Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"mijn baasje begrijpt mij niet" Volkskrant 26 mei

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: "mijn baasje begrijpt mij niet" Volkskrant 26 mei

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik snap heel goed als iemand zich wil uitspreken tegen misstanden, onbegrip voor hondengedrag, het verkeerd interpreteren van methodieken etcetc. Dat iemand daar afstand van wil nemen.
Maar als dat gaat door van het ene uiterste in het andere te vervallen, dan verliest het voor mij alle geloofwaardigheid en relevantie. Ik wordt er zelfs een beetje kwaad om.
Want dan gaat het niet meer over de realiteit, maar om het 'discussieren om de discussie'. En daar is een hond niet mee geholpen.

Ik vind een hond opvoeden door middel van pijn en angst net zo erg als een hond geen enkel houvast bieden door teveel van de hond af te laten hangen door hem veel te negeren en nergens op aan te spreken. Een hond kán het niet allemaal zelf bedenken, die wil dat je hem hélpt. Door aan te geven wat wel, maar ook ook wat niét goed is. Een hond wil het sámen doen. En dat betekent ook dat je hem moet uitleggen van de hoed en de rand, en het niet ergens in het luchtledige moet laten hangen. Want dat is net zo gemeen als hem een trap geven vind ik.
Ik kan echt heel triest worden van honden die geen idee hebben van wat er precies van ze verwacht wordt. Wat de oorzaak daarvan ook maar is.

Verder maakt het ook nogal wat uit of je een hond vanaf 8 weken hebt, of dat je een volwassen hond hebt die al een paar jeugddetentie akkevietjes achter de rug heeft vanwege een totaal verpeste opvoeding. Daar gaat het hele verhaal ook aan voorbij.
Met andere woorden, zoals gewoonlijk ligt de waarheid ergens in het midden. En ergens in de buurt van het midden kun je heel interessant over hondengedrag praten, aan de beide uiteinden gaat het nergens over :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Rami schreef:
malinois schreef:
als er iemand is die dagelijks bij leert is het CM wel.... dat zegt hij ook in zijn shows.
en dat is ook geen type zoals jij hierboven beschrijft... en zo ga ik ook niet met mn honden om.
Een hond zal niet hogerop willen komen als hij zn duidelijk heeft wat zn plek is... dan hoeft ie dat helemaal niet.
Ik ben er eigenlijk nooit vanuit gegaan dat honden, ten koste van mij, 'hogerop' willen komen. Volgens mij zijn honden daar helemaal niet zo bezig. Wat ik wel weet is dat honden alle vrijheid nemen die er is. En wil je die vrijheid beperken, dan moet je daar wat aan doen.
Honden kunnen heus een loopje met je proberen te nemen (en Bill van 14 probeert dat nog steeds wel eens :D ) maar dat kun je ook voorkomen of afleren, zonder dat je straft.

En als je uitgaat van een 'harmonie-model' wil dat nog niet zeggen dat je alles maar goed vindt, en nooit wat aan je honden vraagt, dat je nooit iets aanleert (of afleert). Dat doe ik wel, dagelijks zelfs. Niet eens met koekjes maar met begrip voor wie of wat ze zijn. Nou ja, dat probeer ik. :wink:
Is vast een langere weg, maar dat maakt me niet uit. We hebben de tijd.
Dit is heel mooi gezegd :ok:
Het scheelt ook per ras, er zijn er zat waar je wat steekjes kan laten vallen, bij Baco kan ik dat niet doen, die neemt dan meteen je hele hand of arm :mrgreen: het is bij Baco geen hogerop willen komen, maar hij scant je zwakte, dat klinkt wel weer raar maar zo zie ik dat, doe ik niet wat ik moet doen, dan gaat hij dat wel regelen. :hmmm:
Ik vind het mooie aan Baco dat je met rust en consequent zijn en blijven de minipony zo kan manouvreren dat het allemaal heel goed gaat :mrgreen: mijn volgende hond ga ik ook opvoeden op de Baco manier. :pffff:

