Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlooien en tekenmiddelen, ik kap ermee!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Vlooien en tekenmiddelen, ik kap ermee!

Ongelezen bericht door nomo »

Ik ben er helemaal klaar mee! :boos: Morris reageert op alle vlooien- en tekenmiddelen die ik ken. Net toch maar pipetjes gegeven van weer een ander merk. Had er wel goede verhalen over gehoord dus dacht, ik waag nog eens een poging. Maar nog geen 10 minuten nadat ik het pipetje had gegeven had ik alweer een ontzettend snel hijgende hond bij mij zitten. Na een half uur hijgen liep hij 2 stappen om met een sneu koppie te beginnen met plassen. Heb snel de achterdeur opengezet en hij is al plassend naar buiten gelopen. In de tuin heeft hij nog wel een volle minuut staan plassen en nu ligt hij een beetje sneu naast de bank met knalrode ogen. Hijgen is over gelukkig.

Ik doe het niet meer. Ga wel nog meer controleren op teken dan ik nu al doe en vlooien heb ik gelukkig nog geen last van gehad. Er komen hier geen pipetjes het huis meer in!

Hebben jullie nog alternatieve vlooien en tekenmiddelen? Dus niet de pipetjes. Oftewel, hoe zorgen jullie dat de hond vlo- en tekenvrij blijft zonder die :gvd: pipetjes
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Vlooien en tekenmiddelen, ik kap ermee!

Ongelezen bericht door Pemba »

Wordt hij er echt ziek van of is het puur stress? Ik heb er hier ook eentje die het eng vindt maar na een wandeling is hij het weer vergeten.
Afbeelding
Zeeuws meisje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rocky = Yorkshire Terriër (15-06-1992 - 20-03-2007)
Quincy = Golden Retriever (05-03-1999 - 24-10-2011)
Kyra = Kruising Maltezer/Poedel (19-12-2006 - 20-10-2018)
Pixie = Kruising Jack Russel/Chihuahua (06-10-2010-
Dexter = Perro Peruano Peludo (07-04-2012 - 03-02-2024)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Zeeuws meisje »

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar heb weleens gehoord dat knoflook zou helpen. Misschien het proberen waard?
Groetjes,

Len
Afbeelding

Dogs are like potato chips. You can't just have one.
nomo
Zeer actief

Hij vind het niet eng. Ik pak een pipetje, druk het leeg en dan krijgt hij een koekje. Duurt nog geen halve minuut. Heb niet het idee dat het stress is. Het is ook alleen bij de pipetjes dat hij zo reageert. Nagels knippen, haar wegknippen, borstelen, allemaal dingen die langer duren en die hij vervelender vind. Maar daar reageert hij ook niet op.
Oh, en ontwormingstabletten. Daar heeft hij ook een keer zo op gereageerd. Maar die krijgt hij al niet meer.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Knoflook is een fabel, werkt alleen bij hele grote hoeveel heden en dat kan een hond niet hebben.
Ik gebruik alleen natuurproducten zoals tea tree, lavendel en neem olie, deze combi werkt erg goed :-)
Afbeelding
Zeeuws meisje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rocky = Yorkshire Terriër (15-06-1992 - 20-03-2007)
Quincy = Golden Retriever (05-03-1999 - 24-10-2011)
Kyra = Kruising Maltezer/Poedel (19-12-2006 - 20-10-2018)
Pixie = Kruising Jack Russel/Chihuahua (06-10-2010-
Dexter = Perro Peruano Peludo (07-04-2012 - 03-02-2024)

Ongelezen bericht door Zeeuws meisje »

->Chanty<- schreef:Knoflook is een fabel, werkt alleen bij hele grote hoeveel heden en dat kan een hond niet hebben.
Ik gebruik alleen natuurproducten zoals tea tree, lavendel en neem olie, deze combi werkt erg goed :-)

