Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Winnaar crufts

Moderator: moderatorteam

saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Winnaar crufts

Ongelezen bericht door saffie »

Gevonden op de blog van Pedigree Dogs Exposed:

Een artikel over de winnende hond van Crufts:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ds-newsxml

‘She’s far too precious to take out for walks,’ explains Margaret, a 59-year-old retired social worker. ‘That’s not to say she is kept indoors all the time — she has to be kept fit and healthy. She can run around in the back garden for exercise.’

But even the garden has been specially crafted to suit Elizabeth’s status. The vegetable patch and flowers have long gone, replaced instead by paving stones which can be kept scrubbed, bleached and hygienic at all times.
‘She can be walked on grass in the summer, when it is dry and short, but we couldn’t risk twigs and mud getting into her coat. In the house, she sleeps in a special dog crate in the kitchen, where she’s put if ever we are out or busy.
‘We couldn’t have her roaming about freely, in case she had an accident and hurt herself. If she broke a leg falling off a table, or accidentally swallowed something, she’d never show again.

:piew:
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Winnaar crufts

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ja, hoog Televaag gehalte denk ik zomaar. Menig hondje van dat formaat komt niet verder dan de tuin en verblijft de hele dag in de bench omdat'ie de hele dag alleen thuis is en de buren dan klagen over het geblaf. Zelfde situatie, alleen anders verwoord. Voor de hond maakt het weinig uit. Alhoewel......... Elisabeth vast wel veel aandacht krijgt.
saffie
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ja, hoog Televaag gehalte denk ik zomaar. Menig hondje van dat formaat komt niet verder dan de tuin en verblijft de hele dag in de bench omdat'ie de hele dag alleen thuis is en de buren dan klagen over het geblaf. Zelfde situatie, alleen anders verwoord. Voor de hond maakt het weinig uit. Alhoewel......... Elisabeth vast wel veel aandacht krijgt.
Dat geloof ik meteen, dat dat ook vaak bij huishonden voorkomt. Maar dat doet hier toch niets aan af? Ik vind het gewoon ziek om een levend dier constant te behandelen als een soort kappop omdat de eigenaar er zo nodig wedstrijden mee moet lopen. En iets simpels als een wandeling met je hond te laten omdat de vacht anders misschien niet meer voldoet aan de eisen die een hondenshow eraan stelt.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Van mij mag deze eigenares haar titel inleveren.Dit grenst voor mij aan dierenmishandeling maar dan op een andere manier dan "normaal".
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Of je nu niet wandelt voor het haar of dat je niet wandelt omdat je daar geen zin in hebt... Mijn idee is het allebei ook niet hoor, maar dit is wel een mindere vorm van leed.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Even advocaat van de duivel:
Als een hond niet weet dat er wat anders is dan de tuin en de show, hoe kan hij het dan missen? DAt is zijn leven, daar is hij aan gewend. Natuurlijk is het veel fijner als een hond dagelijks uitgelaten word, mag rennen en snuffelen en zo, maar vermenselijken wij honden niet te veel als we dit soort dingen voor ze als zijnde leed gaan invullen?
Volgens mij denkt een hond niet: Goh, ik zou graag eens over de hei rennen, maar neemt hij het leven zoals het komt.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
saffie
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Of je nu niet wandelt voor het haar of dat je niet wandelt omdat je daar geen zin in hebt... Mijn idee is het allebei ook niet hoor, maar dit is wel een mindere vorm van leed.
Voor de hond maakt de reden inderdaad niet uit en het beestje krijgt vast aandacht zat. En al lijkt zo'n vacht me nou niet direct de meest comfortabele vorm die er is, ik vind het geen leed in dezelfde ernstige mate als platte neuzen of de schedel van de Cavalier King Charles Spaniel. Maar ik vind het wel een andere doorgeslagen vorm van honden 'bewerken' voor iets wat eigenlijk een exterieurkeuring is maar wat voor sommige rassen meer weg heeft van een modeshow met al het bijbehorende constante getut. Ik schrok daar echt van toen ik voor het eerst op een hondenshow was en bij de afdeling gezelschapshonden terecht kwam.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

