Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraag over baarmoederontsteking
Moderator: moderatorteam
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
- Aantal honden: 2
vraag over baarmoederontsteking
Ik heb zelf één teef van 8 jaar die op 3 jarige leeftijd gecastreerd is vanwege baarmoederontsteking na een dekking en één intacte teef van 2 jaar, die tot nu toe (na 3 loopsheden) nog geen enkele last heeft gehad. Ik heb dus de neiging om haar lekker intact te laten, maar de laatste tijd heb ik diverse berichten hier op het HF voorbij zien komen over volwassen teven met een baarmoederontsteking en nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn.
Ik kon helaas niet voor een poll kiezen, dus daarom maar even een open vraag: wat zijn jullie ervaringen met jullie teven?
Als je ervoor gekozen hebt je teef (teven) intact te laten, hebben ze dan op latere leeftijd toch een baarmoederontsteking gekregen?
Zo ja, moesten ze toen wel of niet alsnog gecastreerd worden?
Zo ja, op welke leeftijd was dat?
Ik kon helaas niet voor een poll kiezen, dus daarom maar even een open vraag: wat zijn jullie ervaringen met jullie teven?
Als je ervoor gekozen hebt je teef (teven) intact te laten, hebben ze dan op latere leeftijd toch een baarmoederontsteking gekregen?
Zo ja, moesten ze toen wel of niet alsnog gecastreerd worden?
Zo ja, op welke leeftijd was dat?
-
Marion.
Re: vraag over baarmoederontsteking
Twee teven, intact gelaten. Met de oudste van bijna 12 nog geen problemen, de jongste kreeg vorig jaar op 9-jarige leeftijd baarmoederontsteking. Beginnend, maar dus wel gelijk de boel eruit.
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Amy is intact en blijft dat, voorlopig al omdat ze nog een nestje gaat krijgen hopelijk. Ik denk dat ik haar met 6 a 7 jaar wel laat castreren om baarmoederellende op latere leeftijd te voorkomen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
twee ongecastreerde teven gehad waarvan de een op 11 jarige leeftijd een bm ontsteking kreeg, geopereerd is en daarna nog twee jaar geleefd heeft en de ander 13 jaar is geworden zonder problemen.
de rest van mijn teven heb ik laten castreren en nav de berichten hier was ik eigenlijk van plan mijn eventuele volgende teef weer heel te laten.
maar nu neig ik toch weer naar castreren
ik vind het moeilijk en aangezien de volgende teef toch weer een herplaatser wordt hoop ik maar dat die al gecastreerd is, dan hoef ik het zelf niet meer te beslissen.
wel een beetje struisvogelpolitiek maar goed
de rest van mijn teven heb ik laten castreren en nav de berichten hier was ik eigenlijk van plan mijn eventuele volgende teef weer heel te laten.
maar nu neig ik toch weer naar castreren
ik vind het moeilijk en aangezien de volgende teef toch weer een herplaatser wordt hoop ik maar dat die al gecastreerd is, dan hoef ik het zelf niet meer te beslissen.
wel een beetje struisvogelpolitiek maar goed

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Maupie had ook een baarmoederontsteking, volgens mij is ze geopereerd toen ze 11 was. Redelijk vlot hersteld, maar het kan best wel kritiek worden, zo'n baarmoederontsteking plus operatie. In principe was ik altijd voor intact laten, maar ik weet het nu niet meer echt. Je hoort het zo vaak, en meestal loopt het goed af, maar ja..
-
joline
- Zeer actief
Ik heb zelf geen teef, maar mijn zus wel. Haar teefje (klein bastaardje, niet gecastreerd) is nu 13 jaar en heeft nog nooit een baarmoederontsteking gehad.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Mijn teven zijn nu zeven en acht jaar en nog geen baarmoederontsteking gehad. Mijn teef van elf jaar is dood gegaan aan iets anders en ook nooit een baarmoederontsteking gehad.
