Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn lieve Chihuahua overleden tijdens narcose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Mijn lieve Chihuahua overleden tijdens narcose

Ongelezen bericht door crutz »

Sterkte...
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Mijn lieve Chihuahua overleden tijdens narcose

Ongelezen bericht door tekkel »

lon schreef: Ik dacht een dieren ziekenhuis, veiliger kan t niet, geen dierenarts
maar een chirurg. En nu toch dit..
weet je zeker dat er een fout is gemaakt, dat je dit schrijft?
een operatie is nooit zonder risico, ook als er niets fout gaat :roos:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Cookie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel en teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Cookie »

veel sterkte
lon
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door lon »

Hoi Tekkel, nee daar zal ik helaas nooit
achterkomen. Ik bedoel met die opmerking
dat ik dacht dat ik haar liet behandelen bij een ziekenhuis
dat ze nog veiliger zou zitten.
Uiteraard is het nooit zonder risico maar DIT verwacht je toch niet
bij een gezond hondje van 1,5 jaar.
Ja waarschijnlijk volgens de arts toch een hartafwijking..
we zullen er nooit achterkomen.
jelle & syb
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door jelle & syb »

Heel veel sterkte , afschuwelijk , dat verwacht je niet ! :roos: :shock:
Afbeelding
Leer van gisteren , droom van morgen , maar leef vandaag
http://www.hondenopvang.com/
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

lon schreef:Hoi Tekkel, nee daar zal ik helaas nooit
achterkomen. Ik bedoel met die opmerking
dat ik dacht dat ik haar liet behandelen bij een ziekenhuis
dat ze nog veiliger zou zitten.
Uiteraard is het nooit zonder risico maar DIT verwacht je toch niet
bij een gezond hondje van 1,5 jaar.
Ja waarschijnlijk volgens de arts toch een hartafwijking..
we zullen er nooit achterkomen.
ja, ik snap je wel hoor, het is verschrikkelijk onbevredigend omdat het zo totaal onverwacht is.
moeilijk te accepteren, zoiets treurigs :(:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat vreselijk!
Heel veel sterkte, ook voor doggielover!
Afbeelding
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Heel veel sterkte toegewenst!
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

lon schreef: Onze Lisa heeft het narcosemiddel Methadon toegediend gekregen.
Methadon als narcosemiddel?
Heb je dat wel goed gehoord?
Methadon is een pijnbestrijder uit de groep synthetische opiaten, en ja als je er iemand maar genoeg van geeft ligt hij vast wel stil. Maar Methadon heeft als een van de bijwerkingen ademhalingsonderdrukking, en dat dan ook in stevige vorm. Hou me te goede ik kan me best voorstellen dat er Methadon gebruikt is als pijnbestrijder, maar genoeg Methadon om een operatie mogelijk te maken (onder zeil van de methadon :denken:) nee dát kan ik me haast niet voorstellen. :19:
lon
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door lon »

Ennath, ik heb zojuist weer een mail gekregen van de chirurg.
Ik had hem nl. gisteren per mail gevraagd waarom er bij Lisa geen gasnarcose is toegepast. Hij schreef mij terug dat dat dus wel gebeurd is maar dat er niet alleen gebruikt gemaakt kan worden van gasnarcose, dat het altijd nodig is om vooraf een premedicatie- en een inductiemiddel (dat is dus waarschijnlijk de Methadon) te geven om dat anders er geen buisje in de luchtpijp gebracht kan worden.

Ik begrijp alleen niet waarom ze dan als ze toch onder gasnarcose is gegaan, ze naast twee prikken boven in haar achterrug nog eens aan het infuus moest. En daarna gas?
Ennath
Zeer actief

lon schreef:Ennath, ik heb zojuist weer een mail gekregen van de chirurg.
Ik had hem nl. gisteren per mail gevraagd waarom er bij Lisa geen gasnarcose is toegepast. Hij schreef mij terug dat dat dus wel gebeurd is maar dat er niet alleen gebruikt gemaakt kan worden van gasnarcose, dat het altijd nodig is om vooraf een premedicatie- en een inductiemiddel (dat is dus waarschijnlijk de Methadon) te geven om dat anders er geen buisje in de luchtpijp gebracht kan worden.

Ik begrijp alleen niet waarom ze dan als ze toch onder gasnarcose is gegaan, ze naast twee prikken boven in haar achterrug nog eens aan het infuus moest. En daarna gas?
Over het algemeen genomen wordt er gebruik gemaakt van meerdere middelen, waarvan een aantal geïnjecteerd.
Een inslaap middel (inductiemiddel) om de hond onder zeil te brengen, een spier ontspanner en een pijn bestrijdend middel, dit kan een combinatie zijn. Een inslaap middel geeft een kortdurende narcose die kan je vervolgens verlengen met een narcosemiddel. Dat narcosemiddel is tegenwoordig vaak in gasvorm (gasnarcose) omdat dit veel nauwkeuriger en veiliger te regelen is dan een normale narcose (vaak via infuus). Maar voordat de gasnarcose toegepast kan worden moet er dus op een andere wijze gestart worden, dat is dat inslaap middel - die injecties in de rug-.
Zoals je het nu beschrijft is Methadon waarschijnlijk alleen als pijnbestrijder (premedicatie)ingezet en dan hebben we het over een veel lagere dosis. Dat infuus is om voldoende vocht toe te dienen en vermoedelijk zat de methadon (en misschien ook wel andere middelen) ook in dat infuus bovendien is het handig om alvast een infuus ingebracht te hebben: als er dan iets mis gaat hoef je niet in paniek een infuus aan te leggen. Infuus is gewoon voorzorg.