Freek kon ik ook wel eens in zijn kladden grijpen en dan was hij weer bij de les, ik had dan ook wel weer ergens niet goed opgelet, maar dat was het dan, daar maakte ik me ook niet zo druk om, misschien was ik daarom ook wel eens te makkelijk daarin.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Tja, ik vind - zoals ik al eerder in dit topic schreef - nu eenmaal dingen terug in deze tekst die ik zelf ook ondervonden heb of kan onderschrijven.
Dat je een huishond niet met een wolf kunt vergelijken, dat een hond de mens niet als soortgenoot ziet, dat mijn honden mij inderdaad zien als een soort 'ouder-figuur', dat je niet al het voor jouw ongewenste gedrag van je hond zomaar kunt 'bestraffen' (ook dat je niet al het ongewenste gedrag kunt negeren, overigens) en dat een hond heel graag iets 'goed' doet (zie ik echt dagelijks bij Silka heel sterk, ze groeit er nog steeds van).

Het 'afzetten' tegen andere hondengedrags-kenners is iets wat voor mij ook niet hoeft maar ik zie wel dat heel veel mensen lukraak aan het 'Cesar Millannen' zijn.
Net als MJ schreef zie ik best veel mensen sissen en schoppen zonder dat ze ook maar enig idee hebben waar ze precies mee bezig zijn. Nou, dan zie ik liever dat honden een koekje krijgen. Nee, eigenlijk zie ik het liefst dat je je verstand en gevoel gebruikt en kijkt naar wat je hond nodig heeft, maar goed, dat is een open deur. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

billy schreef: Dit is heel mooi gezegd :ok:
Het scheelt ook per ras, er zijn er zat waar je wat steekjes kan laten vallen, bij Baco kan ik dat niet doen, die neemt dan meteen je hele hand of arm :mrgreen: het is bij Baco geen hogerop willen komen, maar hij scant je zwakte, dat klinkt wel weer raar maar zo zie ik dat, doe ik niet wat ik moet doen, dan gaat hij dat wel regelen. :hmmm:
Ik vind het mooie aan Baco dat je met rust en consequent zijn en blijven de minipony zo kan manouvreren dat het allemaal heel goed gaat :mrgreen: mijn volgende hond ga ik ook opvoeden op de Baco manier. :pffff:

Freek kon ik ook wel eens in zijn kladden grijpen en dan was hij weer bij de les, ik had dan ook wel weer ergens niet goed opgelet, maar dat was het dan, daar maakte ik me ook niet zo druk om, misschien was ik daarom ook wel eens te makkelijk daarin.
Oh, dan is zo'n heerlijke grote beer toch misschien iets voor mij! :I: :wink:
Maar je hebt gelijk, het zal zeker per hond verschillen. Daarom schreef ik dat het met mijn honden gewoon goed werkt, dat harmonie-model.
Dat scannen vind ik een mooie uitdrukking! Dat zie ik mijn Billy ook wel doen. Daarom was hij vroeger wellicht ook zo wisselend in zijn gedrag naar vreemden. Als ik dat niet in goede banen leidde dan ging hij het wel even regelen. :ugh:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Rami schreef:
billy schreef: Dit is heel mooi gezegd :ok:

Oh, dan is zo'n heerlijke grote beer toch misschien iets voor mij! :I: :wink:
Maar je hebt gelijk, het zal zeker per hond verschillen. Daarom schreef ik dat het met mijn honden gewoon goed werkt, dat harmonie-model.
Dat scannen vind ik een mooie uitdrukking! Dat zie ik mijn Billy ook wel doen. Daarom was hij vroeger wellicht ook zo wisselend in zijn gedrag naar vreemden. Als ik dat niet in goede banen leidde dan ging hij het wel even regelen. :ugh:
Ja hoor, als je tegen dat onafhankelijke en eigenzinnige kunt, zijn het berebeste honden, karakter hebben ze, maar s'avond ga ik altijd even bij hem liggen en dan is het ook zo'n grote knuffelbeer. :I:
Het is gewoon je hond kennen en daarop inspelen, als iedereen zich daar nu eens een beetje in verdiepte hadden we al die hondentrainers niet nodig :wink:
Ik zag vandaag ook weer 2 kaukazen staan op mp van rond de 2 jaar, dan weet je al dat het in de basis niet goed is gegaan, er niet aan werken en dat word moeilijk om dat weer recht te breien met die eigenheimers. :engel:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:Net als MJ schreef zie ik best veel mensen sissen en schoppen
Dat schreef ik :pffff: :mrgreen:
Maar wij zijn het ook niet oneens denk ik, ik ben het oneens met mensen die mordicus tegen elke vorm van correctie zijn en denken dat honden gemiddeld niét graag elke centimeter ruimte benutten, en dat je daar rekening mee moet houden als je éérlijk met je hond wil omgaan.
Dat heeft verder niks met geweld of agressie te maken.
Voor de rest is het weer vooral een kwestie van terminologie. Het maakt mij niks uit of iemand zich ouderfiguur, packleader, of voor mijn part stagebegeleider voelt, of wil noemen :wink:
Het gaat erom dat honden recht hebben op een beetje begrip én duidelijkheid.
Rami
Zeer actief