Ik ga echt niet in een gezonde teef laten snijden omdat ze misschien ooit eens baarmoederontsteking kan krijgen, je kan in het leven niet alles voor zijn.
Ik ga echt niet in een gezonde teef laten snijden omdat ze misschien ooit eens baarmoederontsteking kan krijgen, je kan in het leven niet alles voor zijn.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
Nou, dat is nou net hetgeen ik probeer uit te vinden. Komt zo'n baarmoederontsteking nu wel of niet vaak voor? Dus, wat is ongeveer de kans dat een teef gedurende haar leven een baarmoederontsteking krijgt. Als het nu echt vaak voorkomt en dan ook nog vooral bij wat oudere teven, dan zou dat een reden kunnen zijn om toch te castreren op wat jongere leeftijd. Het risico bij een oudere teef met narcose enzo is toch wat hoger en ze zullen toch ook wat moeilijker herstellen dan een gezonde jonge teef in de bloei van haar leven.Nanna schreef:Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik geen zin heb in die loopse shit
Fijne bijkomstigheid is dat een baarmoederontsteking daarmee gecoupeerd is. Want ik zou het denk ik sowieso wel laten doen; zo'n ontsteking komt mij net effe te vaak voor.
En ik laat liever een baarmoeder verwijderen uit een kerngezonde jonge teef dan uit een al doodzieke oude teef met een gesloten pyometra.
Bij Sofie twijfel ik dus heel erg, want de loopsheden zelf stellen echt niks voor. Ja, wat bloeddruppels hier en daar en een paar dagen aangelijnd waar dat nodig is, maar verder heeft ze zelf dus nul last. Niet in de aanloop, tijdens of na de loopsheid en niet lichamelijk of in gedrag. Dus ja, wat is nu wijsheid
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
al mijn teven zijn intact mijn vorige teven zijn zo rond de 15 a 16 jaar geworden en nooit nergens last van gehad. Ik ben ook geen voorstander om maar van alles te laten verwijderen.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik dacht 25% maar waar ik dat getal vandaan heb weet ik ook niet meerZeeuwse labjes schreef:Nou, dat is nou net hetgeen ik probeer uit te vinden. Komt zo'n baarmoederontsteking nu wel of niet vaak voor? Dus, wat is ongeveer de kans dat een teef gedurende haar leven een baarmoederontsteking krijgt. Als het nu echt vaak voorkomt en dan ook nog vooral bij wat oudere teven, dan zou dat een reden kunnen zijn om toch te castreren op wat jongere leeftijd. Het risico bij een oudere teef met narcose enzo is toch wat hoger en ze zullen toch ook wat moeilijker herstellen dan een gezonde jonge teef in de bloei van haar leven.Nanna schreef:Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik geen zin heb in die loopse shit
Fijne bijkomstigheid is dat een baarmoederontsteking daarmee gecoupeerd is. Want ik zou het denk ik sowieso wel laten doen; zo'n ontsteking komt mij net effe te vaak voor.
En ik laat liever een baarmoeder verwijderen uit een kerngezonde jonge teef dan uit een al doodzieke oude teef met een gesloten pyometra.
Bij Sofie twijfel ik dus heel erg, want de loopsheden zelf stellen echt niks voor. Ja, wat bloeddruppels hier en daar en een paar dagen aangelijnd waar dat nodig is, maar verder heeft ze zelf dus nul last. Niet in de aanloop, tijdens of na de loopsheid en niet lichamelijk of in gedrag. Dus ja, wat is nu wijsheid
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
intacte teef van 10,5 jaar oud...
ik laat mijn honden, reu of teef, intact of er moet een medische reden zijn.
