Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

af....AF!!!! en blijf...nee blijf...nee BLIJF!!!

Moderator: moderatorteam

Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: af....AF!!!! en blijf...nee blijf...nee BLIJF!!!

Ongelezen bericht door Magic »

renee-uk schreef:ik denk dat ik het moet zien dan want zoals je het uitlegt denk ik steeds dat je wat anders bedoelt
maar dat zal heus aan mij liggen hoor ;)
Ik begrijp er ook weinig van ;)
Afbeelding
Iedere dag feest!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Magic schreef:
renee-uk schreef:ik denk dat ik het moet zien dan want zoals je het uitlegt denk ik steeds dat je wat anders bedoelt
maar dat zal heus aan mij liggen hoor ;)
Ik begrijp er ook weinig van ;)
Dee schreef:Nee, dat heb ik ook. Lees hier stil mee :wink:
hmmmm dan ligt het waarschijnlijk toch niet aan ons ;)
nou ja, hoe dan ook, ik ben nog steeds voor de blijf aanleren in hele kleine stapjes en zonder commando en verdere verbale afleiding.
het commando komt pas als de hond het blijven liggen begrijpt ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Loraine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Loraine »

Op cursus mag je niet met je handen werken....de stem moet het doen. Dubbele commando.

Op riem staan leest zich misschien raar, maar nix mis mee. Heb het zo ook geleerd. Beter dan aantal keren de fout in gaan. 1x goed aanleren. Ben zelf van 1x commando, niet uitvoeren, dan duw ik omlaag (bij zit en af). zo heb ik het ook aangeleerd gekregen.
Hoe vaak gaan honden vanuit af, voordat de baas naam zegt al omhoog. Naam - even wachten- commando. Dat even wachten is juist van belang, honden doen soms toch al uit zichzelf al iets.
renee-uk
Zeer actief

Loraine schreef:Op cursus mag je niet met je handen werken....de stem moet het doen. Dubbele commando.

Op riem staan leest zich misschien raar, maar nix mis mee. Heb het zo ook geleerd. Beter dan aantal keren de fout in gaan. 1x goed aanleren. Ben zelf van 1x commando, niet uitvoeren, dan duw ik omlaag (bij zit en af). zo heb ik het ook aangeleerd gekregen.
Hoe vaak gaan honden vanuit af, voordat de baas naam zegt al omhoog. Naam - even wachten- commando. Dat even wachten is juist van belang, honden doen soms toch al uit zichzelf al iets.
dat klinkt erg als grote stappen snel thuis
zal best wel werken maar ik doe het toch liever anders
met een beetje meer respect zeg maar oh ja en een hoop meer plezier
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Loraine
Zeer actief

O, maar plezier hadden we. Zijn altijd van grondbeginselen begonnen. In september toendertijd. En blijf, dat duurde toch wel hoor, voor dat je daar aan gaat beginnen. eerst alles kennen en dan pas uitbreiden.
Rodan werkte en nog steeds graag.
Betekent niet dat wij het op negatieve manier leerden. Stem en beloning zegt voldoende. Denk dat ieder het op zijn manier goed bedoeld...wij dus ook met respect en beloning.
Ook met links- en rechtsom achter je langs. (voor noodgevallen) Nu tijdens wandeling wil hij nog steeds een beloning, net zoals 3 jaar terug op cursus.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Loraine schreef:Op cursus mag je niet met je handen werken....de stem moet het doen. Dubbele commando.

Als je (de hond in dit geval) een aantal keren de fout in gaat heb je het als baas niet goed aangeleerd en ben je te snel gegaan.
Zo lang de hond daar maar niet op wordt aangesproken d.m.v. een correctie is dat ook geen ramp.
Ik zie weinig respect in het vastpinnen van een hond op de grond.

