Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

af....AF!!!! en blijf...nee blijf...nee BLIJF!!!

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: af....AF!!!! en blijf...nee blijf...nee BLIJF!!!

Ongelezen bericht door Lizzie. »

renee-uk schreef:ik heb het juist ook over de aanleerfase en ik heb nog nooit correcties gebruikt als ik mijn honden iets aanleer.
ze zullen echt eerst moeten weten wat de bedoeling is voordat je überhaupt kunt corrigeren.
Ook als de hond het inmiddels weet zal ik nooit geen correcties gebruiken, mijn ervaring is dat correcties demotiveert en trainen moet wel leuk blijven.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat ligt helemaal aan de correctie, een correctie is niet altijd fysiek hoor
een nee is ook een correctie, geen beloning is ook een correctie.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

->Chanty<- schreef:
Cleva schreef:Verbaal werkt verwarrend.
Honden reageren veel beter op signalen. Het zijn nu eenmaal geen praters.
Ik heb het over de aanleer fase, die je dan snel afbouwt als de hond het commando begrijpt :wink: en mijn ervaring is dat dit juist niet verwarrend werkt omdat de hond te horen krijgt wat ze moeten doen. Op deze manier heeft de hond geen correcties nodig zoals vaak word gebruikt op honden scholen zoals op de riem gaan staan :(:
Mijn oudste hond gaat heel braaf af als ik het zeg. Maar zeg ik er goed zo achteraan dan gaat hij weer staan.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Geen beloning is een correctie, leg eens uit, heb dit nooit zo bekeken.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pemba schreef:
->Chanty<- schreef:
Ik heb het over de aanleer fase, die je dan snel afbouwt als de hond het commando begrijpt :wink: en mijn ervaring is dat dit juist niet verwarrend werkt omdat de hond te horen krijgt wat ze moeten doen. Op deze manier heeft de hond geen correcties nodig zoals vaak word gebruikt op honden scholen zoals op de riem gaan staan :(:
Mijn oudste hond gaat heel braaf af als ik het zeg. Maar zeg ik er goed zo achteraan dan gaat hij weer staan.
Goed zo is dus "einde oefening" voor je hond. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lizzie.
Zeer actief

Pemba schreef:
->Chanty<- schreef:
Je moet dan geen goed zo zeggen he, daar heb ik het ook helemaal niet over, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

als mijn hond iets goed doet krijgt ie een beloning, een aai over zn bol of een 'goed zo' of zijn bal, waarbij de laatste de ultieme beloning is.
als ie iets niet goed doet zeg ik niks en ga verder met wat anders, dus krijgt ie geen aai over zijn bol, geen goed zo en zeker de bal niet.
als je consequent beloont na een oefening is geen beloning na een foute oefening dus ook een correctie, je onthoudt hem de beloning en laat hem daarmee weten dat wat hij deed niet is wat je wil zien.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lizzie.
Zeer actief

renee-uk schreef:als mijn hond iets goed doet krijgt ie een beloning, een aai over zn bol of een 'goed zo' of zijn bal, waarbij de laatste de ultieme beloning is.
als ie iets niet goed doet zeg ik niks en ga verder met wat anders, dus krijgt ie geen aai over zijn bol, geen goed zo en zeker de bal niet.
als je consequent beloont na een oefening is geen beloning na een foute oefening dus ook een correctie, je onthoudt hem de beloning en laat hem daarmee weten dat wat hij deed niet is wat je wil zien.
Oke, dank voor je uitleg, ik zie het meer als dat de hond juist na gaat denken als de beloning word uitgesteld. Van he ik krijg geen beloning, wat moet ik doen om die beloning te krijgen. Op deze manier gaat de hond zelf na denken en geef je de hond ook de gelegenheid om zijn/haar tempo zelf te bepalen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

->Chanty<- schreef:
renee-uk schreef:als mijn hond iets goed doet krijgt ie een beloning, een aai over zn bol of een 'goed zo' of zijn bal, waarbij de laatste de ultieme beloning is.
Oke, dank voor je uitleg, ik zie het meer als dat de hond juist na gaat denken als de beloning word uitgesteld. Van he ik krijg geen beloning, wat moet ik doen om die beloning te krijgen. Op deze manier gaat de hond zelf na denken en geef je de hond ook de gelegenheid om zijn/haar tempo zelf te bepalen.
ja maar blijft toch een correctie in mijn ogen als tegenstelling tot beloning.
maar de hond moet ook hier wel weten wat er van hem verwacht wordt anders is ook dit weer erg verwarrend.
Afbeelding

Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

->Chanty<- schreef:
bouvierpoedel schreef:Als ze eenmaal ligt gewoon in de houding bij haar blijven zitten ,niet praten en niet opstaan.
Haar aandacht vast houden door iets lekkers in je hand op de grond voor haar neus te houden.
Naarmate dat ze het beter begrijpt en blijft liggen pas beginnen met klein beetje afstand nemen .
Niet met je stem belonen als dat haar trikkert om op te staan.
Hier ben ik het dus niet met je eens, ik vind wel dat je verbale ondersteuning kan geven aan de hond. De hond begrijpt dan beter wat er verwacht word van de baas. Als je de hond bv ''af'' moet gaan aan leren en je wil dat ze blijft liggen dan zeg je als je de oefening aanleert af als je een klein stapje weg gaat. Als ze blijft zitten dat klikker je aan. Op deze manier voer je dat op en kan je ook de verbale ondersteuning afbouwen. Mijn ervaring is dat de honden minder onzeker zijn en de oefening beter begrijpen en daardoor stabieler het uitvoeren.
Dat is mijn ervaring juist totaal niet. Stel, je zegt 'af' als de hond halverwege is, en de hond krijgt een beloning. Dan denkt de hond: "hee, 'af' is kennelijk een beetje halflafjes door je pootjes gaan" en doet dat de volgende keer weer zo. De volgende keer wordt er weer 'af' gezegd, het hondje gaat halflafjes door zijn pootjes, maar krijgt geen beloning en raakt in de war.
In feite verander je namelijk op die manier voor de hond steeds de betekenis van het commando, terwijl in mijn ogen een commando maar één ding kan betekenen: namelijk, wat het betekent. Af is af, niet halflafjes door de pootjes zakken. Niet halverwege de oefening. Gewoon, echt, af.
Dus ik leer mijn hond eerst wat de bedoeling is, en als dat goed gaat, krijgt die oefening een commando. Zo is het nooit verwarrend voor de hond, want het commando = het commando. Klaar.

Overigens gebruik ik wel vaak mijn stem bij het aanleren, om de hond aan te moedigen. Magic kent ook de woorden 'foutje' en 'beter'. Kan je urenlang over discussieren of een hond dat begrijpt, maar hij reageert er wel op de juiste manier op.
Mijn ervaring is trouwens ook dat mijn hond minder snel een oefening leert als ik tussendoor al vanalles aan het roepen ben, maar soms komt mijn eigen enthousiasme wel eens om de hoek kijken en dan vergeet ik dat ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
renee-uk
Zeer actief

'beter' kennen mijn honden ook, maar dat gebruik ik pas na de eerste aanleerfase.
Afbeelding

Magic
Zeer actief

renee-uk schreef:'beter' kennen mijn honden ook, maar dat gebruik ik pas na de eerste aanleerfase.
Ik ook inderdaad :).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Lizzie.
Zeer actief

Magic schreef:
->Chanty<- schreef:
bouvierpoedel schreef:Als ze eenmaal ligt gewoon in de houding bij haar blijven zitten ,niet praten en niet opstaan.
Haar aandacht vast houden door iets lekkers in je hand op de grond voor haar neus te houden.
Naarmate dat ze het beter begrijpt en blijft liggen pas beginnen met klein beetje afstand nemen .
Niet met je stem belonen als dat haar trikkert om op te staan.
Hier ben ik het dus niet met je eens, ik vind wel dat je verbale ondersteuning kan geven aan de hond. De hond begrijpt dan beter wat er verwacht word van de baas. Als je de hond bv ''af'' moet gaan aan leren en je wil dat ze blijft liggen dan zeg je als je de oefening aanleert af als je een klein stapje weg gaat. Als ze blijft zitten dat klikker je aan. Op deze manier voer je dat op en kan je ook de verbale ondersteuning afbouwen. Mijn ervaring is dat de honden minder onzeker zijn en de oefening beter begrijpen en daardoor stabieler het uitvoeren.
Dat is mijn ervaring juist totaal niet. Stel, je zegt 'af' als de hond halverwege is, en de hond krijgt een beloning. Dan denkt de hond: "hee, 'af' is kennelijk een beetje halflafjes door je pootjes gaan" en doet dat de volgende keer weer zo. De volgende keer wordt er weer 'af' gezegd, het hondje gaat halflafjes door zijn pootjes, maar krijgt geen beloning en raakt in de war.
In feite verander je namelijk op die manier voor de hond steeds de betekenis van het commando, terwijl in mijn ogen een commando maar één ding kan betekenen: namelijk, wat het betekent. Af is af, niet halflafjes door de pootjes zakken. Niet halverwege de oefening. Gewoon, echt, af.
Dus ik leer mijn hond eerst wat de bedoeling is, en als dat goed gaat, krijgt die oefening een commando. Zo is het nooit verwarrend voor de hond, want het commando = het commando. Klaar..
Waar schrijf ik dat ik de hond iets half aanleert :hmmm:
Afbeelding
Magic
Zeer actief