ik laat mijn honden, reu of teef, intact of er moet een medische reden zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb altijd gezegd ik laat niet in mijn gezonde honden onnodig snijden, maar na 1 hond te zijn verloren en eentje echt kantje boord had ik zoiets van de volgende teef wordt gecastreerd. Toen kwam Amy dus en tja Amy heeft een euuhh nou ja nogal sjaggo karakter
en ik laat haar dus daarom niet castreren. Anders had ik het wel gedaan
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik schat dat ik gemiddeld eens per drie weken/een maand lees over een baarmoederontsteking hier. Maar of dat een maatstaf is? Mijn indruk is dat het teven overkomt op allerlei leeftijden, niet alleen als ze ouder zijn, maar ik weet niet of dat klopt. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat teven met hun muts op de grond zitten zodat alle bacteriën zo naar binnen kunnen. Wij mensen dragen daar ondergoed voor en zitten ook niet met de muts op de grond. Ik denk wel dat het statistisch gezien vaker voorkomt bij oudere teven, misschien ook wel omdat ze wat meer zitten dan wanneer ze jong zijn? Wel lastig inderdaad, want statistieken over huisdieren, heb ik nooit gezien. Wel statistieken over hoeveel huisdieren mensen hebben. Ga eens even googlen zo.
Maar voor mij was baarmoederonsteking wel het argument om Shelly te laten castreren. Maar dat is echt angst hoor, ik ben een bangepoeperd, brr, het zal je gebeuren en je bent niet op tijd bij de DA. En omdat ik mezelf ken en niet goed om zou gaan met loopsheid. Dat is meer iets voor gestructureerde mensen. Dan zal je zien dat ze een keer zwanger raakt en dat wil ik niet.
Maar voor mij was baarmoederonsteking wel het argument om Shelly te laten castreren. Maar dat is echt angst hoor, ik ben een bangepoeperd, brr, het zal je gebeuren en je bent niet op tijd bij de DA. En omdat ik mezelf ken en niet goed om zou gaan met loopsheid. Dat is meer iets voor gestructureerde mensen. Dan zal je zien dat ze een keer zwanger raakt en dat wil ik niet.
- Fizgig
- Zeer actief
Dit vond ik:
"Baarmoederontsteking of pyometra bij de hond is een veel voorkomende aandoening bij de niet gesteriliseerde teef. Bij tijdige behandeling (een operatie) zijn de vooruitzichten, ook voor een oude hond, prima.
Bij welke honden zien we baarmoederontsteking?
Alle niet gesteriliseerde teefjes van elk hondenras kan een baarmoederontsteking ontwikkelen. Naarmate de hond ouder wordt, wordt het risico op baarmoederontsteking groter. Van alle niet-gesteriliseerde teefjes ontwikkeld zo'n 25% of een baarmoederontsteking, of melkkliertumoren, of allebei!"
bron: http://www.dierendokters.com/honden/zie ... g-pyometra
Maar ja, ik weet niet hoe ze aan dat cijfer komen, maar best veel, 25%.
"Baarmoederontsteking of pyometra bij de hond is een veel voorkomende aandoening bij de niet gesteriliseerde teef. Bij tijdige behandeling (een operatie) zijn de vooruitzichten, ook voor een oude hond, prima.
Bij welke honden zien we baarmoederontsteking?
Alle niet gesteriliseerde teefjes van elk hondenras kan een baarmoederontsteking ontwikkelen. Naarmate de hond ouder wordt, wordt het risico op baarmoederontsteking groter. Van alle niet-gesteriliseerde teefjes ontwikkeld zo'n 25% of een baarmoederontsteking, of melkkliertumoren, of allebei!"
bron: http://www.dierendokters.com/honden/zie ... g-pyometra
Maar ja, ik weet niet hoe ze aan dat cijfer komen, maar best veel, 25%.
- dancingdaydream
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Hier een teefje dat helaas op 2 jarige leeftijd een bmo kreeg na de loopsheid, anders was ze intact gebleven. Bij de operatie is alles weggehaald, baarmoeder en eierstokken.