billy schreef: Ja hoor, als je tegen dat onafhankelijke en eigenzinnige kunt, zijn het berebeste honden, karakter hebben ze, maar s'avond ga ik altijd even bij hem liggen en dan is het ook zo'n grote knuffelbeer. :I:
Het is gewoon je hond kennen en daarop inspelen, als iedereen zich daar nu eens een beetje in verdiepte hadden we al die hondentrainers niet nodig :wink:
Ik zag vandaag ook weer 2 kaukazen staan op mp van rond de 2 jaar, dan weet je al dat het in de basis niet goed is gegaan, er niet aan werken en dat word moeilijk om dat weer recht te breien met die eigenheimers. :engel:
Dat kan ik me voorstellen... Ik hou trouwens wel van eigenzinnige types. Zie er ook wel de humor van in. (Hoewel dat misschien niet echt opvoedkundig is :wink: ).

Jaap* schreef:
Rami schreef:Net als MJ schreef zie ik best veel mensen sissen en schoppen
Dat schreef ik :pffff: :mrgreen:
Maar wij zijn het ook niet oneens denk ik, ik ben het oneens met mensen die mordicus tegen elke vorm van correctie zijn en denken dat honden gemiddeld niét graag elke centimeter ruimte benutten, en dat je daar rekening mee moet houden als je éérlijk met je hond wil omgaan.
Dat heeft verder niks met geweld of agressie te maken.
Voor de rest is het weer vooral een kwestie van terminologie. Het maakt mij niks uit of iemand zich ouderfiguur, packleader, of voor mijn part stagebegeleider voelt, of wil noemen :wink:
Het gaat erom dat honden recht hebben op een beetje begrip én duidelijkheid.
Oh, sorry! Niet goed gelezen. Zoals Jaap ook al schreef, bedoel ik dus... :D
En we zijn het ook niet oneens. Al zijn mijn correcties - in al die jaren - op één hand te tellen. Maar goed, ik ben dan ook een watje en heb ook nog eens watjes van honden. :oeps:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

billy schreef:Ik zag vandaag ook weer 2 kaukazen staan op mp van rond de 2 jaar, dan weet je al dat het in de basis niet goed is gegaan, er niet aan werken en dat word moeilijk om dat weer recht te breien met die eigenheimers. :engel:
Kijk, dát bedoel ik. Negen van de tien keer is dat omdat iemand zo nodig, wat voor buitenissige theorie dan ook, wil bewijzen in plaats van gewoon realistisch naar een hond te kijken om te zien wat die hónd eigenlijk beweegt :wink:
En nu valt zoiets bij een kaukaas nogal snel op, en dan moet hij weg, maar er zijn talloze honden in precies dezelfde onzekere geestestoestand, waarbij dat wat minder opzichtig tot uiting komt. Maar ze lijden er net zo hard onder.
En in veel gevallen ligt de schuld bij mensen waar iemand naartoe gaat voor hulp bij het opvoeden, maar daar wordt geconfronteerd met iemand die een beperkt programma van persoonlijke favorieten afdraait in plaats van echt te kijken :wink:
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:Al zijn mijn correcties - in al die jaren - op één hand te tellen. Maar goed, ik ben dan ook een watje en heb ook nog eens watjes van honden. :oeps:
Als felix een eend ziet of ruikt word ik getrakteerd op een vragend gezichtje. En daar is ook geen correctie aan tepas gekomen :cool2:
Dat had ook geen zoden aan de dijk gezet overigens, net zomin als een leverworst of een balletje :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Jaap* schreef:Ik snap heel goed als iemand zich wil uitspreken tegen misstanden, onbegrip voor hondengedrag, het verkeerd interpreteren van methodieken etcetc. Dat iemand daar afstand van wil nemen.
Maar als dat gaat door van het ene uiterste in het andere te vervallen, dan verliest het voor mij alle geloofwaardigheid en relevantie. Ik wordt er zelfs een beetje kwaad om.
Want dan gaat het niet meer over de realiteit, maar om het 'discussieren om de discussie'. En daar is een hond niet mee geholpen.
Dat bedoel ik dus.

