Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
OMG....WOWWIE.....Prachtige DH
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Re: OMG....WOWWIE.....Prachtige DH
Kop is veel te groot en te massief, zo horen ze gewoon niet te zijn.
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nou, daar wordt op Duitseherders.com heeeeeel anders over gedacht:
Oskar is een 100% zuivere Tsjechische dekreu. Zijn alternatieve afkomst uit de Oostblok bloedlijnen en uitzonderlijke bouw zijn waardevol ter verbetering van de hedendaagse Westerse werklijnen. Vooral op het vlak van knokenkracht, pigmentatie en een sterke, solide beet betekent Oskar een grote meerwaarde.
Oskar is een zeer markante reu : een massieve, grote hond met zeer krachtige kop en poten en een heel erg mooi, zwartgrauw pigment met rijk rode ondertoon. Uitmuntende scores in het bijtwerk en exterieur aangekeurd als vyborny (uitmuntend) maken dit plaatje kompleet. Oskar is een vriendelijke en sociale hond met een enorme werkdrift. Oskar was een veelgebruikte dekreu in Tsjechië, waar hij zijn werkdrift, zijn donkere pigment en zijn bouw doorgaf aan zijn nakomelingen.
Oskar is een zoon van Xac z Pohranicni Straze, die bekend staat als één van de beste Tsjechische verervers aller tijden. Keer op keer heeft deze topreu zich bewezen in opvallende nakomelingen zoals Oskar z Milberku en Reno Jipo-Me (directe zonen) en Ox z Jirkova Dvora, Jago Jipo-Me, Brendon z Kraje Karla IV, … (kleinzonen).

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nog even en ze kunnen in de dogachtigen en molossers groep
Ze kunnen iig nog wel vleesvee hoeden, die zijn niet zo snel
Een obese pakwerker is vast ook geen probleem.

Ze kunnen iig nog wel vleesvee hoeden, die zijn niet zo snel

-
- Zeer actief
Tja, dan komen we weer uit bij extremen...alsof alle herder uit 't oostblok beter zijn. Dat komt bij mij de keel uit, het is gewoon een hype. Honden uit die lijnen zijn gewoon niet voor iedereen, ze zijn over het algemeen, stug, hard en pittig in de omgang en dan heb ik het nog maar niet over de bouw. Duitsers zijn geen extreme honden; harmonisch en gezond gebouwd, prettig om me te werken en prima binnen een gezin. Hoe moeilijk kan het zijn? Doordat alle herder "liefhebbers" allemaal in een andere hoek gaan zitten vernagel je een heel ras. En daar valt naar mijn optiek deze reu ook onder.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij is mooi ja. Wel echt DH maar niet zo overdreven. Ook zijn kop vind ik heel mooi.*Evie* schreef:
Zo hoort het te zijn!!! Maks staat ook nog beetje op heuveltje dus is in het echt nog rechter!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat viel me ook direct op, mij veel te grof en te veel lip ook.chaos schreef:Kop is veel te groot en te massief, zo horen ze gewoon niet te zijn.
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Contacteer:
Honden uit die lijnen zijn zeker niet voor iedereen weggelegd. Dat zeg ik ook niet, maar bij veel rassen zijn er meerdere types.
Ik zeg ook niet dat honden uit het Oostblok beter zijn, maar dat zijn de honden waar wij wel als een blok voor zijn gevallen.
Varghoss komt uit DDR lijnen en het klopt wel dat ze idd anders zijn in de omgang. Varghoss is veel pittiger dan Haakon, maar ook Haakon is gedeeltelijk uit Oostlijnen.
Maar Varghoss is wel een ontzettend prettig hondje om mee te werken, enorm baasgericht. Verder is hij eigenlijk enorm sociaal en relaxt.
Waar ik op mijn beurt best wel boos om kan worden, is dat mensen maar roepen dát zo'n hond veel te lomp is om over hekjes te springen e.d..........
Nou, dan moet je je toch maar eens goed laten informeren. Heb je zo'n hond weleens aan het werk gezien?
Een hondje van dit kaliber moet je ook alleen maar nemen om ermee te gaan werken en niet om puur alleen als huishond te houden. Daar is zo'n hond ook niet voor bedoeld en mensen die voor zo'n hond kiezen, doen dat meestal ook echt bewust.
Prettig om mee te werken.......Varghoss is nu 7,5 maand en die doet echt alles voor je. Misschien zijn de Tsjechen nog wel een tikkie moeilijker, maar werken doen ze enorm graag.
En waarom zou zo'n hond niet in een gezin kunnen leven?
Maar ja....wij beoefenen ook IPO met onze honden en dat wordt ook door veel mensen vaak niet begrepen.
Ik zeg ook niet dat honden uit het Oostblok beter zijn, maar dat zijn de honden waar wij wel als een blok voor zijn gevallen.

