Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Japie aan de atopica
Moderator: moderatorteam
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Japie aan de atopica
Japie heeft vandaag zijn eerste atopica capsule gehad. Ik ben benieuwd wat het gaat doen, hoe snel we iets merken en of zijn jeuk echt 100% weg kan gaan. Ik hoop het wel. Japie heeft gewoon last van zichzelf. We hebben een enorme lading andere dingen eerst geprobeerd, met wisselend maar nooit volledig succes. We zijn nu al een jaar aan het knoeien. Japie is oud, we weten niet hoe oud, we weten niet hoeveel jaren hij nog heeft, ik wil graag dat hij die comfortabel doorbrengt. De afgelopen weken is het ook weer flink wat verergerd, wsl. door het seizoen natuurlijk. Hij is nu af en toe echt een ongelukkig kereltje dat zijn kaak van zijn kop af wil krabben (en dat ook echt probeert). Sinds kort neem ik hem zelfs mee naar de wc. Het is altijd net als je hem drie seconden uit het oog bent, dat hij zich gaat krabben en dat gaat gepaard met een enorm gekrijs en in de ergste gevallen krabt hij zich gewoon tot bloedens toe open. Ik kan niet wachten tot hij weer beter in zijn vel zit en lol kan hebben in de zomer.
Dus help me hopen dat het aanslaat en het Japerdje weer zijn eigen gelukkig en tevreden zelf wordt. Online lees je zoveel verschillende berichten. Werkt helemaal niet, werkt geweldig, werkt pas na 6 weken, verschil al merkbaar na 3 dagen, etc. We weten dus niet goed wat we moeten gaan verwachten. We hebben een maand pillen mee (duuuuuuuuuuuuur, ben ik even blij dat ik geen Sint Bernard heb) en we gaan het wel zien.
Dus help me hopen dat het aanslaat en het Japerdje weer zijn eigen gelukkig en tevreden zelf wordt. Online lees je zoveel verschillende berichten. Werkt helemaal niet, werkt geweldig, werkt pas na 6 weken, verschil al merkbaar na 3 dagen, etc. We weten dus niet goed wat we moeten gaan verwachten. We hebben een maand pillen mee (duuuuuuuuuuuuur, ben ik even blij dat ik geen Sint Bernard heb) en we gaan het wel zien.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Japie aan de atopica
Prednison/Moderin werkt niet? Dat zou toch mijn eerste optie zijn in dit geval. Kost 'niks' en heeft meestal fantastisch resultaat. Over bijwerkingen op de lange duur hoef je je met zo'n oude bes geen zorgen te maken.
Maar in ieder geval een jeukvrije tijd gewenst! Zo blij dat ik van dat gedoe af ben.
Maar in ieder geval een jeukvrije tijd gewenst! Zo blij dat ik van dat gedoe af ben.
- DebbieZ
- Zeer actief
Zit ik een hele post te tikken, nog eens na te lezen, ben tevreden en dan klik ik op het volgende topic. Nee! Eerst plaatsen!
Nou ja, in essentie: geen prednison geprobeerd, wel eens een prik gehad, hielp niet indrukwekkend. Dierenarts opperde atopica, waarvan de bijwerkingen minder worden geacht dan die van prednison. Alhoewel er wel die nare bijwerking bij zit die tumoren (goed/kwaad) sneller laat groeien (als ik dat zo goed omschrijf). Dat vind ik wel wat eng, maar het gemiddelde van wat ik allemaal gelezen en gehoord heb (advies dierenarts) is dat atopica minder ellendig is in bijwerkingen dan prednison. Ik heb meningen gelezen die ellkaar allemaal glashard tegenspraken, dus het is wel lastig daar nu te halen hoe het precies zit en welke van de twee je het beste kunt toepassen. Nu maar eerst de Atopica voor een maand testen. Mocht die niet werken, gaan we alsnog aan de prednison, want ik wil gewoon een gelukkig Jaapje.
Jij ook jeukerds gehad? Ik vind het vreselijk voor zo'n hondje.