saffie schreef:
Rosita Compagner schreef:Of je nu niet wandelt voor het haar of dat je niet wandelt omdat je daar geen zin in hebt... Mijn idee is het allebei ook niet hoor, maar dit is wel een mindere vorm van leed.
Voor de hond maakt de reden inderdaad niet uit en het beestje krijgt vast aandacht zat. En al lijkt zo'n vacht me nou niet direct de meest comfortabele vorm die er is, ik vind het geen leed in dezelfde ernstige mate als platte neuzen of de schedel van de Cavalier King Charles Spaniel. Maar ik vind het wel een andere doorgeslagen vorm van honden 'bewerken' voor iets wat eigenlijk een exterieurkeuring is maar wat voor sommige rassen meer weg heeft van een modeshow met al het bijbehorende constante getut. Ik schrok daar echt van toen ik voor het eerst op een hondenshow was en bij de afdeling gezelschapshonden terecht kwam.
:ok:
Eens. Maar die ellende met borstelen en andere onzin zie je bij veel meer rasgroepen dat de gezelschapshondjes.
Op de winner was een witte puli die niet lopen mocht, dan werd de vacht aan de onderkant vies :piew:
marian*
Erelid
Contacteer:

Machie schreef: :ok:
Eens. Maar die ellende met borstelen en andere onzin zie je bij veel meer rasgroepen dat de gezelschapshondjes.
Op de winner was een witte puli die niet lopen mocht, dan werd de vacht aan de onderkant vies :piew:

Bij de Drenten zie je ook al dat ze naar de trimmer gaan vóór een show.Jammer want het zijn geen trimhonden.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

saffie schreef:
Mee eens.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

marian* schreef:

Bij de Drenten zie je ook al dat ze naar de trimmer gaan vóór een show.Jammer want het zijn geen trimhonden.
Wat word er dan getrimd aan die honden? De Toller is ook absoluut geen trimras, maar ik knip wel wat aan Nilo voor hij naar een show gaat. Het moet alleen niet te geknipt lijken, broek, borst en buik blijf ik vanaf maar voetjes, oren en hakken worden wel geknipt. Het hoeft er niet op te lijken dat hij die ochtend net uit zijn schuur is getrokken zeg maar :mrgreen:

Wat betreft die Lhasa, ik vind het jammer. Ten eerste voor die hond, hoewel die inderdaad niet beter weet. Maar wij weten wel beter. Dat vind ik net zoiets als "niet te lang lopen met een jonge hond hoor, straks bouwen ze conditie op" Ja poeh, dat zou toch wat zijn :19: Voldoende beweging heeft elke hond nodig en zo moeilijk is dat niet, minimaal een uurtje lopen met je hond. Vooral jammer dat ze hiermee een verkeerd signaal afgeven. Het is kennelijk prima om zo je hond te houden want winnen doe je toch wel. Maar goed, dat vond ik ook al op het moment dat ze wonnen. De handler zal vast in shock zijn geweest ofzo, maar het enige wat ik zag was dat ze de keurmeester de hand schudde, hond neerzet en alleen maar gaat kammen. Die Newf die reserve werd, dat duo reageerde in ieder geval leuk, eerst een paar seconden knuffelen voordat ze aandacht hebben voor de keurmeester :mrgreen:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Je ziet het knippen bij steeds meer rassen. Bij een newf hoort er ook niet veel geknipt te worden (de poten en de oren eventueel), maar ook hier zie je dat de meeste newfs geknipt worden. De buiklijn net even wat rechter bv is dan nog het minste. Een km moet dat ook zien, lijkt mij. En toch scoren die geknipte en overtrimde honden goed op de shows. Terwijl de rasstandaard hier duidelijk in is dat dit niet hoort.
marian*
Erelid
Contacteer:

Maeve schreef: Wat word er dan getrimd aan die honden? De Toller is ook absoluut geen trimras, maar ik knip wel wat aan Nilo voor hij naar een show gaat. Het moet alleen niet te geknipt lijken, broek, borst en buik blijf ik vanaf maar voetjes, oren en hakken worden wel geknipt. Het hoeft er niet op te lijken dat hij die ochtend net uit zijn schuur is getrokken zeg maar :mrgreen:
Ze worden te "netjes" gemaakt zoals ik het noem.Kan het moeilijk uitleggen maar een Drent is gewoon geen trimhond.Er gewoon netjes uitzien is voldoende.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

marian* schreef:
Maeve schreef: Wat word er dan getrimd aan die honden? De Toller is ook absoluut geen trimras, maar ik knip wel wat aan Nilo voor hij naar een show gaat. Het moet alleen niet te geknipt lijken, broek, borst en buik blijf ik vanaf maar voetjes, oren en hakken worden wel geknipt. Het hoeft er niet op te lijken dat hij die ochtend net uit zijn schuur is getrokken zeg maar :mrgreen:
Ze worden te "netjes" gemaakt zoals ik het noem.Kan het moeilijk uitleggen maar een Drent is gewoon geen trimhond.Er gewoon netjes uitzien is voldoende.
Dat ben ik het met je eens ja. Je moet niet elk plukje weg willen knippen, dat hoort niet bij het ras. Maar als het de andere kant op slaat is dat ook weer jammer :mrgreen: Honden met gele poten enzo. Dan denk ik wel, zet het even in bad een dag van te voren?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:

Maar, je zegt het zelf, ze gaan wel naar een shów. Niet naar een jachtdag. Op een show doe je je galajurk aan en naar een jachtdag je laarzen
marian*
Erelid
Contacteer:

Rosita Compagner schreef: Maar, je zegt het zelf, ze gaan wel naar een shów. Niet naar een jachtdag. Op een show doe je je galajurk aan en naar een jachtdag je laarzen
Maar ook al gaan ze naar een show wil dat niet zeggen dat ze op en top opgetut moeten worden.
Gewoon netjes is goed genoeg.En nee,gele poten hoeven niet.Maar dat krijg je blijkbaar bij sommige fokkers.
Afbeelding
saffie
Zeer actief

fes/lou schreef:Even advocaat van de duivel:
Als een hond niet weet dat er wat anders is dan de tuin en de show, hoe kan hij het dan missen? DAt is zijn leven, daar is hij aan gewend. Natuurlijk is het veel fijner als een hond dagelijks uitgelaten word, mag rennen en snuffelen en zo, maar vermenselijken wij honden niet te veel als we dit soort dingen voor ze als zijnde leed gaan invullen?
Volgens mij denkt een hond niet: Goh, ik zou graag eens over de hei rennen, maar neemt hij het leven zoals het komt.
De hond weet inderdaad niet beter, en ik zou er geen 114 voor bellen, maar ik vind juist een dergelijk hondenleven vermenselijking. De hond zit er ook niet mee als er modder op zijn vacht komt. En als dergelijke beperkingen nou een paar dagen voor een show gelden dan is dat maar even zo. Maar een heel hondenleven lang? Ik zou mijzelf in ieder geval een slechte hondeneigenaar vinden als ik het uiterlijk van mijn hond altijd boven een boswandeling zou zetten, ongeacht of de hond niet weet wat hij mist.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Tja, en hoe groot is haar tuin dan?
Ik ken wel meer fokkers of eigenaren waarbij de honden hun leven in de tuin slijten, en als ze niet in de tuin zijn in de kennel.

Is er wat op tegen? Nee denk ik niet. Het is een andere manier van honden houden, en ik zou er niet voor kiezen, maar of de hond er echt zielig van wordt?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Machie schreef:
saffie schreef:
:ok:
Ik vrees dat ik hel en verdoemenis over me afroep maar als een "dergelijke hond" op een show niet mag lopen begrijp ik dat eigenlijk wel. Op zo'n moment, die ene dag, moet het dier perfect voor de dag komen.
Dat wil niet zeggen dat die hond NOOIT loopt of de zee ziet ;-)

Vergelijkbaar, maar minder extreem: als ik net mijn hond voor die ene show in 2 jaar :mrgreen: helemaal gekamd en geborsteld heb zit ik er ook niet op te wachten dat iemand 'm aanhaalt en dat door de war haalt. Nadat hij in de ring is geweest gaat iedereen zijn gang maar weer.
Zeker met rassen die vacht tot op de grond hebben of een kaarsrechts scheiding "moeten" vertonen in vacht kan ik me er voor die ene dag dus nog wel wat bij voorstellen.

Ik geloof niet dat deze cruftswinnaar een echt slecht leven heeft maar om nou te zeggen dat die hond een "honds" leven mag leiden... nee ook niet. Mijn keuze zou het niet zijn om een hond voor altijd op die manier te houden.

Suzanne
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een beer in de dierentuin komt ook nooit uit de "tuin" :19: Net zo min als de katten van mensen die vinden dat een binnenkat OK is. Ik vind dat niet OK om dezelfde reden als waarom het leven van deze hond misschien niet optimaal is. Maar zielig? Dat vind ik het andere uiterste. Een tuin kan vanalles zijn en zal vast geen postzegel met tegels zijn bij deze dame. Misschien is het wel een pracht van een tuin met bomen, bloemen en een groot grasveld. Dat is imo een stuk aantrekkelijker dan de strontbak die veel andere honden 3-4 keer per dag voor hun huis zien als "wandeling".

