Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoge ALT waarden (leverfalen) - en nu weer fit?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ElsH
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Hoge ALT waarden (leverfalen) - en nu weer fit?

Ongelezen bericht door ElsH »

Ons jack russeltje van bijna 12 jaar begon vorige week 's nachts ineens over te geven, zo'n 5 keer achter elkaar. Hij was heel timide, staartje tussen de benen, niet eten, niet drinken, kortom : helemaal niet in orde.
Bezoekje aan de dierenarts en bloedonderzoek wees uit dat het enzym ALT heel hoog was, 800 i.p.v. de normale 100!

Dat kan wijzen op levercirrose of levertumor. En aangezien het hondje binnen een jaar 1 kilo lichter is geworden maar wél gewoon is blijven eten, lijkt de kans op een tumor het meest aannemelijk.

Na drie spuiten (prednison, pijnstiller en anti-braakmiddel) knapte het hondje al snel weer op en nu lijkt het alsof er niks meer aan de hand is. Na telefonisch overleg met de dierenarts is afgesproken dat we tot en met morgen nog medicatie geven (prednison en anti-biotica) en dan moeten we zien hoe het verder gaat.

Ik begrijp er niks van : van een echt doodziek hondje ineens weer naar een springlevend en blij-ogend hondje!

Wie heeft ook zoiets meegemaakt?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen (zowel postieieve- als negatieve) en laat ik erbij vertellen dat ik zelf denk dat het komt omdat het dier een 'boost' aan medicatie heeft gekregen en daarom (tijdelijk?) weer is opgekrabbeld.

Ik hoor het graag!

Els
kipo
Zeer actief

Re: Hoge ALT waarden (leverfalen) - en nu weer fit?

Ongelezen bericht door kipo »

Waarschijnlijk komt dat door de prednison, dat hij zich beter voelt. Dat wordt afwachten als je daarmee stopt. Maar als je da bang is voor een levertumor, waarom dan geen echo? Verhoogd ALT wijst op beschadiging van levercellen, bij heel hoge gehaltes worden er veel levercellen beschadigd en is tumor of cirrhose een mogelijkheid, maar een acute ontsteking of infectie kan ook nog steeds en dat heeft wel betere vooruitzichten.
ElsH
geregistreerd lid

Een echo is inderdaad genoemd, maar aangezien het hondje zo ziek was en er twee keer bloedgeprikt was en nog drie spuitjes gegeven moesten worden, is ervoor gekozen om eerst geen echo te doen. Bovendien was het niet mogelijk om zijn buik te onderzoeken omdat hij overduidelijk pijn aangaf en daardoor zijn spieren aanspande zodat er weinig te voelen was.

We moeten maar even afwachten hoe het gaat als we stoppen met medicatie.......ik vind dat erg spannend natuurlijk.

Ik denk zelf ook dat de prednison heel veel doet en dat hij zich daardoor beter voelt.
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door jessica74 »

het kan inderdaad ook een ontsteking zijn maar dan heb je wel wat langer prednison en antibiotica nodig om dit te verhelpen.

onze hond had ook verhoogde leverwaarde ze was ziek wou bijna niet eten.
met prednison wou ze wel weer eten maar de waardes werden niet beter.
als er iets met de lever is zijn de galzuren ook altijd verhoogd.
we hebben toen gekozen om biopten te nemen van de lever en gal de da vermoede tumor maar gelukkig was er niets te zien met de operatie en de uitslag was ook geen tumor maar een bacterie in de gal 1 week antibiotica en ze was weer de oude.

in dit geval hadden we dus wel zoiets van devolgende keer eerst maar eens een week antibiotica voor we verder kijken.
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Mijn Shih Tzu had begin december hele hoge leverwaardes, vrijwel allemaal veel te hoog. Ze is toen drie dagen opgenomen geweest. Op de echo zagen ze een opgezette lever en ingedikte gal. Ze gaven er niet zo veel meer voor, maar na een paar dagen knapte ze op en voelde ze zich weer kiplekker. Helaas is ze vorige maand overleden aan een longontsteking, bijna 14 jaar.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan had in het najaar ook flink verhoogde leverwaardes. Ik heb hem op een leverontlastend dieet gezet en binnen een dag knapte hij enorm op.
Daan was slomer, minder alert, hij was mij vaak kwijt tijdens wandelingen en zat duidelijk niet lekker in zijn vel.
Hij krijgt nu 3 keer per dag eten, de helft van zijn maaltijd bestaat uit gekookte havermout en de andere helft uit voornamelijk witvlees. Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag mariadistel over zijn voer.
Afbeelding
ElsH
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Ik houd jullie via deze topic op de hoogte,

Els
ElsH
geregistreerd lid

Zondagmorgen de laatste pillen gehad en vandaag was ons hondje weliswaar fit en levenslustig maar ook rillerig en veel hijgen.

Hopelijk kunnen we morgen nog wat prednison ophalen en voor a.s. maandag staat er een echo gepland.

Afwachten maar......................
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

met prednison kan je een dood paard nog aan het lopen krijgen volgens mij, dat is met recht een paardenmiddel.. wat naar voor jullie zeg, dat het niet goed gaat met het hondje. Jammer dat het nog zolang duurt voor je die echo kan krijgen..
ElsH
geregistreerd lid

WIJ ZIJN HEEL ERG BLIJ want op de echo van ons hondje waren geen afwijkingen te zien in de organen!

Nu nog een week lang de prednison afbouwen en dan zal hij hopelijk 'de oude' weer zijn. Dan neemt het vele plassen en het vele drinken naar alle waarschijnlijk ook weer af.

Elke hondenvriend(in) zal begrijpen dat mijn dag niet meer stuk kan!

Els
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

goed nieuws.
misschien toch en onsteking geweest die nu weg is door de prednison.
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik ben zeker heel erg blij voor jullie :E:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”