Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Update, geen vraag meer maar mijmeringen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Re: Vraag over zout en braken

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik heb al heel wat berichten gelezen van honden die doodziek geworden waren en zelfs doodgegaan zijn door het geven van zout.

Hoe kun je dan zeggen dat je door moet blijven scheppen tot het er weer uit komt?
Of begrijp ik iets helemaal fout?
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
[A]nneloes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door [A]nneloes »

JYBD schreef:Ik heb al heel wat berichten gelezen van honden die doodziek geworden waren en zelfs doodgegaan zijn door het geven van zout.

Hoe kun je dan zeggen dat je door moet blijven scheppen tot het er weer uit komt?
Of begrijp ik iets helemaal fout?
Dit was dus ook mijn gedachte
Funny Fleece Vrolijke hondenartikelen van fleece
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Erwina schreef:
malinois schreef:het zout MOET er wel uitkomen als je daarmee wilt laten braken, ik heb het ook weleens gebruikt maar dat werkte altijd...
Precies. Net zo lang door blijven scheppen tot het eruit komt. En inderdaad niet na een aantal scheppen stoppen, dán heb je een probleem.
scheppen? Ik heb nooit meer dan 1 eetlepel gegeven en dat ging ook niet geven. Als dat er niet uit was gekomen met een aantal minuten had ik bij de DA gezeten. Maar dat werkte altijd met een minuut hooguit 2 minuten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rikoy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rikoy »

Tjezus..................ik dacht dat jullie wijzer waren.............sorry hoor. :80:
Waarom laat je je hond door een ander voeren vraag ik mij af.

Ik hoop van harte dat het goed gaat met je beesie.
Laatst gewijzigd door Rikoy op 30 apr 2012 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Erwina schreef:
ranetje schreef:
Erwina schreef:
malinois schreef:het zout MOET er wel uitkomen als je daarmee wilt laten braken, ik heb het ook weleens gebruikt maar dat werkte altijd...
Precies. Net zo lang door blijven scheppen tot het eruit komt. En inderdaad niet na een aantal scheppen stoppen, dán heb je een probleem.
Met door blijven scheppen kan je ook een probleem hebben :?
Vast wel als het te lang duurt ja :wink: Maar over het algemeen gaat een hond echt wel braken als je genoeg geeft. Als ik geen tijd heb om naar de dierenarts te gaan (in dit geval misschien niet dus), dan zal ik het zeker wel gebruiken.
Ik snap denk ik wel hoe je het bedoelt. Als het er wel in is gegaan, maar helemaal niet uit is gekomen, dan is dat veel erger dan wanneer het is uitgebraakt.

Als ik geen tijd had om naar een DA te gaan zou ik het zeker niet gebruiken. Als ze dan niet braken ben je nog verder van huis.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

ZaZa schreef: Ik snap denk ik wel hoe je het bedoelt. Als het er wel in is gegaan, maar helemaal niet uit is gekomen, dan is dat veel erger dan wanneer het is uitgebraakt.

Als ik geen tijd had om naar een DA te gaan zou ik het zeker niet gebruiken. Als ze dan niet braken ben je nog verder van huis.
Ook als ze wel braken kan er genoeg zout achterblijven om voor serieuze problemen te zorgen. Bovendien is de fatale dosis erg individueel, de ene hond verdraagt veel meer zout dan de andere.
[A]nneloes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door [A]nneloes »

Erwina geeft blijkbaar wel meer van die, in mijn ogen, vreemde adviezen:
Nog even over ontbijtkoek. Wanneer je hond iets scherps heeft opgegeten, heeft ontbijtkoek helemaal geen zin om in te kapselen. Dit is namelijk allang verteerd als het er aan de achterkant weer uit komt :wink: Het beste kan je dan watten gedrenkt in iets lekkers geven. Dit verteert namelijk niet en kapselt een scherp voorwerp dus wel in.
http://www.hondenroedel.nl/phpBB3/viewt ... 10&t=12653
Funny Fleece Vrolijke hondenartikelen van fleece
malinois
Zeer actief
Contacteer:

[A]nneloes schreef:Erwina geeft blijkbaar wel meer van die, in mijn ogen, vreemde adviezen:
Nog even over ontbijtkoek. Wanneer je hond iets scherps heeft opgegeten, heeft ontbijtkoek helemaal geen zin om in te kapselen. Dit is namelijk allang verteerd als het er aan de achterkant weer uit komt :wink: Het beste kan je dan watten gedrenkt in iets lekkers geven. Dit verteert namelijk niet en kapselt een scherp voorwerp dus wel in.
dat van die watten heb ik vaker gehoord hoor, ook van een dierenarts. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

kipo schreef:
ZaZa schreef: Ik snap denk ik wel hoe je het bedoelt. Als het er wel in is gegaan, maar helemaal niet uit is gekomen, dan is dat veel erger dan wanneer het is uitgebraakt.

