Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jullie tips om ''plaats'' aan te leren

Moderator: moderatorteam

Dino&denise
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Apbt,
Staffordshire bull terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dino&denise »

hallo,

ik ben sinds vandaag aan weer met vervolg cursus begonnen.
en met kenzo gaat het heel goed, hij heeft al vanaf het begin uit zichzelf veel aandacht voor mij dus daardoor gaat het heel goed.

maar..
het enigste wat eigenlijk nog nie is gelukt,is om plaats goed aan te leren.
hij gaat gewoon nie snel uit zich zelf bij me weg.als ik mee loop om te helpen dan loopt ie gelijk mee en gaat ie zo leggen,maja als ik maar mee ga en dat is niet de bedoeling :oohja:

maar vandaag liet de instructeur zien hoe hij wilde dat ik nu ga oefenen. en dat is een stukje worst of zoiets lekker neerleggen met de riem,kenzo laten ruiken en dan meenemen,dan om draaien en erheen sturen, en dan als ie gesnoept heeft als ie dan ook nog af is dan het speeltje!!
en zo moet het wel lukken hoop ik.

maar ben benieuwd of er nog andere tips zijn van jullie of dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad dat ie zo op je gericht is dat ie niet weg wil.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Re: jullie tips om ''plaats'' aan te leren

Ongelezen bericht door Dee »

Dino&denise schreef:hallo,

maar vandaag liet de instructeur zien hoe hij wilde dat ik nu ga oefenen. en dat is een stukje worst of zoiets lekker neerleggen met de riem,kenzo laten ruiken en dan meenemen,dan om draaien en erheen sturen, en dan als ie gesnoept heeft als ie dan ook nog af is dan het speeltje!!
Ik snap dit niet helemaal eigenlijk.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Dee schreef:

De instructeur lokt de hond weg bij de baas door middel van iets lekkers neer te leggen (plaats op de riem)de eigenaar laat de hond ruiken dat daar iets lekkers ligt en neemt de hond mee op een afstandje en stuurt hem, als de hond niet direct terugrent dan geeft de eigenaar nog een commando af om vervolgens de jackpot te geven zodra de eigenaar naar hem toe is gelopen

Ik had het in nog kleinere stapjes opgebouwd trouwens maar als je hondje dit snapt prima toch
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

EschaenStefanie schreef:
Dee schreef:

De instructeur lokt de hond weg bij de baas door middel van iets lekkers neer te leggen (plaats op de riem)de eigenaar laat de hond ruiken dat daar iets lekkers ligt en neemt de hond mee op een afstandje en stuurt hem, als de hond niet direct terugrent dan geeft de eigenaar nog een commando af om vervolgens de jackpot te geven zodra de eigenaar naar hem toe is gelopen

Ik had het in nog kleinere stapjes opgebouwd trouwens maar als je hondje dit snapt prima toch
ja dat begreep ik wel. Maar daar koppel je dan toch wel 'blijf'aan dan?
bionca
Actief

Ongelezen bericht door bionca »

weet niet of jou hond de klikker kent maar ik heb het op deze manier geleerd:
riem op een dotje in je hand in de buurt van de hond raakt deze hem aan met de neus klik en koekje erin dit doe je een aantal keer vervolgens ga je de riem steeds ergens anders vast houden hoog laag links rechts doet de hond het dan ook op het comando wat je er inmiddels aan hebt gegeven dan leg je de riem op de grond naast je en weer een aantal keer herhalen daarna ga je steeds veder van de riem verwijderd staan en kijk of je hond het snapt vervolgens ga je het comando af er aan toevoegen.
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Werk je met de clicker? Ik zou het absoluut anders aanpakken namelijk, en het de hond aan leren door te 'backchainen'. Deze methode is voor de hond erg duidelijk, omdat je nog een stapje terug kan doen als hij het moeilijk vindt.

Backchainen is vanaf de eindsituatie terug werken naar het begin, je traint dus andersom. Je begint dus met de hond aanleren dat hij op de riem moet gaan liggen. Daarna stuur je hem van een afstandje naar die riem toe, en daarna maak je die afstand steeds groter. Afhankelijk van hoe goed de hond het begrijpt, bouw je hierbij nog een aantal tussenstappen in.