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoordFizgig schreef:Ik schat dat ik gemiddeld eens per drie weken/een maand lees over een baarmoederontsteking hier. Maar of dat een maatstaf is? Mijn indruk is dat het teven overkomt op allerlei leeftijden, niet alleen als ze ouder zijn, maar ik weet niet of dat klopt. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat teven met hun muts op de grond zitten zodat alle bacteriën zo naar binnen kunnen. Wij mensen dragen daar ondergoed voor en zitten ook niet met de muts op de grond. Ik denk wel dat het statistisch gezien vaker voorkomt bij oudere teven, misschien ook wel omdat ze wat meer zitten dan wanneer ze jong zijn? Wel lastig inderdaad, want statistieken over huisdieren, heb ik nooit gezien. Wel statistieken over hoeveel huisdieren mensen hebben. Ga eens even googlen zo.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
->Chanty<- schreef:Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoordFizgig schreef:Ik schat dat ik gemiddeld eens per drie weken/een maand lees over een baarmoederontsteking hier. Maar of dat een maatstaf is? Mijn indruk is dat het teven overkomt op allerlei leeftijden, niet alleen als ze ouder zijn, maar ik weet niet of dat klopt. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat teven met hun muts op de grond zitten zodat alle bacteriën zo naar binnen kunnen. Wij mensen dragen daar ondergoed voor en zitten ook niet met de muts op de grond. Ik denk wel dat het statistisch gezien vaker voorkomt bij oudere teven, misschien ook wel omdat ze wat meer zitten dan wanneer ze jong zijn? Wel lastig inderdaad, want statistieken over huisdieren, heb ik nooit gezien. Wel statistieken over hoeveel huisdieren mensen hebben. Ga eens even googlen zo.
ik ken ze ook hoor die zeggen dat je een loopse teef niet mag laten zwemmen, want dan zwemmen er allemaal bacteriën naar binnen en krijgt de teef een baarmoederontsteking

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb hier 1 intacte teef gehad die na haar loopsheden flink schijndrachtig was en dit werd erger naarmate ze ouder werd. Zij heeft op 11-jarige leeftijd een gesloten baarmoederontsteking gekregen en is gesteriliseerd, baarmoeder én eierstokken verwijderd.
Haar dochter van nu 8 is tot voor zeer kort intact gebleven en heeft geen baarmoederontsteking gehad, gezien mijn ervaring met mijn oudere teefje én het feit dat ze een bultje had bij 1 van haar tepels wat weggehaald moest worden, heb ik haar laten steriliseren. Bij haar zijn alleen de eierstokken verwijderd, baarmoeder was rustig dus die kon blijven zitten.
De jongste van mijn honden van nu 3 is intact en heeft tot nu toe geen problemen met de baarmoeder gehad. Hopelijk blijft dat zo, wellicht wil ik met haar nog fokken namelijk.
Haar dochter van nu 8 is tot voor zeer kort intact gebleven en heeft geen baarmoederontsteking gehad, gezien mijn ervaring met mijn oudere teefje én het feit dat ze een bultje had bij 1 van haar tepels wat weggehaald moest worden, heb ik haar laten steriliseren. Bij haar zijn alleen de eierstokken verwijderd, baarmoeder was rustig dus die kon blijven zitten.
De jongste van mijn honden van nu 3 is intact en heeft tot nu toe geen problemen met de baarmoeder gehad. Hopelijk blijft dat zo, wellicht wil ik met haar nog fokken namelijk.
