Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu of toch een teef kiezen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Reu of toch een teef kiezen?

Ongelezen bericht door Hutsje »

ja, klopt. maar ik bedoel ook in het algemeen ;).
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Hutsje schreef:
S@ndr@ schreef:Nee, jij neemt het risico niet meer ( je ervaring daarin is echt wel heftig geweest, denk ik) dat het goed zou gaan, maar er zijn natuurlijk best heel veel mensen, die meerdere teven hebben in verschillende soorten en maten die prima gaan met elkaar. :wink: .
of soms zelfs hele roedels teven hebben die prima gaan.
alles kan fout gaan, maar ik zeg met wat ik denkt te weten dat een teef in deze goed zou kunnen gaan, beter dan een reu.
maar dat is gebaseerd op mijn ervaringen.
Ik heb nog nooit honden uit elkaar hoeven halen,
omdat ze elkaar naar het leven stonden of überhaupt omdat ze knokten - dus hoe dat is, zou ik niet weten. :19:
ja, ik zet rustig 20 bassets bij elkaar ;). maar nooit meer 2 stevige teven, ongeacht de leeftijd. mocht het tussen de reuen niet goed gaan kun je altijd nog castreren. dat maakt het bij teven alleen maar erger.
ik zou ook niet zomaar twee molosser teven bij elkaar zetten.
maar we praten nu niet over molosser teven, scheel misschien ook al iets,
Ik probeer ook maar mee te denken hoor :wink:
Hutsje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Machie schreef:Waarom zou het met een reu minder goed gaan dan?
De andere reu is een makkelijke hond. Dan is de kans dat het goed gaat juist groot toch?
ik zie nu verschillende verhalen dat een pup die erbij komt dan de zachte reu of teef die er al is zo ongeveer tot een schim maakt van wat hij al was,
niet op dit forum, maar wel op anderen.
toen ik Gil kreeg was dat ook zo`n terror pup( met plaat voor zijn harses) die ik aan alle kanten moest bijsturen, want die deed niets anders dan DuCain narren, en die was veel te lief en zacht om hem te corrigeren.( die ging op de vlucht)

Ik lees nu ook verhalen van honden die zich als een soort van schim door het huis bewegen om de puber die er bij gekomen is maar niet te ontstemmen. Ik gok dat de herder teef dat wel zou corrigeren en er vanaf het begin bovenop zou zitten zodat het reguleert.
de reu, heb ik mijn twijfels over als ik het zo hoor, en juist dan wordt het lastig( of kan het lastig worden).
maar goed het blijft maar alleen mijn inzicht hoor.
en wat als de pup volwassen wordt en de correcties niet meer accepteert? ;)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Hutsje schreef:
S@ndr@ schreef:Nee, jij neemt het risico niet meer ( je ervaring daarin is echt wel heftig geweest, denk ik) dat het goed zou gaan, maar er zijn natuurlijk best heel veel mensen, die meerdere teven hebben in verschillende soorten en maten die prima gaan met elkaar. :wink: .
of soms zelfs hele roedels teven hebben die prima gaan.
alles kan fout gaan, maar ik zeg met wat ik denkt te weten dat een teef in deze goed zou kunnen gaan, beter dan een reu.
maar dat is gebaseerd op mijn ervaringen.
Ik heb nog nooit honden uit elkaar hoeven halen,
omdat ze elkaar naar het leven stonden of überhaupt omdat ze knokten - dus hoe dat is, zou ik niet weten. :19:
ja, ik zet rustig 20 bassets bij elkaar ;). maar nooit meer 2 stevige teven, ongeacht de leeftijd. mocht het tussen de reuen niet goed gaan kun je altijd nog castreren. dat maakt het bij teven alleen maar erger.
ik zou ook niet zomaar twee molosser teven bij elkaar zetten.
maar we praten nu niet over molosser teven, scheel misschien ook al iets,
Ik probeer ook maar mee te denken hoor :wink:
dat weet ik niet, de herder is pittig en rr's zijn dat in het algemeen ook.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hutsje schreef:
Dan krijg je een bloedbad.
S@ndr@
Zeer actief

als de grenzen bekent zijn is het vaak gewoon goed te doen hoor, honden verstaan elkaar prima.
het zal per hond en situatie schelen en niemand zegt dat er uiteindelijk niet een machtswisseling zal zijn,
en dat kan met en dat zou ook zonder strubbelingen kunnen gaan.
Ik kan niet in de toekomst kijken.
S@ndr@
Zeer actief

