Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vaccinaties voor pup (hulp gevraagd)
Moderator: moderatorteam
- foxalert
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 75% Puli 25% Pumi
- Aantal honden: 2
Nikon heeft momenteel alleen de hondsdolheidsprik gehad en moet vrijdag naar de DA voor zijn eerste coctail.
Wat moeten we nu doen.
De ene zegt dat de pup aan 1 coctail genoeg heeft en de ander zegt weer dat de pup er 3 moet hebben. ik ga er hierbij vanuit dat in Nederland de coctails voor pups allemaal hetzelfde zijn? Zo nee hoor ik dat uiteraard graag.
Wie kan ons hier wat meer over vertellen?
Alvast dank
Wat moeten we nu doen.
De ene zegt dat de pup aan 1 coctail genoeg heeft en de ander zegt weer dat de pup er 3 moet hebben. ik ga er hierbij vanuit dat in Nederland de coctails voor pups allemaal hetzelfde zijn? Zo nee hoor ik dat uiteraard graag.
Alvast dank
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Vaccinaties voor pup (hulp gevraagd)
Ik zou je hier in verdiepen als ik jou was; een pup kan nog niet een rabies-enting gehad hebben (eigenlijk) want die mag pas met 12 of 13 weken gezet worden. Als de pup die wel heeft gehad lijkt mij dat er iets ernstig is misgegaan! Dan zou ik voorlopig helemaal niet enten; dat kan wel 's veel te belastend nog zijn voor de pup.foxalert schreef:Nikon heeft momenteel alleen de hondsdolheidsprik gehad en moet vrijdag naar de DA voor zijn eerste coctail.
Wat moeten we nu doen.
Alvast dank
Ik mag hopen dat de pup op jongere leeftijd wel geent is?? Want daar is een schema voor; ik dacht met een week of 4 of 5 de eerste enting, rond de 7 a 8 weken weer en dan rond de 12. Het precieze schema ken ik niet.
Overleg goed met een DA welke entingen nu nodig zijn en verdiep je er zelf ook echt goed in; het gevaar van over-enten wordt onderschat.
Suzanne
-
dogo4ever
- Zeer actief
Omdat Rabies een vereiste is om een hond vanaf een bepaalde leeftijd te exporteren en importeren. En andere entingen niet. Niet in alle landen is enten gebruikelijk.Tara schreef:Dat kan je dierenarts je toch gewoon vertellen?![]()
En hoe kan het, dat je pup nog geen andere enting heeft gehad anders dan rabiës?
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Elk vaccin de eerste keer 2x gegeven worden met 3 à 4 weken tussen voor het optimaal werkt, pup of niet.
Bij pups komen de maternale antistoffen er nog tussen. Dit zijn de antistoffen die ze van de moeder gekregen hebben en die tot de leeftijd van ong. 12 weken de vaccins nog wel eens willen tegenwerken.
Volgens de laatste onderzoeken van het ECVS wordt daarom het laatste pupvaccin zelfs pas op 16 weken geven.
En nee, niet elke DA gebruikt dezelfde cocktail. Meestal wordt op 6 weken de puppy DP gegeven. Veel nut heeft die nog niet, maar je moet toch iets doen voor je een pup de buitenwereld inneemt. Daarna wordt vaak de cocktail op 9 en 12 weken gegeven. Soms wordt ook 8, 12 en 16 weken aangehouden.
Bij pups komen de maternale antistoffen er nog tussen. Dit zijn de antistoffen die ze van de moeder gekregen hebben en die tot de leeftijd van ong. 12 weken de vaccins nog wel eens willen tegenwerken.
Volgens de laatste onderzoeken van het ECVS wordt daarom het laatste pupvaccin zelfs pas op 16 weken geven.
En nee, niet elke DA gebruikt dezelfde cocktail. Meestal wordt op 6 weken de puppy DP gegeven. Veel nut heeft die nog niet, maar je moet toch iets doen voor je een pup de buitenwereld inneemt. Daarna wordt vaak de cocktail op 9 en 12 weken gegeven. Soms wordt ook 8, 12 en 16 weken aangehouden.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- foxalert
- Zeer actief
In Hongarije mag de pup de eerste cocktail en de rabiës niet gelijk krijgen. Daar moet er 2 weken tussen zitten. Volgens de dierenarts die ik vorige week gebeld heb onzin maar toch durfde ze het niet aan om het spuitje te geven waardoor we nu wachten tot vrijdag.Tara schreef:Dat kan je dierenarts je toch gewoon vertellen?![]()
En hoe kan het, dat je pup nog geen andere enting heeft gehad anders dan rabiës?