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Alle 3 mijn teven zijn gecastreerd. Stel dat ze alle 3 op verschillende tijden loops zouden worden
Zit je zo'n 18 weken per jaar met een loopse teef. Kunnen ze niet meer mee met de paarden, moet je ze op vakantie's vasthouden.... enz. Dus bij mij ook gemakzucht en ik ben blij dat ik die baarmoeder onstekingen misloop!! Diesel was trouwens ook vreselijk schijnzwanger. Ik heb ze laten opereren na hun 2e loopsheid en alle 3 waren ze de dag erna gewoon weer als van ouds.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
Ik verwacht hier zeker geen representatieve onderzoeksresultatenInge O schreef:denk je nu echt dat je achter zoiets komt via een vraag op een forum? van een foute onderzoeksmethodiek gesprokenZeeuwse labjes schreef: Nou, dat is nou net hetgeen ik probeer uit te vinden. Komt zo'n baarmoederontsteking nu wel of niet vaak voor? Dus, wat is ongeveer de kans dat een teef gedurende haar leven een baarmoederontsteking krijgt.![]()
.
en ja, baarmoederontsteking komt bij teven onevenredig vaak voor (in vergelijking met andere diersoorten) en het waarom is ook goed bekend : na elke loopsheid maken ze een lange (tot 2,5 maand) schijndracht door waarbij het baarmoederslijmvlies telkens sterk aangroeit wat op zijn beurt weer een prima voedingsbodem is voor bacteriën ==> baarmoederontsteking - hoe meer loopsheden achter de rug, hoe groter de kans.
dus ja, ik laat wat dat betreft wel preventief in mijn teven snijden - liever een kleine ingreep als ze jong zijn dan een gevaarlijke als ze al ziek (en oud) zijn.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Als teven jong worden gecastreerd kunnen ze ook tijdens de operatie overlijden hoor, ik heb een poos terug iemand gesproken die haar eerste teefje heel jong liet castreren en dat teefje is overleden, toen had ze een nieuw teefje en die is ook tijdens de castatie overleden, zij laat het dus nooit meer doen als het niet nodig is.
Op internet is best veel te vinden hoor over de nadelen van castratie.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
Op zich heb ik denk ik een redelijk goed beeld van de voor- en nadelen. Ik wilde Sofie ook perse niet laten castreren voordat ze helemaal volwassen was. Juist omdat een vroege castratie in mijn ogen meer na- dan voordelen heeft. Ik was ook van plan om haar helemaal niet te laten castreren.gonnie schreef:Als teven jong worden gecastreerd kunnen ze ook tijdens de operatie overlijden hoor, ik heb een poos terug iemand gesproken die haar eerste teefje heel jong liet castreren en dat teefje is overleden, toen had ze een nieuw teefje en die is ook tijdens de castatie overleden, zij laat het dus nooit meer doen als het niet nodig is.
Maar de recente berichten hier op het HF en in mijn omgeving over teven met een baarmoederontsteking die halsoverdekop geopereerd moesten worden laten mij toch weer twijfelen. Vandaar even deze, niet-representatieve
-
Marion.
Maar ook al die late "hals-over-de-kop" operaties leveren amper problemen op. Ook niet bij teven die 9, 10 of 11 zijnZeeuwse labjes schreef:Maar de recente berichten hier op het HF en in mijn omgeving over teven met een baarmoederontsteking die halsoverdekop geopereerd moesten worden laten mij toch weer twijfelen.
Ik heb er geen centje spijt van dat ik Miep niet vroeg heb laten castreren. Ik zat namelijk niet te wachten op een incontinente teef, of een hond die zijn hele leven lang een rampenvacht heeft. Dat ze die nu op haar 10e heeft, vind ik vroeg zat. En ze heeft zelf denk ik niet meer last gehad van de operatie, dan wanneer hij op jonge leeftijd had plaatsgevonden.
