Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppybak ipv kranten?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Puppybak ipv kranten?
ik heb al eens bij een fokker kattenbakgrit gezien in een bak, maar ik ben daar dan toch weer huiverig voor
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ik zou weer bang zijn dat ze dat houtvezel gaan opeten of zo. Je hebt van die speciale bakken waar van die onderleggers in kunnen iddTara schreef:Die houtvezel kan dan weer niet zoveel kwaad, dat verpulvert gewoon.jores schreef:ik heb al eens bij een fokker kattenbakgrit gezien in een bak, maar ik ben daar dan toch weer huiverig voor
En misschien volstaat het ook wel door gewoon van die celstoffen onderleggers in de bak te leggen bedenk ik me net.
groetjes Annemie
De fokker van mijn hond gebruikt van die anti-lek bakken voor onder de wasmachine. Die zijn lekker groot, hebben een opstaand randje maar zijn toch niet te diep. Zij doet er zaagsel in.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik ben ook nieuwsgeirig naar eravringen want ik heb moeite hier om aan voldoende kranten te komen en zoek dus ook een andere oplossing en die onderleggers lijken me dan weer wat kostbaar........
Sandra

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Tara schreef:Dat probleem met kranten heb ik dus ook, en los daarvan heb ik gewoon een afvoerprobleem.empyree schreef:Ik ben ook nieuwsgeirig naar eravringen want ik heb moeite hier om aan voldoende kranten te komen en zoek dus ook een andere oplossing en die onderleggers lijken me dan weer wat kostbaar........
Als ik 8 pups heb, dan kan ik op een gegeven moment de zakken met krantenproppen niet meer kwijt.
Ik heb net even naar mijn lekbak gekeken, en qua hoogte is het wel ideaal.
Alleen is mijn puppykamer niet zo heel erg groot, en dan is 70 x70 cm net niet ideaal.
Iets vergelijkbaars, maar dan rechthoekig zou ik fijner vinden.
Misschien eens kijken naar een tweedehands caviakooi!
Kun je nagaan ik heb er nu voor de tweede keer 11

Sandra

- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
Houtvezelkorrels gebruikte ik ook altijd bij de kittens het is onschadelijk.
Het geeft wel wat rotzooi, plakt en loopt uit.
Andere kattenkorrels zou ik zo niet aan kunnen bevelen.
Ik vind het wel een reuze idee...een PP bak voor de puppies
Het geeft wel wat rotzooi, plakt en loopt uit.
Andere kattenkorrels zou ik zo niet aan kunnen bevelen.
Ik vind het wel een reuze idee...een PP bak voor de puppies

- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Lijkt zo'n wasmachinebak dan niet op een benchonderbak? die hebben toch beiden een opstaand randje? Ik heb nooit geen pups gehad; kunnen die niet over dat randje komen dan? Daar moet vast iets op te verzinnen zijn. Ik bedoelde te zeggen dat als zo'n wasmachinebak handig is en je wilt er niet persé één aanschaffen je ook een benchbak kunt gebruiken die je toch al wel in huis hebt. Wat kranten, zand of celstofmatjes onderin en dan hoef je die alleen maar te verwisselen en kun je verder de bak laten staan. Maar zoals ik al aangaf; ik heb nooit pups gehad:) Ik ben van de 2e handsjes:)christina schreef:De onderbak van een bench zou je daar ook voor kunnen gebruiken.
De onderbak van mijn bench is van zink, loodzwaar, en met een miniem klein opstaand randje.
Dat lijkt me niet handig, of had jij een ander soort bak in je hoofd?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
ik gebruik de bak die je gratis krijgt bij de puppyren delen van witjes, trim, crufts en daar leg ik kranten in. Met een nest van 8 pups haal ik makkelijk 2 weken de container/kliko leging
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
wij hadden een enorme grote kist (mijn vriend vond 1.50 x1.50 voor Guapa (59cm) te klein
)
helemaal in het begin was hij in de helft, tot de pups een week of 2,5 waren (toen begonnen ze goed rond te kruipen en Guapa stopte met poep te ruimen) en dan kregen ze de hele kist/bak
wij hadden een gewone plank als "splitsing", de ene kant wel nog gewoon kranten en dekens, de andere kant hennep/houtvezel
in het begin, gebruikte ze eigenlijk alles als poep/plas ruimte, buiten "hun" plekje (waar de pups op de bovenste foto liggen met Shenaia) achteraf
de ene kant