Machie schreef:
Hutsje schreef:
Ja dat zei iedereen hier ook toen ik DuCain bij Baco zette.
zou nooit kunnen werken twee bulldoggen bij elkaar ,die vechten tot de dood, daar zijn ze voor gefokt.
maar als je overal van tevoren beren ziet dan zou je moeten afzien van een 3 de hond misschien, dan gaat het zeker niet fout :wink:
Hutsje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Machie schreef:
Hutsje schreef:
zou nooit kunnen werken twee bulldoggen bij elkaar ,die vechten tot de dood, daar zijn ze voor gefokt.
maar als je overal van tevoren beren ziet dan zou je moeten afzien van een 3 de hond misschien, dan gaat het zeker niet fout :wink:
zoals ik al zei kun je beter 2 reuen bij elkaar hebben dan 2 teven ;). en natuurlijk kan het goed gaan en dat is in veel gevallen ook wel zo maar waarom het risico lopen? het is bij jou prima gegaan maar toch zeg je een teef erbij?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

S@ndr@ schreef:
Machie schreef:
Hutsje schreef:
Nee hoor. Wilde ze er een golden bij zetten dan had ik gezegt dat het niks uit maakte of het een reu of een teef zou zijn :)
En ik heb bij Luca ook gewoon een reu gezet. Maar die is niet persee heel dominant en dat is Dumas ook niet ;)
Ik denk dat kijken naar het karakter het aller belangrijkste is en ik denk, zoals ik de DH ken, dat de kans met een reu erbij dat het goed gaat veel groter is.
S@ndr@
Zeer actief

tja als je een reu neemt en het gaat niet goed dan wordt lulletje de behanger evt. dagelijks slachtoffer wordt van terreur :wink:
dan vloeit er geen bloed, maar een leuk roedel leven gaat het dan ook niet worden.
maar goed, hier gaan we niet uit komen
Ik stop er mee, en wens topic starter veel wijsheid,
en hopelijk kan ze straks genieten van een leuke pup in een leuke roedel :ok:
want daar gaat het wel om natuurlijk, lekker genieten van de honden :wink:
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

waar gaat jullie voorkeur naar uit? en hoeveel ervaring hebben jullie met honden en gedrag?

vanaf pup gaat het meestal wel goed en kan de oudere teef een voordeel zijn in de opvoeding, als ze dominant is zal de pup zich onderdanig opstellen en zal de herder teef de pup hetzelfde benaderen (corrigeren) als een reu pup. als de herder dit niet duidelijk doet kan de RR op 1,5 leeftijd ongeveer zelf proberen de baas in huis te spelen en over je herder teef ja. maar ken ook genoeg reutjes die thuis gescheiden moeten worden na die leeftijd terwijl er één vanaf pup bij is gekomen en in de puppen tijd goed ging.. :roll:

teven kunnen elkaar ook corrigeren zoals reuen dit doen en hoeft het helemaal niet uit de hand te lopen, echter ligt dit wel per ras en karakter verschillend en de situatie waarin ze elkaar ontmoeten en de leeftijd..
ook ligt het eraan of je herder netjes duidelijk kan maken dat zij de roedel leider is onder de honden en geen agressie bv vertoont.

voorbeeld, Kyara (herder/husky achtige opvanger) kan zich dominant opstellen en had een conflict met een pointer teef die ook dominante trekjes heeft. ze kwamen in een kort gevecht waarbij de pointer teef de sterkere was en Kyara op haar rug legde totdat ze zichzelf overgaf. dit ging met veel kabaal maar heel netjes en zonder gaatjes :wink: daarna accepteerde ze elkaar gewoon verder en nu dat duidelijk was waren ze zelfs in staat om elkaar uit te dagen tot spel :ok: en konden gewoon samen alleen gelaten worden en sliepen samen :ok:

als je al bang bent dat het fout kan gaan of dat je jullie herder teef niet vertrouwd dan zou ik er een reutje bij zetten :wink:
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik zou kiezen voor een reu.