Waarom ik het hier vraag is het feit dat een DA zegt dat het moet en dat sommige hondenbezitters het onzin vinden. De vraag is dan uiteraard waarom en dat probeer ik even uit te zoeken.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Maar dan nog mag Rabies pas op latere leeftijd geent worden, dus 12,13 weken.dogo4ever schreef:Omdat Rabies een vereiste is om een hond vanaf een bepaalde leeftijd te exporteren en importeren. En andere entingen niet. Niet in alle landen is enten gebruikelijk.Tara schreef:Dat kan je dierenarts je toch gewoon vertellen?![]()
Daarna moet je een wachttijd hanteren van 21 dagen.
Deze pup had dus gewoon de hele Rabiesenting niet mogen hebben EN had nog niet mogen worden ingevoerd?
Lekkere gang van zaken weer.
Suzanne
- foxalert
- Zeer actief
Vooral dat laatste. Waar Nikon vandaan komt wordt geen enkele hond ingeënt en wonen gewoon buiten samen met de rest van de honden. Echter wil ik Nikon wel de spuiten geven maar onzinnig enten wil ik ook niet. De eerste is blijkbaar een must. Maar de vraag blijft; de 2e en 3e ook?dogo4ever schreef: En andere entingen niet. Niet in alle landen is enten gebruikelijk.
Laatst gewijzigd door foxalert op 29 mei 2012 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan denk ik dat de DA in hongarije er meer verstand van heeft dan die in nederland!!
Rabies is een best heftige enting en daarom wordt geadviseerd om deze niet gelijktijdig te geven.
p.s. ik weet niet hoe oud je hondje is maar het advies is inderdaad om niet onder de 12 weken rabies te enten.
Rabies is een best heftige enting en daarom wordt geadviseerd om deze niet gelijktijdig te geven.
p.s. ik weet niet hoe oud je hondje is maar het advies is inderdaad om niet onder de 12 weken rabies te enten.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik zou 2 pupentingen doen en daarna laten titeren, of het nog wel nodig is om te enten.
Bo is vier jaar gelden voor het laatst geënt met de cocktail en is met de titering de komende 3 jaar ook gevrijwaard van (cocktail) enten
Layla heeft vorig jaar vermoedelijk enkel de pup entingen gehad en is onlangs met titeren voor 4 jaar gevrijwaard van (cocktail) enten.
Ik laat wel de leptospirose/ziekte van weill enten evenals de rabiës.
Bo is vier jaar gelden voor het laatst geënt met de cocktail en is met de titering de komende 3 jaar ook gevrijwaard van (cocktail) enten
Layla heeft vorig jaar vermoedelijk enkel de pup entingen gehad en is onlangs met titeren voor 4 jaar gevrijwaard van (cocktail) enten.
Ik laat wel de leptospirose/ziekte van weill enten evenals de rabiës.

- ~Tine~
- Zeer actief
In België en Nederland leven er heel veel honden heel dicht op elkaar. Dat het nu vaak heel goed verloopt voor mensen die ervoor kiezen hun honden niet te enten, heeft als eenvoudige reden dat de meeste honden wel standaard jaarlijks geënt worden en daardoor het risico op ziektes toch erg klein is.
Ik laat mijn honden niet jaarlijks tegen alles enten, maar wel tegen wat nodig is.
Ik laat mijn honden niet jaarlijks tegen alles enten, maar wel tegen wat nodig is.
- dagmar88
- Zeer actief
Suzanne123 schreef:Maar dan nog mag Rabies pas op latere leeftijd geent worden, dus 12,13 weken.dogo4ever schreef:Omdat Rabies een vereiste is om een hond vanaf een bepaalde leeftijd te exporteren en importeren. En andere entingen niet. Niet in alle landen is enten gebruikelijk.Tara schreef:Dat kan je dierenarts je toch gewoon vertellen?![]()
Daarna moet je een wachttijd hanteren van 21 dagen.
Deze pup had dus gewoon de hele Rabiesenting niet mogen hebben EN had nog niet mogen worden ingevoerd?
Lekkere gang van zaken weer.
Suzanne
Je pupje krijgt volgens mij normaal met 6 weken een intenting tegen parvo en canine distemper, met 9 en 12 weken een cocktail van Hondenziekte, hepatitis, parvo, para-influenza en leptospirose (DHPPi + lepto).
De dierenarts kan je vast wel vertellen in welke volgorde dit nu achteraf het verstandigst is.
Dan nog een cocktail met één jaar en daarna iedere drie jaar of titeren = bepalen of er nog genoeg antistoffen zijn.
