Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hotspot met bulten, gaat beter!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Hotspot met bulten, gaat beter!

Ongelezen bericht door Browny »

Chiko heeft sinds een paar dagen een flinke hotspot plek in zijn lies en wat plekken op zijn achterpoot. ik denk dat hij een allergische reactie heeft gehad en door het vele wassen een hotspot heeft gekregen?

ik smeer nu zo'n 3 dagen hydrocortiderm op de hotspot en andere plekjes (die zijn nu dicht), maar de hotspot wordt erger en vandaag zijn er ook bulten (best hard!) op gekomen..

net stond hij ook steeds te rillen als een rietje, nou dat is echt niets voor mijn kleine bikkeltje.. ik maak me dus best zorgen en stond op het punt om naar de DA te gaan :schrik: toen ik hem bij me had genomen (wat hij normaal nooit zo fijn vind) kalmeerde hij en heeft hij kort op schoot geslapen totdat hij het weer zat was, en nu is hij gewoon weer rustig...

wat denken jullie, morgen gelijk naar de DA? of blijven smeren (hoe vaak?) en aankijken omdat er verder niets aan te doen is?
Laatst gewijzigd door Browny op 15 mei 2012 04:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: Hotspot met bulten, naar DA ermee?

Ongelezen bericht door Dee »

Ik zou zeker gaan!
Browny
Zeer actief

Dee schreef:Ik zou zeker gaan!
nu? of wachten tot morgen.. pfff normaal ben ik niet zo'n miep.. maar naar wat ik allemaal met Browny heb meegemaakt en bijna kwijt was, maak ik me wat sneller zorgen denk ik.. die kleine is natuurlijk ook nog breekbaarder..
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Gaan, als een hotspot erger wordt en hij voelt zich er beroerd bij, dan denk ik, dat een kuurtje antibiotica niet overbodig is.
Dee
Zeer actief

Is het ook open?
Tja ik weet niet of je nu gelijk moet gaan of dat het kan wachten tot morgen. Dat is een beetje lastig beoordelen vanaf hier.
Ik kan alleen oordelen uit mijn ervaring en mijn mannetje had ook verhoging en het zo ver geknabbeld door de jeuk ( in 1 nacht ) dat we gelijk moesten gaan.
Browny
Zeer actief

Ik heb mijn DA gebeld en ik kan de nacht wel door, hij heeft 38.1 temperatuur dus geen koorts gelukkig.
morgen ga ik hem weer temperaturen en wil ik sowieso een kap ofzo halen dat hij inderdaad niet verder er aan kan likken.. als ik erbij ben likt hij er niet aan (omdat hij ook weet dat het niet mag), maar als ik weg ben of slaap weet ik niet wat hij doet :roll:

DA vond het de hydrocortiderm al wel goed (had ik nog in huis), maar als het niet beter wordt dan moet er meer aan gedaan worden (ik weet alleen niet wat)..

maar de bultjes die er nu op komen is ook niet goed. nou ik hoop dat hij me morgen niet nog een keer laat schrikken :ugh:
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Browny schreef:Ik heb mijn DA gebeld en ik kan de nacht wel door, hij heeft 38.1 temperatuur dus geen koorts gelukkig.
morgen ga ik hem weer temperaturen en wil ik sowieso een kap ofzo halen dat hij inderdaad niet verder er aan kan likken.. als ik erbij ben likt hij er niet aan (omdat hij ook weet dat het niet mag), maar als ik weg ben of slaap weet ik niet wat hij doet :roll:

DA vond het de hydrocortiderm al wel goed (had ik nog in huis), maar als het niet beter wordt dan moet er meer aan gedaan worden (ik weet alleen niet wat)..

maar de bultjes die er nu op komen is ook niet goed. nou ik hoop dat hij me morgen niet nog een keer laat schrikken :ugh:
Ik zal duimen voor het manneke :ok:
Browny
Zeer actief

Dankje! ik zet een paar keer me wekken om te kijken of hij het zelf niet helemaal stuk likt..
ik heb wel een rompertje liggen, maar dan sluit ik het af en ben ik bang dat het gaat broeien en het nog erger wordt...

ik heb er eergisteren ook 2 teken afgehaald en daar bleven grote bulten van zitten, volgende dag waren die bulten wel iets kleiner.. ben dit vergeten erbij te zeggen :oohja: BRowny had ditzelfde, maar die kan wel iets meer hebben..
morgen toch maar even bespreken, wil niet dat die kleine gekke dingen oploopt hij is toch iets meer kwetsbaar al doet hij zich heeel stoer voor :LOL:
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Rompertje zou ik ook niet doen, om de reden die je al aangeeft.

