Jaja, ik ben even weggeweest voor een korte vakantie vol met ondergrondse onofficiële toeristische uitstapjes. In de toeristengidsen vind je dit niet terug, al zijn deze monumenten uit het verleden wel degelijk de moeite waard om te bezoeken. Kortom, de vakantie bracht mij naar de omgeving van de lelijkste stad van Frankrijk, Thionville! Want daar liggen de mooiste delen van de Maginotlinie. En dan heb ik het natuurlijk niet over de kleine bunkers en kazematten, maar over de grote ondergrondse verdedigingswerken met kilometers lange gangenstelsels. De grote werken zijn nog altijd militair terrein, dus de de werken moet je onopgemerkt bezoeken.
Van de buitenkant ziet een geschutskazemat van zo'n werk er al indrukwekkend uit. Als je ze kan vinden, want zonder goede voorbereiding zie je de werken niet liggen.

Maar de binnenkant is natuurlijk waar het om gaat! Kilometerslange gangenstelsels, diepe liftgaten (>35 meter), 35+ meter trappenstelsels (zonder leuning!) die naar het geschut of de observatieposten leiden, vloeren die omhoog komen, muren die naar binnen buigen, brandschade en delen die onder water staan maken het wel link, daarom bezoek ik dit soort werken ook nooit alleen.
Helaas heb ik niet de tijd kunnen nemen die ik had gewild voor de foto's, dus de flits heb ik vaker gebruikt dan ik had gewild. Maar ja, als ik iets goed wil fotograferen is het niet mogelijk om zo'n werk helemaal te bezichtigen. Gemiddeld zijn wij per werk zo'n 5 tot 6 uur ondergronds geweest.
Maar genoeg gepraat, hier volgen een paar foto's.
De trappenstelsels die naar de ondergrondse ruimtes en het geschut leiden. De eerste nog met leuning, de tweede heeft dat niet meer. En dan zijn de 35 meter of meer die je moet afdalen wel een stuk enger.

Maar de moeite wordt beloond.
Machineruimte

Originele muurschilderingen

De keukens

Brandschade aan de gangen