Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wisselwerking smuldier en vacht?
Moderator: moderatorteam
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
Wisselwerking smuldier en vacht?
Ik voerde eerst vnl brok met in het weekend smuldier. Vanwege Gizmo's allergie besloot ik ruim vieren een halve maand geleden om hem vnl smul te gaan voeren, de vleescompleet. Hij krijgt dan s'avonds nog een paar brokjes(een stuk of 10) tegen het galspugen. Hij doet het er op zich prima op en eet het graag ! Sinds hij hoofdzakeleijk smul krijgt is het verharen veel minder geworden en daar was ik blij mee want Gizmo is een kruising JR met een Shiba en hij heeft een zachte dikke onderwol die mooi licht van kleur is en waar hier dus elke dag het vloerkleed mee vol hing...
Maar nu ziet zijn vacht er een beetje vreemd uit. In het midden op zijn rug ziet zijn vacht er gewoon uit. Mooie gladde donkere dekharen zal ik maar zeggen. Aan de zijkant ziet zijn vacht er echter wat "mottiger" uit. Daar lijkt het vnl onderwol te zijn die je ziet en krijg je een hele zachte lichte strook haar . Op zijn achterpoten is het een beetje afwisselend en lijkt het gevlekt donker en glad met lichte plukjes die er een beetje uit steken. Het lijkt alsof hij vreselijk in de rui is en de ondervacht er met bossen uitkomt! Maar die vacht zit echt nog hartstikke vast, al weken! Het is superzacht en hij glimt ook maar ik heb hem in al die 9 jaar dat ik hem heb nog nooit zo raar in zijn vacht zien zitten! Is dit nu een beetje ouderdom? Of ligt het aan de wisseling van voer? En wat is dan wijsheid: gewoon doorgaan met de smuldier en er van uit gaan dat het over een tijdje wel over is of zou hij iets missen in zijn voer waardoor hij nu niet goed door de rui komt of zo. Dat de smuldier voor hem dus niet het juiste voer is? Ik twijfel nu wel een beetje wat ik het beste kan doen...
- S@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC. - Locatie: Schermer
Re: Wisselwerking smuldier en vacht?
Kan ik eruit opmaken dat de hond 9jr is en dus al z'n hele leven brok krijgt en nu pas sinds 4 maandjes op vlees staat? Zo ja dan lekker het vlees doorvoeren, het lichaam moet ontgiften en nog wennen aan de overstap van zoveel jaren brok...geef het nog minimaal een half jaar de tijd en kijk hoe hij er dan bij loopt.
Je zou eventueel wat zalm (of zalmolie) bij kunnen voeren. Vleescompleet is ook wat eenzijdig ik zou ook pens erbij voeren, af en toe wat vis en kip. Om zo toch meerdere diersoorten in z'n dieet te hebben. Even lekker inlezen in het voeren van kvv en barf en dan komt het helemaal goed.
Je zou eventueel wat zalm (of zalmolie) bij kunnen voeren. Vleescompleet is ook wat eenzijdig ik zou ook pens erbij voeren, af en toe wat vis en kip. Om zo toch meerdere diersoorten in z'n dieet te hebben. Even lekker inlezen in het voeren van kvv en barf en dan komt het helemaal goed.
- Annemiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
- Contacteer:
Ik had hier bij Neela ook een aparte vacht nadat ze een maand of 5 volledig op smuldier
vlees compleet stond. Neela is diep rood en ze kreeg in haar vacht bijna blonde stukken.
Nu inmiddels weer 2 maanden verder ziet het er weer normaal uit.
vlees compleet stond. Neela is diep rood en ze kreeg in haar vacht bijna blonde stukken.

Groetjes Annemieke
- sas&Billy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
- Aantal honden: 1
Is misschien dom maar kan het zijn dat hij gewoon een beetje raar aan het verharen is?