Zaten die teken op dezelfde plek dan?
Browny
Zeer actief

Dee schreef:Rompertje zou ik ook niet doen, om de reden die je al aangeeft.

Zaten die teken op dezelfde plek dan?
nee dat durf ik idd niet, want hij is al niet droog te krijgen die plek. blijft plakken :ugh:

nee die rare teken zaten in zijn hals.. nouja ik loop me misschien ook maar druk te maken om niets :roll:

wellicht ook wel omdat Browny ook op dit tijdstip mij de stuipen op het lijf joeg met de ene shock toestand na de andere...
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Nou ja..ik snap het wel hoor
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Fijn dat hij geen koorts heeft! Met meer doen dan de hydrocortiderm, bedoelt je da vast, scheren en wassen (als er nog haar op zit) en antibiotica. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken. Bulten na een tekenbeet zijn heel normaal, vergelijk het maar met muggenbulten, alleen sommige honden reageren wat heftiger dan andere, Kita heeft ook altijd een bult maat kippe-ei, maar dat trekt wel weer weg.
Browny
Zeer actief

kipo schreef:Fijn dat hij geen koorts heeft! Met meer doen dan de hydrocortiderm, bedoelt je da vast, scheren en wassen (als er nog haar op zit) en antibiotica. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken. Bulten na een tekenbeet zijn heel normaal, vergelijk het maar met muggenbulten, alleen sommige honden reageren wat heftiger dan andere, Kita heeft ook altijd een bult maat kippe-ei, maar dat trekt wel weer weg.
hij heeft nog een redelijk puppebuikje, dus nog niet veel haargroei.. de enkele plukjes die er zaten heb ik weggeknipt. is er speciaal spul waar je mee kan wassen dan?

oke fijn dat je ook bevestigt dat die bulten niet kwaad kunnen :ok: ik heb hier veel teken weggehaald loop der jaren maar ze hebben nog nooit bulten (best flink) eronder gehad.. dus vond dit al vreemde teken (ook andere kleur), dus was weer een nieuw ervaring :wink:

ik heb hem net wat eten gegeven en dat had meneer weer zo binnen geschrokt, goed teken dus.. :ok: en hij ligt nu lekker te slapen :I:
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Hopelijk heb je een rustige nacht
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

je kunt beter knippen dan scheren, die teruggroeiende haartjes van het scheren geven ook weer jeuk.
hopelijk blijft ie er inderdaad vanaf.
sterkte met je kleine man.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik ontsmet de hotspots dagelijks met Betadine opgelost in water en dan bestrooi ik de plek met Dutimonpoeder. Dat ontsmet ook + droogt de plek uit, waardoor het verder niet kan smetten. Werkt super!

Maar bulten op de hotspt ken ik niet, dus daarvoor zou ik ook even naar de da gaan. Sterkte.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik zou dus wél dat rompertje aan doen, alles om hem ervan te weerhouden eraan te likken.
Wegknippen doe ik niet, smeren ook niet, leidt alleen tot nog meer likken.

Rap naar de DA voor een shot en een doosje pillen. ( prednoral)

Na een paar dagen waarin de wanhoop soms nabij lijkt keert dan de rust weer terug.
Bultjes op de hotspot ken ik wel van een vorige hond, was vooral allergische reactie op een plantje,
een soort hooikoorts. Niet vreemd in deze tijd van het jaar.
Muk

Met romper gaat het broeien. Niet knippen zorgt ook voor extra broei en irritatie. Je moet een hotspot luchtig en droog houden, daarom is een zalf ook niet het meest ideale middel. Ontsmetten en droogmaken + drooghouden met Dutimonpoeder.
En natuurlijk flink kaalknippen om de hotspot heen, een hotspot is vaak groter dan de plek die je ziet.
Dee
Zeer actief

Hoe is het gegaan vannacht?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik ben wel met je eens dat met een romper kan gaan broeien, maar wat broeit er meer dan een warme, natte tong?

En knippen is misschien goed voor frisse lucht, maar veroorzaakt toch ook jeuk als het weer gaat groeien?

Plus dat vacht nog enige bescherming biedt voor die warme natte tong.

