Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nefrogene diabetes insipidus. Iemand ervaring ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

morah
Vaste gebruiker

Nefrogene diabetes insipidus. Iemand ervaring ?

Ongelezen bericht door morah »

Bij onze Pyreneese Berghond pup van 4 maanden is Nefrogene diabetes insipidus vastgesteld d.m.v. de "dorst-test". Het is de nefrogene vorm : ze maakt wel het anti-diuretisch hormoon aan, maar dit komt niet aan in de receptoren in de nieren. Ze krijgt nu vanaf vandaag chloorthiazide en wij vroegen ons af of er nog meer mensen een hond hebben met dit probeem die chloorthiazide krijgt...
pootje van Bai~lee, Xscoubidou en Yguana
Ans Surfer
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Nefrogene diabetes insipidus. Iemand ervaring ?

Ongelezen bericht door Ans Surfer »

Groetjes van Ans en Hiro
Afbeelding
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

ZIjn chloorthiazide tabletten?
Ik ken voor diabetes insipidus tot nu toe eigenlijk alleen maar oogdruppels, kan even niet op de naam komen. Zijn druppels die ook aan mensen gegeven worden.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

yukon schreef:ZIjn chloorthiazide tabletten?
Ik ken voor diabetes insipidus tot nu toe eigenlijk alleen maar oogdruppels, kan even niet op de naam komen. Zijn druppels die ook aan mensen gegeven worden.
Minrin druppels
Afbeelding
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Pemba schreef:
yukon schreef:ZIjn chloorthiazide tabletten?
Minrin druppels
Ja die bedoelde ik inderdaad.
Heb altijd begrepen dat dat tot nog toe het enigste medicijn was??
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder

Ongelezen bericht door tervueren milo »

I.p.v de Minrin druppels die worden meestal alleen gebruikt om het te testen zijn er tabletten voor de langere termijn Desmopressine acetaat 0.2 mg.

chloorthiazide zijn volgens mij plastabletten :denken:
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
morah
Vaste gebruiker

Ja Inge, hebben wij weer... 't is net alsof wij probleemhondjes aantrekken als een magneet... :ugh:

Even simpel verduidelijken : er zijn verschillende vormen van Diabetes insipidus. Je hebt de centrale vorm, dat is wanneer het Anti-diuretisch hormoon (ADH) niet aangemaakt wordt in de hypofyse. De patiënt plast alle vocht uit en drinkt enorm veel. Ter behandeling wordt Minirin gegeven, dat is het ADH in synthetische vorm zeg maar. Dit zijn humane neusdruppels, die bij de hond in het oog gegeven worden en goed resultaat geven.

Maar dan is er ook de nefrogene vorm van diabetes insipidus : Het ADH wordt wel aangemaakt, maar komt niet aan in de receptoren van de nieren. Zinloos dus om Minrin te geven, want er wordt nog steeds geen geconcentreerde urine gevormd.
Hiervoor kan je behandelen met chloorthiazine. Dit zijn contradictorisch genoeg inderdaad 'plaspillen', maar voor deze aandoening werken ze net andersom en wordt het vocht in de nieren vastgehouden.

Nefrogene diabetes insipidus is eerder zeldzaam, vandaar mijn vraag of er op dit forum nog meer mensen zijn met een hond met deze aandoening.

groeten
Hilde
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder

Ongelezen bericht door tervueren milo »

Ok,nee dan heb ik er geen ervaring mee.
Mooi vervelend dat het nu met 4 maanden al zo is.
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Kunnen ze met deze aandoening wel gewoon oud worden??
roksefloks
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door roksefloks »

Ja, ik heb een hondje met nefrogene diabetes insipidus. Ook zij krijgt plastabletten.
Onze Rika werd als pup slecht zindelijk. Ze bleef veel drinken/plassen.
Op een gegeven moment werd het te erg en ging ze vaak in huis plassen.
Toen is ze op van alles onderzocht: blaasontsteking, cushing, levershunt, diabetes en uiteindelijk, middels de dorstproef zijn we eruit.
Ze plast/drinkt nog meer dan onze andere honden, maar het is goed te doen.
Bij Rika is vorig jaar de diagnose gesteld. Ze is nu vijf jaar.
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
morah
Vaste gebruiker

Bedankt voor je reaktie, Sylvia ! Voor ons is het nog allemaal kersvers... Whoopi heeft vrijdag uiteindelijk de dorstproef ondergaan. Op de Minirin kwam geen reaktie, de urine bleef ongeconcentreerd. Weet je nog hoe lang het geduurd heeft vooraleer je bij Rika zag dat de chloortiazide tabletten aansloegen ? Whoopi neemt ze nu sinds gisteren, dit is waarschijnlijk nog te vroeg om al goed resultaat te zien...

