Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chronische maag/darm problemen [vraag over bloedwaarde 16/4]
Moderator: moderatorteam
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Chronische maag/darm problemen [update 1/4]
@Pioenroos.
Er zat een maatlepel in de Glutamine en ik moest 4 weken lang de dubbele voorgeschreven hoeveelheid geven.
Ik dacht dat het 4 scheppen waren en daarna 4 weken de normale voorgeschreven hoeveelheden.
Jammer dat hij nu even geen vers kan verdragen, maar Orijen vis is zekers een redelijke goede brok.
Hoop dat de harde drollen weer terug komen, bij onze Thunder was het na 2 dagen al heel duidelijk merkbaar.
Hij had spuitpoep gelijk een brandslag/fontein en al heel snel harde drollen en sinds dien steeds goed gebleven, we zijn nu 1½ jaar verder.
Er zat een maatlepel in de Glutamine en ik moest 4 weken lang de dubbele voorgeschreven hoeveelheid geven.
Ik dacht dat het 4 scheppen waren en daarna 4 weken de normale voorgeschreven hoeveelheden.
Jammer dat hij nu even geen vers kan verdragen, maar Orijen vis is zekers een redelijke goede brok.
Hoop dat de harde drollen weer terug komen, bij onze Thunder was het na 2 dagen al heel duidelijk merkbaar.
Hij had spuitpoep gelijk een brandslag/fontein en al heel snel harde drollen en sinds dien steeds goed gebleven, we zijn nu 1½ jaar verder.
Elly

-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
- Aantal honden: 1
Net je update gelezen èn de foto gezien, wat fijn zeg, laten we hopen (toepasselijk woord
), dat deze vooruitgang doorzet. Je bent nu al zolang aan het tobben met Diem, niet normaal meer.
Het kan best dat het toch die pancreas enzymen zijn hoor die helpen, we hebben met Hajo ook een poos behoorlijk getobt, en hij krijgt nu 1 capsule tryplase door elke maaltijd en het gaat echt veel beter. Ook al was er met onderzoek niets te merken dat de pancreas niet goed werkte maar volgens de da kan 1 capsule toch net het verschil maken, en bij Hajo is dat zo. Veel sterkte met Diem en duimen maar!
Het kan best dat het toch die pancreas enzymen zijn hoor die helpen, we hebben met Hajo ook een poos behoorlijk getobt, en hij krijgt nu 1 capsule tryplase door elke maaltijd en het gaat echt veel beter. Ook al was er met onderzoek niets te merken dat de pancreas niet goed werkte maar volgens de da kan 1 capsule toch net het verschil maken, en bij Hajo is dat zo. Veel sterkte met Diem en duimen maar!
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Wat fijn dat het nu wat beter lijkt te gaan!

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Re: Chronische maag/darm problemen [vraag over bloedwaarde 1
Het gaat hier eigenlijk best redelijk op het moment
Diem poept nog wel vaak (4 keer per dag ongeveer) Maar, hij heeft nu vaker goede drollen dan slappe poep. Echte brei heb ik al een paar dagen niet gezien.
Hij krijgt nog om de dag 5 mg prednison maar dat hoop ik verder af te bouwen. Ondanks dat hij ruim eten krijgt, komt hij nog niet aan in gewicht helaas.
Hij is wel weer vol energie. Waar ik dacht dat hij de laatste maanden volwassen aan het worden was, bleek hij toch echt ziek. Het is weer de doldwaze hond die ik ken. Conditie is nog niet goed, maar de energie explosies zijn weer present
Nu kregen we vandaag de uitslag binnen van een bloedonderzoek van 3 weken geleden. Dit was gedaan omdat te kijken of hij tekorten heeft. Ik heb morgen een afspraak bij de da, maar ben benieuwd of iemand weet wat dit kan betekenen:
Foliumzuur is >24 bij referentie 7,1-14,4
B12 is 865 en moet > dan 200 ng/L
Allebei erg hoog dus. Terwijl hij op het moment van prikken al tijden onvolledig at en maanden aan de diarree was. Hoog foliumzuur kan symptoom zijn van ziekte, maar dan snap ik het hoge vitamine B niet? Zou het een vertekend beeld kunnen geven omdat hij op een hoge dosering prednison zat en 5 liter p/d dronk?
Overigens is hij ook december geprikt en toen had hij juist een te laag foliumzuur
(foliumzuur 3,6 en B12 469)
Diem krijgt nu pancreasenzymen op advies van Tannetje Koning. Bij bloedonderzoek in december waren de enzymen prima en werd EPI dus uitgesloten. Maar sinds ik de enzymen geef gaat hij dus wel vooruit. Of zou het ook zinnig zijn hem te testen op diabetes?
Hij krijgt nog om de dag 5 mg prednison maar dat hoop ik verder af te bouwen. Ondanks dat hij ruim eten krijgt, komt hij nog niet aan in gewicht helaas.