->Chanty<- schreef: Waar schrijf ik dat ik de hond iets half aanleert :hmmm:
Je hebt gelijk, dat schrijf je niet. Ik dacht alleen dat je dat bedoelde.
Maar het commando herhalen om 'blijf' aan te leren, lijkt me ook niet de bedoeling. 'Af' is niet 'blijf', dus krijgt het (van mij iig) niet hetzelfde commando. Ook niet voor het aanleren.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Lizzie.
Zeer actief

Magic schreef:
->Chanty<- schreef: Waar schrijf ik dat ik de hond iets half aanleert :hmmm:
Je hebt gelijk, dat schrijf je niet. Ik dacht alleen dat je dat bedoelde.
Maar het commando herhalen om 'blijf' aan te leren, lijkt me ook niet de bedoeling. 'Af' is niet 'blijf', dus krijgt het (van mij iig) niet hetzelfde commando. Ook niet voor het aanleren.
Waar schrijf ik dat ik verschillende af en blijf commando's gebruikt, ik zeg dat ik extra verbale ondersteuning geeft als ik de hond iets aanleert en zeg niet dat ik daar verschillende commando's voor gebruikt. Nogmaals mijn ervaring is dat de hond veel sneller begrijpt wat de bedoeling is :wink:
Afbeelding
Magic
Zeer actief

->Chanty<- schreef: Waar schrijf ik dat ik verschillende af en blijf commando's gebruikt
Nou, hier:
->Chanty<- schreef:Als je de hond bv ''af'' moet gaan aan leren en je wil dat ze blijft liggen dan zeg je als je de oefening aanleert af als je een klein stapje weg gaat. Als ze blijft zitten dat klikker je aan.
Je zegt dus 'af' als de hond al ligt, en eigenlijk 'blijf' oefent. Want 'af' is ze al.
Of ik begrijp het verkeerd wegens gebrek aan leestekens?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

verkadej schreef:hmmmm ons is geleerd (by de hondenschool) dat op de riem gaan staan idd voor ontspanning moet zorgen.
:denken: Daar zie ik dus geen enkele logica in. Ik hoop dat iemand dat kan uitleggen?
Lizzie.
Zeer actief

Magic schreef:
->Chanty<- schreef: Waar schrijf ik dat ik verschillende af en blijf commando's gebruikt
Nou, hier:
->Chanty<- schreef:Als je de hond bv ''af'' moet gaan aan leren en je wil dat ze blijft liggen dan zeg je als je de oefening aanleert af als je een klein stapje weg gaat. Als ze blijft zitten dat klikker je aan.
Je zegt dus 'af' als de hond al ligt, en eigenlijk 'blijf' oefent. Want 'af' is ze al.
Of ik begrijp het verkeerd wegens gebrek aan leestekens?
oops zie nu de mis communicatie :blont:
Heb het verkeerd getypt, ik had het over als de hond af wil leren en je wil de afstand vergroten, dus appel op afstand. Als de hond al af ligt en ik doe een klein stapje achteruit dan gebruik ik in de aanleer fase verbale ondersteuning. Ik gebruik het commando down, dus ik zeg als ze al ligt en ik doe een stapje achteruit down. Zodat ze begrijp als ik in beweging komt toch moet blijven liggen. Zodra ik merk dat ze dit begrijpt en wat er verwacht word dan stop ik met verbale ondersteuning, mijn ervaring is dat dit maar een enkele keer hoeft te doen en stabieler op hun plek blijven. Hopelijk ben ik nu wel duidelijk :wink:
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ah, je gebruikt een soort 'tussenwoord'?
Afbeelding
Iedere dag feest!
renee-uk
Zeer actief

dus eigenlijk krijgt ze drie commando's terwijl ze de oefening nog niet onder controle heeft?
af, down en blijf?
Afbeelding

Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Hier een filmpje hoe wij 'blijf' aanleren: http://www.youtube.com/watch?v=z3SszVT7 ... AAAAAAABAA. Echt met heel kleine stapjes en vooralsnog geen commando.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Loraine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Loraine »