Mijn hondje heeft de eerste zes jaar van zijn leven op natvoer geleefd. hij eet ook vers nu en ik merk inderdaad rare pieken en dalen in zijn vacht. Soms is ie ook meer moe dan anders of vlugger moe. is nu 4 maand ongeveer op vers vlees. Ik hou het in de gaten maar denk ook dat t veel met ontgiften te maken heeft
Mijn hondje heeft de eerste zes jaar van zijn leven op natvoer geleefd. hij eet ook vers nu en ik merk inderdaad rare pieken en dalen in zijn vacht. Soms is ie ook meer moe dan anders of vlugger moe. is nu 4 maand ongeveer op vers vlees. Ik hou het in de gaten maar denk ook dat t veel met ontgiften te maken heeft
-
SuzieC1970
- Zeer actief
@ S@nne, hij krijgt de laatste 3 jaar al kvv in het weekend, doordeweeks was het vnl brok. Afwisselen is wat moeilijker, hij heeft een allergie voor kip, ei en granen en in veel soorten kvv zit toch kip gemengd.( Ik weet dat er wel andere zijn die dat niet hebben maar die zijn helaas te duur. Het is niet dat ik er niet meer geld voor over heb hoor maar meer dat dat op het moment echt niet kan helaas...) Ik wissel de smul wel af met lam/rijst van rodi en soms pens.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Giz is ook rood en de stukken die er nu anders uitzien zijn meer blond ja, en pluizig!Annemiek schreef:Ik had hier bij Neela ook een aparte vacht nadat ze een maand of 5 volledig op smuldier
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ik vraag me dus ook af of het een soort ontgiftingsproces is, hoewel hij al wel een paar jaar in het weekend smuldier krijgt. Helemaal nieuw is het dus niet. En dat hij vlugger moe is, tja dat lijkt wel zo maar ik dacht dat het aan het weer lag...sas&Billy schreef:Is misschien dom maar kan het zijn dat hij gewoon een beetje raar aan het verharen is?
Vind het wel moeilijk want waar doe je goed aan he. Gewoon doorgaan met smul en afwachten of het beter wordt of misschien toch maar op zoek naar een andere kvv. Er is hier niet zoveel te krijgen wat een beetje betaalbaar is, hier bij de dierenwinkel hebben ze carnibest en ropadog enzo en da's me veel te duur! En als je ergens wilt bestellen moet je vaak best veel nemen en dat kan ik niet kwijt. Vond het juist zo makkelijk dat de jumbo hier smuldier had...(is 5 min lopen..
- S@nne
- Zeer actief
Wat mij verteld is dat hoe langer de hond brok heeft gehad in z'n leven hoe langer het duurt voor het lichaam aangepast is aan de nieuwe (vlees) voeding. Het lichaam moet ontgiften, jaren hebben de stoffen in het lichaam opgebouwd (die in de brok zitten die de hond niet kan verteren) en dat moet eruit en dat kan tot diarree, vachtproblemen, stinken en lusteloosheid leiden...
Hoe korter de hond op brok heeft gestaan hoe minder problemen er zijn met de overgang naar vers vlees. En dat de hond 5 dagen brok heeft gehad jaren lang en 2 dagen vlees wil nog niet zeggen dat de overgang geen problemen opleverd, dan heeft ie nog steeds jarenlang stoffen uit de brok opgebouwd in 't lichaam die 't niet kwijt kon.
Ik heb even wat leesmateriaal opgezocht:
http://www.carnivoer.nl/advies-van-carn ... we-voeding
http://www.carnivoer.nl/advies-voor-hond
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=823.0
http://voerwijzer.com/artikelen/ontgift ... waarom-dit
Hoe korter de hond op brok heeft gestaan hoe minder problemen er zijn met de overgang naar vers vlees. En dat de hond 5 dagen brok heeft gehad jaren lang en 2 dagen vlees wil nog niet zeggen dat de overgang geen problemen opleverd, dan heeft ie nog steeds jarenlang stoffen uit de brok opgebouwd in 't lichaam die 't niet kwijt kon.
- S@nne
- Zeer actief
SuzieC1970 schreef:@ S@nne, hij krijgt de laatste 3 jaar al kvv in het weekend, doordeweeks was het vnl brok. Afwisselen is wat moeilijker, hij heeft een allergie voor kip, ei en granen en in veel soorten kvv zit toch kip gemengd.( Ik weet dat er wel andere zijn die dat niet hebben maar die zijn helaas te duur. Het is niet dat ik er niet meer geld voor over heb hoor maar meer dat dat op het moment echt niet kan helaas...) Ik wissel de smul wel af met lam/rijst van rodi en soms pens.
oke geen kip en geen rijst,
maar vis, hert, kalkoen, eend, konijn, rund, paard en lamsvlees zijn wel opties om naar te kijken.
Hieronder ook een kvv link, misschien zit daar wat tussen voor je:
http://www.bibidiervoeding.nl/assortiment.htm
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
heb altijd maar rare honden gehad dan denk ik, jaren brok gehad ineens op geheel kvv en nooit maar iets gemerkt van 'ontgiften'.....Cleva schreef:S@nne schreef:Wat mij verteld is dat hoe langer de hond brok heeft gehad in z'n leven hoe langer het duurt voor het lichaam aangepast is aan de nieuwe (vlees) voeding. Het lichaam moet ontgiften, jaren hebben de stoffen in het lichaam opgebouwd (die in de brok zitten die de hond niet kan verteren) en dat moet eruit en dat kan tot diarree, vachtproblemen, stinken en lusteloosheid leiden...