Dus of dit erg is hangt van veel meer af dan alleen de klank die deze journalist er aan gegeven heeft. :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Suzanne123 schreef:
Ik vrees dat ik hel en verdoemenis over me afroep maar als een "dergelijke hond" op een show niet mag lopen begrijp ik dat eigenlijk wel. Op zo'n moment, die ene dag, moet het dier perfect voor de dag komen.
Dat wil niet zeggen dat die hond NOOIT loopt of de zee ziet ;-)
Een witte puli hou je niet wasmiddel wit door 'm alleen op show niet te laten lopen. Zo'n hond loopt echt niet verder wel elke dag lekker een uurtje door het bos hoor.
Ik vind dat getut gewoon complete onzin. Ook als jij vind dat het aaien van de hond de hond zijn kapsel verpest. Nou, iedereen mag met mijn hond knuffelen voor hij de ring in gaat. Erger nog, ik laat 'm 2 dagen voor de show nog gewoon in het water en door het zand rollen :mann: Ik zie nl liever dat een hond beoordeeld wordt op zijn bouw en gangwerk dan of zn haar wel 100% perfect erbij hangt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Een beer in de dierentuin komt ook nooit uit de "tuin" :19: Net zo min als de katten van mensen die vinden dat een binnenkat OK is. Ik vind dat niet OK om dezelfde reden als waarom het leven van deze hond misschien niet optimaal is. Maar zielig? Dat vind ik het andere uiterste. Een tuin kan vanalles zijn en zal vast geen postzegel met tegels zijn bij deze dame. Misschien is het wel een pracht van een tuin met bomen, bloemen en een groot grasveld. Dat is imo een stuk aantrekkelijker dan de strontbak die veel andere honden 3-4 keer per dag voor hun huis zien als "wandeling".

Dus of dit erg is hangt van veel meer af dan alleen de klank die deze journalist er aan gegeven heeft. :wink:
Niet dus. Snap het vergelijk met katten niet zo; het is niet alsof die hond nu vreselijk beschadigd raakt (afgezien van die gruwelijke takjes in d'r net gewassen haar :roll:) of een ander tot overlast is door aangelijnd een ommetje te maken.
Spelen zal er ook wel niet in zitten, want oh wee als het beest wat overkomt...
'We couldn’t have her roaming about freely, in case she had an accident and hurt herself. If she broke a leg falling off a table, or accidentally swallowed something, she’d never show again.'
:LOL: Het is niet erg dat ze pijn heeft of dood gaat, maar niet meer kunnen shówen...

Volgens mij raakt zo'n hond totaal afgestompt.
:Q: Gelukkig wordt ze nu gedekt door familie en kan ze stoppen :piew:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: :Q: Gelukkig wordt ze nu gedekt door familie en kan ze stoppen :piew:
Die vrouw of die hond?
:mann: Als je zo vreemd doet zal er vast wel wat inteelt in de lijn zitten.
laeken
Zeer actief