Bij mij is het trouwens ook nog zo dat de tweede hond gaat meelikken, dus dan heb je ook niet zo veel aan een kap om het koppie.

kooi heeft nooit een hotspot maar de berghond wel en met een kap om durft ze niet meer te bewegen.
Vind je haar uren later nog in dezelfde houding, zittend met dat gehate ding om haar lieve kop.
en de kleine vriend zal haar wondjes wel even voor haar likken!

Ik weet dat het gebruik van pred door veel mensen wordt gezien als vloeken in de kerk, maar lieve hemel wat bespaart dat een boel stress en verdriet....

Want men is het er wel over eens dat jeuk erger is soms dan pijn?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als het daarna aan de lucht droogt broeit die tong niet hoor
ik zou van zn lang zal zn leven geen romper aandoen bij een hotspot :neenee:

en knippen veroorzaakt geen jeuk, scheren wel als die haartjes weer door de huid gaan groeien.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

renee-uk schreef:als het daarna aan de lucht droogt broeit die tong niet hoor
ik zou van zn lang zal zn leven geen romper aandoen bij een hotspot :neenee:

en knippen veroorzaakt geen jeuk, scheren wel als die haartjes weer door de huid gaan groeien.
Inderdaad.
Heb er helaas teveel ervaring mee gehad bij onze vorige hond en heb echt vanalles geprobeerd, maar dit (ontsmetten met Betadine en opdrogen + ontsmetten met Dutimon) werkt hier het beste.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik doe bij een hotspot plek de plek kaal knipen en in smeren met tea tree oil. is bacterie dodend en stilt de jeuk, bijkomend voordeel is dat het zo stinkt dat de hond er ook niet meer aan likt.
ellen
Afbeelding
Browny
Zeer actief

excuus voor de late reactie :oeps: ik had vanmiddag eerst nog een missie om een waterbed leeg te halen, in te laden en thuis weer op te zetten :engel: dus kon niet eerder reageren :wink:

Bedankt allemaal! dit heb ik ook niet eerder meegemaakt, dat zo'n plek heftig kan uitpakken
met Chiko gaat het weer beter, vannacht had hij er nog wel echt last van hij was een beetje onrustig. met het hydrocortiderm smeren had hij ook last en ging hij even trillen omdat het gevoelig was.. maar bleef natuurlijk wel dood stil op zijn rug liggen :love:

morgen langs de dierenarts om ernaar te laten kijken, voor vandaag was er geen spoed om langs te komen. dus ik hoop dat we daar goed aan hebben gedaan! de plek is al wel iets kleiner geworden :ok: maar de bulten zitten er nog.. dus hoop niet dat het ontstoken is ofzo :vaag:

@ Nanna
Bedankt, dat was ik dus weer vergeten te vragen en wist niet hoe vaak je dat mocht smeren :oohja: ik doe het trouwens met mijn blote vingers, nooit handschoenen daarbij aan :80:
gut ik wist niet dat die plekken zo naar en pijnlijk zouden zijn voor de hond! die groters kunnen dan duidelijk iets meer hebben.

@Muk
Klinkt ook wel goed, alleen die spullen heb ik niet in huis en vandaag waren alle winkels dicht :ugh: godzijdank had ik wel hydrocortiderm in huis om iets te kunnen doen.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Re: Hotspot met bulten, gaat beter!

Update:

het gaat beter met Chiko :cheer: hij is er niet meer ziek van (rilt ook niet meer, ook niet met smeren) en had geen AB kuur nodig, omdat de wond langzaam terug trok en ik trouw door moet blijven smeren (max. 10 dagen). dan zou er verbetering moeten komen en dat is er :E: de bulten worden ook kleiner en de andere plekjes gaan ook dicht.. het is dus een allergische reactie en ik weet denk ik ook al waarvan :80:

namelijk kabeljouwlevertraan met distelolie, en doordat hij aan de plekjes heeft zitten likken zijn dat hotspots geworden (op zijn poot een soort kleine hotspot)... hij krijgt dit dus niet meer in de hoop dat dit de trigger is geweest.. anders denk ik aan granen allergie.

ik ga in ieder geval net zo lang uitvogelen waar het van is, want hij had ook zo'n plekje op zijn ooglid en dat zag er niet prettig uit! eerst dacht ik dus dat hij demodex kreeg, maar dat is het gelukkig niet.

nouja komt helemaal goed met mijn kleine vent :E:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Hotspot met bulten, gaat beter!

Ongelezen bericht door gonnie »

Gelukkig.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”