Er staat nergens iets over waarom dat ontgiften pas begint nadat je stopt met brokken voeren.
Alleen maar dat het zo is.
Dat begrijp ik niet. Waarom komen die klachten pas na het stoppen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Dat denk ik ook al een tijdje, dat hele ontgiften lijkt wel een soort hype te zijn tegenwoordig. Volgens mij slaat een hond deCleva schreef:S@nne schreef:Wat mij verteld is dat hoe langer de hond brok heeft gehad in z'n leven hoe langer het duurt voor het lichaam aangepast is aan de nieuwe (vlees) voeding. Het lichaam moet ontgiften, jaren hebben de stoffen in het lichaam opgebouwd (die in de brok zitten die de hond niet kan verteren) en dat moet eruit en dat kan tot diarree, vachtproblemen, stinken en lusteloosheid leiden...
Er staat nergens iets over waarom dat ontgiften pas begint nadat je stopt met brokken voeren.
Alleen maar dat het zo is.
Dat begrijp ik niet. Waarom komen die klachten pas na het stoppen?
meeste stoffen die hij niet kan verteren ook niet op maar scheidt (schijt) hij ze uit.
Als iemand echt meer weet over het ontgiften en hoe dat in zijn werk gaat en welk gif er dan uit moet enz. dan ben ik daar erg benieuwd naar.
Groetjes, Marjan
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontgiften
Ik heb dezelfde kanttekens bij dat hele ontgiftingsverhaal. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik heb ooit vre-se-lijk onder het exczeem gezeten. Uiteindelijk bleek na onderzoek bij de dermatoloog, dat het zich gedroeg als een soort contactallergie voor metaal, maar dat het waarschijnlijk een voedselallergie was. Wat was nou het geval, ik was voor het eerst een dieet gaan doen en dus minstens 2 liter water per dag gaan drinken. Het heeft echt een jaar geduurd voor we erachter kwamen, maar toen die link gelegd was en ik overstapte op Spa en Bar-Le-Duc verdween het exczeem. Van ontgiften heb ik niets gemerkt en ik had het echt heel erg!
Ontopic: die vacht zou ik even aankijken, maar echt minder energie vind ik wel belangrijk om in de gaten te houden!
Ik heb dezelfde kanttekens bij dat hele ontgiftingsverhaal. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik heb ooit vre-se-lijk onder het exczeem gezeten. Uiteindelijk bleek na onderzoek bij de dermatoloog, dat het zich gedroeg als een soort contactallergie voor metaal, maar dat het waarschijnlijk een voedselallergie was. Wat was nou het geval, ik was voor het eerst een dieet gaan doen en dus minstens 2 liter water per dag gaan drinken. Het heeft echt een jaar geduurd voor we erachter kwamen, maar toen die link gelegd was en ik overstapte op Spa en Bar-Le-Duc verdween het exczeem. Van ontgiften heb ik niets gemerkt en ik had het echt heel erg!
Ontopic: die vacht zou ik even aankijken, maar echt minder energie vind ik wel belangrijk om in de gaten te houden!

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- S@nne
- Zeer actief
Waarom gaat een mensenlichaam pas ontgiften als we ons dieeet veranderen? Is dezelfde vraag...
Het staat uitgelegd mbt de werking van de darmen en de bacteriehuishouding die veranderd als je van brok naar vlees over gaat. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat het lichaam pas kan ontgiften als de hond stopt met het innemen van de giftige stoffen (in de brok), pas dan kan het lichaam de opstapeling (het lichaam kan de stoffen minder snel afbreken dan het ingenomen werd dus opstapeling van gifstoffen) gaan afbouwen omdat er niet meer nieuw bijkomt... hoe groter de opstapeling hoe langer het ontgiftingsproces.
Nu praat ik hierboven in algemeenheden, elke hond is anders, de ene hond zal wel verschijnselen tonen de ander niet, het is afhankelijk van vele factoren.
Als ja 10 jaar rookt en daarna niet meer zijn je longen ook niet in een maand schoon!
Anyway ik heb wat links gegeven, voor de rest lijkt het mij dat jullie heel goed in staat zijn zelf te googlen, op barfplaats te kijken of je locale holistische dierenarts te raadplegen (zoals bijvoorbeeld any animal te Heiloo, zij geven ook lezingen). Succes en veel plezier met inlezen en informatie inwinnen omtrent hondenvoeding. En voer waar jij achterstaat en je goed bij voelt en nog belangrijk waar de hond het goed op doet! Geef echter een overstap wel de tijd...
