Suuz! schreef:Tja, en hoe groot is haar tuin dan?
Ik ken wel meer fokkers of eigenaren waarbij de honden hun leven in de tuin slijten, en als ze niet in de tuin zijn in de kennel.
Is er wat op tegen? Nee denk ik niet. Het is een andere manier van honden houden, en ik zou er niet voor kiezen, maar of de hond er echt zielig van wordt?
de meeste honden zullen zich klakkeloos aanpassen, of in hun lot schikken, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt en waar je het precies over hebt.
Als ik morgen besluit mijn honden in kennels te gaan houden, dan schikken ze zich ook in dat lot, maar of ze er gelukkiger van worden, geen idee.
het zal ook wel afhankelijk zijn van wat de hond gewent is, als de hond niet beter weet dan is het een ander verhaal dan bv van huishond degraderen naar kennelhond met 1x per dag een uitloopje en een dagje naar de show.
ik denk dan ook dat menig hond zich schikt in zijn lot en zich aanpast aan de situatie en wel gelukkig zal zijn op zijn manier, maar ik denk ook dat veel van die honden in een andere situatie veel gelukkiger zouden zijn als ze kunnen doen waar ze voor gefokt zijn bijvoorbeeld.
een windhond zijn hele leven aan de lijn en als bankkleed dienen, ja die honden zullen een prima leven hebben, maar ik weet zeker dat die honden veel gelukkiger zouden zijn als ze elke dag lekker los kunnen rennen, doen waar ze goed in zijn. Een uberwaakhond/hoeder in een rijtjeshuis, kan best goed gaan, maar ik denk dat die hond ook gelukkiger zou zijn als hij op zijn minst een groot erf tot zijn beschikking had om over te waken en over te slenteren.
een meutehond zou ook wel kunnen aarden als huishond maar denk dat menig gelukkiger is in een kennel met soortgenoten en eens in de zoveel tijd lekker op jacht gaan met zn allen. en zo zijn er legio meer voorbeelden te noemen natuurlijk.
maar ja als de hond niet beter weet, dan past hij zich wel aan ( ook niet altijd natuurlijk, er zijn niet voor niets veel " probleemhonden" op deze manier ontstaan )
uiteraard is het niet altijd mogelijk om de hond te geven wat hij het liefste zou willen , maar je kan het als goede baas wel zoveel mogelijk proberen te benaderen, om de hond ook psychisch gezond te houden. En ik denk niet dat dat echt enkel menselijke gevoelens zijn, ik denk zeker dat een hond ook dingen te willen heeft om psychisch gezond te blijven, met of zonder referentiekader van de hond zelf.
maar omdat veel honden zich schikken in hun lot , zich aanpassen en niet klagen betekent dat niet dat ze supergelukkig zijn met wat ze hebben of krijgen van hun baas, omdat ze niet beter weten.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.