Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Happy Dog (adult medium fit & well)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Re: Happy Dog (adult medium fit & well)

Ongelezen bericht door Mojuan »

Sarah5 schreef: Maar ik heb echt het idee dat de brokken die op papier 'goed' zouden moeten zijn hoog gehalte aan vlees, maar toch op dezelfde manier 'gebakken' als de graanbrokken echt niet goed verteerd worden en dus voor diarree zorgen
Ik quote even je opmerking over dat deze brokken hetzelfde gebakken zijn.
Dat klopt niet.

Orijen, Acana en Taste of the Wild (even deze drie als voorbeeld) zijn geëxtrudeerd, niet geëxpandeerd.
Extruderen wordt op een andere manier gedaan, dit wordt onder hoge druk geperst en verhit met stoom.
Expanderen betekent uitzetten/vergroten. Je kunt het vergelijken met popcorn maken. De brok wordt dus uitgezet, vandaar ook de 'belletjes' die erin te zien zijn.

Misschien is het extruderen juist wel het probleem?
:zweep:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Paulala schreef:
Sarah5 schreef: Maar ik heb echt het idee dat de brokken die op papier 'goed' zouden moeten zijn hoog gehalte aan vlees, maar toch op dezelfde manier 'gebakken' als de graanbrokken echt niet goed verteerd worden en dus voor diarree zorgen
Ik quote even je opmerking over dat deze brokken hetzelfde gebakken zijn.
Dat klopt niet.

Orijen, Acana en Taste of the Wild (even deze drie als voorbeeld) zijn geëxtrudeerd, niet geëxpandeerd.
Extruderen wordt op een andere manier gedaan, dit wordt onder hoge druk geperst en verhit met stoom.
Expanderen betekent uitzetten/vergroten. Je kunt het vergelijken met popcorn maken. De brok wordt dus uitgezet, vandaar ook de 'belletjes' die erin te zien zijn.

Misschien is het extruderen juist wel het probleem?
Hier 2 brok etende honden.
1 hond met allergie voor Kip, gevogelte en granen. Hij zit momenteel op Fish4dogs, hij heeft ook Taste of wild (pacific stream) gehad, maar reageerde toch ergens op. Fish4dogs is een geexpandeerde brok. Opzich doet hij het er goed op alleen ietwat veel ontlasting. Maar er zijn maar weinig brokken die geen granen en geen kip/gevogelte erin hebben zitten (desnoods als calcium bron).
1 hond die alles kan eten en momenteel op Cavom zit. Is een extrudeerde brok, en dat merk ik. Ze laat als ze gegeten heeft altijd boeren. Ze heeft tot nu toe Prins, Farmfood en Cavom gegeten (alle 3 geextrudeerd) en ik ga hierna toch echt over op een geexpandeerde brok.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Judith-Diesel schreef: 1 hond die alles kan eten en momenteel op Cavom zit. Is een extrudeerde brok, en dat merk ik. Ze laat als ze gegeten heeft altijd boeren. Ze heeft tot nu toe Prins, Farmfood en Cavom gegeten (alle 3 geextrudeerd) en ik ga hierna toch echt over op een geexpandeerde brok.
:denken: Cavom is toch geperst?
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Judith-Diesel schreef:
Hier 2 brok etende honden.
1 hond met allergie voor Kip, gevogelte en granen. Hij zit momenteel op Fish4dogs, hij heeft ook Taste of wild (pacific stream) gehad, maar reageerde toch ergens op. Fish4dogs is een geexpandeerde brok. Opzich doet hij het er goed op alleen ietwat veel ontlasting. Maar er zijn maar weinig brokken die geen granen en geen kip/gevogelte erin hebben zitten (desnoods als calcium bron).
1 hond die alles kan eten en momenteel op Cavom zit. Is een extrudeerde brok, en dat merk ik. Ze laat als ze gegeten heeft altijd boeren. Ze heeft tot nu toe Prins, Farmfood en Cavom gegeten (alle 3 geextrudeerd) en ik ga hierna toch echt over op een geexpandeerde brok.
Ho wacht even hoor, Cavom is een geperste brok, niet geëxtrudeerd. Dit geldt ook voor Farmfood en ook Prins heeft een geperste variant.

Er zijn drie manieren van brok maken nml.
Expanderen
Extruderen
Persen
:zweep:
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Paulala schreef: Er zijn drie manieren van brok maken nml.
Expanderen
Extruderen
Persen
Ja dat zijn de meest voorkomende manieren.
Expanderen en extruderen beide aan warmte onderhevigd
Persen alleen mogelijk met gebruik van graan

Inmiddels heb je dus ook luchtgedroogd voer en gevriesdroogd voer, echt brokken kan ik het niet noemen maar het is wel 'droogvoer'

Gevriesdroogd:
Afbeelding

Luchtgedroogd:
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

dagmar88 schreef:
Judith-Diesel schreef: 1 hond die alles kan eten en momenteel op Cavom zit. Is een extrudeerde brok, en dat merk ik. Ze laat als ze gegeten heeft altijd boeren. Ze heeft tot nu toe Prins, Farmfood en Cavom gegeten (alle 3 geextrudeerd) en ik ga hierna toch echt over op een geexpandeerde brok.
Ja dat bedoel ik, ik snap die namen nooit :engel: :oeps:
Cavom, prins en farmfood zijn geperst en fish4dogs is opgeblazen :Q:
Afbeelding
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Judith-Diesel schreef:
dagmar88 schreef:
Ja dat bedoel ik, ik snap die namen nooit :engel: :oeps:
Cavom, prins en farmfood zijn geperst en fish4dogs is opgeblazen :Q:
Haha je kan er inmiddels een hele studie op loslaten pfft :denken:
mum
Zeer actief
Mijn ras(sen): een hondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mum »

Ik voer hier happy dog supreme Ireland, daar doet ie het heel goed op, eerder voerde ik happy dog lam en rijst maar daar ging die van winden, ik heb eindelijk een fijne balans gevonden van brok en vers en daar word ik helemaal blij van.
life is good
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”