Onze teven schelen 8,5 jaar en toch is de vlam ook een paar keer in de pan gevlogen, we hebben het verder goed onder controle maar ik zou nooit meer een teef bij een pittige teef kiezen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:tja als je een reu neemt en het gaat niet goed dan wordt lulletje de behanger evt. dagelijks slachtoffer wordt van terreur :wink:
dan vloeit er geen bloed, maar een leuk roedel leven gaat het dan ook niet worden.
maar goed, hier gaan we niet uit komen
Ik stop er mee, en wens topic starter veel wijsheid,
en hopelijk kan ze straks genieten van een leuke pup in een leuke roedel :ok:
want daar gaat het wel om natuurlijk, lekker genieten van de honden :wink:
Nee. Tot de pup volwassen is. Dan is de rust in de roedel er weer. Maar zoiets kan altijd.
Wat dat betreft moet je nooit een 2e of 3e hond nemen.
Hutsje
Zeer actief

Browny schreef:waar gaat jullie voorkeur naar uit? en hoeveel ervaring hebben jullie met honden en gedrag?

vanaf pup gaat het meestal wel goed en kan de oudere teef een voordeel zijn in de opvoeding, als ze dominant is zal de pup zich onderdanig opstellen en zal de herder teef de pup hetzelfde benaderen (corrigeren) als een reu pup. als de herder dit niet duidelijk doet kan de RR op 1,5 leeftijd ongeveer zelf proberen de baas in huis te spelen en over je herder teef ja. maar ken ook genoeg reutjes die thuis gescheiden moeten worden na die leeftijd terwijl er één vanaf pup bij is gekomen en in de puppen tijd goed ging.. :roll:

teven kunnen elkaar ook corrigeren zoals reuen dit doen en hoeft het helemaal niet uit de hand te lopen, echter ligt dit wel per ras en karakter verschillend en de situatie waarin ze elkaar ontmoeten en de leeftijd..
ook ligt het eraan of je herder netjes duidelijk kan maken dat zij de roedel leider is onder de honden en geen agressie bv vertoont.

voorbeeld, Kyara (herder/husky achtige opvanger) kan zich dominant opstellen en had een conflict met een pointer teef die ook dominante trekjes heeft. ze kwamen in een kort gevecht waarbij de pointer teef de sterkere was en Kyara op haar rug legde totdat ze zichzelf overgaf. dit ging met veel kabaal maar heel netjes en zonder gaatjes :wink: daarna accepteerde ze elkaar gewoon verder en nu dat duidelijk was waren ze zelfs in staat om elkaar uit te dagen tot spel :ok: en konden gewoon samen alleen gelaten worden en sliepen samen :ok:

als je al bang bent dat het fout kan gaan of dat je jullie herder teef niet vertrouwd dan zou ik er een reutje bij zetten :wink:
en als kyra dit niet gepikt had was het heel anders gelopen :19: . en dan zijn kyra en een pointer niet erg pittig in het algemeen ;).
Afbeelding
Sophie123
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Sophie123 »

Wat een discussie :D

We zijn aardig wat gewend. De DH is dominant, maar zeker niet gemeen. Wij zijn ook echt baas, ze luistert prima, heeft geen voedernijd en bij vervelende dingen (haar nagel heeft er een keer af gelegen.. auw!) dan kunnen we haar gewoon benaderen. De DA had er grote moeite mee.. gewoon even ter illustratie hoe wij tot de hond staan :) ze laat zich ook prima corrigeren, heeft nog nooit haar tanden laten zien oid.