Neemt niet weg dat hij nu best plezier kan hebben in het samenwerken hoor.
Honden zijn niet van suiker.
Maar het is gewoon mijn stijl niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Loraine
Zeer actief

Ach ja, ieder doet het toch zoals hij/zij aangeleerd heeft. Wanneer we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. :ok:
renee-uk
Zeer actief

Loraine schreef:Ach ja, ieder doet het toch zoals hij/zij aangeleerd heeft. Wanneer we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. :ok:
nee dat vind ik niet.
ik heb het heel anders aangeleerd in eerste instantie (zo'n 100 jaar geleden in het stenen tijdperk) maar ik moet er niet aan denken om dat nu nog zo te doen.
denk dat je met de jaren een manier ontwikkelt die het beste bij jou en je honden past, maar tref je een hond waarbij die manier niet aanslaat kun je beter wat anders proberen dan in een bepaald stramien te blijven hangen.
daar worden noch de hond noch jijzelf gelukkig van lijkt me ;)
Afbeelding

Loraine
Zeer actief

Ok, dan niet. :oohja: Op de manier die bij je past....of hebt aangeleerd gekregen...ieder voor zich
maar hetzelfde doel, is dat dan wel ok :denken:
Laatst gewijzigd door Loraine op 03 apr 2012 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

en bij je hond!
ook niet wat je zegt onbelangrijk

maar ik zie het alweer, discussie niet mogelijk
nou de groeten dan maar :zwaai
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Loraine schreef:Ach ja, ieder doet het toch zoals hij/zij aangeleerd heeft. Wanneer we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. :ok:
Ik heb het 30 jaar geleden ook zo aangeleerd gekregen.
Zelfs het commando "af" ging gepaard met een voet op de riem (en om de nek van de jonge hond zat een slipketting) en dan naar beneden drukken/rammen.
Dat heb ik toen al niet op die manier gedaan.
Maar ik leerde het toen wel zo.

Er is veel veranderd de afgelopen jaren.
Natuurlijk niet overal.
Veel trainers van toen zagen geen enkele reden om het anders te doen.
Zoals zij het deden was het resultaat naar hun tevredenheid.
Dus geen probleem.

Ik krijg nog steeds op trainingen het een en ander aangeleerd.
Wil niet zeggen dat ik alles ook maar blindelings opvolg :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Dit schreef ik eens voor een teckel die niet af wilde gaan. Ondertussen gaat ie prima af.
Ik hou ervan honden zelf te laten nadenken, want dan is je commando veel stabieler.

Bij honden die moeite hebben met afgaan, maar wel te lokken zijn met snoepje, probeer ik meestal ze zelf te laten nadenken.
Geen garantie dat het bij teckels werkt, maar is te proberen.

Ik ga zelf op mijn knieën op de grond zitten met een heel lekker snoepje in 1 dichte hand.
De hond niks zeggen.
Hand laag naar de grond en laat hem maar snuffelen en nadenken, ws laat hij vrij gauw de "af" positie zien.
Accuut super zeggen en flink voeren.
Dit een paar keer herhalen totdat de hond steeds sneller gaat liggen.
Ik gebruik dan nog geen commando, die komt zo later.

Dan stap 2 in dezelfde houding op je knieën maar met 1 hand op je rug en 1 hand met snoepje op de grond.
Gaat ook vaak snel goed.

Dan stap 3 in dezelfde houding, maar de hand met snoepje nu ook achter je rug.
Zorgt dat je je handen al achter je rug hebt als je door je knieën gaat.
Het is dezelfde houding als in stap 1 en 2 dus hond zal ws bedenken dat hij dan af moet gaan liggen om een snoepje te krijgen.
Doet hij dat dan natuurlijk accuut prijzen en voeren.
Deze stap herhalen totdat de hond uit zichzelf snel gaat liggen.
Bij deze stap ga ik ook het commando erin brengen, zodra de hond de beweging maakt om te gaan liggen "af" zeggen.
En dan je commando steeds een beetje naar voren verschuiven totdat jij eerst af zegt en dat de hond dan pas gaat liggen (moet je soms best snel zijn).

Stap 4 in door de hurken, maar niet meer helemaal op de grond zitten, handen op je rug.

Stap 5 op een stoeprandje zitten, handen op je rug.

Stap 6 op een stoel zitten, handen op je rug.

Stap 7 op een stoel zitten handen voor, kan een lastige stap zijn want nu moeten ze naar beneden bewegen van het snoepje weg.
Maar meestal herinneren zich gauw dat de snoepjesmachine alleen werkt als ze afgaan.