Nou ja, in essentie: geen prednison geprobeerd, wel eens een prik gehad, hielp niet indrukwekkend. Dierenarts opperde atopica, waarvan de bijwerkingen minder worden geacht dan die van prednison. Alhoewel er wel die nare bijwerking bij zit die tumoren (goed/kwaad) sneller laat groeien (als ik dat zo goed omschrijf). Dat vind ik wel wat eng, maar het gemiddelde van wat ik allemaal gelezen en gehoord heb (advies dierenarts) is dat atopica minder ellendig is in bijwerkingen dan prednison. Ik heb meningen gelezen die ellkaar allemaal glashard tegenspraken, dus het is wel lastig daar nu te halen hoe het precies zit en welke van de twee je het beste kunt toepassen. Nu maar eerst de Atopica voor een maand testen. Mocht die niet werken, gaan we alsnog aan de prednison, want ik wil gewoon een gelukkig Jaapje.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik heb westies gefokt, dan krijg je daar wel 'verstand' van. Helaas.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hopelijk werkt dit goedDebbieZ schreef:Zit ik een hele post te tikken, nog eens na te lezen, ben tevreden en dan klik ik op het volgende topic. Nee! Eerst plaatsen!
Ik ken iemand die een Drent heeft die DLE heeft en zij probeert het nu ook met atopica te bestrijden n de hoop Prednison te kunnen vermijden.Die Prednison (of Moderin) heb je dan nog achter de hand.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- DebbieZ
- Zeer actief
Ons Japerdje heeft ons ook een beetje gefopt. We haalden hem in september 2010 jeukloos uit het asiel. Voorjaar 2011 begon de ellende. Het was zo'n typisch binnenhondje, mager, blind, lange nagels, kende geen gras. Die heeft ergens binnengeleefd en kreeg bij ons een stoot buitenlucht te verduren. Bij ons ervaarde hij zijn eerste lente buiten en zijn lijf wist daar niet op te reageren. Arm ding, we hadden er ook nooit mee moeten wandelen!Rosita Compagner schreef:Ik heb westies gefokt, dan krijg je daar wel 'verstand' van. Helaas.
Nou ja, weet ik natuurlijk niet, hoe hij heeft gezeten en of hij ooit eerder jeuk heeft gehad. Het is mijn theorie een beetje. Ik weet anders ook niet goed waarom een tienplussertje jeuk ontwikkelt. Dat begint meestal eerder. We zijn nu wel klaar met uitzoeken hoe het komt en wat hij precies waar heeft (dan de wang, dan de lippen, dan een schoudertje), we gaan er nu korte metten mee maken.
Hoop ik ...
- DebbieZ
- Zeer actief
Zijn ze net begonnen? Wat is DLE?marian* schreef:Ik ken iemand die een Drent heeft die DLE heeft en zij probeert het nu ook met atopica te bestrijden n de hoop Prednison te kunnen vermijden.Die Prednison (of Moderin) heb je dan nog achter de hand.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Discoiide Lupus Erythomatodes,een autoimmuunziekte.DebbieZ schreef:Zijn ze net begonnen? Wat is DLE?marian* schreef:Ik ken iemand die een Drent heeft die DLE heeft en zij probeert het nu ook met atopica te bestrijden n de hoop Prednison te kunnen vermijden.Die Prednison (of Moderin) heb je dan nog achter de hand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lupus_erythematodes (gaat over de menselijke variant maar komt ook bij honden voor)
http://www.dieren-ehbo.nl/index.php?opt ... &Itemid=25

-
plenty
- Zeer actief
Laat je de hond ieder jaar enten ?
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
- DebbieZ
- Zeer actief
Ja, normaal wel, maar dat moet met atopica anders. Of met dode entstof of twee weken stoppen, dan enten en dan na nog weer twee weken weer beginnen. En dan is de winter daarvoor de beste tijd. Vraag je het ook daarom?plenty schreef:Laat je de hond ieder jaar enten ?
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
DebbieZ schreef:Ja, normaal wel, maar dat moet met atopica anders. Of met dode entstof of twee weken stoppen, dan enten en dan na nog weer twee weken weer beginnen. En dan is de winter daarvoor de beste tijd. Vraag je het ook daarom?plenty schreef:Laat je de hond ieder jaar enten ?
Enten is niet ongevaarlijk en als hij tot nog toe elk jaar geent is zou ik het lekker overslaan vanaf nu.
De meeste inentingen zijn langer dan een jaar geldig.

- DebbieZ
- Zeer actief
Nou ja, hij is bij binnenkomst in het asiel geent en het jaar erop door ons. Ik gok er eigenlijk op dat hij in zijn leven daarvoor niet regelmatig of helemaal niet geent is. Maar ik blijf wel nadenken over wel enten, niet enten, wat enten, wanneer enten.
