Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Punctie blaas

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Cookie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel en teckel
Aantal honden: 2

Punctie blaas

Ongelezen bericht door Cookie »

Heeft iemand ervaring met een blaas punctie?
Als milo zn 2e antibiotica niet aanslaat dan willen ze dat gaan doen, maar ik heb me twijfels erover.

Hij is sowieso al 11 jaar, ziekte van cushing en heeft nu hele erge blaasontsteking (3 kwartier lopen ong. 20-25x plaspogingen)
Hij moet daar dan met een volle blaas heen (wat al heel moeilijk voor hem is) en dan met een naald e.d. zonder verdoving, narcose.
Ten eerste lijkt mij het pijnlijk (assistent dierenarts zij dat het bijna niet pijnlijk is)

En ten tweede vraag ik me af, moet ik dit nu wel doen, hij is ziek en oud en doodsbang voor de dierenarts...

Ik hoop dat iemand een ervaring heeft

Alvast bedankt

Cookie
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: Punctie blaas

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb het 1x bij een kat laten doen en totaal geen probleem. zorg dat je als eerste aan de beurt bent enneit je hond uitlaten. door de blaaspunctie krijgen ze steriel urine en dan kunnenz e zien welke bacterie de blaasontsteking wordt veroorzaakt.
ze gaanmet een naald door de huid en de blaas heen, dan zuigen wat urine op en dat is het. het enige wat ze voelen is een prikje en dat voelen ze ook als een narcose moeten hebben.
ellen
Afbeelding
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Wenda »

Als een dierenarts goed prikt (eventueel onder echo begeleiding) is het een werkje van 5 seconden.
Ik zou het zeker laten doen. En ik denk dat het even pijnlijk is al een gewone enting.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Een aantal van mijn katten heeft dit ondergaan (katten plassen niet zo makkelijk op commando ;) ) en doorgaans gaat dit heel makkelijk en zonder verdoving. Uitzonderingen waren Moefasa (diep liggende blaas, maar is zonder verdoving gelukt) en Xena (daar kan je bij de DA sowieso niet veel mee, een pittig krengetje).

Beterschap met Milo!
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik moet toevallig a.s. Maandag met Gijs
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZaZa »

Onze Westie was ook een drama met onderzoeken, maar toen hij (toevallig ook voor zijn blaas) een echo moest bij de dierenarts was hij poeslief en was het zo gebeurd.

Ik zou het zeker laten doen. Ik denk dat het hebben van een blaasontsteking uiteindelijk veel vervelender is en als je hiermee een oorzaak kunt vinden!
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Bij een van mijn bullen in het verleden is het ook gedaan, fluitje van een cent.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Blaasontsteking is vele malen erger dan die punctie,..
Mijn teefje had een blaasontsteking, kreeg AB, kuurtje afgelopen, 2 weken geen last en weer bingo. De urine van de punctie is toen opgestuurd en daaruit bleek dat ze resistent was voor de meeste gangbare antibiotica. Dus een andere soort gekregen en nooit meer blaasontsteking gehad.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Bij Calsey is op die manier een aantal keren de blaas leeg getrokken met een naald en ze had daar absoluut geen pijn aan
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

onze hond heeft ook al 3 keer een blaaspunctie gehad.
de blaasontstekingen gingen ook niet over.
de punctie is heel goed te doen je mag er zelf bij blijven.
ze liggen op een soort babykussen zodat ze niet omrollen.
mijn hond had het niet eens door dat die naald erin ging en ging de volgende keren zo weer.
ze moeten een volle blaas hebben voor het prikken dan kunnen ze het goed zien.
onder echo zou het mooiste zijn dan zien ze precies wat ze doen en weet je ook meteen of er geen stenen in de blaas zitten wat mijn hond de derde keer had.

als je van te voren zelf al zoveel mogelijk ze buik scheert duurt het onderzoek echt heel kort zo gedaan.

ik zou het zeker doen blaasontsteking doet erg zeer, doe je er niets aan kan ie stenen krijgen doordat er gruis ontstaat in de blaas doordat de omstandigheden niet goed zijn hoge ph, veel bacterien.
het kan naar de nieren slaan.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Mijn vorige reu heeft een blaaspunctie gehad, hij moest op zijn rug op een V-kussen liggen hij heeft niets gemerkt van die naald volgens mij want hij lag zo rustig, via de echo was alles trouwens perfect te zien!
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik moet aanstaande vrijdag met Tsuki voor een onderbuik echo en waarschijnlijk ook een blaaspunctie. Vervelend zal ze het vast vinden maar wat moet dat moet, helaas :wink:
Afbeelding
Cookie
Zeer actief

Ik heb donderdag de punctie ... Toch voor gekozen ik laat jullie weten hoe het gegaan is ... Mit laat jeook even weten hoe het bij jou vrijdag is gegaan??
Cookie
Zeer actief