Ik vind een kat die in een huis opgesloten zit minstens net zo zielig als een hond die niet uitgelaten wordt. Want wat is het verschil? Een kat wil net als een hond ook wel eens een frisse neus halen en de pootjes strekken :wink: Als wij gewend waren dat een hond in de tuin kon en verder in huis leefde zoals in half de VS dan deden we dat zonder probleem. Ik ben opgegroeid met katten die heerlijk vrij waren en ik heb dus gezien dat ik ze dat nooit zou ontnemen. Ik weet dan nl wat ik ze afpak. Met honden is dat net zo. Wij laten onze honden buiten rondrennen en dat nemen we ze dus niet meer af. Ken je dat niet dan vindt je het normaal dat je hond in de tuin speelt met een bal oid. Net wat je referentie-kader is toch?
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Maar Ayla mag een week voor de show ook niet meer mee naar het bos, waar sloten of waterplassen zijn hoor. Anders gaat ze er weer in liggen rollen :gvd: Ze mag wel mee naar de agility, want ach een beetje zand van de binnenmanege hoort er toch bij :F:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Ik ben opgegroeid met katten die heerlijk vrij waren en ik heb dus gezien dat ik ze dat nooit zou ontnemen. Ik weet dan nl wat ik ze afpak. Met honden is dat net zo. Wij laten onze honden buiten rondrennen en dat nemen we ze dus niet meer af. Ken je dat niet dan vindt je het normaal dat je hond in de tuin speelt met een bal oid. Net wat je referentie-kader is toch?
Ik ook en juist daarom wil ik mijn katten niet los buiten de ren.
Ik heb er niets op tegen wanneer iemand z'n dieren binnenshuis/tuins gelukkig kan houden.
Alleen gaat het hier duidelijk niet om het geluk van de hond :U:
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Ik ben opgegroeid met katten die heerlijk vrij waren en ik heb dus gezien dat ik ze dat nooit zou ontnemen. Ik weet dan nl wat ik ze afpak. Met honden is dat net zo. Wij laten onze honden buiten rondrennen en dat nemen we ze dus niet meer af. Ken je dat niet dan vindt je het normaal dat je hond in de tuin speelt met een bal oid. Net wat je referentie-kader is toch?
Ik ook en juist daarom wil ik mijn katten niet los buiten de ren.
Ik heb er niets op tegen wanneer iemand z'n dieren binnenshuis/tuins gelukkig kan houden.
Alleen gaat het hier duidelijk niet om het geluk van de hond :U:
Niet mee eens. Mensen die nemen die katten ook puur voor zichzelf. En als je dan ergens woont waar ze niet bijten kunnen en mogen dan kies je er dus zelf alsnog voor dat dier te nemen of te houden voor jezelf. Ik zou dus zelf nooit een katen nemen waar hij niet vrij buiten kan lopen. :wink: Veel mensen doen dat wel. En dat is ook absoluut niet gericht op het geluk van het dier.

Ik heb zelfs wel eens gelezen dat mensen tam gemaakte boerderijkittens in een flat gingen houden. Want ze moesten maar soort van dankbaar zijn dat ze een plekje hadden. Ik vind dat dus niet kunnen. Dat is als een erf-boerenfoxje op een balkon zetten en zeggen dat hij daar ook gelukkig moet kunnen zijn omdat jij hem zo graag wil bezitten ook al heb je geen erf.

Ik woon nu vrijstaand en aan de rand van een bos. Een doodlopende weg en geen verkeer. Hier zou ik dus in theorie voor het eerst aan een kat durven beginnen. Hier kan hij met 3 maandjes al veilig de tuin in en kan hij heerlijk vrij zijn. Ik doe het niet omdat ik vogels wil in de tuin en een hondje. Maar hier zou ik er ook pas aan willen beginnen. Vrienden van mij namen al katten op kamers tijdens hun studie. De katten die niet buiten kwamen waren in mijn ogen niet wijs. Totaal anders dan de katten van mijn moeder die wel vrij liepen buiten. Die waren kalm en sereen. Die binnenkatten vreemd en druk. Soms krabberig en onzindelijk of anders wel gestoord en luidruchtig of vernielzuchtig. Eigenschappen die een kat die in de zon mag liggen en op verkenning mag in de natuur nooit zal hebben imo :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef: Ik heb zelfs wel eens gelezen dat mensen tam gemaakte boerderijkittens in een flat gingen houden. Want ze moesten maar soort van dankbaar zijn dat ze een plekje hadden. Ik vind dat dus niet kunnen. Dat is als een erf-boerenfoxje op een balkon zetten en zeggen dat hij daar ook gelukkig moet kunnen zijn omdat jij hem zo graag wil bezitten ook al heb je geen erf.

Ik woon nu vrijstaand en aan de rand van een bos. Een doodlopende weg en geen verkeer. Hier zou ik dus in theorie voor het eerst aan een kat durven beginnen. Hier kan hij met 3 maandjes al veilig de tuin in en kan hij heerlijk vrij zijn. Ik doe het niet omdat ik vogels wil in de tuin en een hondje. Maar hier zou ik er ook pas aan willen beginnen. Vrienden van mij namen al katten op kamers tijdens hun studie. De katten die niet buiten kwamen waren in mijn ogen niet wijs. Totaal anders dan de katten van mijn moeder die wel vrij liepen buiten. Die waren kalm en sereen. Die binnenkatten vreemd en druk. Soms krabberig en onzindelijk of anders wel gestoord en luidruchtig of vernielzuchtig. Eigenschappen die een kat die in de zon mag liggen en op verkenning mag in de natuur nooit zal hebben imo :wink:
:tongue: Daar zullen we het wel nooit over eens worden.
Heb bewust geen HTK katten en toen ze kitten waren konden ze gewoon veilig in mijn grote tuin rondlopen. Ik koop niet eens katten van fokkers die het normaal vinden ze buiten een ren/zonder toezicht los te gooien.