Wat betreft de mindere energie, ik heb al eerder aangegeven dat ik de huidige voeding van de hond van TS wat eenzijdig vind en dat meerdere diersoorten voeren het completer maakt, als het ontgiften dan klaar is en de voeding wat completer dan lijkt het mij logisch dat de hond meer energie zal krijgen. De energie wordt nu ergens anders in gestoken, het lichaam reinigt zichzelf van binnen naar buiten, geef het tijd en geef 'm wat omega vetten (zalmolie bijvoorbeeld of vis te eten). Ik hoop dat je snel resultaten zal zien!
Succes met alles!
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ik heb alle links gelezen en heb wat rond geneusd naar andere kvv om af te wisselen. Er is best veel te koop maar bijna overal moet je voor 100 euro of meer bestellen! Dat kan ik echt niet kwijt!! Verder zitten heel veel soorten kvv die wat meer verschillende smaken hebben zoals die BIbi helaas ver boven mijn budget.Het zijn allemaal prijzen van 3 euro of meer per kilo!! Maar goed, ik ga het zeker de tijd geven en ik ga toch op zoek naar wat afwisseling. Iets met vis kan ik alleen hier nergens vinden en dat vind ik jammer, Gizmo zou het heerlijk vinden denk ik! Ik heb nu vlees compleet, Rodi lam/rijst en pens liggen en ga van de week even zalmolie halen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
lotgering, daar heb je totaal met vis... eventueel kun je erbij vermelden waar hij allergisch voor is zodat ze daar rekening mee kunnen houden?SuzieC1970 schreef:Ik heb alle links gelezen en heb wat rond geneusd naar andere kvv om af te wisselen. Er is best veel te koop maar bijna overal moet je voor 100 euro of meer bestellen! Dat kan ik echt niet kwijt!! Verder zitten heel veel soorten kvv die wat meer verschillende smaken hebben zoals die BIbi helaas ver boven mijn budget.Het zijn allemaal prijzen van 3 euro of meer per kilo!! Maar goed, ik ga het zeker de tijd geven en ik ga toch op zoek naar wat afwisseling. Iets met vis kan ik alleen hier nergens vinden en dat vind ik jammer, Gizmo zou het heerlijk vinden denk ik! Ik heb nu vlees compleet, Rodi lam/rijst en pens liggen en ga van de week even zalmolie halen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- S@nne
- Zeer actief
Je hoeft ook niet alleen op het ene voer of alleen op het andere voer. Je kan bijvoorbeeld 12 kg bibi halen van schaapmix ofzo dat is idd rond de 3 euro de kilo...en dat af en toe voeren tussendoor, dan doe je er langer mee. Dat wissel je dan af met goedkoper voer zoals smuldier en wat je verder nog geeft zodat je per maand toch op een lagere prijs komt dan de 3 euro per kilo waar je het over hebt. Met zo'n zak bibi kan je dan wel een paar maanden voort....succes met puzzelen.
Een beetje creatief inkopen en een grote vriezer zijn erg handig en kan een hoop schelen op de prijs. Tevens vis word vaak gewoon zo gegeven niet als kvv maar gewoon een visje (barf), bijvoorbeeld een zalmkop, haring, spiering, wijting etc. ... even denken volgens mij oa. bij Kiezebrink te koop, maar je lokale visboer zou je ook eens kunnen vragen of hij zalmkoppen tussen z'n visafval heeft.
Een beetje creatief inkopen en een grote vriezer zijn erg handig en kan een hoop schelen op de prijs. Tevens vis word vaak gewoon zo gegeven niet als kvv maar gewoon een visje (barf), bijvoorbeeld een zalmkop, haring, spiering, wijting etc. ... even denken volgens mij oa. bij Kiezebrink te koop, maar je lokale visboer zou je ook eens kunnen vragen of hij zalmkoppen tussen z'n visafval heeft.
- S@nne
- Zeer actief
misschien heb je hier nog iets aan: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
-
SuzieC1970
- Zeer actief
@ malinois, ik heb vaker op de site van lotgering gekeken en vind het wel interresant maar ik kan maar 1 kratje kwijt in mijn vries en 10 euro bezorgkosten op 1 kratje is ook zo wat....Heb al eens gevraagd of er hier in de buurt nog meer mensen bestelden waar ik mee mee kon doen maar helaas...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zit er geen verkooppunt bij je in de buurt?SuzieC1970 schreef:@ malinois, ik heb vaker op de site van lotgering gekeken en vind het wel interresant maar ik kan maar 1 kratje kwijt in mijn vries en 10 euro bezorgkosten op 1 kratje is ook zo wat....Heb al eens gevraagd of er hier in de buurt nog meer mensen bestelden waar ik mee mee kon doen maar helaas...

