Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Esperanza melklijst en tepel tumoren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Esperanza melklijst en tepel tumoren

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Een paar week terug voelde ik bij 1 van Tante Es haar tepels een knobbel, ik verder gevoeld bij de andere en eigenlijk zitten er heel veel knobbels.. dus we zijn even bij de da geweest en die voelde bij elke tepel op 1 na overal knobbels.
We hebben afgelopen week wat kleine onderzoekjes laten doen om tekijken of het mss iet anders was wat we dachten maar helaas.. het zijn toch echt niet goede knobbels.
Ik vind mijn da een hele aardige man maar maar wilde ook nog een andere spreken dus zijn we toch naar een andere kliniek gegaan voor een second opinion ... en die gaf eigenlijk hetzelfde scenario aan.
2 keuzes... aan beide kanten alle tepels en melklijsten verwijderen, is echt een hele zware operatie die ze nu ook gewoonweg nog niet aankan fysiek dus dat zou dan in september ofzo moeten gebeuren.. en pas als ze haar gaan opereren kunnen ze zien of er eventueel nog uitzaaiingen zijn in de buurt... of gewoon laten lopen, hopen dat de tumoren niet snel groeien en kijken zolang het goed gaat.
Ik heb me nog de verhalen van Jeanette ( ginger) haar hond voor ogen over hoe groot de wonden zijn en dat het echt een heftige operatie is bij een fysiek sterke en gezonde hond, laatstaan bij Es...

Eerlijk gezegt hang ik naar de kant, we gaan het wel zien en hopen dat het klein blijft allemaal... straks heb ik haar in spetember lekker op gewicht en lekker op conditie en dan die zware operatie erachteraan en we zijn weer terug bij af... moet ook eerlijk zeggen dat ik meerdere mensen ken die oudere honden hebben laten opereren aan kanker en dat is er ook niet beter op geworden zeg maar, ze krijgen toch flink wat voor hun kiezen.
Ik kies meer voor kwaliteit dan voor kwantiteit.... gelukkig heb ik nog eventjes zodat ik het nog even kan overdenken, maar voor nu is het voor mij wel duidelijk dat ik nu kies voor niet opereren.
Wat zou voor jullie in dit geval een optie zijn...

Esperanza is vanaf 2 april in Nederland en bij ons, ze is nu ca 9 jaar , heeft ruim 2,5 jaar in een shelter in Spanje gezeten en is daar afgegeven door een jager, heeft aan haar tepels en lubber velletje tezien ook aardig wat pups geworpen.
Ze kwam ernstig vermagerd aan, is nu wel ca 2 kilo aangekomen dus ziet er best goed uit inmiddels maar is qua bespiering nog erg magertjes.... zeer slecht horend en heeft 1 oog wat flink grijs is al... voordat ze naar nederland kwam hebben ze haar nog snel gesterriliseerd, de hechtingen zaten er nog vers in en dat heeft ook haar conditie geen goed gedaan.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: Esperanza melklijst en tepel tumoren

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik zou de tumoren ook gewoon laten zitten en haar niet ook nog zo'n zware operatie aan doen.

Las laatst in een topic dat een hond van Nanna heel oud is geworden met een zelfde soort tumor.
Je kan het van te voren niet voorspellen hoe het gaat lopen, maar een hond met zo'n geschiedenis zou ik niet ook nog zo'n operatie aan doen. Inderdaad kwaliteit boven kwantiteit! :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou ook afwachten en eventueel de bultjes laten opmeten bij de dierenarts om te kunnen monitoren hóe snel ze groeien. Dat heb ik bij Sjefke haar bultje ook gedaan en bij haar groeit het amper tot niet.
Als ze wel groeien kun je, gebaseerd op haar conditie en fysieke toestand op dát moment, een besluit nemen of je haar al dan niet toch wilt laten opereren. Als ze nauwelijks groeien zou ik sowieso geen operatie overwegen en zien waar het schip strandt.
Groeien ze wel snel, zou ik zoals ze nu is ook niet opereren en er het beste van hopen wat uitzaaien betreft. En dan gewoon genieten zo lang ze niet te veel last van de groeiende bulten heeft.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Als het mijn hond was dan liet ik haar eerst wat aansterken indien nodig, vervolgens een rontgenfoto om te zoeken naar uitzaaiingen in de longen en bloedonderzoek voor nieren en lever en als dat allemaal in orde is dan opereren. Afhankelijk van hoeveel vel in 1 of in 2 keer.
Deze operatie wordt alleen uitevoerd bij oude honden en zowel mijn persoonlijke ervaring als de honden die ik in de kliniek gezien heb, is dat ze er goed doorheen komen. Kees
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Dank voor de reacties ... ik heb gelukkig nog even wat bedenktijd aangezien ze echt nog aan moet sterken, maar mijn gevoel zegt nu heel duidelijk dat ik gewoon nog af moet wachten.. kijken hoe snel het groeit..groeien ze wel heel snel kan ik altijd nog kijken hoe ze er op dat moment voorstaat, groeien ze amper tot niet dan er het beste maar van hopen.
Bloedtesten worden er sowieso gedaan als ze een half jaartje in nederland is en dat is medio september.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”