Je kunt wel jaarlijks nog tegen ziekte van weil (= lepto) alleen laten inenten.
http://www.dierenartsmeppel.nl/honden/v ... ie-schema/
- Jeannettebo
- Zeer actief
volgens mij is die na een jaar niet eens nodig. Carmen/Crutz heeft vorige week haar pup laten titeren, die heeft 2 puppenentingen gehad en is ook voor een paar jaar klaar. evt moet je haar een pb sturen voor meer info

- foxalert
- Zeer actief
Heb net gebeld met dierenartsenpraktijk BOS uit Lonneker.
Het rabiës spuitjes was volgens haar idd iets te vroeg maar daar hoefde ik me gelukkig geen zorgen over te maken.
We gaan er vrijdag (2 weken na rabiës enting) heen en hij krijgt twee cocktails waarvan de eerste dus vrijdag. Hoelang er tussen de eerste en tweede zit ben ik even vergeten te vragen maar dat hoor ik vrijdag wel.
Dank voor jullie reacties.
Het rabiës spuitjes was volgens haar idd iets te vroeg maar daar hoefde ik me gelukkig geen zorgen over te maken.
We gaan er vrijdag (2 weken na rabiës enting) heen en hij krijgt twee cocktails waarvan de eerste dus vrijdag. Hoelang er tussen de eerste en tweede zit ben ik even vergeten te vragen maar dat hoor ik vrijdag wel.
Dank voor jullie reacties.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als ik puppen naar nederland verkoop hebben die alleen hun gewone cocktail gehad op 8 weken en zeker nog geen rabies ! Een pup jonger dan 12 weken mag NL gewoon in zonder rabies-enting en als de moeder wel gevaccineerd was tegen rabies is er in elk geval een beetje antistof via mams meegekomen.
Als daar waar jou pup vandaan komt helemaal niet geënt wordt zou ik nu extra voorzichtig zijn met je pup want hij/zij heeft dus nog helemaal geen antistoffen opgebouwd als de moeder nooit geënt is geweest.
Als daar waar jou pup vandaan komt helemaal niet geënt wordt zou ik nu extra voorzichtig zijn met je pup want hij/zij heeft dus nog helemaal geen antistoffen opgebouwd als de moeder nooit geënt is geweest.
Sandra

- foxalert
- Zeer actief
Voorzichtig zijn? De entingen zijn gewoon nodig. Kan deze niet gaan verdelen in 6 delen of iets dergelijk lijkt me. Wat versta jij onder voorzichtig zijn in deze?empyree schreef:Als ik puppen naar nederland verkoop hebben die alleen hun gewone cocktail gehad op 8 weken en zeker nog geen rabies ! Een pup jonger dan 12 weken mag NL gewoon in zonder rabies-enting en als de moeder wel gevaccineerd was tegen rabies is er in elk geval een beetje antistof via mams meegekomen.
- ~Tine~
- Zeer actief
foxalert schreef:Voorzichtig zijn? De entingen zijn gewoon nodig. Kan deze niet gaan verdelen in 6 delen of iets dergelijk lijkt me. Wat versta jij onder voorzichtig zijn in deze?empyree schreef:Als ik puppen naar nederland verkoop hebben die alleen hun gewone cocktail gehad op 8 weken en zeker nog geen rabies ! Een pup jonger dan 12 weken mag NL gewoon in zonder rabies-enting en als de moeder wel gevaccineerd was tegen rabies is er in elk geval een beetje antistof via mams meegekomen.
Volgens mij wordt er bedoeld dat je pup nergens iets oploopt van een andere hond voor het enten aangezien ze helemaal geen antistoffen tegen bepaalde gevaarlijke ziektes heeft.
- foxalert
- Zeer actief
Ik dacht dat er gedoeld werd op oppassen met de vaccinatie vandaar.~Tine~ schreef:Volgens mij wordt er bedoeld dat je pup nergens iets oploopt van een andere hond voor het enten aangezien ze helemaal geen antistoffen tegen bepaalde gevaarlijke ziektes heeft.
Nikon komt iig niet op plekken waar veel honden zijn of honden poepen en plassen. Nu veilig bij ons achter het veld op plekken waar andere honden nagenoeg niet komen.
Hoelang duurt het voordat de eerste cocktail "werkt"?
- foxalert
- Zeer actief
Dat is dan weer minder. We willen zo graag lekker het bos in etc.Inge O schreef:
minimaal een dag of 10, maar dat is uiteraard ook weer individueel verschillend.
Naja netjes afwachten want een zieke pup willen we ook niet.