Dank je :ok: . Weten we dat ook weer :D . De tea tree en lavendel daar maak je dan een soort vlooienmiddel van waarmee je ze insmeert. Zoiets als vliegenspray voor paarden?
Groetjes,

Len
Afbeelding

Dogs are like potato chips. You can't just have one.
nomo
Zeer actief

->Chanty<- schreef:Knoflook is een fabel, werkt alleen bij hele grote hoeveel heden en dat kan een hond niet hebben.
Morris krijgt elke dag al zo'n schapenvet met knoflook bonbon. Gewoon omdat hij het lekker vind (ik de geur iets minder) :engel: Helaas vinden de teken knoflook ook wel lekker en die blijven er niet mee weg.

Wat voor combi gebruik jij precies? Tea Tree heb ik wel eens voor een konijn gebruikt, maar staat me nog iets bij dat dat nooit onverdund op de huid mag?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik gebruik gewoon niks zolang er niks is
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Ik gebruik niets en dat gaat prima, wel steeds controleren na bosbezoek en die ene teek af en toe pluk ik er af maar ja.... die vind ik in de vacht van mijn honden denk ik een stuk makkelijker dan jij.
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Je kan ook de omgeving preventief behandelen in plaats van de hond. Misschien reageert hij daar niet zo heftig op.
giepske
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier DEX

Ongelezen bericht door giepske »

Hier wordt karnemelk gebruikt, is goed voor vacht, darmen en tegen vlooien en teken.
Krijgen ze een bepaalde zuurgraad in het bloed wat ze niet lekker vinden.
Suc6!!
Afbeelding

Die van mij is ook heel lief!!
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

nomo schreef:
Morris krijgt elke dag al zo'n schapenvet met knoflook bonbon. Gewoon omdat hij het lekker vind (ik de geur iets minder) :engel: Helaas vinden de teken knoflook ook wel lekker en die blijven er niet mee weg.

Wat voor combi gebruik jij precies? Tea Tree heb ik wel eens voor een konijn gebruikt, maar staat me nog iets bij dat dat nooit onverdund op de huid mag?
Ik doe in een leeg spray flesje appel azijn, daar in doe ik 10 druppels tea tree, 20 druppels lavendel en 2 theelepels neemolie.
ff schudden voor het gebruik en over de hond sprayen :wink:
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ik gebruik ook zo min mogelijk. Ik ging nu toch weer overstag omdat ik steeds in gebieden wandel waar heel hoog gras is. En Morris doet niks liever dan daar doorheen rennen. Teken zijn soms lastig te vinden bij hem dus dan is een middeltje ertegen wel handig. Plus het feit dat 2 honden hier in de buurt vlooien hebben (en dat pas vertelden nadat ze tijden samen aan het spelen waren geweest :oeps:).
Had de hoop dat het nu misschien ook beter zou zijn. Laatste keer dat hij pipetje kreeg was september geloof ik. Toen was hij 9 maanden. Had misschien de hoop dat hij er nu geen last meer van zou hebben.

Karnemelk lust meneertje sinds een paar maanden niet meer, dus dat gaat niet werken.

Chanty, dat middeltje van jou kan ik nog wel eens proberen. Bedankt voor de tip!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

scalibor?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

of wat druppels teatree in een plantenspuit met water, goed schudden en tegen de haren in op je hond spuiten.
werkt hier prima
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
nomo
Zeer actief

dagmar88 schreef:scalibor?
Kan die geen kwaad voor andere honden? Als Morris bij de oppas is loopt hij de hele dag te ouwehoeren met de andere honden daar. Dan wordt er nogal veel in de nek gehapt en gehangen. Dat hield me tot nu toe steeds tegen. Leek me voor de andere honden niet echt gezond. Of kan dat geen kwaad?

