Ja dat is volgens mij met alle wormensoorten zo.. in die zin is geen enkel middel preventief voor wormen.samantha! schreef:Daar bedoelen ze mee:
Stel de hond heeft een lichte besmetting en je geeft milbemax dan dood je daarmee wel de wormen/larven.
In die zin werkt het dus wel preventief, als je steeds zou behandelen voorkom je namelijk dat een besmetting zich uit kan breiden.
Maar als je vandaag milbemax geeft en je hond loopt volgende week hartworm op heb je er dus niets aan.
Pas als je behandeld en de hond is besmet heb je er iets aan.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Franse hartworm in Nederland
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Re: Franse hartworm in Nederland
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Klopt.Valerie schreef:Ja dat is volgens mij met alle wormensoorten zo.. in die zin is geen enkel middel preventief voor wormen.samantha! schreef:Daar bedoelen ze mee:
Stel de hond heeft een lichte besmetting en je geeft milbemax dan dood je daarmee wel de wormen/larven.
In die zin werkt het dus wel preventief, als je steeds zou behandelen voorkom je namelijk dat een besmetting zich uit kan breiden.
Maar als je vandaag milbemax geeft en je hond loopt volgende week hartworm op heb je er dus niets aan.
Maar dat is dus wel wat heel veel mensen denken helaas..
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Als je wil voorkomen dat honden überhaupt wormen krijgen, dán helpt inderdaad geen enkel middel, preventie tegen worminfectie bestaat niet. Wil je voorkomen dat je hond last van wormen krijgt dan ligt het anderssamantha! schreef:Klopt.Valerie schreef:Ja dat is volgens mij met alle wormensoorten zo.. in die zin is geen enkel middel preventief voor wormen.samantha! schreef:Daar bedoelen ze mee:
Nou ben ik geen voorstander van onnodig gif in een hond stoppen en zou dan ook kiezen voor ontlastingsonderzoek.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Helemaal eensInge O schreef:en dat is dus waarom ik altijd blijf roepen dat kennis wel belangrijk blijft, ondanks de meest vooruitstrevende technologieën en media waarin je alles kan opzoeken.samantha! schreef:Klopt.Valerie schreef:Ja dat is volgens mij met alle wormensoorten zo.. in die zin is geen enkel middel preventief voor wormen.samantha! schreef:Daar bedoelen ze mee:
voor ons dénken doen die dingen namelijk (gelukkig!) nog niet.
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Wij gaan dit jaar 2 weken naar midden frankrijk met de honden. Ik mag ivan zijn bek wel dichttapen, die vreet alles wat maar met stront te maken heeft. . Ze hebben een heel groot stuk terrein waar ze vrij kunnen lopen, maar als ik dit allemaal zo lees.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- Valerie
- Zeer actief
Minimum aanbevolen dosering: 0,5 mg milbemycine oxime en 5 mg praziquantel per kg worden éénmalig oraal toegediend. Het product toedienen met of na wat eten. 1 tablet per 25 kg lichaamsgewicht. Afhankelijk van het lichaamsgewicht van de hond, is de praktische dosering als volgt: gewicht 5-25 kg: 1 tablet, >25-50 kg 2 tabletten en >50-70 kg 3 tabletten. In die gevallen waarbij preventie tegen hartworm ziekte wordt toegepast en waarbij gelijktijdig behandeling tegen lintworm vereist is, kan MILBEMAX het monovalent product vervangen voor de preventie van hartworm ziekte. Voor Angiostrongylus vasorum infecties, milbemycine oxime 4 maal toedienen met een interval van een week. Het wordt aanbevolen om, wanneer een behandeling tegen cestoden aangewezen is, éénmalig MILBEMAX toe te dienen en daarna te vervolgen met een monovalent product dat alleen milbemycine oxime bevat gedurende de drie overige wekelijkse behandelingen.
http://www.dierapotheek.com/milbemax-ho ... -tabletten
Het gaat dan niet om Franse hartworm maar ze zeggen zelf letterlijk preventie. Schijnbaar bedoelen ze preventie van een erge besmetting? Maar geen preventie van besmetting..
http://www.dierapotheek.com/milbemax-ho ... -tabletten
Het gaat dan niet om Franse hartworm maar ze zeggen zelf letterlijk preventie. Schijnbaar bedoelen ze preventie van een erge besmetting? Maar geen preventie van besmetting..
- Valerie
- Zeer actief
Nou ja het is dus ook in Nederland...Jacky schreef:Wij gaan dit jaar 2 weken naar midden frankrijk met de honden. Ik mag ivan zijn bek wel dichttapen, die vreet alles wat maar met stront te maken heeft. . Ze hebben een heel groot stuk terrein waar ze vrij kunnen lopen, maar als ik dit allemaal zo lees.
Mijn honden zijn niet van die vreters maar ze eten wel gras waar eventueel dat slakkenspoor op kan zitten.
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Valerie schreef:Nou ja het is dus ook in Nederland...Jacky schreef:Wij gaan dit jaar 2 weken naar midden frankrijk met de honden. Ik mag ivan zijn bek wel dichttapen, die vreet alles wat maar met stront te maken heeft. . Ze hebben een heel groot stuk terrein waar ze vrij kunnen lopen, maar als ik dit allemaal zo lees.
Mijn honden zijn niet van die vreters maar ze eten wel gras waar eventueel dat slakkenspoor op kan zitten.
ja da is ook weer waar, ze kunnen het hier ook oplopen, zij het minder snel denk ik.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Nou zag ik van de week een programma over humane wormbesmettingen, overigens ging het over exotische warme landen wormen. Met besmettingen opgelopen door het eten van voedsel op een markt in Thailand, het lopen door watterplassen in Zuid Amerika en het zwemmen in open water in India.