Varghoss komt uit DDR lijnen en het klopt wel dat ze idd anders zijn in de omgang. Varghoss is veel pittiger dan Haakon, maar ook Haakon is gedeeltelijk uit Oostlijnen.
Maar Varghoss is wel een ontzettend prettig hondje om mee te werken, enorm baasgericht. Verder is hij eigenlijk enorm sociaal en relaxt.
Waar ik op mijn beurt best wel boos om kan worden, is dat mensen maar roepen dát zo'n hond veel te lomp is om over hekjes te springen e.d..........

Een hondje van dit kaliber moet je ook alleen maar nemen om ermee te gaan werken en niet om puur alleen als huishond te houden. Daar is zo'n hond ook niet voor bedoeld en mensen die voor zo'n hond kiezen, doen dat meestal ook echt bewust.
En deze honden zouden niet gezond gebouwd zijn, omdat ....????Duitsers zijn geen extreme honden:harmonisch en gezond gebouwd, prettig om me te werken en prima binnen een gezin
Prettig om mee te werken.......Varghoss is nu 7,5 maand en die doet echt alles voor je. Misschien zijn de Tsjechen nog wel een tikkie moeilijker, maar werken doen ze enorm graag.
Maar ja....wij beoefenen ook IPO met onze honden en dat wordt ook door veel mensen vaak niet begrepen.

Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Ik vind mijn Duitse herder mooier.
Maar ik hou niet van grauwe herders.
Maar ik hou niet van grauwe herders.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik vind grauwe herders wel erg mooi, maar dit hoofd wel er zwaar. Niet in balans met van zijn lichaam.
-
- Zeer actief
Ik vind de ogen ook wat apart, en de oren weer wat klein t.o.v. zijn kop.Elly* schreef:Ik vind grauwe herders wel erg mooi, maar dit hoofd wel er zwaar. Niet in balans met van zijn lichaam.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Vreselijk die zware kop. Echt heel lelijk, past totaal niet bij de hond.
Vind dat groffe bij de Duitse Herders sowieso niet mooi - naar mijn opinie horen ze helemaal niet zo grof te wezen. Zijn toch geen halve doggen?

Vind dat groffe bij de Duitse Herders sowieso niet mooi - naar mijn opinie horen ze helemaal niet zo grof te wezen. Zijn toch geen halve doggen?
Vind dit een hele mooie Duitser.Mireillevdw schreef:![]()

