Kortom, de achtergrond van jouw keuze

Moderator: moderatorteam
Kun je ook vertellen waarom je dat beter past?malinois schreef:Mijn toenmalige man (nu ex) wilde een dober. Daarmee wat shows gelopen maar Boy vond die hele showwereld maar niks... net als wij eigenlijk... toen op zoek gegaan wat er qua sport te doen was en toen eigenlijk bij de IPO terechtgekomen. Na een jaar lang mee geweest te zijn kijken bij trainingen wilde ik zelf wel met een hond trainen, alleen geen dober... dus toen kwam er een mechelaartje: Xena.
En dat was een schot in de roos, een geweldig hondje voor mij als beginner... heb veel van haar geleerd...
En daar dan ook niet meer weggegaan eigenlijk, wel een paar keer van vereniging gewisseld ivm toch wat meer uit je hond willen halen.
Wel een paar keer bij de KNPV wezen kijken, vind het erg leuk om te zien, maar IPO past toch beter bij mij denk ik.
vader NL kampioen KNPV en IPO, moeder WK IPOSelena schreef: Met beide sporten opgegroeid, mijn ouders trainden beiden op hoog niveau.( kampioen in beide disciplines)
had ik laatst ook al in een ander topic uitgelegd geloof ik... ik ga ff zoeken:Selene schreef:Kun je ook vertellen waarom je dat beter past?malinois schreef:Mijn toenmalige man (nu ex) wilde een dober. Daarmee wat shows gelopen maar Boy vond die hele showwereld maar niks... net als wij eigenlijk... toen op zoek gegaan wat er qua sport te doen was en toen eigenlijk bij de IPO terechtgekomen. Na een jaar lang mee geweest te zijn kijken bij trainingen wilde ik zelf wel met een hond trainen, alleen geen dober... dus toen kwam er een mechelaartje: Xena.
En dat was een schot in de roos, een geweldig hondje voor mij als beginner... heb veel van haar geleerd...
En daar dan ook niet meer weggegaan eigenlijk, wel een paar keer van vereniging gewisseld ivm toch wat meer uit je hond willen halen.
Wel een paar keer bij de KNPV wezen kijken, vind het erg leuk om te zien, maar IPO past toch beter bij mij denk ik.
De manier van trainen, het programma zelf en de sfeer onderling... het is een wereldje op zich. Het is een beetje je sociale leven, je gaat samen op vakantie (naar wk's), je gaat samen naar wedstrijden, je bent minimaal 3 x per week behoorlijk wat uurtjes met je hondjes bezig met dezelfde mensen om je heen, je hebt 3 totaal verschillende onderdelen die je zo perfect mogelijk probeert uit te voeren. Als je een perfect bijtende hond hebt die totaal niet kan speuren heb je er dus ook weinig aan... je moet dus proberen om op alle 3 de onderdelen zo goed mogelijk uit de verf komt. En natuurlijk heeft elke hond een minder onderdeel dus dan aan jou de uitdaging om dat voor elkaar te gaan krijgen (samen met je instrukteur).
De manier van trainen van de KNPV (iedereen helpt elkaar) past niet bij mij en dat zal heel persoonlijk zijn... ik wil graag een instructeur die mij en mijn honden perfect kent en die week in week uit met me traint, mee naar examens en wedstrijden gaat en mij instructie geeft waar nodig.
dat is maar hoe je het bekijkt... de grote mate van perfectie in de IPO is minstens zo zwaar voor een hond alleen in een ander opzicht.Rocco schreef:Wou graag KNPV gaan trainen hondje hier is uit pittige KNPV en IPO bloedlijnen ben eerst gaan trainen met de hond(Duitser) en
door ervaren africhters laten beoordelen voor vervolg we kunnen voorlopig leuk meekomen maar de weg is nog lang.
Vind het KNPV programma wat gevarieerder en vraagt iets meer van de hond dan het IPO programma .
( kan ook genieten van een leuk draaiende hond in het IPO programma zitten momenteel leuke honden tussen)
Als jij er zo over denkt no problem ik heb geen zin in een discussie of KNPV zwaarder is of IPO ieder zijn meningmalinois schreef:dat is maar hoe je het bekijkt... de grote mate van perfectie in de IPO is minstens zo zwaar voor een hond alleen in een ander opzicht.Rocco schreef:Wou graag KNPV gaan trainen hondje hier is uit pittige KNPV en IPO bloedlijnen ben eerst gaan trainen met de hond(Duitser) en
door ervaren africhters laten beoordelen voor vervolg we kunnen voorlopig leuk meekomen maar de weg is nog lang.
Vind het KNPV programma wat gevarieerder en vraagt iets meer van de hond dan het IPO programma .