Morris ligt nu trouwens te snurken als een malle. Het rare gedoe duurt misschien maar een uur, maar hij raakt er wel volledig uitgeput van.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Wat heb je dan voor merk gegeven? Het zou best kunnen dat hij voor bepaalde gifstoffen gevoelig is.
Er zit soms dezelfde werkzame stof in verschillende merken. Ik gebruik zelf alléén als het nodig is Exil. Daar zit permethrine in, ook geen lekker goedje maar dat werkt wel bij mijn honden, en meestal is eens per jaar genoeg (in het voorjaar). Ik verdeel het over de hele rug anders krijg je een enorme jeukplek die een hotspot kan worden.
Ik zou niet te paniekerig doen over teken. Het zijn vieze beesten, maar als je je hond elke avond goed controleert haal je de meest er wel af.
Er is een rapport (PDF) van de RUG over vlooien- en tekenmiddeltjes (beetje gedateerd) en je kunt het vinden door even te googlen op 'Huisdieren en hun beestjes'. Staat veel in.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Wat heb je dan voor merk gegeven? Het zou best kunnen dat hij voor bepaalde gifstoffen gevoelig is.
Er zit soms dezelfde werkzame stof in verschillende merken. Ik gebruik zelf alléén als het nodig is Exil. Daar zit permethrine in, ook geen lekker goedje maar dat werkt wel bij mijn honden, en meestal is eens per jaar genoeg (in het voorjaar). Ik verdeel het over de hele rug anders krijg je een enorme jeukplek die een hotspot kan worden.
Ik zou niet te paniekerig doen over teken. Het zijn vieze beesten, maar als je je hond elke avond goed controleert haal je de meest er wel af.
Er is een rapport (PDF) van de RUG over vlooien- en tekenmiddeltjes (beetje gedateerd) en je kunt het vinden door even te googlen op 'Huisdieren en hun beestjes'. Staat veel in.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Het is ook gewoon rotzooi. Jamie reageert er ook slecht op, is dan de hele dag van slag. Zij weegt ook nog geen 2kg dus dat vind ik dan best eng. Nu krijgt ze niks meer tegen vlooien. Kiwi alleen als ik een vlo zie. Mocht Jamie vlooien hebben was ik haar wel met vlooienshampoo. De omgeving behandelen is vaak nog belangrijker dan het dier zelf.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Je beschrijft een overgevoeligheidsreactie. Is nog geen allergie en kan geen kwaad. Leuk is anders natuurlijk, maar denk maar terug aan de luizenshampoos van vroeger, dat prikte ook en daar kreeg je ook een rode, jeukerige huid van even, tenminste ik wel. Mijn katten hebben het ook wel eens, watertanden en schuimbekken. Gaat meestal zo over, ik weet wat er gebeurd als ik niet ontvlooi en dat is veel erger voor ze (vlooienallergie) dus ik accepteer het.
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

je heb tegenwoordig in nederland ook een pilletje tegen vlooien schijnt fantastisch te werken!
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Er schijnt een nieuw middel tegen vlooien te zijn. Het heet: Comfortis en zijn tabletten.
Is bij de dierenarts te koop als vervanging voor frontline.
ms reageert hij daar niet op omdat het langer duurt voordat het helemaal is opgenomen?
nomo
Zeer actief

Lindsey, Ik heb verschillende merken geprobeerd. Juist ook met verschillende werkzame stoffen. Dacht ook dat hij misschien overgevoelig voor een bepaalde stof zou zijn. Maar blijkbaar is hij overgevoelig voor meerdere stoffen.

Fizgig, Als ik geen andere keus zou hebben zou het inderdaad een kwestie zijn van pech, maar het moet. Gelukkig heb ik wel een keus. Ik ga het die hond echt niet aandoen dat hij zichzelf elke maand compleet onderpist omdat ik zonodig dat pipetje wil geven. Hij voelt zich echt flink beroerd.