-
SuzieC1970
- Zeer actief
Niet echt in de buurt nee.
Ik ben van plan om zalmmix van kiezenbrink te proberen zodat ik bv 4 dagen smul kan geven en 1 dag pens, 1 dag lam/rijst en 1 dag zalm. Zoiets iig... Ben me nu nog even aan het orienteren...
Ik ben van plan om zalmmix van kiezenbrink te proberen zodat ik bv 4 dagen smul kan geven en 1 dag pens, 1 dag lam/rijst en 1 dag zalm. Zoiets iig... Ben me nu nog even aan het orienteren...
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik gok dat ontgiften wel eens zou kunnen slaan op de bacteriekolonies die wisselen op het moment dat je veranderd van voer. De ene serie kolonies sterft en produceerd hier vaak ook wat gifstoffen bij, terwijl de andere kolonies juist groeien en ook hun eigen stoffen creëren waar weer andere kolonies op reageren (dan wel door groei, dan wel door sterfte). Dit gehele proces heeft enige tijd nodig voordat de darmbacteriën zich weer stabiliseren.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ik twijfel nog steeds waar ik goed aan doe.... Vacht is nog niet beter geworden, energie verlies valt mee maar hij lijkt het echt sneller warm te hebben dan normaal. Wat misschien ook niet zo vreemd is met een pluizige, wat dikkere vacht. Er komt nog steeds geen haartje los terwijl ik echt al verwacht had dat hij zou gaan ruien! Wat is nu wijsheid? Hij eet alles graag hoor, het maakt hem geen biet uit of ik hem smul, rodi of brok voorzet! Ik twijfel hoe lang ik dit nog af ga wachten of dat ik toch weer wat meer brokdagen ga invoeren om te kijken of dat verschil maakt. Maar ja, als het echt ontgiften is ben ik dan niet weer terug bij af? Hij doet het overigens ook uitstekend als ik alleen brok voer hoor, daar niet van maar omdat ik altijd zoveel goede dingen over kvv hoorde en het me gezonder leek ben ik dat gaan voeren. Nu twjfel ik of het voor Gizmo wel het juiste voer is. Hoe lang zouden jullie bij je hond afwachten?? Pfff, ik maak me er veel te druk om geloof ik...
- S@nne
- Zeer actief
We zijn nu precies 1 maand verder sinds het begin van 't topic. Er zijn een hoop tips gegeven, er vanuit gaande dat je daar wat mee gedaan hebt zou ik nog rustig afwachten.
Zelfs bij het overstappen van brok naar brok zegt men dat je pas na 6 weken resultaat ziet. Voor het ontgiften wordt veel langer uitgetrokken.
Zelfs bij het overstappen van brok naar brok zegt men dat je pas na 6 weken resultaat ziet. Voor het ontgiften wordt veel langer uitgetrokken.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Weet niet zeker waar het aan lag maar sinds begin juni krijgt Gizmo weer 4 dagen brok(lam/rijst van Prins) en 3 dagen kvv.( verschillende merken) Ik durfde het niet langer aan te kijken, zijn vacht werd steeds "rommeliger" en dikker en hij was echt veel minder fit dan ik van hem gewend ben! Nu is hij weer een stuk aktiever aan het worden en hij is sinds een week eindelijk weer in de rui! Nooit geweten dat ik daar zo blij mee kon zijn.. Hij glimt weer meer en al die rare pluisharen komen er uit. Begint weer op mijn oude vertrouwde Gizje te lijken gelukkig!
- S@nne
- Zeer actief
Als hij het op deze combinatie goed doet moet je dat gewoon aanhouden. Ik ben een voorstander van vlees voeren, maar soms wil het overzetten van brok naar vlees niet altijd lukken of geeft niet het gewenste resultaat, zeker als de hond al wat langer op de brok staat. Ook zeg ik, voer waar jou hond het goed op doet, dat is het belangrijkste.
Net als dat er niet één trainingsmethode is voor alle honden is er ook niet één voer/voeding voor alle honden, iedere hond is anders.
Net als dat er niet één trainingsmethode is voor alle honden is er ook niet één voer/voeding voor alle honden, iedere hond is anders.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
dat bestaat niet hoor, ontgiften. als het lichaam te veel gifstoffen vasthoudt/aanmaakt is er sprake van lever- of nierfalen, en moet je gauw naar de dokter.S@nne schreef:.............het lichaam moet ontgiften.........
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."