Overigens denk ik dat een verkeerd interpreteren van een Cesar hier in het zuiden weinig navolging krijgt want ik zie geen gesis of geschop, enkel ballen en koekjes :mrgreen: Ik moet er wel bij vermelden dat we alleen in het buitengebied lopen en de mensen die je daar tegenkomt gaan meestal niet voor de snelle makkelijk opvoedmethode. Die willen graag tijd en aandacht aan hun kameraad besteden en dan heb je geen Cesar nodig. Die daarom niet voor niets altijd weer uitlegt dat je moet beginnen met je hond te geven wat hij nodig heeft; beweging.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jaap* schreef: Ik mag wel graag naar Millan kijken, hoewel regelmatig met kromme tenen, maar om te kunnen zién waar hij mee bezig is vergt wel al een behoorlijk inzicht in hondengedrag. Ik ben bang dat het grootste gedeelte van zijn publiek met een hond met een gedragsprobleem dat niet heeft. En die mensen schieten er niet zoveel mee op denk ik. Want ze missen het inzicht in de wijze van aanpak, en ze schieten niet veel op met de 'energy' verhalen (die overigens vrolijk elke keer opnieuw een andere invulling krijgen zodat het verhaal weer klopt met het onderhavige probleem, maar dat terzijde :mrgreen: ), en ze onthouden waarschijnlijk alleen dat je ze dat rare schopje moet geven en moet sissen.
Althans, dat zie ik iedereen maar doen tegenwoordig.

dat is mijn afgrijzen ook wat betreft CM/mensen die het zien.

verder is CM een erg leuk programma om vanuit mijn kynologische achtergrond naar te kijken zoals jij zelf ook aangeeft is het niet voor mensen zonder achtergrond te begrijpen waardoor het dus mis gaat
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marie-Josée schreef:
MJ schreef:Een jaar of 10 kreeg ik het nog op cursus. ( en zo oud ben ik nog niet :hmmm: )
ik kwam daar met mijn herplaatser in de puppengroep.
Die mochten 20-30 keer per dag de dominantie handelingen uitvoeren op hun puppie. En ik op mijn herplaatser.
Je weet wel: er boven staan, neusbeet, naar beneden drukken tot ze in de af lagen, omrollen op de rug.

Ik was zo weg.
:O: Kan ik me voorstellen.
Nou ja, het is in elk geval ook niet aan de invloed van CM te wijten want die redeneert zo niet.
Misschien moeten de hondenscholen eens onder de loep genoemen worden.

eens. bij mij was het 9 jaar geleden net zo.

ze willen certificering voor hondenscholen/trainers. zou vorig jaar actief worden... het blijven hondenmensen he... beetje ego enzo..
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Ik ben met onze WSL bij een hondenschool geweest die maar bleef zeggen; die husky....en husky's lopen altijd weg. Al legde ik honderd keer uit dat het geen husky was, hun denkraampje was te beperkt.Ik heb het daar ook niet lang volgehouden. De vorige hondenschool was zo goed dat een andere daar ook moeilijk aan kon tippen.
Maar er gaat heel veel fout op hondenscholen Te veel als je het mij vraagt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marie-Josée schreef:
Jaap* schreef:Ik snap heel goed als iemand zich wil uitspreken tegen misstanden, onbegrip voor hondengedrag, het verkeerd interpreteren van methodieken etcetc. Dat iemand daar afstand van wil nemen.
Dat bedoel ik dus.

