Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie dominante teef

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Castratie dominante teef

Ongelezen bericht door Demi »

Amy had een beginnende baarmoederontsteking. Door haar zeer dominante karakter waren we, de da's en ik er geen voorstander van om haar te castreren.
Dus een zware ab kuur.
Zoals het er nu uitziet helpt dat niet en als blijkt dat de ontsteking groter is geworden ipv kleiner moeten we toch aan een castratie denken helaas.
Nu mijn vraag, hoe groot is nou echt de kans dat ze nog pittiger wordt? Cujo, Izzy en Lila zijn er niet dominanter van geworden, Calsey, ook gecasreerd na een baarmoeder ontsteking, is er wel wat dominanter van geworden mn in de roedel
Wat zijn jullie ervaringen na de castratie van je (dominante) teven?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
kipo
Zeer actief

Re: Castratie dominante teef

Ongelezen bericht door kipo »

AB alleen werkt vrijwel nooit bij een baarmoederonsteking, als je perse met medicijnen wil behandelen ipv chirurgisch, moet je prostaglandine bij de AB geven, dat zorgt ervoor dat de baarmoedermond opent en de baarmoeder samentrekt, waardoor je de troep eruit dwingt. Nadeel is dat de meeste honden hondsberoerd worden van prostaglandine.
Wat karakter betreft, het risico zit er altijd in dat een dominante teef heftiger wordt na castratie, maar dat is vrijwel niet te voorspellen of het gebeurt en in welke mate.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik heb twee teven laten castreren maar die waren geen van beiden agressief van karakter.
Dat is dus ook niet verergerd ;-)

Het is nu denk ik meer: wat mot dat mot. Als die baarmoeder eruit moet vanwege de gezondheid van je hond heb je geen keus.
En dan moet je maar kijken hoe het uitpakt.
Ja is ook zo en gaat uiteraard gebeuren als het moet, vraag me alleen af wat me te wachten staat dan met deze mini bitch :schrik: :mrgreen:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

kipo schreef:AB alleen werkt vrijwel nooit bij een baarmoederonsteking, als je perse met medicijnen wil behandelen ipv chirurgisch, moet je prostaglandine bij de AB geven, dat zorgt ervoor dat de baarmoedermond opent en de baarmoeder samentrekt, waardoor je de troep eruit dwingt. Nadeel is dat de meeste honden hondsberoerd worden van prostaglandine.
Ter aanvulling: beter nog prostaglandines in combinatie met een anti-progesteron, zoals Alizin. Maar dat heeft allemaal totaal geen zin want na 6 maanden begint hoogswaarschijnlijk alles van voor af aan omdat je de oorzaak van de pyometra niet weghaalt. Hooguit 'zinvol' voor mensen die persé nog een paar nestje met de teef willen fokken, verder niet.

Kortom, niets aan te doen, je zult haar moeten laten steriliseren. Als ze er feller van wordt dan moet je vervolgens daar aan gaan werken. Succes, en ik hoop dat het meevalt met hoe fel ze wordt :)

Kees
Forecastle collies
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door Forecastle collies »

Onze blue teef hadden we jaren eerder moeten laten helpen
Wij zijn geen voorstander om honden te laten helpen
Maar als er problemen zijn heb je geen keus
Onze blue teef heeft 1 maal een nestje gehad
Daarna was ze vreemd loops
Witte loopsheid enz
En ze had een heel kort lontje
Je hoefde maar iets te doen of het was raak
En ze stopte dan niet meer bleef aanvallen

We hebben toen in overleg met onze dierenarts haar laten helpen
En niet normaal !!!!
Na een week of 2 merkte we al veranderingen
Ze is veel liever geworden ,doet het heel goed met de andere honden
En het lijkt wel of het een andere hond is

Dus voor haar was het een hele verbetering om haar baarmoeder te verwijderen
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
kipo schreef:AB alleen werkt vrijwel nooit bij een baarmoederonsteking, als je perse met medicijnen wil behandelen ipv chirurgisch, moet je prostaglandine bij de AB geven, dat zorgt ervoor dat de baarmoedermond opent en de baarmoeder samentrekt, waardoor je de troep eruit dwingt. Nadeel is dat de meeste honden hondsberoerd worden van prostaglandine.
Ter aanvulling: beter nog prostaglandines in combinatie met een anti-progesteron, zoals Alizin. Maar dat heeft allemaal totaal geen zin want na 6 maanden begint hoogswaarschijnlijk alles van voor af aan omdat je de oorzaak van de pyometra niet weghaalt. Hooguit 'zinvol' voor mensen die persé nog een paar nestje met de teef willen fokken, verder niet.

