Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding voor onze toekomstige pup

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)
Aantal honden: 1

Voeding voor onze toekomstige pup

Ongelezen bericht door Saar2012 »

Hallo hondenliefhebbers,

Over ongeveer 2 weken krijgen wij onze eerste pup. Beiden zijn we opgegroeid met honden, maar samen hebben we er nog geen een gehad en het is dus toch een beetje nieuw, vooral qua voeding en opvoeding. Bij ons thuis kregen de honden gewoon brokken, iets anders kenden we toen niet echt.

Ik ben dus nu veel aan het lezen over voeding voor honden en kvv lijkt me erg goed voor onze pup. Ook heb ik gelezen over brokken van Dog Lovers Gold, die erg goed schijnen te zijn. Nu lees ik verschillende meningen over brokken/kvv. De ene zegt je kunt het best mixen (ene maaltijd brok, andere maaltijd kvv), de ander zegt brokdagen en kvv-dagen en weer een ander zegt alleen maar kvv geven.

We zijn sowieso van plan een tafelmodel vriezer in de schuur te zetten voor de kvv-voeding, zodat we niet elke keer een paar pakken moeten kopen. Ik denk aan Lotgering trouwens, daar lees ik veel goede ervaringen over.

Daarnaast wil ik ook wel af en toe iets van kip geven (nekken, karkassen o.i.d.), maar niet continu, meer voor erbij of om lekker op te kauwen/kluiven. Kun je ook iets van die kauwbotjes geven van de supermarkt/dierenwinkel daarbij of is iets anders beter als ze graag ergens op willen kauwen?

Nouja, de vraag is nu een beetje wat ik nou het beste kan doen. We zijn vast ook wel eens weg of op vakantie waar we geen vriezer hebben en dan lijken die Dog Lovers Gold brokken me een goede optie. Daarom denk ik er ook aan om kvv en die brokken beide te gebruiken, zodat onze hond die brokken ook kent voor momenten dat kvv niet handig is, of als ik eens vergeten ben vlees te ontdooien bijvoorbeeld.

Ik hoor graag meningen!

Groetjes,
Janneke
Laatst gewijzigd door Saar2012 op 25 apr 2012 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: Voeding voor onze toekomstige pup

Ongelezen bericht door Renske »

Volgens mij ga je het zo prima doen!
Veel honden reageren prima op brok en kvv gecombineerd, vaak wordt dan aangeraden om een periode achter elkaar brok te geven (bijv. 3 dagen) en dan 4 dagen kvv.
Bij mij doen ze het er prima op om kvv te eten en in vakanties of een weekeindje weg brok. je merkt het vanzelf als jouw hondje er wel of niet tegen kan. Ontlasting hoort stevig en donker te zijn, als het te week en licht van kleur is of obstipatie veroorzaakt dan weet je genoeg.
Rauwe kippenbotten zijn prima om te combineren met kvv of brok. En natuurlijk kun je af en toe speciale dingetjes voor honden uit de dierenwinkel halen. Kauwstaafjes (ik heb die van farmfood) zijn voor een pup een must om te hebben. Ze willen vaak ergens op knagen en je hebt liever dat ze op een botje knagen dan op je meubels.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou de pup gewoon lekker op kvv zetten als dat een optie voor je is. Kippennekjes etc kun je er gerust bij geven.
Iets te kauwen uit de winkel kan op zich ook wel, ik geef dan vaak een bullepees of kopshuid.
Vwb vakantie zou ik ook kijken waar je naar to gaat. Je doet neem ik aan voor jezelf daar ook boodschappen, dan kan je prima ook wat vlees of vis voor de hond meenemen. Ook zijn er steeds meer landen waar kvv te ekrijgen is of sowieso vlees voor de hond.
In Duitsland is bij sommige dierenwinkels kvv te krijgen en in Oostenrijk heeft de Merkur ook kvv liggen. In Frankrijk hebben ze in de supermarkt gewoon vlees voor de hond liggen.

veel plezier met je pup !!
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden! Volledig kvv is zeker een mogelijkheid (zou niet weten waarom niet eigenlijk :)) en dan misschien een brok geven als kvv niet mogelijk is ergens. Dit jaar gaan we sowieso niet op vakantie, dus daarna nog geen idee, maar waarschijnlijk gaan we volgend jaar eens een keer kamperen in Frankrijk o.i.d. Dus dat moet dan wel lukken denk ik :)

Meer meningen zijn altijd welkom trouwens!
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Voor frankrijk hoef je dus niet bang te zijn, daar kun je het gewoon in de supermarkt halen.
Ik zou je pupje lekker op kvv zetten en tegen de tijd dat het aan de orde is ivm vakantie(als die vastligt) gaan bekijken hoe je het doet met voeding. Vermoedelijk kun je gewoon vlees geven, zoals ik al zei, je moet tenslotte voor jezelf ook boodschappn doen.
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief

Fijn om te weten!! Dan denk ik dat we volledig KVV gaan geven :) En ik wil dan bestellen bij Lotgering, eens kijken of dat bevalt. Wisselen jullie af in merken of gewoon 1 merk? En is het slim om de pup-variant daar te nemen of maakt dat niet zoveel uit?
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Als het goed is is de pup-variant wat fijner gemalen. Ik voer zelf verschillende soorten, maar dat is omdat mijn hond van elk merk maar 1 variant lust. Door meerdere merken te pakken wisselt het toch een beetje af. Ik geef lotgering, carnibest en Tinlo's Barfmenu.
Daarnaast krijgt Bo kalkoennekken/kippennekken en pens
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik denk dat je het prima bedacht hebt! Ik ben met Morris begonnen met half brok en half kvv. En dan gewoon het ene 's ochtends en het andere 's avonds. Hij vind kvv alleen veel lekkerder dan brok dus ben al snel naar volledig kvv gegaan. Hij krijgt nu nog wel wat brokken (dog lovers gold is ook een prima brok trouwens) maar dan meer als beloning of in de Kong.
Ik voer ook Lotgering maar wissel af met smuldier. Morris eet dan beter dan alleen op lotgering. De pupvariant van lotgering is wat fijner gemalen, maar ik heb deze nooit gegeven. De gewone versie is ook prima.
Kauwstaven en dingen slingeren hier ook altijd rond. De 'gewone' buffelhuid kluiven en soms bullepees of kophuid. Kippennekker/karkassen, vissenkoppen, lamsribben ed geef ik ook.
Dus eigenlijk krijgt Morris van alles wat. Je idee is prima en je ziet vanzelf waar je hondje het wel en niet goed op doet. Gewoon rustig beginnen met kvv en dan ga je vanzelf wat meer uitproberen en kijken waar je hondje het het beste op doet. Zo ging het bij mij wel tenminste.
Saar2012
Zeer actief

Tnx! Daar kan ik wat mee :D Ik ga lotgering in ieder geval bestellen voordat de pup er is en kan ook afwisselen met smuldier, kijken hoe ze erop reageert. Smuldier is natuurlijk in de supermarkt verkrijgbaar, dus ook makkelijk om af en toe mee te nemen.
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Je bent al goed op de hoogte. Ik voer ook KVV en dan verschillende merken. o.a. Tammenga en Smuldier en kippiennekken, eendenekken, lamsrib. Zalmlijf, zalmkop, rauw eitje is ook lekker. Appel en broccoli er is zoveel dat je de hond kunt geven.
Veel plezier met je pup.
Afbeelding
Neeltje
Saar2012
Zeer actief

Bedankt!
En ja, ik ben van het uitzoeken ;)
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief

Vandaag weer wezen kijken. Heb haar meteen als avatar toegevoegd, dus links is onze Saar!

Ze kreeg vandaag een kippennekje toen we er waren, vorige keer hadden de pups ook iets van kip gekregen toen we er waren. En ze hebben even met z'n allen (9 pups!) buiten gespeeld toen we er waren. Heel leuk om te zien! Vandaag is ze 5 weken en 5 dagen oud. Tussen 10 en 12 mei gaan we haan ophalen!

Maar ze krijgt daar dus ook al vlees en de eigenaar was erg blij dat we ook vlees gaan geven :)
Afbeelding
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Ik vind het ook een goede optie.
Mijn pup is destijds opgegroeid met dezelfde combinatie: KVV met dog lovers gold.
En op vakanties dan gaat hij inderdaad helemaal over op de brok, wat overigens erg goed gaat.
Dus ik zou zeggen, lekker doen!

En wat een leuk koppie heeft Saar! Nog veel plezier met de voorbereidingen ;)
Saar2012
Zeer actief

Fijn om te horen dat die combi ook goed te doen is! Brokken kunnen soms wel handig zijn, bijvoorbeeld als ze een dagje uit logeren gaat ofzo, of inderdaad met vakanties of iets.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik speen af op vers en heb nu een aantal nesten op Lotgering afgespeend. Ze doen het er prima op!
Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat een leukerd zeg :I:
Het klinkt allemaal goed hoe je het gaat doen! veel plezier met je pup straks :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Saar2012
Zeer actief