Stap 8 half op de stoel zitten, half staan. Handen op je rug.

Stap 9 staan, handen op je rug.

Stap 10 staan, handen naast je.

Stap 11 staan, handen voor je.

Stap 12 nu heb je een border collie

Alle stappen natuurlijk herhalen totdat ze snel en zeker af gaat.

Dit werkt ook voor de blijf, alleen begin je dan staand en zet je eerst 1 stap achteruit en weer terug.
Belonen en heel belangrijk geef een commando "vrij" zodat je hond weet dat ze op mag staan.
Staat ze al op bij die ene stap gewoon weer af leggen zonder iets te zeggen en de stap die je wegdoet ietsje kleiner maken, zorg dat je veel succes hebt. Maar af en toe fout is ook goed want daar leert je hond ook van.
booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door booster »

Me honden die buiten zitten die kunnen beide de comando blijf dit heb ik geoefend door bv te zeggen blijf en als ze toch begonnen te lopen hun terug te zetten op de blijf plek en opnieuw gezegt en dan steeds belonen nu kan ik zeggen blijf en naar binnen lopen ( bv afwassen of rustig naar de wc gaan) en weer naar buiten lopen en dan staan,liggen,zitten ze nog steeds op de plek waar ik blijf zei en zo kan ik ook bv rustig de kliko's de poort uit rijden en weer terug komen en dan zitten,staan,liggen ze nog steeds op de plek waar ik blijf zei.
Onze nieuwe hond kan blijf ook nog niet maar mag bv niet bij ons in de keuken komen en iedere keer als ik de keuken in loop zeg ik blijf en als hij het dan toch doet stuur ik hem terug en zeg blijf en doet hij het goed dan beloon ik hem goed en dit begint hij nu door te krijgen en vanuit dit wil ik het verder opbouwen.
zo kan je het thuis misschien ook testen loop bv naar de gang en zeg blijf en ga bv de krant pakken en als hij dan blijft goed belonen en zo verder opbouwen.
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Ik heb ook een hekel aan corrigeren in de aanleerfase, en dan vooral fysiek. Trouwens, veel mensen blijven corrigeren terwijl het niet nodig is. Het wordt gewoonweg een gewoonte. Hoe vaak zie je niet mensen aan de riem rukken en dan pas zeggen wat de bedoeling is tegen de hond. Vreselijk vind ik dat.
groetjes monique
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Nou inmiddels ben ik ruim 2 maanden verder. we hebben geoefend, geoefend en goefend. Het af zit er nu prima in maar blijf?
nee hoor. Ik heb volgende maand examen en de cursusleidster begint me toch voorzichtig te adviseren niet mee te doen. Lizzie blijft gwoon niet. Nooit. Ze blijft bij mij. Als ik naar haar kijk lukt het soms nog enigzins, maar bij de verplichte blijf-hier oefening moet ik dus omdraaien en met mijn rug naar haar toe weglopen. En lizzie trippelt vrolijk achter mij aan. Met engelengeduld heb ik het geprobeerd, maar niets helpt. ik denk er nu aan om superlijm onder haar buik te smeren voor het examen, maar ja dan werkt het hier weer niet. Dus lizzie is nog steeds work in progress zullen we maar zeggen
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Miezemuis schreef:Nou inmiddels ben ik ruim 2 maanden verder. we hebben geoefend, geoefend en goefend. Het af zit er nu prima in maar blijf?
nee hoor. Ik heb volgende maand examen en de cursusleidster begint me toch voorzichtig te adviseren niet mee te doen. Lizzie blijft gwoon niet. Nooit. Ze blijft bij mij. Als ik naar haar kijk lukt het soms nog enigzins, maar bij de verplichte blijf-hier oefening moet ik dus omdraaien en met mijn rug naar haar toe weglopen. En lizzie trippelt vrolijk achter mij aan. Met engelengeduld heb ik het geprobeerd, maar niets helpt. ik denk er nu aan om superlijm onder haar buik te smeren voor het examen, maar ja dan werkt het hier weer niet. Dus lizzie is nog steeds work in progress zullen we maar zeggen
Wat goed zeg! Leuk om te lezen.