Hij is wel weer vol energie. Waar ik dacht dat hij de laatste maanden volwassen aan het worden was, bleek hij toch echt ziek. Het is weer de doldwaze hond die ik ken. Conditie is nog niet goed, maar de energie explosies zijn weer present
Nu kregen we vandaag de uitslag binnen van een bloedonderzoek van 3 weken geleden. Dit was gedaan omdat te kijken of hij tekorten heeft. Ik heb morgen een afspraak bij de da, maar ben benieuwd of iemand weet wat dit kan betekenen:
Foliumzuur is >24 bij referentie 7,1-14,4
B12 is 865 en moet > dan 200 ng/L
Allebei erg hoog dus. Terwijl hij op het moment van prikken al tijden onvolledig at en maanden aan de diarree was. Hoog foliumzuur kan symptoom zijn van ziekte, maar dan snap ik het hoge vitamine B niet? Zou het een vertekend beeld kunnen geven omdat hij op een hoge dosering prednison zat en 5 liter p/d dronk?
Overigens is hij ook december geprikt en toen had hij juist een te laag foliumzuur
Diem krijgt nu pancreasenzymen op advies van Tannetje Koning. Bij bloedonderzoek in december waren de enzymen prima en werd EPI dus uitgesloten. Maar sinds ik de enzymen geef gaat hij dus wel vooruit. Of zou het ook zinnig zijn hem te testen op diabetes?
- pioenroos
- Zeer actief
Geen idee precies, ik was wat aan het googlenInge O schreef:welke ziekte zou dan verbonden worden met een verhoogd foliumzuur? en waarom snap je dan die hoge vit. B(12) niet? (foliumzuur is ook een B-vitamine, vit.B11)
Bij EPI symptomen vind ik dat de vit B12 juist laag is in combinatie met een te hoog foliumzuur.
Ja, dat snap ik. Ik zat wat onduidelijk voor me weg te schrijvenInge O schreef:EPI heeft gelukkig niks te maken met diabetes.
en wat die enzymen betreft : never change a winning team zou ik zelf denken, het zou wel heel erg mooi zijn als het zo verder gaat met diem.
Die pancreasenzymen blijf ik inderdaad geven hoor! Internist Gent zei dat het geen zin had, omdat hij niet positief is getest op EPI. Zal best wel zijn, maar als het werkt en geen kwaad kan blijft hij het mooi krijgen
- pioenroos
- Zeer actief
http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=57Inge O schreef:heb je daar linkjes van?pioenroos schreef:Geen idee precies, ik was wat aan het googlenInge O schreef:welke ziekte zou dan verbonden worden met een verhoogd foliumzuur? en waarom snap je dan die hoge vit. B(12) niet? (foliumzuur is ook een B-vitamine, vit.B11)Dit staat er bij de uitslag: "A high folate may indicate intestinal disease, malabsorption, dietary supplementation."
Bij EPI symptomen vind ik dat de vit B12 juist laag is in combinatie met een te hoog foliumzuur.
http://www.battlab.com/tli.htm
http://www.globalspan.net/epi.htm
- dagmar88
- Zeer actief
- pioenroos
- Zeer actief
Ja, ik snap het allemaal net niet goed genoeg om mezelf goed uit te drukkenInge O schreef:ah, nu snap ik wat je bedoelt, ik dacht dat je wilde zeggen dat een hoog foliumzuurgehalte nog wees op een andere ziekte.
eigenlijk geeft jouw uitslag weer dat er bij diem (logischerwijs) een 'bacterial overgrowth' is (door de aanhoudende darmproblemen) maar dat die waarschijnlijk juist niét veroorzaakt is door EPI omdat dan ook vit B12 (te) laag zou moeten zijn omdat bij honden de intrinsic factor (nodig voor de vitB12-opname naar het bloed) in de pancreas wordt aangemaakt. dat zou die van diem dus waarschijnlijk nog netjes doen.
Maar inderdaad, gezien die hoge B12 zou je denken dat er helemaal niks mis is met zijn pancreas en dat die enzymen toevoegen dus overbodig is. En dat hij dus problemen heeft met te veel bacteriën.
Dat is dus wat Gent zegt. Maar, sinds ik gestopt ben met de metrazol, de prednison afbouw en enzymen erbij geef gaat Diem eindelijk vooruit
En dat klopt dan niet met 'de feiten'. Ik ben dus bang dat het toeval is ofzo dat hij nu goed lijkt te gaan. En dat het plots weer hard achteruit kan gaan. Vinnik eng
- pioenroos
- Zeer actief
Ja, L-Glutamine en ook natuurlijk de Orijen vis brokken. Die had hij ook nog niet eerder gehad. Is natuurlijk ook wat anders dan wat ik tot dan had geprobeerd. (Kvv, barf, verschillende 'gewone' merken brokken en commercieel hypoallergene brokken)Inge O schreef:ja, is het ook een beetje maar het kan natuurlijk ook geen toeval zijn dat hij nu al zo'n poos beter is. je gaf ook glutamine toch, misschien doet dat ook wel wat?
Nu ja, gewoon maar blijven hopen en vertrouwen durven te hebben. Morgen weer wegen, wie weet toch een onsje erbij