Kortom, niets aan te doen, je zult haar moeten laten steriliseren. Als ze er feller van wordt dan moet je vervolgens daar aan gaan werken. Succes, en ik hoop dat het meevalt met hoe fel ze wordt :)

Kees
Dus eigenlijk zeg je, als ze eenmaal "gevoelig" zijn voor een pyo dit altijd blijft en dan idd de volgende keer weer gaat gebeuren?
Ze is al aan het werk en het gaat erg goed, zou het zo jammer vinden als ze weer terug bij af is straks. En fokken met zo'n teef? :schrik:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Wat karakter betreft, het risico zit er altijd in dat een dominante teef heftiger wordt na castratie, maar dat is vrijwel niet te voorspellen of het gebeurt en in welke mate.
Helpt het dus ook niet als de baaroederontsteking open is? Of moet je er dan juist prostaglandine bij geven? Maar haar daardoor erg beroerd laten worden is ook weer niet de bedoeling.
Het gekke is, is dat ze wel vrolijk is, wil spelen, fietsen en eet als een bouwvakker. Ze drinkt en plast wel meer dan normaal
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Forecastle collies schreef:Onze blue teef hadden we jaren eerder moeten laten helpen
Wij zijn geen voorstander om honden te laten helpen
Maar als er problemen zijn heb je geen keus
Onze blue teef heeft 1 maal een nestje gehad
Daarna was ze vreemd loops
Witte loopsheid enz
En ze had een heel kort lontje
Je hoefde maar iets te doen of het was raak
En ze stopte dan niet meer bleef aanvallen

We hebben toen in overleg met onze dierenarts haar laten helpen
En niet normaal !!!!
Na een week of 2 merkte we al veranderingen
Ze is veel liever geworden ,doet het heel goed met de andere honden
En het lijkt wel of het een andere hond is

Dus voor haar was het een hele verbetering om haar baarmoeder te verwijderen
Ok, dus het kan ook de andere kant op :ok: Amy heeft ook een zeer kort lontje :ugh: bij het minste gaat ze al (gezellig typje is het soms :mrgreen: )
Nou hebben we dat echt zo goed als onder controle en het zou mooi zijn als het zo blijft of nog minder wordt
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