hier zie je het ook
http://i704.photobucket.com/albums/ww44 ... 205893.jpg
de andere kant, hier zie je ook de plank liggen, om het hennep/houtvezel aan 1 kant te (proberen
houden)

wij gaan dat nu we verhuist zijn ook zo weer doen, oke de 1ste 2 weken ongeveer nadat ze "alles" krijgen, is het best wel wat poetsen, omdat ze beide stukken als plas/poep ruimte gebruiken, maar eigenlijk vond ik dat ze het redelijk snel door hadden, dat het vennep/houtvezel stuk om te poepen/plassen was en de kranten/dekens niet

helemaal in het begin was hij in de helft, tot de pups een week of 2,5 waren (toen begonnen ze goed rond te kruipen en Guapa stopte met poep te ruimen) en dan kregen ze de hele kist/bak
wij hadden een gewone plank als "splitsing", de ene kant wel nog gewoon kranten en dekens, de andere kant hennep/houtvezel
in het begin, gebruikte ze eigenlijk alles als poep/plas ruimte, buiten "hun" plekje (waar de pups op de bovenste foto liggen met Shenaia) achteraf
de ene kant

hier zie je het ook
http://i704.photobucket.com/albums/ww44 ... 205893.jpg
de andere kant, hier zie je ook de plank liggen, om het hennep/houtvezel aan 1 kant te (proberen

wij gaan dat nu we verhuist zijn ook zo weer doen, oke de 1ste 2 weken ongeveer nadat ze "alles" krijgen, is het best wel wat poetsen, omdat ze beide stukken als plas/poep ruimte gebruiken, maar eigenlijk vond ik dat ze het redelijk snel door hadden, dat het vennep/houtvezel stuk om te poepen/plassen was en de kranten/dekens niet
Laatst gewijzigd door vania op 03 mei 2012 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik had indertijd kattenbakspul van geperste houtvezel
kon ook in de GFT-bak na gebruik
misschien is dat iets?
misschien is dat iets?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
Dat is hetzelfde spulrenee-uk schreef:ik had indertijd kattenbakspul van geperste houtvezel
misschien is dat iets?

- renee-uk
- Zeer actief
ja jemig weet ik datLillith schreef:Dat is hetzelfde spulrenee-uk schreef:ik had indertijd kattenbakspul van geperste houtvezel
misschien is dat iets?![]()
ik dacht opeens aan de kattenbakvulling die ik altijd had

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- vania
- Zeer actief
Heb er een link van gemaakt, had eerst op voorbeeld moeten klikken, voor ik "verzond"Tara schreef:Dank je Vania.![]()
Je tweede foto is erg groot, ik kan bijna niet zien wat er nou precies op staat.![]()
Het is natuurlijk even afwachten hoeveel pups er geboren worden, maar als ze mobiel gaan worden kan ik denk ik het handigst vanaf de werpkist/mand een soort spoortje van kranten naar de puppybak leiden.
En dan langzamerhand steeds een krant weghalen totdat ze rechtstreeks naar de puppybak gaan.
Beviel de hennepvezel? Het lijkt me wel iets dat makkelijk aan pootjes blijft hangen en uitloopt.

Hier waren ze heel snel mobiel (vond ik) ik denk dat de 1ste al rond liep/waggelde/viel toen hij 4 of 5 dagen was (richting de openhaard, vond hij wel gezellig warm

dat is het nadeel wel aan hennep/houtvezel, dat het inderdaad aan de pootjes/snuitjes/buikjes (eigenlijk de hele pup) wel bleef plakken, waardoor ook het stuk waar het deken lag na een paar uurtjes vol Hennep zat, maar dan klopte ik dat deken buiten goed uit en was het ook weer klaar
Poetsen op zich vond ik wel gemakkelijk (buiten dat mijn borsteltje vol Hennep zat en een aftrekker of schopje wel iets gemakkelijker is) omdat degene die ik had (abiose of zo iets, voor in paardenstallen) het vocht heel goed absorbeerde, waardoor de pups niet gelijk nat/vuil waren als ze toch speelde in de Hennep waar er een plasje lag
edit: ff zinnen afgemaakt