Maar....
In dit programma werd gesteld dat tussen het moment van besmetting en het moment dat een besmetting een ernstig gezondheidsrisico vormde er een periode van zes weken tot twee jaar zat.
In deze periode was het relatief eenvoudig om een wormmiddel te gebruiken om de nog niet volledig ontwikkelde besmetting te stoppen. Dit noemde men ook "preventief behandelen" en preventief zou je dan niet moeten zien als "een besmetting voorkomend" maar als "schade door een besmetting voorkomend".
Ik denk dat het bij de hond ook zo moet zien: met ontwormen voorkom je niet zozeer een wormbesmetting maar voorkom je schade door een wormbesmetting. In ieder geval van Hartworm is ook bekend dat larven relatief eenvoudig en schadevrij aangepakt kunnen worden, maar dat het ontwormen bij aanwezigheid van volwassen wormen aanleiding kan zijn tot heftige lichamelijke reacties.
Overigens bleek uit dit programma ook dat een wormbesmetting al een ruime tijd aanwezig is voordat er eieren geproduceerd worden, bij een vroege controle worden er dan ook nog geen eieren in het lichaam aangetoond.
Maar....
In dit programma werd gesteld dat tussen het moment van besmetting en het moment dat een besmetting een ernstig gezondheidsrisico vormde er een periode van zes weken tot twee jaar zat.
In deze periode was het relatief eenvoudig om een wormmiddel te gebruiken om de nog niet volledig ontwikkelde besmetting te stoppen. Dit noemde men ook "preventief behandelen" en preventief zou je dan niet moeten zien als "een besmetting voorkomend" maar als "schade door een besmetting voorkomend".
Ik denk dat het bij de hond ook zo moet zien: met ontwormen voorkom je niet zozeer een wormbesmetting maar voorkom je schade door een wormbesmetting. In ieder geval van Hartworm is ook bekend dat larven relatief eenvoudig en schadevrij aangepakt kunnen worden, maar dat het ontwormen bij aanwezigheid van volwassen wormen aanleiding kan zijn tot heftige lichamelijke reacties.
Overigens bleek uit dit programma ook dat een wormbesmetting al een ruime tijd aanwezig is voordat er eieren geproduceerd worden, bij een vroege controle worden er dan ook nog geen eieren in het lichaam aangetoond.
- Valerie
- Zeer actief
Dus toch gewoon ontwormen eens in de zoveel tijd. Toevallig zijn ze hier 2 weken geleden ontwormt (ik vermoedde een wormbesmetting die er niet was) en ik denk dat ik het nu wel geregeld ga doen. Hier krijgen ze toch geen bijwerkingen van milbemax.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Hoe is het nu met Huette, Sieneke?
Ik moet bekennen dat jouw verhaal en die van crutz, mij wel aan het enken heeft gezet v.w.b. ontwormen
Hier lopen ontzettend veel vossen en het idee zit mij niet helemaal lekker 
Ik moet bekennen dat jouw verhaal en die van crutz, mij wel aan het enken heeft gezet v.w.b. ontwormen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Tamara. schreef:Hoe is het nu met Huette, Sieneke?
Ik moet bekennen dat jouw verhaal en die van crutz, mij wel aan het enken heeft gezet v.w.b. ontwormenHier lopen ontzettend veel vossen en het idee zit mij niet helemaal lekker
ons ook hoor, hier inmiddels alles ontwormd & twijfel over bv scalibor banden voor de honden...
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
crutz schreef:alleen is de NLse variant (dus de Franse hartworm) die hier genoemd wordt niet de variant die overgedragen wordt door muggen, maar door slakjes, dus dat heeft geen nut......Browny schreef:als preventie in het muggen seizoen kan je ook een scalibor band omdoen (denk dat ik dit ga doen)
De Scalibor protectorband voorkomt aanhechten van teken, het bloedzuigen door zandvliegen en het bijten door muggen
spreek je jezelf nu niet tegen?crutz schreef:Tamara. schreef:Hoe is het nu met Huette, Sieneke?
Ik moet bekennen dat jouw verhaal en die van crutz, mij wel aan het enken heeft gezet v.w.b. ontwormenHier lopen ontzettend veel vossen en het idee zit mij niet helemaal lekker
ons ook hoor, hier inmiddels alles ontwormd & twijfel over bv scalibor banden voor de honden...
hier hebben ze allemaal advocate pipetten gehad en dat hou ik er voorlopig in

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Browny schreef:crutz schreef:alleen is de NLse variant (dus de Franse hartworm) die hier genoemd wordt niet de variant die overgedragen wordt door muggen, maar door slakjes, dus dat heeft geen nut......Browny schreef:als preventie in het muggen seizoen kan je ook een scalibor band omdoen (denk dat ik dit ga doen)
De Scalibor protectorband voorkomt aanhechten van teken, het bloedzuigen door zandvliegen en het bijten door muggenspreek je jezelf nu niet tegen?crutz schreef:Tamara. schreef:Hoe is het nu met Huette, Sieneke?
ons ook hoor, hier inmiddels alles ontwormd & twijfel over bv scalibor banden voor de honden...![]()
hier hebben ze allemaal advocate pipetten gehad en dat hou ik er voorlopig in
nee, de scalibor band omdat ik inmiddels ook al weer redelijk wat teken van de honden af heb gehaald & met mijn geluk van de laatste tijd dan wrs ook nog wel een besmette teek zal treffen...niet voor de hartworm (Franse)