Tnx allemaal!!! :D

Wat geven jullie trouwens voor bij het trainen? Kun je daarvoor ook gewoon brokjes gebruiken of gebruiken jullie bepaalde hondensoepjes? Ik keek van de week in de dierenwinkel en ook in die snoepjes is het hoofdingrediënt granen, dus toen dacht ik, hmmm, is dat wel oke dan?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik geef zelf brokjes.
Zo nu en dan koop ik een klein zakje van een merk waar geen troep inzit (zoals bijvoorbeeld ook dog lovers gold).
Je kan ook van die speciale trainertjes gebruiken of gedroogd spul.
Maar mijn labjes vinden alles heerlijk, dus een gewoon brokje doet het net zo goed voor ze.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Saar is leuk!
Wat goed dat je je zo 'inleest' :ok:
Die van mij is nu bijna 8 maanden en krijgt nog steeds brok én vlees ( smuldier) . Hij doet het er erg goed op.
Terre
Zeer actief
Contacteer:

Saar2012 schreef:Tnx allemaal!!! :D

Wat geven jullie trouwens voor bij het trainen? Kun je daarvoor ook gewoon brokjes gebruiken of gebruiken jullie bepaalde hondensoepjes? Ik keek van de week in de dierenwinkel en ook in die snoepjes is het hoofdingrediënt granen, dus toen dacht ik, hmmm, is dat wel oke dan?
Ik geef brokjes en soms zelfgebakken koekjes met leverworst. Valt erg goed in de smaak en hierbij weet je precies wat erin zit :wink:
Saar2012
Zeer actief

Hoe bak je die hondenkoekjes eigenlijk? Lijkt me wel leuk om eens te maken :F:

Vriezer is aangeschaft en staat klaar in de schuur en Lotgering is besteld. Een combinatiekrat met 7 soorten vlees, leek me wel wat :)
(Van de site: 5 x Totaalvoer, 5 x Totaalvoer Eend/Rund, 5 x Totaalvoer Vis, 5 x Totaalvoer extra Kip, 5 x Totaalvoer met pens, 5 x Totaalvoer met Paard. Er zijn nu toegevoegd 4 pakjes pens mix en 4 stuks kraakbeen).

En daarbij kippennekken en kippenkarkassen besteld. En dan maar eens uitproberen!!
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Saar2012 schreef:Tnx allemaal!!! :D

Ik droog ze zelf in de voedseldroogmachine.Op de hei zijn veel honden niet bij me weg te meppen :lol1:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Wat een leuke foto van Saar. Goed zeg dat ze al zo bezig is met verse spullen. Nog een paar nachtjes slapen.....Spannend hoor.
Afbeelding
Neeltje
Saar2012
Zeer actief

Droogmachine heb ik niet :) Ik heb een grote zak Dog Lovers Gold staan en wil die ook gaan gebruiken als snoepjes en heb een doosjes 100%rund snoepjes gehaald nog.
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief

nelleke schreef:Nog een paar nachtjes slapen.....Spannend hoor.
Ik zit dagelijks de nachten af te tellen :F: Kan niet wachten!!! Ze is vast alweer gegroeid, we hebben haar voor het laatste gezien met 5 weken en 5 dagen en donderdag is ze alweer 7 weken en 5 dagen!
Afbeelding
Terre
Zeer actief
Contacteer:

Saar2012
Zeer actief

Bedankt!
Afbeelding
JR Fan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door JR Fan »

Gefeliciteerd met je pupje, nog 2 daagjes!

2 van mijn 5 honden heb ik met 8 weken (dag na ophalen bij de fokker) overgezet op kvv. Een kreeg kvv combi met brokjes, de ander brokjes. Ik heb ze GEEN puppyvariant gegeven van Carnibest, is prima gegaan.
De ene een Jack Russell, de andere een Border Collie!
Groetjes, Linda
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn

In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
Saar2012
Zeer actief

Nou, net Lotgering maar eens gebeld. Had vrijdagavond kvv en los rauw vlees besteld en nog steeds niets over bezorging gehoord. Ik had de order eerst ingevoerd op ophalen, bleek dat het in Abcoude was, dus toen aangepast naar bezorgen. Kwam online gewoon erbij, verzendkosten stonden erbij, dus ook meteen betaald. Bleek dus dat de order in hun systeem gewoon op ophalen is blijven staan en hij kreeg het niet omgezet. Krijg het nu dinsdag waarschijnlijk pas, handig. Dus dat wordt even smuldier inslaan voor de eerste dagen. Wilde sowieso al wel afwisselen, maar toch :) Hebben we dus ook nog geen kippennekken enzo de eerste dagen, beetje jammer!

Irritant trouwens dat ze geen e-mailadres hebben.. vind ik veel handiger! Ik verstond die man aan de telefoon amper, beetje zo'n bromstem / binnensmonds. Plus dat ik een hekel aan bellen heb, via e-mail is veel duidelijker, alles zwart op wit.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat Lotgering je prima gaat bevallen hoor, ze zijn heel aardig en altijd bereid om mee te denken.
Ook al zijn ze dan niet zo goed in mailen ;)

Hier zetten ze de bestelling gewoon achter huis als ik er niet ben, betaal ik het achteraf. Nooit problemen :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”