Nou, het is goed gegaan, ik had hem om 6 uur in de ochtend nog even laten plassen anders vond ik het zo zielig, maar toen ik bij de dierenarts kwam bleek er toch niet genoeg urine in de blaas te zitten voor een punctie, dus ze hebben een katheter aan gebracht, echt vreselijk :( eerst had hij toch een te groot slangetje, toen een ander en toen ging het goed helaas was zijn urine nog helemaal bloederig, het was echt roze... en heb weer een AB kuur gehad ( de derde inmiddels) woensdag krijg ik de uitslag.... het gaat nu wel weer goed met hem... hopelijk gaat dit snel over..
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Maar hoe weten ze dan welke bacterie het is en of er wel een bacterie zit? mijn d.a. zei toen dan alleen een punctie een heel eerlijk beeld kon geven van de urine in de blaas. Op de andere manier zou het een vuil beeld kunnen geven..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Niet heel slim om je hondje dan toch nog uit te laten voordat je naar de dierenarts ging, even niet mogen plassen is denk ik een stuk minder zielig dan in plaats van een gewone blaaspunctie een katheter te moeten krijgen.
Maar gelukkig hebben ze in ieder geval zijn urine kunnen afnemen. Hopelijk gaat het met deze AB kuur over!
Cookie
Zeer actief

die steriele urine die ze nu afgenomen hebben gaat naar het lab voor een kweek, en dan kunnen ze zien wat voor bacterie het is, maar omdat dat een tijdje wachten is kreeg ik een andere ab kuur mee omdat het anders alleen maar erger word..
Cookie
Zeer actief

LongFields schreef:Niet heel slim om je hondje dan toch nog uit te laten voordat je naar de dierenarts ging, even niet mogen plassen is denk ik een stuk minder zielig dan in plaats van een gewone blaaspunctie een katheter te moeten krijgen.
Maar gelukkig hebben ze in ieder geval zijn urine kunnen afnemen. Hopelijk gaat het met deze AB kuur over!
Hij moest om kwart over 9 en ik dacht als ik hem even om kwwart voor 6 naar buiten laat, zal ze blaas wel weer redelijk vol zijn, dat dacht ik tenminste, anders vond ik het zielig dat hij zolang moest wachten ook ivm met de ontsteking
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

de blaas moet indedaad echt goed vol zijn dan had je beter vannacht er nog even uit kunnen gaan maar het is achter de rug nu afwachten.
Cookie
Zeer actief

Ik hoop dat het goedkomt hij is vandaag niet vooruit te branden en plast weer bloed pfff
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Cookie schreef:die steriele urine die ze nu afgenomen hebben gaat naar het lab voor een kweek, en dan kunnen ze zien wat voor bacterie het is, maar omdat dat een tijdje wachten is kreeg ik een andere ab kuur mee omdat het anders alleen maar erger word..
Met een katheter kun je geen steriele urine afnemen, je duwt die katheter van buiten de hond door de hele urinebuis, in dat hele traject kunnen bacteriën zitten, die niet in de blaas zaten, maar die je er zo wel in brengt en die zitten dan ook in je monster. Maar goed, je kunt dat aan de uitslag wel aflezen, een infectie wordt (zo goed als) altijd veroorzaakt door 1 bacterie, vinden ze meerdere soorten in het monster, dan komt dat door vervuiling van het monster en is je uitslag waardeloos.
Cookie
Zeer actief

kipo schreef:
Cookie schreef:die steriele urine die ze nu afgenomen hebben gaat naar het lab voor een kweek, en dan kunnen ze zien wat voor bacterie het is, maar omdat dat een tijdje wachten is kreeg ik een andere ab kuur mee omdat het anders alleen maar erger word..
Met een katheter kun je geen steriele urine afnemen, je duwt die katheter van buiten de hond door de hele urinebuis, in dat hele traject kunnen bacteriën zitten, die niet in de blaas zaten, maar die je er zo wel in brengt en die zitten dan ook in je monster. Maar goed, je kunt dat aan de uitslag wel aflezen, een infectie wordt (zo goed als) altijd veroorzaakt door 1 bacterie, vinden ze meerdere soorten in het monster, dan komt dat door vervuiling van het monster en is je uitslag waardeloos.
Daar zit wel wat in... Bedankt voor je advies ik wacht de uitslag even af en dan zie ik wel.
Cookie
Zeer actief

Even een update, Morgen krijg ik de uitslag, en milo zit sinds gister ook aan de pijnstillers, hij had nog steeds veel pijn, nu valt het wel mee :) ben benieuwd morgen
Cookie
Zeer actief

Nou mensen, de uitslag is binnen en is helaas niet goed.
Er zijn geen bacterien in de blaas gevonden, maar een tijdje geleden toen ik een echo heb laten maken ivm cushing waren wel 2 goedaardige poliepen in de blaas te zien. En daar heeft hij dus last van... De dierenarts staat er niet om te springen om het chirurgisch te verwijderen. ( ik ook absoluut niet ) dus nu willen ze hem 2 weken carprodylngeven ( heeft hij nu ook) en dan kijken hoe het gaat als we er weer mee af bouwen, maar iedereen weet natuurlijk dat hij dan weer geheid last gaat krijgen indien deze fixe blaasontsteking meer dan 4 weken heeft geduurd en nog steeds niet over is. Dus ik ben helaas bang dat het einde is gekomen. Ik gaat niet wachten om te kijken of het goed gaat als de kans natuurlijk hartstikke groot is dat dit liedje van voorafaan weer gaat spelen. Ik wil hem nietlaten lijden maarnsinds die carprodyl heeft heeft hij ook geen pijn meer. Maar voor mijn gevoel is het klaar...pff wat moeilijk dit allemaal :(:
Cookie
Zeer actief

Na overleg met de da heb ik besloten om hem in te laten slapen volgende week wo...
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Shit, dat is niet wat je hoopte. Sterkte alvast.
Cookie
Zeer actief

dankjewel:)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”