Ook als ze wel braken kan er genoeg zout achterblijven om voor serieuze problemen te zorgen. Bovendien is de fatale dosis erg individueel, de ene hond verdraagt veel meer zout dan de andere.
Daarom zou ik het ook niet geven, ook niet als als ik geen tijd had om naar de dierenarts te gaan.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

ZaZa schreef:Daarom zou ik het ook niet geven, ook niet als als ik geen tijd had om naar de dierenarts te gaan.
Tijd was het probleem niet hoor, het was meer de situatie waarin het gebeurde waardoor ik ging twijfelen. Afijn, er is niets aan de hand (ze heeft ook niet gebraakt) en het was dus onterechte achterdocht. Sorry meneer :roos:
(maar ik blijf je toch een ouwe gek vinden!)

En Rikoy..... misschien even beter lezen met je "jullie". Ega was erbij, ik niet. En ik had gehoopt dat meneer vanochtend weer naar buiten zou komen, met of zonder stukje worst. Dan had ik hem heel helder gemaakt dat hij van onze honden moet afblijven. Maar Pieter heeft z'n lesje ook wel geleerd denk ik. Hij zal dat ook niet meer toelaten.
Blijft staan dat ik er met mijn kop niet bij kan dat hij dat gisteren niet heeft bedacht :ugh:
Marion.

ZaZa schreef:
kipo schreef:

Daarom zou ik het ook niet geven, ook niet als als ik geen tijd had om naar de dierenarts te gaan.
Saar is 40 kilo. Ik denk dat ze niet eens 4 gram heeft gehad, dus niet eens 0,1 gram per kilo.
Rikoy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rikoy »

Marion. schreef:
ZaZa schreef:Daarom zou ik het ook niet geven, ook niet als als ik geen tijd had om naar de dierenarts te gaan.
Tijd was het probleem niet hoor, het was meer de situatie waarin het gebeurde waardoor ik ging twijfelen. Afijn, er is niets aan de hand (ze heeft ook niet gebraakt) en het was dus onterechte achterdocht. Sorry meneer :roos:
(maar ik blijf je toch een ouwe gek vinden!)

En Rikoy..... misschien even beter lezen met je "jullie". Ega was erbij, ik niet. En ik had gehoopt dat meneer vanochtend weer naar buiten zou komen, met of zonder stukje worst. Dan had ik hem heel helder gemaakt dat hij van onze honden moet afblijven. Maar Pieter heeft z'n lesje ook wel geleerd denk ik. Hij zal dat ook niet meer toelaten.
Blijft staan dat ik er met mijn kop niet bij kan dat hij dat gisteren niet heeft bedacht :ugh:
Marion. schreef:Hier in de buurt woont een man die al jarenlang hondenbezitters terroriseert. Hij zwaait dan met zijn klomp in zijn hand dreigend op je af, en zegt dat je mag "Oprotten hier! Weg met die vieze beesten!".
En net komt Pieter thuis van de wandeling met Saar en zegt als eerste dat "die man" (ik weet dan gelijk waar hij het over heeft) ineens heel aardig is geworden. Saar kreeg zelfs een stuk leverworst van hem.
Marion. schreef:Hier in de buurt woont een man die al jarenlang hondenbezitters terroriseert. Hij zwaait dan met zijn klomp in zijn hand dreigend op je af, en zegt dat je mag "Oprotten hier! Weg met die vieze beesten!".
En net komt Pieter thuis van de wandeling met Saar en zegt als eerste dat "die man" (ik weet dan gelijk waar hij het over heeft) ineens heel aardig is geworden. Saar kreeg zelfs een stuk leverworst van hem.