Wat er mis is gegaan?
Soms gaat het gewoon mis: al deze middelen hebben zware bijwerkingen en als het goed is wordt daar voldoende rekening mee gehouden. Maar sommige lichamen reageren (on)gewoon heftig in omstandigheden die anderen gewoon "kunnen hebben". Het kan natuurlijk dat er fouten gemaakt zijn, maar dergelijke drama's kunnen OOK gebeuren terwijl iedereen zijn werk naar behoren doet.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Sterkte met het verwerken van het verlies van je lieveling ! :roos:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Sterkte toegewenst. Mijn hondje Ronja had kennelhoest, tenminste dat dachten we. Ze had een kuchje en na een paar dagen gingen we toch maar naar de dierenarts, ook al zeiden ze daar dat het niet nodig was. Ze is toen overleden op de behandeltafel toen ze haar op haar zij legden. Gestikt in haar eigen vocht, waarschijnlijk toch ook een hartprobleem. Maar we wandelden gewoon naar binnen, ze liet nauwelijks merken dat ze zo ziek was. Was heel moeilijk!

We hebben ook geen sectie laten doen omdat we helemaal in shock waren en niet wilden dat ze in haar gingen snijden. Ik denk wel eens, misschien had het geholpen om te weten waaraan ze is gestorven. Maar ik hield zielsveel van haar, zorgde zo goed als ik kon voor haar en toch ging ze dood. Niemands schuld, alleen heel verdrietig. Ze was denk ik anders later wel gestorven op een andere manier, als het haar hart was tenminste, nou ja ook als ze niet een gewone griep kan overleven natuurlijk.

Ik heb zeker overwogen om actie te ondernemen enzo, ik was even boos, maar ben alleen van dierenarts veranderd. Kon er niet tegen weer in dezelfde ruimte te zijn waar het is gebeurd namelijk maar ik verwijt niemand iets. Want niemand wil dat je hond sterft, ook al zien ze duizenden hondjes, elke keer dat er eentje sterft is voor de mensen bij de kliniek ook heel heftig. Ik heb zelfs nog een lief kaartje van ze gehad. Bij mensen komt het ook voor dat iemand sterft puur door de narcose zonder dat er voortekenen waren ed, dat komt wel héél weinig voor natuurlijk. Je hebt dus, net als ik en anderen, "pech gehad" als je al kan spreken van pech natuurlijk maar ik bedoel, je bent een van de statistieken, het komt voor en jij bent de pineut. Ergens is het natuurlijk juist belangrijk voor dierenartsen en wetenschappers dat er bij hondjes die op zo'n onverwachte manier sterven, sectie wordt gedaan en dat is nou juist wat de meeste volgens mij niet doen, puur door de shock en emotie. Nou ik weet een klein beetje hoe je je voelt, het is juist zo onverkropbaar dat je die ene op de miljard bent die het overkomt dus veel sterkte.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

lon schreef:Ik begrijp alleen niet waarom ze dan als ze toch onder gasnarcose is gegaan, ze naast twee prikken boven in haar achterrug nog eens aan het infuus moest. En daarna gas?
Dat infuus is om vocht te kunnen toedienen (altijd als een hond onder narcose gaat droogt hij een beetje uit en neemt de bloeddruk af, het infuus vangt dat op), om medicijnen te kunnen toedienen en in geval van nood rechtstreekse toegang te hebben tot de aders (om bijvoorbeeld atropine of adrenaline toe te dienen).
Van methadon als inleidingsmiddel of pijnstiller had ik ook nog nooit gehoord maar alles lijkt dus wel volgens het boekje gedaan te zijn. Nare domme rotpech dat het toch fout gaat (en dat het bij da's die zowat met hun voeten opereren alles meestal goed gaat).

Heel veel sterkte.

Kees
Ennath
Zeer actief

Casey schreef:
lon schreef:Ik begrijp alleen niet waarom ze dan als ze toch onder gasnarcose is gegaan, ze naast twee prikken boven in haar achterrug nog eens aan het infuus moest. En daarna gas?
Dat infuus is om vocht te kunnen toedienen (altijd als een hond onder narcose gaat droogt hij een beetje uit en neemt de bloeddruk af, het infuus vangt dat op), om medicijnen te kunnen toedienen en in geval van nood rechtstreekse toegang te hebben tot de aders (om bijvoorbeeld atropine of adrenaline toe te dienen).
Van methadon als inleidingsmiddel of pijnstiller had ik ook nog nooit gehoord maar alles lijkt dus wel volgens het boekje gedaan te zijn. Nare domme rotpech dat het toch fout gaat (en dat het bij da's die zowat met hun voeten opereren alles meestal goed gaat).

Heel veel sterkte.

Kees
Methadon als pijnstiller ken ik alleen maar humaan, maar uiteindelijk ben ik niet genoeg op de hoogte om daar een waardeoordeel over te kunnen geven. Ik denk ook dat het een gevalletje domme pech was.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Heel veel sterkte met dit verlies :roos:, ze was nog zo jong. Zo'n onschuldige ingreep.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

wat verschrikkelijk triest .

heel veel sterkte :roos:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”