:U: Als kitten ging m'n Brit al niet verder dan de drempel en 6 jaar later hebben hij en z'n zoontje daar nog steeds geen behoefte aan.
Ramses scharrelde wel eens een half uurtje op m'n dak of in de tuin, onder toezicht, en dat was het dan.
Als het heel warm is maakt hij graag een wandelingetje buiten, samen.
Hij heeft geen benul van verkeer, stapt bij iedereen in de auto en loopt vrolijk bij de buren naar binnen om te kijken wat er op het aanrecht ligt.
Ze zijn veel meer op mij gericht dan op buiten.
Mijn Poezeke is werkelijk niets van hoe jij een binnenkat omschrijft en heeft letterlijk nog nooit een stap buiten gezet, buiten de ren om.
Pito is af en toe wel luidruchtig, die heeft z'n ballen nog.
:wink: Ramses is érg actief en aanwezig, maar da's niets vreemds voor een abessijn.

Zou je mijn katten alleen houden, bij werkende mensen, in een kleine ruimte zonder uitdaging met alleen een krabpaal en bakje brokjes, dan zouden ze daar ook absoluut niet blij van worden.
Hier gaat het er wel even anders aan toe.

Als ze niet gelukkig zouden zijn bij mij en ik dat niet kon verhelpen, dan zou ik ze niet houden.
Het poesje van m'n ex heb ik herplaatst; die ging van tuin naar flat en kon niet aarden. Heeft het prima naar haar zin op de boerderij waar ze nu woont.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Suuz! schreef:Tja, en hoe groot is haar tuin dan?
Ik ken wel meer fokkers of eigenaren waarbij de honden hun leven in de tuin slijten, en als ze niet in de tuin zijn in de kennel.

Is er wat op tegen? Nee denk ik niet. Het is een andere manier van honden houden, en ik zou er niet voor kiezen, maar of de hond er echt zielig van wordt?
de meeste honden zullen zich klakkeloos aanpassen, of in hun lot schikken, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt en waar je het precies over hebt.
Als ik morgen besluit mijn honden in kennels te gaan houden, dan schikken ze zich ook in dat lot, maar of ze er gelukkiger van worden, geen idee.
het zal ook wel afhankelijk zijn van wat de hond gewent is, als de hond niet beter weet dan is het een ander verhaal dan bv van huishond degraderen naar kennelhond met 1x per dag een uitloopje en een dagje naar de show.
ik denk dan ook dat menig hond zich schikt in zijn lot en zich aanpast aan de situatie en wel gelukkig zal zijn op zijn manier, maar ik denk ook dat veel van die honden in een andere situatie veel gelukkiger zouden zijn als ze kunnen doen waar ze voor gefokt zijn bijvoorbeeld.
een windhond zijn hele leven aan de lijn en als bankkleed dienen, ja die honden zullen een prima leven hebben, maar ik weet zeker dat die honden veel gelukkiger zouden zijn als ze elke dag lekker los kunnen rennen, doen waar ze goed in zijn. Een uberwaakhond/hoeder in een rijtjeshuis, kan best goed gaan, maar ik denk dat die hond ook gelukkiger zou zijn als hij op zijn minst een groot erf tot zijn beschikking had om over te waken en over te slenteren.
een meutehond zou ook wel kunnen aarden als huishond maar denk dat menig gelukkiger is in een kennel met soortgenoten en eens in de zoveel tijd lekker op jacht gaan met zn allen. en zo zijn er legio meer voorbeelden te noemen natuurlijk.
maar ja als de hond niet beter weet, dan past hij zich wel aan ( ook niet altijd natuurlijk, er zijn niet voor niets veel " probleemhonden" op deze manier ontstaan )

uiteraard is het niet altijd mogelijk om de hond te geven wat hij het liefste zou willen , maar je kan het als goede baas wel zoveel mogelijk proberen te benaderen, om de hond ook psychisch gezond te houden. En ik denk niet dat dat echt enkel menselijke gevoelens zijn, ik denk zeker dat een hond ook dingen te willen heeft om psychisch gezond te blijven, met of zonder referentiekader van de hond zelf.

maar omdat veel honden zich schikken in hun lot , zich aanpassen en niet klagen betekent dat niet dat ze supergelukkig zijn met wat ze hebben of krijgen van hun baas, omdat ze niet beter weten.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Show”