( kan ook genieten van een leuk draaiende hond in het IPO programma zitten momenteel leuke honden tussen)
dat kan en dat moet je ook zelf weten dat is natuurlijk prima. Maar dat wil niet zeggen dat het IPO programma niet zwaar is voor een hond. Ben een paar keer bij de KNPV wezen kijken en zelfs doorgewinterde KNPV-ers daar zeiden dit ook, de mate waarin honden het perfect moeten doen in de IPO is enorm zwaar voor een hond. Zeker voor een hond met enorm veel werkdrift en power zoals een mechel over het algemeen.Rocco schreef:Als jij er zo over denkt no problem ik heb geen zin in een discussie of KNPV zwaarder is of IPO ieder zijn meningmalinois schreef:dat is maar hoe je het bekijkt... de grote mate van perfectie in de IPO is minstens zo zwaar voor een hond alleen in een ander opzicht.Rocco schreef:Wou graag KNPV gaan trainen hondje hier is uit pittige KNPV en IPO bloedlijnen ben eerst gaan trainen met de hond(Duitser) en
de KNPV neigt niet naar perfectie maar naar praktijk en ik ga liever voor praktijk
Beter is om zelf een keer met je hond het KNPV programma gaan draaien en ook in pak gaan staanmalinois schreef:Rocco schreef:Als jij er zo over denkt no problem ik heb geen zin in een discussie of KNPV zwaarder is of IPO ieder zijn meningmalinois schreef:dat is maar hoe je het bekijkt... de grote mate van perfectie in de IPO is minstens zo zwaar voor een hond alleen in een ander opzicht.Rocco schreef:Wou graag KNPV gaan trainen hondje hier is uit pittige KNPV en IPO bloedlijnen ben eerst gaan trainen met de hond(Duitser) en
de KNPV neigt niet naar perfectie maar naar praktijk en ik ga liever voor praktijk
dat kan en dat moet je ook zelf weten dat is natuurlijk prima. Maar dat wil niet zeggen dat het IPO programma niet zwaar is voor een hond. Ben een paar keer bij de KNPV wezen kijken en zelfs doorgewinterde KNPV-ers daar zeiden dit ook, de mate waarin honden het perfect moeten doen in de IPO is enorm zwaar voor een hond. Zeker voor een hond met enorm veel werkdrift en power zoals een mechel over het algemeen.
Dus ik denk niet dat die uit hun nek zitten te lullen denk je wel?
ehm ik denk dat ik meer bij de knpv wezen kijken ben inmiddels dan jij hoor door de jaren heen want nogmaals ook dat vind ik prachtig om te zien... als je goed gelezen had, is dit ook mijn mening dat mag toch neem ik aan?.... en dat doet helemaal niks aan de KNPV af, het is alleen een andere discipline met een andere verwachting van de hond.Rocco schreef:Beter is om zelf een keer met je hond het KNPV programma gaan draaien en ook in pak gaan staanmalinois schreef:Rocco schreef:Als jij er zo over denkt no problem ik heb geen zin in een discussie of KNPV zwaarder is of IPO ieder zijn meningmalinois schreef: dat is maar hoe je het bekijkt... de grote mate van perfectie in de IPO is minstens zo zwaar voor een hond alleen in een ander opzicht.
dat kan en dat moet je ook zelf weten dat is natuurlijk prima. Maar dat wil niet zeggen dat het IPO programma niet zwaar is voor een hond. Ben een paar keer bij de KNPV wezen kijken en zelfs doorgewinterde KNPV-ers daar zeiden dit ook, de mate waarin honden het perfect moeten doen in de IPO is enorm zwaar voor een hond. Zeker voor een hond met enorm veel werkdrift en power zoals een mechel over het algemeen.
Dus ik denk niet dat die uit hun nek zitten te lullen denk je wel?
meningen van anderen koop je niks voor
dit dusDaisy@ schreef:Waarom de discussie wat zwaarder is, wat beter is? Ik denk dat iedere sport pittig kan zijn als je er echt voor gaat. Dat de één het ene programma meer ligt dan het andere is toch niets mis mee?
Ik heb ook zitten genieten van de foto's en filmpje van Longfields, met behendigheid. Ook prachtig om te zien hoe gedreven ze zijn. Lijkt mij ook super om te doen. Hond geniet, baas geniet, en volgens mij gaat het daar toch ook om? (oké, de knpv is praktijkgericht omdat de honden vaak doorverkocht worden voor de praktijk, al voldoet lang niet iedere hond)
Voorkeur ligt nu bij knpv, maar wil niet zeggen dat ik andere disciplines niets vind. Ik vind het zo'n zinloze discussie wat beter is. Ieder geniet op zijn eigen manier en ieder zoekt wat hij leuk vind.
Inge schreef:Ik vind de discussie wat zwaarder is ook niet zo boeiend.
Het ligt ook aan de hond. Voor de ene hond is IPO niet weggelegd omdat je hem nooit zo strak zult krijgen, voor een andere hond is KNPV niet de beste keuze.
En daarnaast ligt het ook aan de geleider.... ik vind de perfectie van IPO prachtig om te zien maar het is minder mijn ding... ik houd van een netjes volgende en oplettende hond, maar tegelijkertijd kan ik het ook waarderen als dat niet strak tegen mijn been is en als ie af en toe zijn blik verlegd naar dat wat voor hem gebeurt.