Laatst gewijzigd door vania op 03 mei 2012 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Kiki's fokker gebruikt er op dit moment een voor het huidige nest en het schijnt veel beter te bevallen dan kranten.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Tara schreef:Kun je even naar wat details vragen? Wat voor bak, en wat voor vulling?marian* schreef:Kiki's fokker gebruikt er op dit moment een voor het huidige nest en het schijnt veel beter te bevallen dan kranten.
Ja hoor,zal ik doen.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Het antwoord staat te lezen op het Bas en Belleblog van Kiki's fokker:
http://blog.seniorennet.be/bas_en_belle/

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat zijn dus celstofdingen.
Mij lijkt dat gedoe, eerlijk gezegd.
Maar het woord "zageventen" neem ik met genoegen op in mijn vocabulaire
Mij lijkt dat gedoe, eerlijk gezegd.
Maar het woord "zageventen" neem ik met genoegen op in mijn vocabulaire

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Tara schreef:Aha! Gewoon een puppyplee!marian* schreef:Het antwoord staat te lezen op het Bas en Belleblog van Kiki's fokker:
Het lijkt me eerlijk gezegd nogal prijzig, maar misschien valt dat mee?
Bedankt voor de link Marian.
Het is duurder dan kranten maar het scheelt een berg werk lijkt mij.En als je er dan stukken keukenrolpapier op legt scheelt het weer inlegpads.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
zie http://witjesverzendhuis.nl/cgi-bin/dat ... 5&search=0Tara schreef:Klinkt goed, alleen heb ik geen idee wat ik me bij deze bak moet voorstellen.Danielle schreef:ik gebruik de bak die je gratis krijgt bij de puppyren delen van witjes, trim, crufts en daar leg ik kranten in. Met een nest van 8 pups haal ik makkelijk 2 weken de container/kliko leging
Heb je daar een afbeelding van?
@ Christina:
Dit is een lekbak voor wasmachines:
De bak uit mijn bench, zo een als hieronder, is gewoon een lel van een zinken plaat, met opstaande randjes van nog geen 5 cm.
Dat is een onhandig groot en zwaar geval.
of
http://www.trim.nl/benches-kennels-etc/ ... el-501105/
en dan dus de onderbak
Danielle Boshouwers
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Dat moet je Jan maar even vragen en dat kan via zijn blog.Tara schreef:marian* schreef:Tara schreef:Aha! Gewoon een puppyplee!marian* schreef:Het antwoord staat te lezen op het Bas en Belleblog van Kiki's fokker:
Het is duurder dan kranten maar het scheelt een berg werk lijkt mij.En als je er dan stukken keukenrolpapier op legt scheelt het weer inlegpads.
Ja, maar hoe vaak moet je die celstoffen dan vervangen? Dat loopt best aardig op lijkt me zo.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik quote nog maar even en geef het antwoord dat ik kreeg over of het duur is door.marian* schreef:Tara schreef:marian* schreef:Tara schreef: Aha! Gewoon een puppyplee!
Ja, maar hoe vaak moet je die celstoffen dan vervangen? Dat loopt best aardig op lijkt me zo.
Dat moet je Jan maar even vragen en dat kan via zijn blog.
Ze gebruiken 6 inlegpads per dag (per pup 1 per 2 dagen).Er zijn 12 pups daar dus reken maar uit.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
bij toeval kwam ik vanmiddag die houtsnipperkattebakvullingkorrels (wat een leuk scrabble-woord
) tegen bij de dierenwinkel toen ik visvoer kocht. Had dit topic net gisteren gelezen, die korrels kosten 7.95 per 25 L. voor de geïnteresseerden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb nog zo'n wasmachine bak. Af te halen in Alphen AD Rijn ......
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb mijn eerste 2 nesten pups op houtvezel gehad, en die hadden allemaal prutoogjes door het stof. Hennepvezel lijkt me nog scherper, en kattebakkorrels nog stoffiger, dus dat ga ik niet meer doen. Ik hou het gewoon bij ouwerwetse kranten 