@ Inge : we zijn al meer dan drie weken aan het onderzoeken. Van de ene dag op de andere begon ze ineens geweldig veel te drinken en te plassen... 's Anderendaags zijn we al meteen naar de dierenkliniek gegaan. Urineonderzoek wees uit dat er leucocyten in zaten, dus eerst een kuur AB voor een blaasontsteking. Na 5 dagen nog steeds geen verschil te merken, dus bloedonderzoek en echografie : alles O.K, niets verontrustends te zien of te vinden. Daarna Minrin besteld en geprobeerd hoe ze daar op reageerde : ze dronk/plaste ièts minder, maar het bleef helaas ... water...
En dus afgelopen vrijdag dorst-test met als resultaat nefrogene DI. :cry:

groeten
Hilde
morah
Vaste gebruiker

Ze drinkt wel veel minder, maar nog altijd te veel, en haar urine ziet er ook nog altijd kleurloos en geurloos uit... Maar ik vermoed dat het wel een paar dagen tijd vraagt vooraleer de chloorthiazine optimaal zal beginnen werken... Wat wel opvalt is dat ze nu gemakkelijker kan stoppen met drinken. Voorheen blèèf ze maar drinken :(:

We vragen ons af of de urine nu geconcentreerder gaat worden met die chloorthiazine.

We zijn ook van plan om nog een afspraak te maken in de universitaire dierenkliniek in Merelbeke voor verder onderzoek. We zouden toch graag zeker weten dat er aan de nieren niets mankeert, dus een MRI v.d. nieren laten maken.

Het is iedereen een raadsel hoe dit zo ineens kon opduiken, deze aandoening. Ze komt voort van hele oude, ècht oude bloedlijnen, zonder erfelijke ziektes. Haar voorouders zijn allemaal 13, zelfs 14 jaar geworden. Ze is een echte zus van onze Gipsy, zelfde ouders, en die is gelukkig kerngezond ! Ze is hier ook 6 weken lang een doodnormaal pupje geweest, zonder afwijkend drink/plasgedrag. En van de ene dag op de andere was het ineens het andere uiterste.

groeten
Hilde
roksefloks
Zeer actief

Bij Rika werkten de tabletten eigenlijk heel snel. Volgens mij al na een dag.
morah
Vaste gebruiker

Bij Rika werkten de tabletten eigenlijk heel snel. Volgens mij al na een dag.

Sylvia, welke dosering krijgt Rika ? Onze Whoopi weegt 21 kg en krijgt 2 x daags 1 pil van 500 mg

En zag je bij Rika ook al onmiddellijk dat de urine terug gelig van kleur werd en dus geconcentreerd ? Whoopi drinkt nog steeds veel, en haar urine is ook nog steeds water.

groeten
Hilde
roksefloks
Zeer actief

morah schreef:Bij Rika werkten de tabletten eigenlijk heel snel. Volgens mij al na een dag.

Sylvia, welke dosering krijgt Rika ? Onze Whoopi weegt 21 kg en krijgt 2 x daags 1 pil van 500 mg

En zag je bij Rika ook al onmiddellijk dat de urine terug gelig van kleur werd en dus geconcentreerd ? Whoopi drinkt nog steeds veel, en haar urine is ook nog steeds water.

groeten
Hilde
Ik neem aan dat je bedoelt een pil van 50 mg. :wink:
Ik vind de dosering aan de hoge kant.
Rika weegt 12,5 kilo en krijgt 2x daags 1/4 pilletje van 50 mg.
morah
Vaste gebruiker

nee, toch niet. Het zijn wel degelijk pillen van 500 mg. Op de verpakking staat : Chloorthiazide MAE 500 mg tabletten - 500 tabletten zitten er in de doos...

Ik heb de dierenkliniek even tel. gecontacteerd : er mag per kg. lichaamsgewicht 20 à 40 mg toegediend worden, 2 x daags. Dus voor onze hond van 21 kg tussen 400 en 800 mg per keer.
Schijnbaar is het altijd even zoeken met de juiste dosering. We moeten nu 2x daags anderhalve pil geven... Ben benieuwd naar het resultaat.

En wat goed dat Rika het zo goed doet op zo'n minimale dosis !! Het blijft natuurlijk altijd chemische troep hé die je moet geven, dus hoe minder hoe liever...

groeten
Hilde
roksefloks
Zeer actief

morah schreef:nee, toch niet. Het zijn wel degelijk pillen van 500 mg. Op de verpakking staat : Chloorthiazide MAE 500 mg tabletten - 500 tabletten zitten er in de doos...

Ik heb de dierenkliniek even tel. gecontacteerd : er mag per kg. lichaamsgewicht 20 à 40 mg toegediend worden, 2 x daags. Dus voor onze hond van 21 kg tussen 400 en 800 mg per keer.
Schijnbaar is het altijd even zoeken met de juiste dosering. We moeten nu 2x daags anderhalve pil geven... Ben benieuwd naar het resultaat.

En wat goed dat Rika het zo goed doet op zo'n minimale dosis !! Het blijft natuurlijk altijd chemische troep hé die je moet geven, dus hoe minder hoe liever...

groeten
Hilde
Op Rika's doosje staat Hydrochloorthiazide Actavis 50 mg. Er zitten 30 tabletten in.
morah
Vaste gebruiker

hydrochloorthiazide werkt in veel lagere concentraties, die twee zijn dus (qua dosering) niet met elkaar te vergelijken .

Oef, goed dat je even verduidelijkt Inge, ik schrok al...

Helaas doet het tot nu toe niet erg veel. :U: Vanmorgen had ze grote dorst en heeft flink gedronken en geplast... Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn als ik straks terug thuis kom, een mens moet ook nog een aantal uurtjes werken... Al was het maar om al die oplopende dierenartsrekeningen te kunnen blijven betalen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”