Overigens denk ik dat een verkeerd interpreteren van een Cesar hier in het zuiden weinig navolging krijgt want ik zie geen gesis of geschop, enkel ballen en koekjes :mrgreen: Ik moet er wel bij vermelden dat we alleen in het buitengebied lopen en de mensen die je daar tegenkomt gaan meestal niet voor de snelle makkelijk opvoedmethode. Die willen graag tijd en aandacht aan hun kameraad besteden en dan heb je geen Cesar nodig. Die daarom niet voor niets altijd weer uitlegt dat je moet beginnen met je hond te geven wat hij nodig heeft; beweging.
Ik denk dat ik hier de enige ben die het weleens doet als het nodig is... heb het hier ook nog niemand zien/horen doen.
(woon ook in het zuiden :F: toeval??)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
Jaap* schreef: Ik mag wel graag naar Millan kijken, hoewel regelmatig met kromme tenen, maar om te kunnen zién waar hij mee bezig is vergt wel al een behoorlijk inzicht in hondengedrag. Ik ben bang dat het grootste gedeelte van zijn publiek met een hond met een gedragsprobleem dat niet heeft. En die mensen schieten er niet zoveel mee op denk ik. Want ze missen het inzicht in de wijze van aanpak, en ze schieten niet veel op met de 'energy' verhalen (die overigens vrolijk elke keer opnieuw een andere invulling krijgen zodat het verhaal weer klopt met het onderhavige probleem, maar dat terzijde :mrgreen: ), en ze onthouden waarschijnlijk alleen dat je ze dat rare schopje moet geven en moet sissen.
Althans, dat zie ik iedereen maar doen tegenwoordig.

dat is mijn afgrijzen ook wat betreft CM/mensen die het zien.

verder is CM een erg leuk programma om vanuit mijn kynologische achtergrond naar te kijken zoals jij zelf ook aangeeft is het niet voor mensen zonder achtergrond te begrijpen waardoor het dus mis gaat
Moeten die mensen eens naar een show van hem gaan waar hij stap voor stap uitlegt wat hij doet en waarom... :ok:
Hij verteld niks nieuws, mij ook niet... maar door zijn duidelijke manier van uitleggen en zeker met de voorbeelden die hij erbij geeft, geeft wel dat je dat nooit meer vergeet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

malinois schreef:
MJ schreef:Een jaar of 10 kreeg ik het nog op cursus. ( en zo oud ben ik nog niet :hmmm: )
ik kwam daar met mijn herplaatser in de puppengroep.
Die mochten 20-30 keer per dag de dominantie handelingen uitvoeren op hun puppie. En ik op mijn herplaatser.
Je weet wel: er boven staan, neusbeet, naar beneden drukken tot ze in de af lagen, omrollen op de rug.

Ik was zo weg.
daar was ik ook zo weggeweest :ok:
Maar dat is dus idd. totaal niet vergelijkbaar wat CM bijv. verteld...
Deden ze 2 en een half jaar geleden in Beerzerveld ook gewoon nog....
Dominantie handelingen :oeps:
Sta je daar met een hondje van 7 die je 2 jaar hebt op een BEHENDIGHEIDSCURUS :oohja:

Ik stond echt als een simpele met openhangende mond naar dat meisje te staren (niet iedere mevrouw die les gaf deed het ook trouwens...beetje vreemd) en keek vervolgens eens naar beneden naar Muis die bij mijn enkels stond :mann:
Nah...overbodig te vermelden dat ik bij die 3 minuten handelingen per behendigheidsles gewoon met Muis stond te trutten.
Ik heb het ook gewoon gezegd hoor; 'daar doe ik niet aan mee want ik geloof er niet in en vind het onzinnig voor Muis want ik kom hier voor haar lol'
Marie-Josée
Erelid

malinois schreef:
Marie-Josée schreef:
Dat bedoel ik dus.