-
plenty
- Zeer actief
Dat je hond zo,n jeuk heeft kan door het enten .
-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
-
plenty
- Zeer actief
gemini6 schreef:Of door graspollen.
Met hulp van de entstof !!
- DebbieZ
- Zeer actief
Het hele jaar door?plenty schreef:Dat je hond zo,n jeuk heeft kan door het enten .
-
plenty
- Zeer actief
Ja hoor het wordt dan chronis !DebbieZ schreef:Het hele jaar door?plenty schreef:Dat je hond zo,n jeuk heeft kan door het enten .
- DebbieZ
- Zeer actief
Hoe zou je dan moeten ontdekken dat het door het enten komt?
- CKS
- Zeer actief
Laat je door de anti-ent malloten alsjeblieft niets wijsmaken. Die schreeuwen ongehinderd door enige kennis van zaken als een kip zonder kop dat alles door enten komt. Dat is klinkklare onzin. Genetica daarentegen..... Ik heb ook twee westies rondlopen hier, die worden spaarzaam geënt, en iedere keer in regenseizoen is het bal. Niets te maken met enten en alles met vochtigheid en/of bepaalde allergenen in de lucht. Omdat bij japie de jeuk ook zeer seizoensgebonden is kun je er veilig vanuit gaan dat dat bij hem net zo is.DebbieZ schreef:Hoe zou je dan moeten ontdekken dat het door het enten komt?
Succes met de atopica, ik hoop dat het aanslaat.
Kees
- DebbieZ
- Zeer actief
Ha, bedankt, ik nam het al met een korreltje zout, maar dan ga ik toch altijd weer een beetje twijfelen. Japie is een dwergpoedel en bij dat ras is atopie geen vreemd fenomeen, geloof ik. Bovendien kreeg hij pas voor het eerst jeuk dik een half jaar na zijn enting, precies in het voorjaar. Ik zie daar geen connectie, wel met de seizoenen.
En raar of niet, maar mijn vriend zei net dat het leek op Japie al rustiger was, terwijl ik dat ook al stiekem dacht. Hij heeft vanmiddag net de tweede capsule gehad, dat lijkt me wel heel erg snel. Nog maar even verder afwachten.
En raar of niet, maar mijn vriend zei net dat het leek op Japie al rustiger was, terwijl ik dat ook al stiekem dacht. Hij heeft vanmiddag net de tweede capsule gehad, dat lijkt me wel heel erg snel. Nog maar even verder afwachten.
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Dat komt niet door het enten, maar ja zoals altijd, de beste stuurlui staan aan wal.
Mijn Golden zit al een hele tijd aan de prednisolon, iedere keer derde dag een pil, twee dagen niets derde dag weer een pil.
En ja hij heeft gelukkig veel minder jeuk.
Mijn Golden zit al een hele tijd aan de prednisolon, iedere keer derde dag een pil, twee dagen niets derde dag weer een pil.
En ja hij heeft gelukkig veel minder jeuk.

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik zal duimen dat het aanslaat
Mijn hond krijgt zo'n 2 á 2,5 maand per jaar Atopica, ook ivm allergie. Daarnaast krijgt hij immunotherapie, maar daar zou ik als ik jou was bij zo'n oude hond, absoluut niet aan beginnen hoor.
Atopica was echt de redding bij mijn hond, hij lag totaal open en prednison gaf teveel bijwerkingen. De eerste keer toen hij Atopica ging gebruiken, hielp het vrijwel direct (na een paar dagen) en hij heeft op een klein beetje overgeven na, geen bijwerkingen gehad.
Vorig jaar kreeg hij het alleen nog in de 2 maanden dat zijn allergie het hevigst was en de immunotherapie (nog) niet voldoende werkt. Dit jaar is het weer even afwachten, maar ik heb het altijd op voorraad in huis zodat ik het direct kan geven als het nodig is.
Denk overigens wel aan het afbouwen he mocht het niet bevallen of het allergie seizoen weer over zijn.
Je mag niet zomaar stoppen met Atopica, maar moet het heel rustig afbouwen.
De verhalen wisselen, omdat iedere hond er weer anders op reageert. Net zoals mensen op diverse manieren op verschillende medicijnen reageren.