Noem mij paranoia, maar ik vertrouw dat dus voor geen meter. Ik heb het woord vergiftigen niet eens gebruikt, maar Pieter zei gelijk "Nee joh, niets aan de hand! Als hij de honden zou willen vergiftigen, dan zou hij het wel in de bosjes gooien". Ja huhhuh, waar zijn eigen katten het ook kunnen vreten zeker :roll:

Dus nu heb ik net een lepel zout in Saar's bek gegooid.
maar nog geen neiging tot braken. Moet ik geduld hebben of heb ik te weinig zout gegeven? Nog een keer proberen?
Het was een stuk leverworst van een cm of 5 en werd uit de verpakking gesneden (met de mededeling dat het op moest; nou ja volgens mij is leverworst heel lang houdbaar). De man had het zelf ook gegeten zei Pieter, maar op mijn vraag of hij dat met eigen ogen had gezien antwoordde hij ontkennend.
Bah, het zint me niets. Waar moet ik op letten qua symptomen?
Marion ik heb het zeker goed gelezen en bedoel met je je jullie.
Ik citeer nog wel even een zin die jij betreft.
Maar goed ik wil geen welles nietes spelletje, verre van dat zelfs.

Ik ben maar al te blij dat het gelukkig goed gaat met jullie oudje Saar.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

malinois schreef:
[A]nneloes schreef:Erwina geeft blijkbaar wel meer van die, in mijn ogen, vreemde adviezen:
dat van die watten heb ik vaker gehoord hoor, ook van een dierenarts. :wink:
Ik ook. Nadat Skadi een rozentak inclusief doorns had versnipperd en opgegeten als jong hondje.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marion.

Rikoy schreef:Marion ik heb het zeker goed gelezen en bedoel met je je jullie.
Ik citeer nog wel even een zin die jij betreft.
Maar goed ik wil geen welles nietes spelletje, verre van dat zelfs.

Ik ben maar al te blij dat het gelukkig goed gaat met jullie oudje Saar.
O, het zout bedoel je. Tja, ach dan mag je jullie zeggen. Maar als ze een halve liter soep had opgedronken had ze datzelfde zout binnengekregen, en dan was er geen haar op mijn hoofd die bedacht had dat ik daarmee naar een dierenarts zou gaan :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kruimel53 schreef:Watten is prima als je hond iets scherps of iets onverteerbaars heeft gegeten, die pakken het dan goed in. Pens schijnt ook goed te werken. Maar tegen vergif werken die watten niet helaas. En het hangt van de soort vergif af of het slim is om te laten braken of juist niet. Zout is idd reuze link.
Maar niet te veel watten anders kan je daar weer een verstopping (zelfs darmafsluiting) van krijgen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Marion heeft bewust, naar eer en geweten gehandeld.
Dat zout een dikke NEE is, lijkt mij wel duidelijk. Kan hierover geen sticky geplaatst worden?
Dan wel weer het praktische gedeelte: Wat er in zit, moet er zo snel mogelijk uit.
Hoe kom je op een tijdstip na 17.00 á 18.00 nog bij een DA?

Gisteren ondervonden in Hilversum: Ik kon naar Utrecht of Amsterdam. Einde.
(Via omweg wel een andere kliniek benaderd)

Dan nog is het nog maar de vraag of je, in geval van vergiftiging oid, je huisdier op tijd de behandeling krijgt.

brrrrrrr....moet er niet aan denken als 1 van mijn honden dusdanig gewond is, er niemand in de buurt is. Behoudens een bandje afluisteren van een DA die het noodnr in A'dam in heeft gesproken.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

Aardig van je hoor Anneloes om dat erbij te halen, maar dat advies van die watten is niets raars aan.
Erwina
Zeer actief

En ik zeg trouwens nergens dat zout niet gevaarlijk kan zijn. Alleen als je het geeft, moet het er wel echt weer uitkomen.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

In plaats van zout gewoon 3% waterstofperoxide oplossing gebruiken... onschuldig en veel effectiever. Te krijg bij de drogist. 10 mL in de bek spuiten, indien nodig na 5 minuten herhalen.

Groetjes,

Kees
Marion.

Casey schreef:In plaats van zout gewoon 3% waterstofperoxide oplossing gebruiken... onschuldig en veel effectiever. Te krijg bij de drogist. 10 mL in de bek spuiten, indien nodig na 5 minuten herhalen.

