Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dansende koeien in de wei (open dag Campina)

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Dansende koeien in de wei (open dag Campina)

Ongelezen bericht door under the red sky »

Vorig jaar is naast ons een nieuw melkveehouderijbedrijf gebouwd. Ze zijn er in de zomer komen wonen maar helaas hebben we tot nu toe nog geen koe buiten gezien :(
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Blijft mooi om te zien.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Inge O schreef:
S@ndr@ schreef: wat kan ons het schelen dat die koe de hele dag- voer staat te vermalen op 1`plek en te staren naar een muur om te worden gemolken :roll:
ook weer niet erger maken dan het is hè, aanbindstallen komen zo goed als niet meer voor, bijna alle melkkoeien lopen in 'open loopstallen' waar ze toch een bepaalde mate van vrijheid hebben - in ieder geval een stuk meer als hoe jij het beschrijft

Afbeelding
Dat ziet er wel erg mooi uit, zeg! Zo zag het er gister niet uit hoor.. Veel meer koeien en niets om op te liggen.
Ik bedenk me net wel, dat ze misschien wel de koeien uit 2 stallen bij elkaar gezet hadden zodat ze tegelijk door dezelfde deur naar buiten konden.

Dat hoop ik dan maar.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:
Nanna schreef:
Inge O schreef:
Nanna schreef: Wellicht een onooglijk klein melkstel :mrgreen:
neenee, net zoals bij de honden : doorgeslagen selectie die (haast) niet meer functioneel is.
Maar waarom zou je selecteren op kleine speentjes?
omdat de koeien dan veel minder kans hebben om op hun spenen te trappen bij het opstaan en omdat het in eerste instantie wel functioneel was om iets handiger kleinere en beter (uniformer) gevormde spenen te hebben voor de melkstellen.

een tijd terug zijn ze wel beginnen in te zien dat ze toch zowat op de limiet zaten en als ik het filmpje zie kan ik dat alleen maar beamen, het zijn verdorie nog net muggenbeten.

hier zie je nog een beetje het ouderwetse spenentype maar er zijn zelfs geen foto's meer van te vinden

Afbeelding
De koeien die ik momenteel dagelijks zie hebben prima formaat spenen hoor. Ik denk dat het ook een stukje ras is? Ik ga er eens op letten de komende weken. Zal wel een paar foto's maken. Misschien schrik ik me wel een hoedje hoor, maar ik denk zo dat het me wel opgevallen zou zijn. Ik heb nog nooit koeien met dergelijk kleine speentjes gezien, ook niet in de melkstallen waar ik te gast ben geweest eerlijk gezegd.

Hmmm///edit: toch herinner ik me nu opeens wel beelden van zulke minispeentjes die in een melkstel worden gezogen....misschien vind ik dat kleine wel normaal ? :denken:

Afijn, foto's maken dus en dat is het oordeel aan Inge :mann: :F:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Ik ben wel eens op een boerderij geweest waar de boer een melkrobot had om zijn koeien te melken.

Die koeien kwamen konden toen niet naar buiten omdat de aanpassingen voor zo'n robot teveel geld kost.
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik wel :mrgreen:
Ongeveer dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is trouwens een MRIJ
Afbeelding

maar ook speldenprikjes :schrik:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: en de speldeprikjes zijn "toevallig" wel alledrie van prachtig gewassen en geschoren koeien die reclame zijn voor de uier-verervende eigenschappen van de stier. Dus helaas een "bewijs" van wat Inge zegt.
Laatst gewijzigd door Madelief op 10 apr 2012 10:53, 3 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Inge O schreef:
FlevoFluffy schreef:Ik ben wel eens op een boerderij geweest waar de boer een melkrobot had om zijn koeien te melken.

Die koeien kwamen konden toen niet naar buiten omdat de aanpassingen voor zo'n robot teveel geld kost.
een robot hoeft niet aangepast worden om de koeien buiten laten lopen, dat kunnen ze dan ook prima, maar het is wel lastig omdat de koeien dan alleen maar in een perceel heel dicht bij huis kunnen lopen anders komen ze niet in hun uppie naar de robot om gemolken te worden.
Dat bedoelde ik ook, maar ik denk wel dat dit een boer was die dat voor zijn koeien over had.
Maar het toen nog niet kon realiseren.
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Inge O schreef:dat is eigenlijk onmogelijk, zelfs de meest achterlijke melkveeboer, zelfs ergens in oezbekistan, zal ligplekken hebben voor zijn koeien :mrgreen: .