De reu is inderdaad veel zachter van aard, maar ook wel met karakter hoor. Het is geen lulletje rozewater, maar de DH houdt hem strikt onder de duim en hij accepteert dat. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de DH een pup op de juiste manier zal corrigeren. Maar mocht de jonge hond de strijd aan willen gaan, dan krijgen we hier wel veel onrust, denk ik. Mijn vader heeft een brutale Parson JackRussel. Die duwde ze zo op zn rug met haar voorpoot. De hond bleef ongeschonden, maar ze is dus wel van de duidelijke taal ;)

Vrouwen onder elkaar kan heftig gaan. We hebben hier ook kleine kinderen (die nooit alleen zijn bij de honden) en ik moet er niet aan denken dat een van de twee tussen twee strijdende teven komt!
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Hutsje schreef:
Browny schreef:waar gaat jullie voorkeur naar uit? en hoeveel ervaring hebben jullie met honden en gedrag?

en als kyra dit niet gepikt had was het heel anders gelopen :19: . en dan zijn kyra en een pointer niet erg pittig in het algemeen ;).
Daarom zeg ik dat het ook anders kan en teven elkaar ook gewoon kunnen corrigeren zoals reuen dat onderling doen en reuen kunnen knokken zoals teven onderling doen :wink:
Kyara kan met alle honden overweg maar bij honden die haar willen domineren kan ze pittig worden, maar als ze de strijd niet aan kan dan geeft ze zich uiteindelijk over. oftewel goede communicatie onderling :ok:
het hoeft dus niet altijd fout te gaan met teven al zijn teven als het erop aankomt pittiger, maar reuen zoeken deze situaties vaker op (vooral volle reuen) al lossen die het vaak sneller op, kan dit ook uit de hand lopen.

je kan zo wel meer voor en nadelen opnoemen, zo ook dat het gecastreerd lulletje bereden gaat worden door de puppe reu die in zijn identiteitscrisis zijn hormonen gaat testen..
of dat de volle puppe reu zijn teef gaat beschermen buiten en alles uit de buurt kan houden..

en zo zijn er vast nog meer situaties die zouden kunnen gebeuren :engel:
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik zou absoluut voor een reu gaan. Je kan haast wel zeker zeggen dat 2 teven gaan knokken op een gegeven moment, en dat komt dan echt nooit meer goed. Er bestaat vast een kansje dat het wel goed blijft gaan maar waarom dat risico nemen. Je reu is al gecastreerd en doet van zichzelf al niet zo moeilijk, zou voor mij geen twijfel zijn dus. Zeker niet als je net zo lief een reu als een teef hebt.
Sophie123
Vaste gebruiker

Browny, jouw teefje is beduidend minder dominant dan de onze als ik het zo lees :) Giske ging als pup tijdens de puppycursus al bovenop haar klasgenoten zitten... en we hebben haar veel mee genomen, maar ze is echt fel tegen vreemde, volwassen honden. Ze gaat écht niet zomaar op haar rug liggen, want ze gelooft in zichzelf en dat ze het gaat winnen. Dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd, want op vreemd terrein houden wij haar aangelijnd.

Je zou toch haast denken dat een nieuwe hond onmogelijk is als je dit zo leest. Hoewel ik daar niet in geloof. Woensdag gaan we naar een fokker die tevens een nestje heeft. Dan leggen we het nogmaals voor ;)

Denise, thanks! Ik denk ook dat het een reu gaat worden. Maar we zijn er nog niet helemaal uit :) we overleggen nog en laten alles even bezinken ;)
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Succes, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. RRs zijn hele mooie honden :I:
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

zomaar een vraagje,

waarom ga je naar een fokker die al een nest heeft liggen? Als er een nest ligt zou ik me af vragen of de fokker niet je naar de mond praat om de pups kwijt te raken.