Ik dacht dat 'blijf'hier ook nooit zou gaan werken, helemaal door het lint ging hij als je weg liep. Maar...hij lijkt het ineens te begrijpen! Zelfs als het commando van mij komt ( luisterde afgelopen tijd stukken beter naar m'n vriend, ik praatte chinees :wink: )
Daggel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij

Ongelezen bericht door Daggel »

Ando bleef ook alleen liggen als ik mijn adem inhield en niet bewoog... en nog alleen voor 30 seconden...

http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... 4pdruHwmqs

Dit werkte erg goed voor ons...
Daggel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij

Ongelezen bericht door Daggel »

Ando bleef ook alleen liggen als ik mijn adem inhield en niet bewoog... en nog alleen voor 30 seconden...

http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... 4pdruHwmqs

Dit werkte erg goed voor ons...
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Wat goed dat af nu zo goed gaat!

Wat bij Prana hielp bij blijf (Prana's idee was ook ik blijf bij mijn baas, zeker als er een trainer in de buurt was) was om niet van haar weg te stappen, maar eerst te oefenen dat ik een rondje om haar heen liep (gewoon heel kort bij haar). Het punt dat ik achter haar langs ging was het moeilijkst (dus eerst waren het halve rondjes via haar voorkant van links naar rechts). Daarna heb ik het rondje groter gemaakt. En daarna pas weggelopen in een rechte lijn.

Is het een verplicht onderdeel op het examen? Of mag je ook voor de andere oefeningen mee doen?
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

lieveheersbeestje83 schreef:Wat goed dat af nu zo goed gaat!

Wat bij Prana hielp bij blijf (Prana's idee was ook ik blijf bij mijn baas, zeker als er een trainer in de buurt was) was om niet van haar weg te stappen, maar eerst te oefenen dat ik een rondje om haar heen liep (gewoon heel kort bij haar). Het punt dat ik achter haar langs ging was het moeilijkst (dus eerst waren het halve rondjes via haar voorkant van links naar rechts). Daarna heb ik het rondje groter gemaakt. En daarna pas weggelopen in een rechte lijn.
Zo heb ik dat ook gedaan. Eerst nog Figo liggend en ik de riem vast, halve rondjes lopen voorlangs. Uiteindelijk kon ik de riem laten vallen en hele rondjes er om. Liep dan wel heel rustig.
Miezemuis
Zeer actief

Nee het is echt een verplicht onderdeel bij het examen. Maar ik ga gewoon verder met oefenen hoor.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Miezemuis schreef:Nee het is echt een verplicht onderdeel bij het examen. Maar ik ga gewoon verder met oefenen hoor.
Wat voor examen is het?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

EG
Nog niets dus eigenlijk;-)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Miezemuis schreef:EG
Nog niets dus eigenlijk;-)
En als je bij EG al je andere oefeningen goed doet, dan zak je als de hond niet blijft liggen? :?
Wat demotiverend :(:
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Ja dat is het ook
volgens mij is blijf-hier verplicht
hond/hond
baas/hond
en volg
verder niets dus als 1 oefeing daarvan niet lukt is het al over
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Heb niet alles doorgelezen hoor, dus misschien val ik in herhaling...

Zit ze makkelijker dan ze ligt? Want dat is bij Jip dus, dat is geen ligger, meer een zitter. Dus daar heb ik eerst het blijf principe zittend aangeleerd. Riem eraan, heeeeeel klein beetje druk erop (kan je doen door één hand boven je hond te houden, daaroverheen de riem en dan met je andere hand vasthouden, dan zit de druk omhoog en niet naar voren). En dan voorzichtig een keer je been opzij. Dat zo opbouwen. Als ze het principe doorhebben is het ook veel makkelijker om het liggend aan te leren en uit te breiden.

Wat ook heel erg veel kan schelen is niet terug lopen om het koekje te geven maar juist het koekje er naartoe gooien. Anders hebben ze zoiets van: he maar het koekje loopt weg dus daar moet in achteraan :mrgreen: Met gooien haal je de beloning los van de plek waar jij bent. Je hoeft er dus niet te zijn om beloond te worden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”