maar misschien heb jij het jongvee gezien, die zitten inderdaad vaak een stuk krapper en meestal zonder aparte ligplekken. hoewel dat in de nieuwere stallen meestal ook alweer anders (en beter) is.
Ze hadden inderdaad wel een plek om te liggen, maar daar lag geen stro of iets dergelijks. De kleintjes hadden dat dan weer wel.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Cleva schreef:
Wat ik zelf heel gruwelijk vind is het vreselijk gare bewegingsapparaat. Ze zwoegen om vooruit te komen, met een stijve poot, een dikke knie en weet ik veel wat voor ongeregeldheden.
Andere koeienrassen hebben dat niet.
Vind ik ook triest aan de moderne melkkoe ja. Als je ziet hoe sommigen de wei door moeten komen... :blauwoog:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Ben wel een paar keer in de stal geweest van boeren die melken met een melkrobot: de uitdrukking "een melkrobot brengt rust voor de koe en de boer" klopte wel. Er hing een heel relaxte sfeer in die stallen.
Ken 1 boer die een vrije uitloop voor zijn koeien die niet meer in de volle productie zijn heeft weten te realiseren met behulp van de computer: die koeien kunnen naar eigen inzicht de stal in en uit lopen.
Om dat voor alle koeien te realiseren, zou het complete bedrijf op de schop moeten. De stal zou centraal in de weilanden moeten liggen en dan heb je weer het probleem van de bereikbaarheid voor de tankwagen van de melkfabriek.
Koeien gaan 's winters de stal op, omdat anders het weiland helemaal aan gort wordt gelopen.
Dat zou (deels) opgelost kunnen worden door andere grasmengsels te gebruiken, maar dan zit je ook weer met de eisen die de melkfabriek aan de samenstelling (eiwit-/vetgehalte, etc.) van de melk stelt.
Plus dat er wel een heel aantal jaren overheen gaat, voordat je een weiland hebt met de juiste combinatie aan grassoorten.
We zullen dus nog wel een paar jaar dansende koeien blijven houden, tenzij men besluit de landbouw alleen nog maar mega in te richten.
Laatst gewijzigd door Biet op 10 apr 2012 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiel
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ze kunnen in de winter ook uitloop hebben naar een zandbak, moet niet per se gras zijn..
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Valerie schreef:Ze kunnen in de winter ook uitloop hebben naar een zandbak, moet niet per se gras zijn..
Koeien spelen niet in de zandbak :pffff:
Wiel
Marjoka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Marjoka »

Belangrijk ook om te weten in de discussie "wel of niet de koeien buiten", is ook dat koeien van nature luie beesten zijn.
Koeien die de beschikking hebben over een vrije uitloop naar buiten, zullen meestal binnen staan. Koeien die overdag buiten staan, zullen
na een paar uur telkens weer bij het draad naar de stal komen staan. Waarom? Omdat ze in de stal alles dichtbij hebben. Bij het voerstek kunnen ze hun eten halen en als ze zich omdraaien kunnen ze gaan liggen op de vaak comfortabele matten.

Een boer hier in de buurt heeft een melkrobot met daarbij een stuk grond (zand) van een halve hectare waar de koeien onbeperkt op kunnen. Echter staan de koeien de meeste tijd binnen.
Een reden waarom boeren er steeds meer voor kiezen om koeien buiten te laten lopen is het kostenplaatje. Als de koeien buiten lopen geven ze in de regel minder melk omdat ze meer heen en weer lopen dan dat ze alleen binnen staan, je hebt meer onderhoud van je weide en je kunt minder voer (kuil) van je land halen omdat de koeien het opeten. Tel daarnaast de kosten voor de omheining, het afrasteren en het omzetten, en de man uren voor het ophalen etc van het vee nog maar eens op. Boeren die het vee altijd binnen hebben, hoeven het land niet af te rasteren. Dit heeft als voordeel dat de loonwerker er gemakkelijker bij kan met de machines, waardoor ze sneller kunnen werken en de kosten ook vele malen lager (kunnen) zijn.
Voordeel van buiten zetten is dat je minder mest in de gierput hebt, waardoor je minder stront hoeft uit te rijden en het vee is schoner.
Voor koeien die worden geweid ligt de melkprijs geloof ik niet eens zoveel hoger dan de "standaard" melkprijs. Vorige week een boer gesproken die maar 3 cent per liter melk extra krijgt. Als je dan kijkt dat een koe die binnen staat bij de melkrobot, die geeft gemiddeld zo'n 5 liter per dag extra. Dan zit er geen voordeel aan de melkprijs voor weidevee.

Ikzelf vind dit altijd een zeer interessante discussie, ook omdat het erg speelt in de agrarische wereld.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Nanna schreef:
_Leonie schreef:
Cleva schreef:
Wat ik zelf heel gruwelijk vind is het vreselijk gare bewegingsapparaat. Ze zwoegen om vooruit te komen, met een stijve poot, een dikke knie en weet ik veel wat voor ongeregeldheden.
Andere koeienrassen hebben dat niet.
Vind ik ook triest aan de moderne melkkoe ja. Als je ziet hoe sommigen de wei door moeten komen... :blauwoog:
Als ik de hele winter opgehokt had gezeten was ik ook zo stijf als een plank hoor. :19:
En koeien worden nu eenmaal niet gefokt voor hun sublieme bewegingen in de contragalop. Het zijn wandelende uiers.
In combinatie met anatomisch gezien vooral geschikt voor de vreetstand. Viel mij vanmiddag op toen ik aan het rijden was en de koeien in de wei bij de buren zag staan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”