Ik zou eerst bij verschillende fokkers langs gaan zonder dat er een nest ligt.
dan vragen of je mee kan wandelen en kijkt hoe de a.s. moeder omgaat met andere honden ( dus ook teven)
Want als je een pittige lijn treft is de kans groot dat het niet samen gaat met je teef als de Ridgeback 1,5 jaar is.
Juist door te kiezen voor een fokker waar de honden sociaal zijn ( ook buiten tegen vreemde soort genootjes) verklein je de kans op problemen of je nu reu of teef kiest
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Sophie123
Vaste gebruiker

We hebben al wel voor onderzoek gedaan :) En we gaan vrijblijvend naar deze fokker toe. Daarnaast heb ik reeds met een zeer ervaren fokker contact gehad om meer te weten te komen over de verschillende lijnen.

Binnen de hondenfokkerij houdt iedereen de kaken stijf op elkaar als het op goede en minder fijne lijnen aan komt. Althans, zo hebben wij ervaren. We zijn geen onervaren hondeneigenaren, maar hebben gewoon niet eerder twee teven gehad.

De reden dat ik het hier vraag is puur om nog meer ervaringen te horen ;)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik neem 10x liever 4 reuen in huis dan 2 teven :F: takkewijven dat zijn 't.
ridgebackfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Sophie123 schreef:We hebben al wel voor onderzoek gedaan :) En we gaan vrijblijvend naar deze fokker toe. Daarnaast heb ik reeds met een zeer ervaren fokker contact gehad om meer te weten te komen over de verschillende lijnen.

Binnen de hondenfokkerij houdt iedereen de kaken stijf op elkaar als het op goede en minder fijne lijnen aan komt. Althans, zo hebben wij ervaren. We zijn geen onervaren hondeneigenaren, maar hebben gewoon niet eerder twee teven gehad.

De reden dat ik het hier vraag is puur om nog meer ervaringen te horen ;)
Wat voor de ene fokker een goede lijn is zal voor een andere minder zijn.

Daarom kijk ik liever zelf hoe de honden met elkaar omgaan buiten, want binnen kunnen ze heel lief en aardig zijn :19: en hoe ervaren je ook bent het karakter van sommige lijnen is nu eenmaal pittiger dan andere.

O ja vergeet ik nog te melden wij hebben twee teven :W:
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door abmiS »

Wij hebben altijd twee reuen gehad en nog nooit hebben ze gevochten ( wel eens een woordenwisseling maar nooit met gaten of bloed )
En tuurlijk kan het altijd fout gaan maar ik heb het nog niet meegemaakt in iedergeval.
Voor ik op dit forum zat had ik er nog nooit van gehoord dat het niet zou kunnen.
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
Sophie123
Vaste gebruiker

Valerie schreef:Ik neem 10x liever 4 reuen in huis dan 2 teven :F: takkewijven dat zijn 't.
Hahaha! Sorry, moet hier wel om lachen :engel: :engel:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik zou ook voor een reutje erbij gaan :ok: Zelf heb ik een sociaal maar wel pittig terrierteefje en een intacte oudere reu die niet met alle reuen kan en toch zou ik bij een derde hond (pup) zeker een reu nemen. Ik zie het met twee teven waarvan 1 al duidelijk pittig is echt wel mis gaan in de toekomst :ugh:
Succes met de keuze :ok:
Sophie123
Vaste gebruiker

Hier een kleine update voor de geïnteresseerden:

Wij hebben besloten om voor een reu te gaan :) Dit is ook in overleg met de fokker die wij gisteren bezocht hebben en met vrienden van ons die ook RR's hebben.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Denk dat je daarmee een goede keuze hebt gemaakt. :ok: Twee teven kan hartstikke goed gaan samen, maar mocht het mis gaan, is het wel meteen echt mis.
Ik zou in ieder geval rekening houden (samen met je fokker) dat je een pup uitzoekt die past in jullie roedel. Voor zover dat voorspellend is voor de toekomst, zou ik niet het rotzakkie uit het nest nemen. :wink:
Jij kent jouw honden ook het beste en kunt dit goed inschatten.

Ik mag deze 'discussie' komend jaar ook weer met mezelf gaan voeren...... :schrik:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”