Het is toch Af bij het liggen. Wil je dit uitbreiden, blijf en jij gaat stap opzij. Bij opstaan moesten we een rukje aan riem geven dat ze weer afgingen. Het is van belang dat in begin alles aan riem gedaan wordt. Moesten zelfs bij af (als pup) op riem staan. Kunnen ze niet de fout in gaan. Zeker wanneer je dan weer naar een commando Zit gaat. Naam, commando, voet van riem.
Zal het Rodan goed aangeleerd hebben. Blijf, blijft ie liggen, staan of zitten op commando, wat op dat moment aan de orde is.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik heb niet alles gelezen, maar het is voor mij heel erg herkenbaar. Nova heeft een jaar lang het gewoon vertikt om stil te blijven liggen of zitten. Geen geduld er voor denk ik. Ik heb me er nooit zo'n zorgen om gemaakt en gewoon geen gehoorzaamheid gedaan want ze was daar niet zo geschikt voor :mrgreen: Nu ze wat ouder is is opeens het kwartje gevallen en kan ze lang blijven zitten of liggen :ok: Al doet ze het nog steeds niet erg graag, het is nu eenmaal een springveer.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Duidelijk, ik dacht dat ze het over de aanleerfase hadden. :wink: Dank je Inge
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Shima schreef:
verkadej schreef:hmmmm ons is geleerd (by de hondenschool) dat op de riem gaan staan idd voor ontspanning moet zorgen.
:denken: Daar zie ik dus geen enkele logica in. Ik hoop dat iemand dat kan uitleggen?
op een bepaalde manier kan dat wel is mijn ervaring maar ik gebruik het in ieder geval nooit bij het aanleren, dat gaat eerst in hele kleine stapjes waarbij er geen kans is om in de fout te gaan.

maar bv. vonkje had op een bepaald moment 'ontdekt' dat er ook een alternatief was, dat ze ook gewoon kon opstaan en zelf de oefening kon afbreken terwijl ze er voorheen eigenlijk al heel stabiel en betrouwbaar in was (voor een korte tijd uiteraard).

ik weet dat sommige mensen er dan voor kiezen om de training weer van 0 te beginnen maar dat doe ik dus niet : ik vind het motiverender voor een hond om er de eerstvolgende keren voor te zorgen dat de oefening lukt zodat je kan belonen voor het niveau dat ze beheerste (of er net iets onder want dan ga ik uiteraard de afstand en de tijd wat korter maken). ik heb haar toen dus aangelijnd en het oog door een haring gehaald die naast haar vastzat, ik hield het uiteinde in de hand. toen ze dan opstond werd ze na een half metertje al tegengehouden, kon ik haar rustig gaan herplaatsen en in no time had ze voor zichzelf bedacht dat iets uitproberen eigenlijk weinig zin had, dat ze er niks mee bereikte en dat er meer te verdienen was door netjes en rustig te blijven ligggen.
dus ja, dat gaf haar helemaal geen stress maar juist rust, kon je ook helemaal zien aan haar lichaamstaal, ze ging ook gewoon rustig op haar bil liggen en om zich heen kijken in plaats van gespannen naar mij te staren terwijl ze in de startblokken lag.
Dat is denk ik iets anders?
Af blijven met de voet op de riem geeft niet eens een half metertje speling (zoals ik me de beelden van vroeger herinner).
Je pint de kop op de grond terwijl de kont nog wel omhoog kan.
Dat heb ik nogal eens zien gebeuren, met ernstige worstelpartijen er achteraan.

Zoals jij het doet houd je haar alleen op haar plek (ze kan niet weglopen) als ik je goed begrijp?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Zoals jij het doet houd je haar alleen op haar plek (ze kan niet weglopen) als ik je goed begrijp?
ja, en nog belangrijker : ze beloonde zichzelf niet door tot bij me te kunnen raken, dat halve metertje bracht haar eigenlijk niks waardoor ze weer heel snel (en stressvrij) bleef liggen :wink: .
:ok:
Dat is idd iets anders.

Zoiets heb ik ook met Rana geprobeerd heel lang geleden.
Bij haar werkte het niet.
Ze raakte in paniek omdat ze niet bij me kon komen en stond te gillen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik had dezelfde beelden voor ogen als ranetje en ik kan je verzekeren dat dat van alles geeft behalve rust in de hond :schrik:
achterhaalde rare methode :roll:

*typo
Laatst gewijzigd door renee-uk op 02 apr 2012 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Lizzie.
Zeer actief

renee-uk schreef:dus eigenlijk krijgt ze drie commando's terwijl ze de oefening nog niet onder controle heeft?
af, down en blijf?
Magic schreef:Ah, je gebruikt een soort 'tussenwoord'?
Nee, ik gebruik 1 commando voor het down en dat is down en pas als de hond dat commando goed beheerst , ga ik appel op afstand aanleren, ik had het namelijk over de aanleer fase en dan gebruik ik de extra (tijdelijk) verbale ondersteuning. Deze methode word vaak gebruikt met obedience en zo zijn er nog wel tig methodes en ik vind deze aanleer methode erg prettig :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik denk dat ik het moet zien dan want zoals je het uitlegt denk ik steeds dat je wat anders bedoelt
maar dat zal heus aan mij liggen hoor ;)
Afbeelding

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Nee, dat heb ik ook. Lees hier stil mee :wink:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”