rondjes rennen, stafford spelbuigingen maken. Daar heb ik geen problemen mee, de eigenaren van die stafford wel, die hadden viavia gehoord dat ik wat moeite heb met staffords. Er zit in die tuin daar een opening, maar die hebben ze inmiddels met gaas afgezet. Eigenlijk zou ik daar even langs moeten/willen gaan.

Waar ik me wel aan stoor is het gejank van een hondje twee huizen verderop. Die mensen gaan samen tweemaal per week naar fysiotherapie en laten dan hun hondje in de tuin. Ik heb ze aangeboden: Ik werk toch vanuit huis, dus als het leuk gaat met mijn honden, gooi hem dan even hier over de schutting. Bij wijze van spreken dus :engel: Maar dat willen ze zelf niet. Hij zal het toch moeten leren, is hun argument. Ik ga daar niks aan of mee doen, jammer vind ik het wel, maar twee keer een uurtje per week... Mijn buurvrouw die tussen ons in woont, stoort zich er geloof ik meer aan.

Kortom, ik denk dat het ook wel een beetje subjectief is, maar ik kan het me wel voorstellen. Als Ot en Jet in de tuin zijn en die 4 honden beginnen, blaffen ze zelden mee. Dat is dan weer afhankelijk van het geblaf van die 4.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Toch went het, hier in Spanje blaft alles snachts en ik slaap er nu volledig door heen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cindy52 schreef:Toch went het, hier in Spanje blaft alles snachts en ik slaap er nu volledig door heen
Is dat ook van honden uit gehorige rijtjes huizen waarvan je het gevoel heb dat ze naast je nest staan te blaffen .?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Hier in Hongarije blaft ook alles 's nachts. Maar dat ligt wel anders dan in Nederland. Allemaal vrijstaande huizen met een flinke lap tuin eromheen, dus klinkt het allemaal veel verder weg. Bovendien zijn de muren een halve meter dik. Ikzelf slaap er dan ook wel doorheen. Vervelender is, dat mijn honden vaak weer reageren op het geblaf dat ze buiten horen. Remy is dan meestal nog wel met 1 woord te kalmeren, maar Kyra blijft doorgaan. Soms helpt het als ik een muziekje opzet, maar soms is de enige manier om nog een beetje te slapen, haar naar buiten te laten. Dan gaat ze daar mee staan blaffen, maar dat hoor ik dan niet meer.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Niet om het een of ander, maar als ik dit lees ...............
Heb nu al een paar keer een venijnig gezicht getrokken en er wat van "gezegd" door het keukenraam heen, dan kunnen we elkaar zien. En dan reageren ze meestal wel.
.................... dan vraag ik me af of die mensen wel door hebben dat het jou enorm hindert?

Heb je al eens met ze gesproken, gewoon face-to-face?
Op rustige toon zonder meteen kwaad/beschuldigend te worden :mrgreen:

En voor jou geldt dan misschien ook het advies om eerst eens op te schrijven wanneer en hoe lang je ze hoort :wink:
En daarna eens met ze gaan praten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Vraag of Iones langs wil komen met haar geweer....! :tongue:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”