Ik denk dat ik hier de enige ben die het weleens doet als het nodig is... heb het hier ook nog niemand zien/horen doen.
(woon ook in het zuiden :F: toeval??)
Nee hoor, de mensen zijn hier veel relaxter :W: Ik heb ook nooit problemen met wielrenners en bergfietsers en die zijn hier toch genoeg. Ze zijn zelfs bijna té beleefd. De enige die laatst een keer volkomen onterecht uitvloog was een fietsende noorderling ( aan het accent te horen).
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

hoe komen jullie erbij dat dat rug- en zijleggen niet meer voorkomt?
ik lees dat hier nog regelmatig en heel vaak over pupkes van net 8 weken waarvan elk initiatief op die manier in de kiem gesmoord moet worden omdat hondje zeker weten de macht wil overnemen :piew:

verder ben ik ook niet tegen je hond de fout laten ingaan, dat kun je prima gebruiken om hem te vertellen hoe je het dan wel wil hebben.
duidelijker kan het al haast niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:hoe komen jullie erbij dat dat rug- en zijleggen niet meer voorkomt?
ik lees dat hier nog regelmatig en heel vaak over pupkes van net 8 weken waarvan elk initiatief op die manier in de kiem gesmoord moet worden omdat hondje zeker weten de macht wil overnemen :piew:
dat zeg ik niet :wink: ik zie geen CM schupkes of tsss op straat...
Overigens heb ik ze hier ook weleens op hun zij gelegd, dat was de eerste keer dat de reuen een wat zwaarder meningsverschil hadden, allebei op hun zij, neuzen naar elkaar toe.. en liggen blijven.. Net zolang tot ze allebei echt ontstpannen waren en toen weer verder gewandeld... geen last meer gehad...
Dus als ze hier knokken dan gaan ze op hun zij.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik vind een hond opvoeden door middel van pijn en angst net zo erg als een hond geen enkel houvast bieden door teveel van de hond af te laten hangen door hem veel te negeren en nergens op aan te spreken. Een hond kán het niet allemaal zelf bedenken, die wil dat je hem hélpt. Door aan te geven wat wel, maar ook ook wat niét goed is. Een hond wil het sámen doen. En dat betekent ook dat je hem moet uitleggen van de hoed en de rand, en het niet ergens in het luchtledige moet laten hangen. Want dat is net zo gemeen als hem een trap geven vind ik.
Ik kan echt heel triest worden van honden die geen idee hebben van wat er precies van ze verwacht wordt. Wat de oorzaak daarvan ook maar is.

Verder maakt het ook nogal wat uit of je een hond vanaf 8 weken hebt, of dat je een volwassen hond hebt die al een paar jeugddetentie akkevietjes achter de rug heeft vanwege een totaal verpeste opvoeding. Daar gaat het hele verhaal ook aan voorbij.
Met andere woorden, zoals gewoonlijk ligt de waarheid ergens in het midden. En ergens in de buurt van het midden kun je heel interessant over hondengedrag praten, aan de beide uiteinden gaat het nergens over :wink:
Wat ben ik het toch weer met je eens Jaap :ok:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Opeens begint hij weer over de hondentrainers van televisie: 'Weet je? Door dat soort programma's beseffen mensen niet meer goed dat het trainen van een hond een voortdurend proces is. Een levenstaak. Het trainen moet een natuurlijk onderdeel van de relatie zijn, niet iets dat je een paar minuutjes per week doet.'
Ik heb even vetgemaakt wat ik niet terecht vind: dat dat de boodschap is van die tv programma's. Bij CM lijkt me dat CM juist het tegendeel duidelijk wil maken. Dat mensen selectief zijn in wat ze oppakken, zeker als het hun eigen aandeel in het verhaal betreft, is niet iets wat je een tv-programma kwalijk moet nemen. Dat zit in de mensen zelf. Het idee van even cursusje doen en klaar.

En dat is iets wat die CM m.i. in een aantal programma's heel duidelijk probeert te laten zien: een hond zoeken die bij je past, dus als jij niet veel actie wilt of kunt, geen hond erbij nemen die dat wel nodig heeft, en omgekeerd. Dat is dat goede over energy enzo, niks hocus pocus maar gewoon realistisch afstemmen van de behoeftes van de hond en de eigenaar/omgeving.