Ik hoop dat het goed aanslaat bij jouw hond en hij snel van die vreselijke jeuk verlost is!
Mijn hond krijgt zo'n 2 á 2,5 maand per jaar Atopica, ook ivm allergie. Daarnaast krijgt hij immunotherapie, maar daar zou ik als ik jou was bij zo'n oude hond, absoluut niet aan beginnen hoor.
Atopica was echt de redding bij mijn hond, hij lag totaal open en prednison gaf teveel bijwerkingen. De eerste keer toen hij Atopica ging gebruiken, hielp het vrijwel direct (na een paar dagen) en hij heeft op een klein beetje overgeven na, geen bijwerkingen gehad.
Vorig jaar kreeg hij het alleen nog in de 2 maanden dat zijn allergie het hevigst was en de immunotherapie (nog) niet voldoende werkt. Dit jaar is het weer even afwachten, maar ik heb het altijd op voorraad in huis zodat ik het direct kan geven als het nodig is.
Denk overigens wel aan het afbouwen he mocht het niet bevallen of het allergie seizoen weer over zijn.
Je mag niet zomaar stoppen met Atopica, maar moet het heel rustig afbouwen.
De verhalen wisselen, omdat iedere hond er weer anders op reageert. Net zoals mensen op diverse manieren op verschillende medicijnen reageren.
Ik hoop dat het goed aanslaat bij jouw hond en hij snel van die vreselijke jeuk verlost is!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kees alsjeblieft.Casey schreef:Laat je door de anti-ent malloten alsjeblieft niets wijsmaken. Die schreeuwen ongehinderd door enige kennis van zaken als een kip zonder kop dat alles door enten komt. Dat is klinkklare onzin. Genetica daarentegen..... Ik heb ook twee westies rondlopen hier, die worden spaarzaam geënt, en iedere keer in regenseizoen is het bal. Niets te maken met enten en alles met vochtigheid en/of bepaalde allergenen in de lucht. Omdat bij japie de jeuk ook zeer seizoensgebonden is kun je er veilig vanuit gaan dat dat bij hem net zo is.DebbieZ schreef:Hoe zou je dan moeten ontdekken dat het door het enten komt?
Kees
Enten is belangrijk om de hondenpopulatie gezond te houden.
Maar honden die niet in orde zijn kunnen wel degelijk effecten ondervinden van entingen.
Dat geldt voor honden met epilepsie en dat geldt ook voor honden met een overgevoeligheidsreactie voor iets.
De hond waar marian* het over heeft met DLE heeft hele heftige reacties als ze geënt wordt.
Het is toch niet voor niets dat honden die ziek zijn beter niet geënt kunnen worden?
Bovendien lijkt het me niet erg zinvol om een oude hond, die goed geënt is, nog te laten enten als ze allerlei allergische reacties heeft.
Ik ben niet tegen enten
Ik ben wel tegen meer enten dan nodig is.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Even voor de goede orde:ik ben niet tegen enten (Kiki wordt binnenkort ook weer geent) maar wel tegen onnodig en/of te veel enten.Casey schreef:Laat je door de anti-ent malloten alsjeblieft niets wijsmaken. Die schreeuwen ongehinderd door enige kennis van zaken als een kip zonder kop dat alles door enten komt. Dat is klinkklare onzin. Genetica daarentegen..... Ik heb ook twee westies rondlopen hier, die worden spaarzaam geënt, en iedere keer in regenseizoen is het bal. Niets te maken met enten en alles met vochtigheid en/of bepaalde allergenen in de lucht. Omdat bij japie de jeuk ook zeer seizoensgebonden is kun je er veilig vanuit gaan dat dat bij hem net zo is.DebbieZ schreef:Hoe zou je dan moeten ontdekken dat het door het enten komt?
Kees

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Het is meer dat sommigen de oorzaak van de jeuk / atopie in het enten zochten, terwijl het duidelijk seizoensgebonden is.
De oorzaak van de jeuk heeft volgens mij dus in dit geval niets met enten te maken.
Een andere vraag is, is of het nog zinvol is om een hond op leeftijd met deze problemen nu nog te laten enten.
Ik denk dat ik dat inderdaad achterwege zou laten en sowieso niet zou gaan enten in het seizoen dat de allergie opspeelt.