-
- Zeer actief
Mireillevdw schreef:Honden uit die lijnen zijn zeker niet voor iedereen weggelegd. Dat zeg ik ook niet, maar bij veel rassen zijn er meerdere types.
Ik zeg ook niet dat honden uit het Oostblok beter zijn, maar dat zijn de honden waar wij wel als een blok voor zijn gevallen.![]()
Waar ik op mijn beurt best wel boos om kan worden, is dat mensen maar roepen dát zo'n hond veel te lomp is om over hekjes te springen e.d..........Nou, dan moet je je toch maar eens goed laten informeren. Heb je zo'n hond weleens aan het werk gezien?
En deze honden zouden niet gezond gebouwd zijn, omdat ....????Duitsers zijn geen extreme honden:harmonisch en gezond gebouwd, prettig om me te werken en prima binnen een gezin
Ze zijn te zwaar, te lomp, dat maakt het voor zo'n hond gewoon ongezond om bv. op een pakwerker te klappen. Naast de fiets is het ook geen gezicht. Als je zo nodig voor zwaar gebouwde honden wil gaan zoek het dan in een andere rasgroep. Dergelijke honden heb ik vaak genoeg aan het werk gezien en ik blijf van mening dat ze ongeschikt daarvoor zijn, ze zullen wel de drive hebben maar fysiek is het ongezond.
Maak van de duitse herder niet iets wat het niet hoort te zijn en nogmaals een duitse herder is een duitse herder, daar horen niet "meerdere" types van te zijn. Het totaalplaatje moet daarbij kloppen.
En dan wil ik wat betreft het bewust kopen van zo'n hond je even uit de droom helpen, ik heb vaker dan mij lief is dergelijke honden op het veld zien staan bij mensen die een duitse herder hadden gekocht..maar geen benul van lijnen hebben maar vallen op grof en donker en de meeste fokkers willen over het algemeen van hun nest af en dan maakt de koper en wat die ermee gaat doen niet zoveel meer uit hoor.
En om zulke honden graag te willen laten werken moet je soms echt inzicht in dergelijke honden hebben anders zijn het stijfkoppige, "ik wil wel werken maar alleen voor mezelf" typjes.
Jij hebt nergens bij mij kunnen lezen dat ze niet in een gezin kunnen leven, ik heb juist gezegd dat een "normale" duitse herder dat prima kan; werken en in een gezin leven.
En wat ipo er nu weer mee te maken heeft snap ik dan weer niet.
En ik hoef geen lange discussie hoor; maar vroeger had je nog de kynologie en de africhting nu heb je die twee en daarbij komt nu ook het type, beetje africhting maar heel fors, oud duitse herder, oud duitse herder uit DDr lijnen, oud duitse herder vierkant, oud duitse herder lang. En zo is ieder voor zich bezig om het ras gewoon uit elkaar te trekken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
ja dat heb ik en ik kan je verzekeren dat mijn kromme knapper vele malen soepeler over een hek kan springen dan zo een grote kalf. Raar maar waar helaasMireillevdw schreef:Waar ik op mijn beurt best wel boos om kan worden, is dat mensen maar roepen dát zo'n hond veel te lomp is om over hekjes te springen e.d..........Nou, dan moet je je toch maar eens goed laten informeren. Heb je zo'n hond weleens aan het werk gezien?

Zonde hoor, zo een halve doggenkop erop. Je ziet het steeds meer en meer, bij zowel show- als werklijn
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
iew nee deze vind ik lelijkMireillevdw schreef:Vandaag weer een prachtige reu ontdekt![]()
![]()
:
Oskar z Milberku

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Mijn vrouw is opgegroeid met een DH in de 70'er jaren.
Helaas toen al HD
We zouden nu zelf best een DH willen hebben maar zou als leek werkelijk waar niet weten waar te moeten zijn.
Vind deze hond eerlijk gezegd in niks op een DH lijken.

Als ik dat vergelijk met een DH van mijn opa uit de jaren '50

Helaas toen al HD
We zouden nu zelf best een DH willen hebben maar zou als leek werkelijk waar niet weten waar te moeten zijn.
Vind deze hond eerlijk gezegd in niks op een DH lijken.

Als ik dat vergelijk met een DH van mijn opa uit de jaren '50

- Mireillevdw
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb even naar een andere foto's van m gezocht, want hij staat natuurlijk schuin naar voren en dan krijg je wel een erg vertekend beeld.

Hij is misschien wel best fors, maar als je hem vergelijkt met de 1ste DH, vind ik er weinig verschil aan te zien.

Misschien heeft hij bij nader inzien idd wel een korte brede snuit en heeft hij idd wat hanglippen en als ik daar goed naar kijk is het dit misschien toch net niet.
Toch vind ik honden uit Oostlijnen nog steeds het allermooist. Als je er doorheen kunt prikken, zijn het fantastische honden.
Ben benieuwd wat jullie meningen zijn over deze honden:

Hij is misschien wel best fors, maar als je hem vergelijkt met de 1ste DH, vind ik er weinig verschil aan te zien.

Misschien heeft hij bij nader inzien idd wel een korte brede snuit en heeft hij idd wat hanglippen en als ik daar goed naar kijk is het dit misschien toch net niet.
Toch vind ik honden uit Oostlijnen nog steeds het allermooist. Als je er doorheen kunt prikken, zijn het fantastische honden.
Ben benieuwd wat jullie meningen zijn over deze honden:

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
De foto's die je nu geplaatst hebt tonen een flink ander koptype, zie je dat zelf niet dan?
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat zie ik zeker wel, maar ook dat zijn allemaal honden uit Tsjechische lijnen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind die kop oerlelijk van die Oscar... het is geen herderkop.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- frank1985
- Zeer actief
Mireillevdw schreef:Vandaag weer een prachtige reu ontdekt![]()
![]()
:
Oskar z Milberku
vreselijk ! Wat een lelijke kop heeft die hond.
De kleur is dat wel weer mijn ding.
Die foto van dat misvormde hondje kan ik ook om janken. Wie bedenkt toch dat dat mooi is

'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.

- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Om heel veel redenen blijf ik toch trouw aan de Mechelse Herder.
Groetjes Sandra
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
echt zonde, die hele uitdrukking. Ik ben niet zo heel bekend met de DH, maar deze heeft echt een wat dommige kop, en dat vind ik niet passen. In een herder zoek ik juist een wat schrandere, intelligentere uitdrukking. Van zo'n groffe kop en vooral veel lip ben ik bij geen een hond eigenlijk gecharmeerd. Bij de labradorreuen zie je het ook te vaak, ik vind het gewoon niet mooi..Nanna schreef:Dat heeft toch NIETS meer met een Duitse herder te maken. Tis goddomme net een lelijke dog.frank1985 schreef:
vreselijk ! Wat een lelijke kop heeft die hond.
Verder vind ik die zwarte met de gele poten van de vorige pagina wel een hele mooie hond op het eerste gezicht.
- Zilla
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier
Ik vind het op zich zelf wel een mooi beest hoor! maar niet terecht staan voor een typische Duitser
dan zou ik toch even verder kijken.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ook..Rosan's Sandra schreef:Om heel veel redenen blijf ik toch trouw aan de Mechelse Herder.

- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
Er komen zeker nog knappe honden uit het Oostblok, maar ook in het Oostblok worden steeds meer (show)lijnen uit het westen gebruikt.
Een paar jaar geleden was er binnen de DH ook aardig wat belangstelling voor al die Oostblok honden maar het bleek al snel dat er ook behoorlijk wat kaf onder het koren zat. Het lijkt nu wel of er binnen de ODH de geschiedenis zich gaat herhalen. Op zich ook niet vreemd omdat binnen de ODH en LSH de showlijn DH is gebruikt en om de "rechte" bouw toch te behouden wordt gekeken naar honden die dat ook geven en dus komt men uit bij de Oostblok lijnen.
Daar zitten ook extremen tussen net als in alle andere bloedlijnen van alle andere hondenrassen.
Boban bijvoorbeeld vind ik zelf een heel mooi exemplaar wat betreft kleur en uitstraling.
Dat een dergelijke "zware" hond tekort komt op sprongkracht of wendbaarheid is ook maar heel betrekkelijk - (bijna) alles is trainbaar.
Zelf heb ik ook een behoorlijk massieve hond en die heeft toch een hele tijd en altijd hoog meegedraaid in het IPO spelletje.
Kort draaien bij het opnemen van het apporteerblok

Springen over 1 meter

Hoezo strekken?

Kopfoto's

Broer en zus naast elkaar voor het vergelijk

Voor een dergelijk bouw of kleur hoef je dus ook echt niet naar het Oostblok, want deze hond komt uit allemaal pure Westlijnen.
Ook op deze hond zal door veel van jullie wel het nodige zijn aan te merken - te grof, te zware kop, verkeerde kleur of wat dan ook. Maakt mij ook helemaal niks uit want wij genieten nog steeds iedere dag van dit exemplaar die met zijn bijna 11 jaar nog steeds hier rondloopt en de zaak nog steeds onder controle heeft.
Zo heeft iedereen zijn/haar voorkeuren De ene wil wat grovere honden, de ander valt voor de ranke slanke exemplaren. De rasstandaard geeft daarbij aan hoe de hond er uit zou moeten zien en dat is vaak een gemiddelde.
Helaas, helaas zijn er dan ook nog mensen (fokkers??) die nog verder doorschieten en dan krijg je honden zoals dat pupje op die foto. Voor mij als DH liefhebber gaat dat ook helemaal de verkeerde kant op.
Een paar jaar geleden was er binnen de DH ook aardig wat belangstelling voor al die Oostblok honden maar het bleek al snel dat er ook behoorlijk wat kaf onder het koren zat. Het lijkt nu wel of er binnen de ODH de geschiedenis zich gaat herhalen. Op zich ook niet vreemd omdat binnen de ODH en LSH de showlijn DH is gebruikt en om de "rechte" bouw toch te behouden wordt gekeken naar honden die dat ook geven en dus komt men uit bij de Oostblok lijnen.
Daar zitten ook extremen tussen net als in alle andere bloedlijnen van alle andere hondenrassen.
Boban bijvoorbeeld vind ik zelf een heel mooi exemplaar wat betreft kleur en uitstraling.
Dat een dergelijke "zware" hond tekort komt op sprongkracht of wendbaarheid is ook maar heel betrekkelijk - (bijna) alles is trainbaar.
Zelf heb ik ook een behoorlijk massieve hond en die heeft toch een hele tijd en altijd hoog meegedraaid in het IPO spelletje.
Kort draaien bij het opnemen van het apporteerblok

Springen over 1 meter

Hoezo strekken?