-
Lillith
- Zeer actief
Inge O schreef:denk je nu echt dat je achter zoiets komt via een vraag op een forum? van een foute onderzoeksmethodiek gesprokenZeeuwse labjes schreef: Nou, dat is nou net hetgeen ik probeer uit te vinden. Komt zo'n baarmoederontsteking nu wel of niet vaak voor? Dus, wat is ongeveer de kans dat een teef gedurende haar leven een baarmoederontsteking krijgt.![]()
.
en ja, baarmoederontsteking komt bij teven onevenredig vaak voor (in vergelijking met andere diersoorten) en het waarom is ook goed bekend : na elke loopsheid maken ze een lange (tot 2,5 maand) schijndracht door waarbij het baarmoederslijmvlies telkens sterk aangroeit wat op zijn beurt weer een prima voedingsbodem is voor bacteriën ==> baarmoederontsteking - hoe meer loopsheden achter de rug, hoe groter de kans.
dus ja, ik laat wat dat betreft wel preventief in mijn teven snijden - liever een kleine ingreep als ze jong zijn dan een gevaarlijke als ze al ziek (en oud) zijn.
Behalve dat ze nu al weer een maand tegen de loopsheid aanhangt en lekker shaggie is.
Ik laat haar denk ik, liever jong castreren dan dat ik haar blootstel aan een spoed operatie op latere leeftijd...maar de twijfel is nog groot...
Schnaus was wel met ongeveer 1jr. gecastreerd, bij Lille heb ik meer de bibbers
- Paddle
- Zeer actief
Zo, eens een topic waarbij je niet word afgeslacht als je 'in een gezonde hond laat snijden'.
Ik ben in elk geval blij dat een baarmoederontsteking hier niet meer kan voorkomen.
Ik ben in elk geval blij dat een baarmoederontsteking hier niet meer kan voorkomen.

- Fizgig
- Zeer actief
Hihi, ik heb gegoogled en snap nu waar baarmoederontsteking vandaan komt. Niet van het zitten met de muts op de grond. Maar toch, ze zitten wel met hun muts op de grond, kan nooit gezond zijn. Maar daar krijgen ze dan weer vaginitis van zeker.
Weet niemand een site waar je statistieken kunt vinden over huisdieren? Kan niks vinden eigenlijk, maar neem aan dat die er toch ook zijn, misschien weten DA's dat?
Weet niemand een site waar je statistieken kunt vinden over huisdieren? Kan niks vinden eigenlijk, maar neem aan dat die er toch ook zijn, misschien weten DA's dat?
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Sarah is bijna 11 en afgelopen zaterdag is het hele kippehok compleet met stokken verwijderd.
-
Asta
echt figzig heb jij last van munchausen by proxy met je huisdieren ofzo
hou toch op met advies te geven, je hebt er geen verstand van, het zijn allemaal je eigen aannames die kant noch wal raken. pfff
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Is ze incontinent dan?Marion. schreef:Maar ook al die late "hals-over-de-kop" operaties leveren amper problemen op. Ook niet bij teven die 9, 10 of 11 zijnZeeuwse labjes schreef:Maar de recente berichten hier op het HF en in mijn omgeving over teven met een baarmoederontsteking die halsoverdekop geopereerd moesten worden laten mij toch weer twijfelen.![]()
Ik heb er geen centje spijt van dat ik Miep niet vroeg heb laten castreren. Ik zat namelijk niet te wachten op een incontinente teef, of een hond die zijn hele leven lang een rampenvacht heeft. Dat ze die nu op haar 10e heeft, vind ik vroeg zat. En ze heeft zelf denk ik niet meer last gehad van de operatie, dan wanneer hij op jonge leeftijd had plaatsgevonden.
Sam is nu 11 jaar en heeft geen plofvacht en is ook niet incontinent. Het is echt niet standaard dat ze dat ervan overhouden. De andere twee dames hebben zo wie zo (nog) nergens last van, geen incontinentie en geen rare vachten ( gelukkig)
-
Marion.
Fizgig heeft zichzelf ook preventief laten castreren, omdat ze geen baarmoederhalskanker wil en die loopsheid ook maar lastig vindt. Kinderen wil ze toch ook al niet.Asta schreef:echt figzig heb jij last van munchausen by proxy met je huisdieren ofzohou toch op met advies te geven, je hebt er geen verstand van, het zijn allemaal je eigen aannames die kant noch wal raken. pfff