renee-uk schreef:nou eerlijk gezegd als ik auto's met honden ga vergelijken hou ik maar op met honden houden denk ik
de fokkers hier geven toch al aan dat ze aan mensen met show- en/of fokaspiraties niet een hond met een schoonheidsfout zullen verkopen?
ik heb ze niet, dus mij maakt het geen bal uit en zoals ik zullen er vast veel meer zijn.
het hondje is niet met minder zorg gefokt, want dat vind ik dan weer wel erg belangrijk, en voor mij niks minder waard met een verkeerde vlek of een overbeet of een knikstaart.
gezondheidsproblemen vind ik wel wat anders, maar daar gaat het hier niet om dacht ik.
Vind ik ook. Natuurlijk verkoop je geen pup met uitsluitende fok-schoonheids fouten aan iemand die wil showen. Maar waarom is die andere hond minder waard? Toch even zorgvuldig gefokt? Toch dezelfde ouders, dus hoezo geen ras-typisch exemplaar.
En wie de hond dan niet wil hebben...groot gelijk hoor. Maar je hóeft niet hè? Er staat geen mes op je keel.
Ik vind dat net zo'n kul als geen hogere prijs mogen vragen omdat je een hond uit "heel ver weg" haalt. "Want het is je hobby". Helemaal waar, maar nogmaals....er staat dus geen mes op je keel hè? Dan ga je toch een deurtje verder. Iemand mag wat mij betreft vragen wat hij/zij wil....en ieder ander mag besluiten of hij dat wat vindt of niet. Het is zo simpel.
Want wanneer de fokkers niet mee mogen rekenen dat reuen uit "heel ver weg" komen, is dat niet bepaald stimulerend voor de wél dwingende eis dat je let op genenspreiding...gezondheid etc etc.
Ik vind persoonlijk dan weer vreemd dat er verschillende prijzen zouden zijn voor ..ik noem maar wat...reuen en teven. Of show-kwaliteit en huishond. Kun je dat garanderen dan? Wel als iets echt uitsluitend is. En misschien geef ik daar ooit ook nog wel korting voor. Ik kan niet in de toekomst kijken. Bij ons ras zijn er soms exemplaren die een klauw missen. Is zo'n hond dan opeens minder beauceron? Kul toch zeker.
Mits de fokker natuurlijk duidelijk communiceert.
In mijn nest hadden alle reuen hun ballen al met 6 weken. Toen de puppytest gedaan werd op 7 weken, was (leek?) er bij een reu een bal kwijt. Dat heb ik overlegd met de toekomstige eigenaren voor wie hij op nummer 1 stond (en natuurlijk ook met de wetenschap dat ik ze al gevoeld had, dat scheelt), en hebben gewoon voor de 100% voor hem gekozen. Nog voor hij met 8 weken de deur uitging was de bal er weer. Ik had niet anders verwacht natuurlijk, want een bal raakt niet permanent kwijt nadat ie er al was

, maar je verkoopt niet een pup met maar één bal zonder dat te melden.
Ik heb wel gehoord van een vrouw die erg baalde van dat ze een pup kocht en dat ze met de pup op schoot in de auto door het raam te horen kreeg dat er een klauw miste. Kijk, dát is schandalig.
Het wordt natuurlijk anders bij (gezondheids)zaken waardoor de hond niet het leven kan leiden dat je voor hem zou verwachten. Maar een schoonheidsfoutje..... die horen bij het leven.