Vlooien heb ik nog nooit gehad hier en hoop ook maar dat dat zo blijft. Met omgeving behandelen, tea tree oil en misschien een scalibor band of iets anders tegen de teken heb ik in elk geval mooie alternatieven voor de pipetjes. Dank! :ok:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

nomo schreef:Fizgig, Als ik geen andere keus zou hebben zou het inderdaad een kwestie zijn van pech, maar het moet. Gelukkig heb ik wel een keus. Ik ga het die hond echt niet aandoen dat hij zichzelf elke maand compleet onderpist omdat ik zonodig dat pipetje wil geven. Hij voelt zich echt flink beroerd.
Gelijk heb je. Ik heb hier nogal allergische katten, ik heb zelfs een keer een kat voor de helft kaal moeten scheren omdat zijn hele rug en kont onder de hotspots zaten. Heeft toen twee maanden geduurd voor die huid weer dicht en genezen was. Dus ja, ik moet wel, alleen de ergste gifsoorten helpen namelijk tegen die krengen, maar als ik anders kon, deed ik het ook. Ik vraag me ook af wat de lange termijn effecten zijn van dat gif, maar ja, knoflook en olie helpen hier niet zodoende dat echt elke vlo dood is, en dat moet bij vlooienallergie.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

de nieuwe band, seresto, is 8 maanden werkzaam tegen vlooien, teken en luizen. Ik heb er een voor onze Tristan, duie krijgt hotspots van de scalibor. Van de seresto heeft hij geen last, is speciaal zo gemaakt dat als er tijdens spelen wat achter blijft hangen de band los gaat.

Tristan speelt veel maar nog nooit wat gebeurt (ook bij de anderen niet met hun scaliborbanden)
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik ken honden die wat jeukerig reageren op scalibor.Wat daar tegen werkt is de band eerst 10 min in het water leggen en dan 24 uur laten drogen, daarna omdoen en dan is de jeuk een stuk minder. Gewoon voor het geval dat en de werking van de band gaat er niet van achteruit
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
djee01
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door djee01 »

ik kap er ook mee!
Mijn hond is 3 dagen van slag als ik een pipetje heb gegeven, erg sloom en je merkt gewoon aan haar gedrag dat er iets is.

Maar ik ben bang dat ze heel snel vlooien krijgt als ik het haar niet geef, ze gaat namelijk wekelijks met een uitlaatservice mee en de hond van mijn moeder heeft vlooien.

*wat te doen*???
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

het duurt 24 uur voordat het middel zich over het lichaam verspreid heeft. Dat je hond zo reageert op die druppels geloof ik niets van. Hoogstens de stress van het toedienen; en dat is een stress die je met trainen kan verminderen. Dat heeft met die druppels niets te maken.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

->Chanty<- schreef:
nomo schreef:

Ik doe in een leeg spray flesje appel azijn, daar in doe ik 10 druppels tea tree, 20 druppels lavendel en 2 theelepels neemolie.
ff schudden voor het gebruik en over de hond sprayen :wink:
Wat voor olie is dat, neemolie :scratch:
Ik gebruik alleen lavendelolie met water.
nomo
Zeer actief

Anne&Taar schreef:het duurt 24 uur voordat het middel zich over het lichaam verspreid heeft. Dat je hond zo reageert op die druppels geloof ik niets van. Hoogstens de stress van het toedienen; en dat is een stress die je met trainen kan verminderen. Dat heeft met die druppels niets te maken.
Dat jij het niet geloofd moet je zelf weten :wink: maar ik weet toch heel zeker dat het met stress niks te maken heeft. Heb zelfs wel eens een pipetje gegeven terwijl hij lag te slapen. En ook dan begint na ongeveer een kwartier de ellende.
Er zijn ook heel veel dingen die een stuk stressvoller zijn dan zo'n pipetje. En daar reageert hij totaal niet op. Bij dingen die hij niet leuk vindt gaat hij als het klaar is hoogstens verontwaardigd op zijn kussen liggen.
Dat het 24 uur duurt voor het spul over het hele lichaam is verspreid klopt wel, maar dat houdt natuurlijk niet in dat eventuele reacties dan pas na 24 uur kunnen optreden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”