-
Melanie 74
Ik ben heel eigenwijs geweest met mijn puppy, ze heeft op 6 weken een DP inenting gehad em met 16 weken DPH dan een maand later haar rabies.
Ik ben aan het kijken of ik haar kan laten titeren in de buurt, om te zien of het afdoende is.
Ik ben aan het kijken of ik haar kan laten titeren in de buurt, om te zien of het afdoende is.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Moet nog wel enten. Maar dat is omdat ik enkel de puppy DP heb gegeven & daar was de titer voor jaren hoog genoeg voor, maar hepatitis niet, daarom adviseerde Tannetje de cocktail volgend jaar te enten & dan is hij er idd voorlopig vanaf.Jeannettebo schreef:volgens mij is die na een jaar niet eens nodig. Carmen/Crutz heeft vorige week haar pup laten titeren, die heeft 2 puppenentingen gehad en is ook voor een paar jaar klaar. evt moet je haar een pb sturen voor meer info
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh & bv in Finland enten ze pas voor t eerst met 12 weken, enkel de DP.
-
Lindsey
- Zeer actief
Ik weet niet hoe oud je pup precies is?
Ik zou in elk geval de Puppy DP laten vaccineren (nobivac vragen), en dan een paar weken later de DHP (tussen de 12 en 16 weken ergens). Als je een goede DA in de buurt van Lonneker zoekt dan weet ik er nog wel eentje voor je.
Daarna pas na een jaar de cocktail. Je hoeft geen vaccinaties 'in te halen', want dat is nutteloos.
De vaccinatieherhalingen bij pups (vooral eerste paar) worden gedaan omdat er soms nog veel maternale immuniteit aanwezig kan zijn, en dan werkt de vaccinatie (nog) niet of onvoldoende. Pas nadat deze natuurlijke immuniteit is afgenomen kan de vaccinatie aanslaan.
Ik laat verder de honden eens per jaar titeren en alleen als het nodig is gaat er een vaccinatie in. Maar bij beide honden is dat nog niet nodig geweest in 5 jaar tijd...
Alleen de distemper neemt licht af, maar dat komt amper meer voor in NL. Parvo titers zijn hoog, dus dat komt nog wel eens voor.
Ik zou in elk geval de Puppy DP laten vaccineren (nobivac vragen), en dan een paar weken later de DHP (tussen de 12 en 16 weken ergens). Als je een goede DA in de buurt van Lonneker zoekt dan weet ik er nog wel eentje voor je.
Daarna pas na een jaar de cocktail. Je hoeft geen vaccinaties 'in te halen', want dat is nutteloos.
De vaccinatieherhalingen bij pups (vooral eerste paar) worden gedaan omdat er soms nog veel maternale immuniteit aanwezig kan zijn, en dan werkt de vaccinatie (nog) niet of onvoldoende. Pas nadat deze natuurlijke immuniteit is afgenomen kan de vaccinatie aanslaan.
Ik laat verder de honden eens per jaar titeren en alleen als het nodig is gaat er een vaccinatie in. Maar bij beide honden is dat nog niet nodig geweest in 5 jaar tijd...
Alleen de distemper neemt licht af, maar dat komt amper meer voor in NL. Parvo titers zijn hoog, dus dat komt nog wel eens voor.
- foxalert
- Zeer actief
[quote="Lindsey"]Ik weet niet hoe oud je pup precies is?
Alleen de distemper neemt licht af, maar dat komt amper meer voor in NL. Parvo titers zijn hoog, dus dat komt nog wel eens voor.[/quot
Zijn vanmiddag bij bos geweest in lonneker. Hij heeft nu het eerste prik gehad en over 3 weken de 2e. De eerste hoeven we dus niet in te halen.
Maar toch bedankt!
Alleen de distemper neemt licht af, maar dat komt amper meer voor in NL. Parvo titers zijn hoog, dus dat komt nog wel eens voor.[/quot
Zijn vanmiddag bij bos geweest in lonneker. Hij heeft nu het eerste prik gehad en over 3 weken de 2e. De eerste hoeven we dus niet in te halen.
Maar toch bedankt!
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
same here.Inge O schreef:zou ik hier ook doen als ik het voor het kiezen had maar mensen verwachten nu eenmaal een geënte pup.crutz schreef:Oh & bv in Finland enten ze pas voor t eerst met 12 weken, enkel de DP.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Geloof zelfs dat we het hier wettelijk verplicht zijn? Om een pup gevaccineerd af te leveren. Ik heb gemiddeld met mijn wensen en dat wat moet/hoort. Ik doe mijn pups pas met 9 weken weg en vaccineer met 8 weken. Beetje er tussenin dus