1 van onze honden is ook zeer dominant. Ik twijfelde bij haar ook erg of ik haar moest laten helpen. toch gedaan uiteindelijk omdat ze
zo'n last van schijnzwangerschap had. Ze is niks veranderd qua gedrag. niet dominanter en ook niet liever :-)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je hebt gewoon geen keuze, maar niet alle teven ondergaan gedragsveranderingen hierdoor. Gewoon laten doen en afwachten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tja, het kan alle kanten op, dat weet je niet.
Maar het is hormonaal, dus als je er bang voor bent, vraag dan of er een eierstok kan blijven zitten?
De ontsteking zit in de bm, niet in de ovaria tenslotte.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Bel was voor de loopsheid saggerijnig en na de loopsheid, na de sterilisatie vind ik haar veel verdraagzamer geworden naar andere honden..dus bij mij alleen positieve ervaring..
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Eerlijk gezegd snap ik dit met de beste wil van de wereld niet. Een baarmoederontsteking is levensbedreigend voor je teef. Dan kan je lopen aanmodderen maar daar red je het leven van je teef niet mee.
Afbeelding
gevni havanezers
Demi
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Eerlijk gezegd snap ik dit met de beste wil van de wereld niet. Een baarmoederontsteking is levensbedreigend voor je teef. Dan kan je lopen aanmodderen maar daar red je het leven van je teef niet mee.
Als je even goed gelezen had had je kunnen zien dat het in het begin stadium zit en dat de da zelf in eerste instantie niet wilde castreren. Ze is verder helemaal niet ziek, verre van dat. En mijn da, overleg gehad met een gynaecoloog, vertelde dat het nog wel eens met een ab kuur weg te krijgen is als het net begonnen is. Dan vind ik wat Kees zegt veel vervelender dat ze dit zeer waarschijnlijk elke keer krijgt na de loopsheid.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Demi schreef:
blacky schreef:Eerlijk gezegd snap ik dit met de beste wil van de wereld niet. Een baarmoederontsteking is levensbedreigend voor je teef. Dan kan je lopen aanmodderen maar daar red je het leven van je teef niet mee.
Als je even goed gelezen had had je kunnen zien dat het in het begin stadium zit en dat de da zelf in eerste instantie niet wilde castreren. Ze is verder helemaal niet ziek, verre van dat. En mijn da, overleg gehad met een gynaecoloog, vertelde dat het nog wel eens met een ab kuur weg te krijgen is als het net begonnen is. Dan vind ik wat Kees zegt veel vervelender dat ze dit zeer waarschijnlijk elke keer krijgt na de loopsheid.
Maar je weet nog niet zeker of de AB gaat helpen. Dat is nog afwachten. Ik zou bij een baarmoederonsteking ook nooit een risico nemen en meteen de zooi eruit laten halen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik snap echt dat je er huiverig voor bent hoor.
Heb hier ook zon lekkere draak en hoop maar heel hard dat ik de komende jaren niet voor die beslissing kom te staan :schrik:
Maar ja, weinig keuze...

Hoe oud is ze nu eigenlijk?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Demi schreef:
ik heb wel gelezen wat je schreef hoor. Maar daarom hoef ik het nog niet eens te zijn met jou da.
Afbeelding
gevni havanezers
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Asterix »

Queen was al dominant en het is na haar castratie ietsje verergerd. Niet echt noemenswaardig. Nu was en is de de ranghoogste en heeft tot geen problemen geleid. Buiten wel wat meer dominanter naar andere honden toe.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Demi schreef: Dus eigenlijk zeg je, als ze eenmaal "gevoelig" zijn voor een pyo dit altijd blijft en dan idd de volgende keer weer gaat gebeuren?
Kort gezegd, ja. De kans wordt met het ouder worden zelfs steeds groter. Dit is dus gewoon echt geen optie.
Marjoleine schreef:Maar het is hormonaal, dus als je er bang voor bent, vraag dan of er een eierstok kan blijven zitten?
De ontsteking zit in de bm, niet in de ovaria tenslotte.
Nee, ook geen goed idee. Als je de hormonale stimulans (de eierstok) niet weghaalt kan je vervolgens een baarmoederstompontsteking krijgen (dus precies hetzelfde probleem maar dan in het kleine stompje van de baarmoeder dat bijft zitten). Dat is zelfs nog gevaarlijker dan een 'gewone' pyometra omdat de diagnose moeilijker te stellen is.
Demi schreef: En mijn da, overleg gehad met een gynaecoloog, vertelde dat het nog wel eens met een ab kuur weg te krijgen is als het net begonnen is.
Sorry dat ik het zeg maar een DA die dit soort beslissingen neemt in overleg met een gynaecoloog is geen knip voor de neus waard. En een gynaecoloog die zich met teven bemoeit ook niet. Teven en vrouwen zitten fysiologisch/hormonaal zo totaal anders in elkaar dat het totaal geen zin heeft ze te vergelijken. In plaats van met de buurman die toevallig gyn is te spreken, zou je DA gewoon zijn eigen vakliteratuur door moeten nemen. Dan had hij wellicht de (experimentele) optie van prostaglangines + Alizin + AB gevonden, maar dan had hij meteen geweten dat dat geen lange-termijn oplossing is en dan had je je al dit geknutsel kunnen besparen.

Groetjes,

Kees
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Het kan ook zijn, dat je hond last heeft van de ontsteking en daardoor pinnig is.

Er is verschil tussen castratie en sterilisatie. Bij sterilisatie blijven de eierstokken zitten en is er dus ook een normale hormoonhuishouding.

Verbeter me als ik fout zit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”