Kopfoto's

Broer en zus naast elkaar voor het vergelijk

Voor een dergelijk bouw of kleur hoef je dus ook echt niet naar het Oostblok, want deze hond komt uit allemaal pure Westlijnen.
Ook op deze hond zal door veel van jullie wel het nodige zijn aan te merken - te grof, te zware kop, verkeerde kleur of wat dan ook. Maakt mij ook helemaal niks uit want wij genieten nog steeds iedere dag van dit exemplaar die met zijn bijna 11 jaar nog steeds hier rondloopt en de zaak nog steeds onder controle heeft.
Zo heeft iedereen zijn/haar voorkeuren De ene wil wat grovere honden, de ander valt voor de ranke slanke exemplaren. De rasstandaard geeft daarbij aan hoe de hond er uit zou moeten zien en dat is vaak een gemiddelde.
Helaas, helaas zijn er dan ook nog mensen (fokkers??) die nog verder doorschieten en dan krijg je honden zoals dat pupje op die foto. Voor mij als DH liefhebber gaat dat ook helemaal de verkeerde kant op.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik vind de kop van de reu die jij geplaatst hebt wel grof, maar niet té. Vooral met het teefje ernaast kun je in 1 oogopslag zien welke de reu en welke het teefje is, maar dat vind ik juist wel mooi. Jouw reu heeft nog wel een typische herderkop vind ik, en neigt niet naar een dog door heel veel lipen een té stompe snuit.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Die is inderdaad heel mooi Inge. Alleen die polsen, dat vind ik persoonlijk zó storend...
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Op de polsen na ik ook. Zelfs de hoekingen en rug zijn niet zo overdreven in showstand.
Op de eerste na vind ik de koppen allemaal wel mooi van dat rijtje.
En over dat zware. Natuurlijk kan een zware hond wel wenden en springen maar een voordeel is het nooit. Zo'n zware hond kan nooit zo wendbaar zijn als een lichtere hond van het zelfde model. De standaard geeft geloof ik 40 kg voor reuen ? Ik denk dat dat ook wel de max is om een beetje wendbaar te blijven. Ik denk dat de hond op de foto wel 50 kg weegt.
Het is toch ook logisch, kijk naar mensensport. Atleten van dynamische sporten zijn toch niet extra zwaar gebouwd ofzo ?
Op de eerste na vind ik de koppen allemaal wel mooi van dat rijtje.
En over dat zware. Natuurlijk kan een zware hond wel wenden en springen maar een voordeel is het nooit. Zo'n zware hond kan nooit zo wendbaar zijn als een lichtere hond van het zelfde model. De standaard geeft geloof ik 40 kg voor reuen ? Ik denk dat dat ook wel de max is om een beetje wendbaar te blijven. Ik denk dat de hond op de foto wel 50 kg weegt.
Het is toch ook logisch, kijk naar mensensport. Atleten van dynamische sporten zijn toch niet extra zwaar gebouwd ofzo ?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik dacht eerst dat het een reu was, maar het is dus een teefInge O schreef:ja, vind ik ook hoor maar in de wetenschap dat me altijd wel iets erg stoort aan een dh valt deze me héél erg meeLongFields schreef:Die is inderdaad heel mooi Inge. Alleen die polsen, dat vind ik persoonlijk zó storend....

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat mij zo irriteert als het hier op het forum om dh's gaat is dat die beesten altijd perfect moeten zijn.
alsof alle forummers U hondjes hebben die zonder uitzindering allemaal tot in de kleinste details voldoen aan de rasbeschrijving.
ik hoop niet dat jullie het erg vinden als ik dat niet geloof
alsof alle forummers U hondjes hebben die zonder uitzindering allemaal tot in de kleinste details voldoen aan de rasbeschrijving.
ik hoop niet dat jullie het erg vinden als ik dat niet geloof

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love