Als je er iets van wilt terughebben, moet je er steeds iets in blijven investeren. Geldt niet alleen voor honden ;-)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

runninggirl schreef:Voor wie de krant niet heeft maar het artikel wel wil lezen:

"Mijn baasje begrijpt mij niet"

We snauwen hem toe, geven hem een tik als hij stout is maar begrijpen hem helemaal verkeerd. De Britse diergedragskundige John Bradshaw breekt een lans voor de trouwe viervoeter. En keert zich tegen de hondentrainers van televisie. Tekst Maarten Keulemans

Schattig, zo'n hond je moet hem alleen wél laten voelen wie de baas is. 'Als je je hond niet heel duidelijk laat zien dat jij de baas bent, zal hij reageren met dominant of grillig gedrag', schrijft 'de hondenfluisteraar' Cesar Millan. '
nou, heb ik twee boeken van CM, maar dit heb ik hem nooit horen zeggen of schrijven.

en mensen willen nou eenmaal horen, wat ze willen horen. terwijl CM nog veel meer zegt, maar dat wordt dan maar even ``vergeten``.

kijk, vooral met de aanpak van angstige honden, ben ik het ook niet altijd eens met CM. en misschien CM over een aantal jaar ook niet.

en dat wolven en honden gedoe, mag ook wel eens vergeten worden. een mens is ook al zo anders dan de aap.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ach ik denk dat het net als met kinderen is er zijn meerdere manieren van opvoeden.
En dat is niet dat anders dan slecht is.
Ik voed mijn honden op met gevoel zo heb ik dat ook met mijn kinderen gedaan en dan ook heeft de 1 soms weer een wat andere opvoeding nodig dan de ander.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:niks voor mij in ieder geval... zachte heelmeesters maken stinkende wonden dat dus ook in opvoeding met honden is mijn mening.
Ik ben niet hard, zeker niet... maar wel duidelijk. Als ik het niet wil hebben gebeurd het niet... doen ze het wel hebben ze een probleem en daar staat best een correctie op, ligt een beetje aan hetgeen wat de overtreding is....
Ik gebruik heel veel van CM (icm met wat dingen van mezelf) en dat werkt nog steeds het beste. En waarom geen fysieke correcties als een waarschuwing niet werkt? Honden onderling doen niet anders... als je het hier zegt dan lijkt het wel of je van de ratten besnuffeld bent, hoe je het in je kop haalt om dat te doen... :Q:
Tsja, ik train wel volgens de zogenaamde "softe" manier, maar ik ben wel consequent en duidelijk :wink:

Dit is trouwens het boek van John Bradshaw waar het interview waarschijnlijk over gaat
Afbeelding
http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=2190

In het blad van O&O hebben een paar boekbesprekingen gestaan.

Van wie is overigens dat "intervieuw" in de Volkskrant?
het staat er nogal "kort-door-de-bochterig", iets dat ik in het boek niet direct herken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Marie-Josée schreef:Misschien ben ik dan toch de enige want alhoewel ik fervent voorstander ben van de positieve opvoeding zie ik deze man niet met overtuigende argumenten komen. Afgeven op trainers terwijl je niet weet waar je het over hebt, en met ideeën komen die niet gaan werken vind ik nog steeds weinig overtuigend. Om deze methode te promoten zag ik toch liever wat meer kennis.
Tja en wolven in het wild mogen dan vreedzaam samenleven, dat is ook alleen maar omdat er een duidelijke leider is.
En omdat vreemde wolven op een afstand gehouden worden.
Al vond hij zelf ook dat onze gedomesticeerde huisdieren weinig meer met een wolvengemeenschap te maken hebben.
Dit dus!

Ik zie juist als ik naar CM kijk veel mensen die juist voorbij gaan aan het fenomeen hond. En er veel te veel vermenselijking bij laten komen kijken. Weinig begrip van gedrag. Ik ben geen echte fan van CM, maar ik vind zijn benadering van de hele roedeldynamiek wèl heel erg interessant!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als er iemand niet voorbij gaat aan het fenomeen hond, dan is het John Bradshaw.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”