De oorzaak van de jeuk heeft volgens mij dus in dit geval niets met enten te maken.
Een andere vraag is, is of het nog zinvol is om een hond op leeftijd met deze problemen nu nog te laten enten.
Ik denk dat ik dat inderdaad achterwege zou laten en sowieso niet zou gaan enten in het seizoen dat de allergie opspeelt.
- CKS
- Zeer actief
Ranetje ik zal de laatste zijn die beweert dat entingen geen reacties kunnen gevenranetje schreef: Kees alsjeblieft.
Maar honden die niet in orde zijn kunnen wel degelijk effecten ondervinden van entingen.
Dat geldt voor honden met epilepsie en dat geldt ook voor honden met een overgevoeligheidsreactie voor iets.
Groetjes,
Kees
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Casey schreef:Ranetje ik zal de laatste zijn die beweert dat entingen geen reacties kunnen gevenranetje schreef: Kees alsjeblieft.
Dat geldt voor honden met epilepsie en dat geldt ook voor honden met een overgevoeligheidsreactie voor iets.Daar waarschuw ik namelijk iedere keer voor als ik een hond of kat inent (en ja dat doe ik wel eens). Alleen is dat hier totaal niet aan de orde. Gewoon niet.
Groetjes,
Kees
Dat klinkt een stuk genuanceerder.
Of entingen in dit geval mede veroorzaker zijn weet ik niet.
Kan ik absoluut niet beoordelen.
Een direct verband zie ik ook niet onmiddellijk.
Oudere honden hebben doorgaans minder weerstand en entingen kunnen de weerstand tijdelijk verminderen.
Dat is dan wel dubbel op.
- CKS
- Zeer actief
Het probleem met allergische reacties is juist teveel weerstand, niet te weinigranetje schreef: Oudere honden hebben doorgaans minder weerstand en entingen kunnen de weerstand tijdelijk verminderen.
Dat is dan wel dubbel op.
Groetjes,
Kees
- senna en odin
- Zeer actief
Met Sen hebben we ook een tijd getobt. Hij kan niet tegen granen( getest bij de DA) dus over op vers vlees, dat wilde ik toch al. Werd al minder maar de jeuk verdween niet helemaal.
Vooral vanaf de lente tot pak em beet oktober had hij veel last. Totdat mij opviel dat hij het vooral had als hij gezwommen had of hierachter in zijn zwembad had gespeeld( gewoon gespetter).
Of als ik in de regen had gewandeld dan was het ook funest
.
Later is gebleken dat hij van dat vocht vachtbroei krijgt en dat veroorzaakte mede de jeuk. Duurt echt een halve dag eer hij droog is van s'ochtends zwemmen bijvoorbeeld. En dan droog ik hem al heel goed af.
Tis een gewone lab maar met een enorme ondervacht die het water vast houd. Die ondervacht helpen we hem mee maar dat werkt nog niet helemaal.
Nu staat hij in die periode op een halfje prednoral per dag(15mg) en dat werkt heel goed. Hij kan lekker zwemmen zonder jeuk. Een paar keer in de maand onder de tuinslang met Malaseb shampoo. En hij leeft heerlijk jeukvrij
Het verhaal van Kees mbt vochtigheid in deze tijd van het jaar kan ik dus heel goed inkomen.
Vooral vanaf de lente tot pak em beet oktober had hij veel last. Totdat mij opviel dat hij het vooral had als hij gezwommen had of hierachter in zijn zwembad had gespeeld( gewoon gespetter).
Of als ik in de regen had gewandeld dan was het ook funest
Later is gebleken dat hij van dat vocht vachtbroei krijgt en dat veroorzaakte mede de jeuk. Duurt echt een halve dag eer hij droog is van s'ochtends zwemmen bijvoorbeeld. En dan droog ik hem al heel goed af.
Tis een gewone lab maar met een enorme ondervacht die het water vast houd. Die ondervacht helpen we hem mee maar dat werkt nog niet helemaal.
Nu staat hij in die periode op een halfje prednoral per dag(15mg) en dat werkt heel goed. Hij kan lekker zwemmen zonder jeuk. Een paar keer in de maand onder de tuinslang met Malaseb shampoo. En hij leeft heerlijk jeukvrij
Het verhaal van Kees mbt vochtigheid in deze tijd van het jaar kan ik dus heel goed inkomen.
Groetjes Belinda