Groetjes,

Kees
O jammer, je had eerder moeten zijn. Dat heb ik namelijk gewoon in huis :oohja:
Erwina
Zeer actief

Maakt de grote van de hond dan niet uit Kees? Handige tip in elk geval :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:In plaats van zout gewoon 3% waterstofperoxide oplossing gebruiken... onschuldig en veel effectiever. Te krijg bij de drogist. 10 mL in de bek spuiten, indien nodig na 5 minuten herhalen.

Groetjes,

Kees
In welke verhouding bij welk gewicht ongeveer?
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ben ik ook wel benieuwd naar.
Dat van die watten had ik nog nooit gehoord, sterker nog, dacht dat er een schrijffout was gemaakt :oeps:

gelukkig is het goed gegaan Marion.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

malinois schreef:

Groetjes,

Kees
In welke verhouding bij welk gewicht ongeveer?
Steekt niet zo heel nauw, zeg maar 1 mL per kg gewicht. Herhalen na 20 minuten indien nodig. Wel oppassen dat je de 3% versie hebt (voor wondontsmetting) en niet de harenbleekversie ;) die is veel geconcentreerder.
Dit moet je natuurlijk nooit 'voor de grap' doen en je hond houdt er een stevige buikpijn aan over maar het is wel een veilige en véél effectievere manier dan zout.

Groetjes,

Kees
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Asterix schreef:Marion heeft bewust, naar eer en geweten gehandeld.
Dat zout een dikke NEE is, lijkt mij wel duidelijk. Kan hierover geen sticky geplaatst worden?
Dan wel weer het praktische gedeelte: Wat er in zit, moet er zo snel mogelijk uit.
Hoe kom je op een tijdstip na 17.00 á 18.00 nog bij een DA?

Gisteren ondervonden in Hilversum: Ik kon naar Utrecht of Amsterdam. Einde.
(Via omweg wel een andere kliniek benaderd)

Dan nog is het nog maar de vraag of je, in geval van vergiftiging oid, je huisdier op tijd de behandeling krijgt.

brrrrrrr....moet er niet aan denken als 1 van mijn honden dusdanig gewond is, er niemand in de buurt is. Behoudens een bandje afluisteren van een DA die het noodnr in A'dam in heeft gesproken.
Daar is al een topic over geweest pas, het is niet bepaald handig om een DA te vinden in de avonden en weekenden en je moet naar Utrecht tegenwoordig.
viewtopic.php?f=1&t=240104
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

tja dit heb ik onze dierenarts ook eens horen zeggen. Toen had Luna de:

haarborstel van mijn vrouw (met ijzeren pennetjes we misten er 20 ofzo)
een scheermesje kapot gekauwd
Badzeep fles kapot geknabbeld
na het scheren gel had lopen kauwen
Wattenstaafjes box door de keuken

De D.A. heeft er zelfs een of ander vergiftiging centra voor gebeld. Die zei, watten, vet eten & ontbijtkoek

En bij een dierenarts kom ik altijd wel terecht. Die hebben ook gewoon 24 uur per dag 7 dagen in de week stand by dienst.

Waterstof peroxide = een goede tip en zal ik zeker onthouden (vooral omdat dit ook niet kan bederven dacht ik)
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hoe krijg je in vredesnaam watten bij je hond naar binnen?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

Tja Luna vrat ze gewoon uit de hand op, wel stukje voor stukje. Medicijnen gaat ook zo :P ik zeg ZIT, ze gaat zitten dan zeg ik braaf en geef haar een pilletje als beloning. Maar misschien dat zal ook geluk kan zijn ;)

(edit = spelfout)
poetin666
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse naakthonden & Mechelse herders, Centraal Aziatische Ovcharka
Contacteer:

Ongelezen bericht door poetin666 »

Muk schreef:Ik zou naar de da gaan, die heeft een braakmiddel en dan gaan honden binnen een half uur braken. Ik zou zo'n omslag van een hondenhater ook niet vertrouwen.
`Hoogst verdacht hoor,......enge man!
People always come into your life for a reason, just don't be fooled into thinking they have to stay!!

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

moosje schreef:Hoe krijg je in vredesnaam watten bij je hond naar binnen?
Beetje smeerworst er aan en het is zo weg.
Of een bakje yoghurt en daar wat plukjes in doen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”