"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- vania
- Zeer actief
Tara schreef:Lief van je, maar ik heb er net eentje via marktplaats gekocht voor een paar euro.poembaa schreef:Ik heb nog zo'n wasmachine bak. Af te halen in Alphen AD Rijn ......
Het was hier vlak achter, dus ik ben er even gezellig met de hond naar toe gelopen.
Voor die paar euro kan ik er zelfs met mijn zuinige diesel niet tegenop rijden.![]()
Goed, en dan nu vers 2:
Wát leggen we er in?
Ik zit zelf te denken aan onderleggers met daarop een krant (om snel keuteltjes weg te kunnen halen) of hennepvezel.
Eens kijken wat het allemaal zal gaan kosten.
ik betaalde voor 20 kg, iets van een 14€ dacht ik, was wel in 2010, geen idee of het duurder geworden is
daar deed ik ongeveer 1.5 week mee (afhankelijk van het weer, op de betere dagen (was een winternest) waren ze vrij veel buiten, op slechtere dagen vrij veel "binnen" (ze konden dan zowel in de bak als in de grote schuur), waren ze veel buiten, deed ik iets langer met 20kg, waren ze meer "binnen" deed ik er minder lang mee)

- renee-uk
- Zeer actief
kijk voor die onderleggers (zoeken op puppy training mats) ook eens op ebay.co.uk tara, daar zijn ze supergoedkoop

- vania
- Zeer actief
Hier liepen er 11 pups (+ moeders) opTara schreef: Dank je Vania! Hier kan ik wat mee!![]()
Alles is natuurlijk afhankelijk van het aantal pups, maar veronderstel nou eens dat ik driemaal daags de onderlegger vervang, dan is het per week drie pakken van €4,- dat is dan €12,- per week.
Als ik dus alleen maar die onderleggers zou gebruiken, dan kost me dat € 1,70 per dag.
Geen idee trouwens, of drie keer verschonen (en uiteraard tussentijds keuteltjes weghalen) realistisch is.![]()
Ik verwacht de pups trouwens deze zomer, dus ze zullen hopelijk ook veel buiten kunnen scharrelen.![]()
Ik bedenk me ineens dat ik ook voor 's nachts minstens één onderlegger moet rekenen: dat zouden dan vier pakken per week zijn.
Dat komt dan op €2,30 per dag.
Ik bedenk me nu net dat ik maar de helft van de tijd die aubiose had, de andere helft gebruikte ik gewoon vlas (ik kwam er toen pas achter dat de AVEVE ook gewoon vlas had en niet alleen die aubiose

Ik zou (net als Inge zei) geen onderleggers onder het vlas gaan leggen, omdat het vlas op zich al genoeg absorbeert
ik ververste de hele bak (het stuk waar het vlas lag was 4 op 3m of zo) 1 keer per dag helemaal (dus al het vlas er uit, dweilen en nieuw vlas er in), maar wel meerdere keren per dag de "natte" stukken er uit halen en eventueel wat bij strooien waar nodig was
-
- Zeer actief
wat ik altijd doe is de onderbak van een puppyren gebruiken. deze eerst bedekken met krant en daarboven op Zaagsel. super gewoon. zaagsel geeft wel rommel maar absorbeert alles.
- vania
- Zeer actief
ik heb een ijzeren vuilblik en daar deed ik dat mee, ging eigenlijk wel heel gemakkelijk, oke je neemt dan ook wel "schoon" vlas mee, maar dat kan mij eigenlijk weinig schelenTara schreef:Okee, de natte stukken er uit halen, ging dat makkelijk?
Ik bedoel: blijven de natte stukken ook een beetje aan elkaar plakken?
Vlas vind ik ook een goede optie, maar ik zou denken dat vlas duurder zou zijn dan hennep.![]()
Ik zal van de week wel even kijken of ik daar aan kan komen, wij hebben hier dacht ik geen boerenbond of zoiets.
Vlas is goedkoop zat, dus dat beetje dat je mee weggooit ga je niet dood van

Hier (België) was het goedkoper, maar ik zag net ook op het net, dat je in een online winkel 20€ betaald voor die aubiose, terwijl ik dat echt niet betaald heb
mag ik vragen, waarom je kranten onder het zaagsel doet?Dianavdberkt schreef:wat ik altijd doe is de onderbak van een puppyren gebruiken. deze eerst bedekken met krant en daarboven op Zaagsel. super gewoon. zaagsel geeft wel rommel maar absorbeert alles.
het zaagsel (of vlas of zo) absorbeert toch al het vocht?