Het voordeel hiervan is dat de hond altijd weet hoe de oefening eindigt, en wanneer de beloning volgt. Het is ook voor jou prettig als de hond elke oefening correct afsluit, en dat gebeurt, want het einde heb je het meest geoefend ;). Als je gelijk al op afstand begint, heb je meerdere tussencommando's nodig; namelijk de 'lig' en de 'blijf', en dan moet je dat weer afbouwen ipv dat je de oefening in zijn geheel alleen maar opbouwt. Ik vind dit zelf een erg prettige manier van trainen.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Dino&denise
Vaste gebruiker

Kenzo kent de clicker niet, bij ons is de echte beloning een feest met een speeltje die alleen daarvoor gebruikt wordt.

@ Eschaenstefanie
Ja idd zo bedoel ik het idd :wink:

@magic
Dat backchainen ga ik idd proberen dat klinkt idd heel goed :D
Daar ga ik deze week mee aan de slag, tnx voor de tip :F:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Back chainen idd, bij de riem afleggen icm commando plaats, belonen. Uitbouwen door telkens eenstukje verder te lopen en te belonen als hij op de plaats ligt.

Wij (knpv) beoefenen zo o.a. voorwep bewaken. Dus leren dat vw plaats is om te liggen en zelf terugkeren. Hond komt van vw af om te bijten als de helper (boef) poging doet om vw te pakken, hond bijt in, moet zelf lossen en terugkeren naar vw.

Vw revieren ook, uiteindelijk moet hond vw met menselijke lucht (meestal kist) opzoeken in bosperceel en aanblaffen, maar op het vw staan en blaffen wordt ook via backchaining aangeleerd ;-)
Laatst gewijzigd door Selena op 05 mar 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Mariken
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond,
Jack hussell

Ongelezen bericht door Mariken »

Ik heb plaats aangeleerd door iemand anders de hond vast te laten een paar meter van de reim. De baas gaat op haar hurken bij de riem zitten en legt een gesloten hand met daarin de beloning op de riem. Baas roept de hond en als de hond bij de riem gaat liggen is het feest. Als dit goed gaat beginnen met sturen. eerst op kleine afstand, later afstand uitbreiden.

Suc6
Magic
Zeer actief

Selena schreef:Back chainen idd, bij de riem afleggen icm commando plaats, belonen. Uitbouwen door telkens eenstukje verder te lopen en te belonen als hij op de plaats ligt.

Wij (knpv) beoefenen zo o.a. voorwep bewaken. Dus leren dat vw plaats is om te liggen en zelf terugkeren. Hond komt van vw af om te bijten als de helper (boef) poging doet om vw te pakken, hond bijt in, moet zelf lossen en terugkeren naar vw.

Vw revieren ook, uiteindelijk moet hond vw met menselijke lucht (meestal kist) opzoeken in bosperceel en aanblaffen, maar op het vw staan en blaffen wordt ook via backchaining aangeleerd ;-)
Bij ons op de KC leren ze G&G oefeningen aan dmv backchainen. Ik vind het reuze goed werken, maar moet soms wel even bedenken hoe ik iets ga aanpakken ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Magic schreef:
Selena schreef:Back chainen idd, bij de riem afleggen icm commando plaats, belonen. Uitbouwen door telkens eenstukje verder te lopen en te belonen als hij op de plaats ligt.

Bij ons op de KC leren ze G&G oefeningen aan dmv backchainen. Ik vind het reuze goed werken, maar moet soms wel even bedenken hoe ik iets ga aanpakken ;).
Veel knpv'ers doen via backchainen,maar zullen het niet zo benoemen denk ik. Apporteren kleine vw leren wij ook door backchaining. Zal niet voor elke oefening kunnen, ken niet de g&g oefeningen, maar bij een aantal werkt het zeer goed. Je moet alleen idd volgorde van aanleren bedenken en je tussenstappen. Dan kan je nl altijd stapje terug als iets niet duidelijk is ;-)
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb het Dino zo aangeleerd:

Je moet wel met 2 zijn, maar ik vind dit de beste methode, ook om een hond zelfstandig te leren denken. Meelopen heb ik ooit in een ver verleden eens met Kai gedaan om de plaats aan te leren (dat was de methode op die hondenschool toen), je moest dan meelopen, dan af zeggen en dan zeggen dit is de plaats en dat lukte compleet niet (compleet zonder snoep of speeltje).
Bedoeling is dat de hond niet het snoepje gaat linken aan de persoon die erbij staat, snoepje moet gelegd worden als de hond het niet ziet. 2de gedeelte van dit leer ik apart aan en dat is liggen op de leiband. Als ze dan allebei goed kennen ga ik samenvoegen (in het filmpje kan je een gedeelte daarvan zien op het einde). Bij de Belgische gehoorzaamheid is het de bedoeling dat de hond zijn eigen geur gaat terugvinden (zonder leiband), dat kan ook zijn gewoon in het gras zonder visuele hulpmiddelen (kegels,...). Dat snoepje bouw ik dus zo snel mogelijk af, is hier ook nooit lang nodig, maar een paar dagen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
Magic schreef:

Veel knpv'ers doen via backchainen,maar zullen het niet zo benoemen denk ik. Apporteren kleine vw leren wij ook door backchaining. Zal niet voor elke oefening kunnen, ken niet de g&g oefeningen, maar bij een aantal werkt het zeer goed. Je moet alleen idd volgorde van aanleren bedenken en je tussenstappen. Dan kan je nl altijd stapje terug als iets niet duidelijk is ;-)
Idd backchainen???? Maar doe t dus wel...
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

bionca schreef:weet niet of jou hond de klikker kent maar ik heb het op deze manier geleerd:
riem op een dotje in je hand in de buurt van de hond raakt deze hem aan met de neus klik en koekje erin dit doe je een aantal keer vervolgens ga je de riem steeds ergens anders vast houden hoog laag links rechts doet de hond het dan ook op het comando wat je er inmiddels aan hebt gegeven dan leg je de riem op de grond naast je en weer een aantal keer herhalen daarna ga je steeds veder van de riem verwijderd staan en kijk of je hond het snapt vervolgens ga je het comando af er aan toevoegen.
Zo hebben wij het ook geleerd, maar dan zonder klikker. Elke keer belonen voor het aantikken van de riem met wat lekkers.
Als hij eenmaal op de grond aantikt, ga je zelf steeds iets verder weg staan en gooit een beloning weg zodra hij de riem aantikt. Als het goed is rent hij van de beloning weer naar de riem en dan gooi je weer beloning een stukje weg. Als hij dat spel goed doorheeft ga je het commando eraan geven. Zodra hij opkijkt van de beloning om naar de riem te gaan, het commando plaats of riem. Laatste fase is af bij de riem. Je moet wel geduld hebben, hij moet het echt zelf bedenken dat hij de riem aan moet tikken, niet te snel denken het gaat niet gebeuren. Als het kwartje gevallen is, zit je goed.

Succes!
Afbeelding
Magic
Zeer actief

mito schreef:
bionca schreef:weet niet of jou hond de klikker kent maar ik heb het op deze manier geleerd:
Zo hebben wij het ook geleerd, maar dan zonder klikker. Elke keer belonen voor het aantikken van de riem met wat lekkers.
Als hij eenmaal op de grond aantikt, ga je zelf steeds iets verder weg staan en gooit een beloning weg zodra hij de riem aantikt. Als het goed is rent hij van de beloning weer naar de riem en dan gooi je weer beloning een stukje weg. Als hij dat spel goed doorheeft ga je het commando eraan geven. Zodra hij opkijkt van de beloning om naar de riem te gaan, het commando plaats of riem. Laatste fase is af bij de riem. Je moet wel geduld hebben, hij moet het echt zelf bedenken dat hij de riem aan moet tikken, niet te snel denken het gaat niet gebeuren. Als het kwartje gevallen is, zit je goed.

Succes!
Dan vraag ik met toch af, hoe leer je dan uiteindelijk de hond dat het de bedoeling is dat hij naast de riem gaat liggen wachten tot jij terug komt en hem aanlijnt, ipv dat hij de riem aan moet tikken met zijn neus? En op welk moment in de oefening koppel je het commando er aan?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Wat grappig, ik heb het Gol per ongeluk geleerd eigenlijk. Ik ben gewend om steeds te zeggen wat ik doe door m'n werk (soms irritant, hier handig :mrgreen: ) en zei steeds ' wachten' als we stonden te wachten voor het stoplicht. Toen ik doorhad dat ze ook echt stil bleef staan als ik 'wachten' zei ben ik dat gaan uitbreiden met spelletjes. Ik deed steeds meer stapjes achteruit, soms riep ik haar daarna naar me toe en soms moest ze wachten tot ik bij haar terug was. Uiteindelijk moest ze wachten en ging ik uit zicht.. En omdat ze buiten steeds de riem om had heeft ze dat gekoppeld aan de riem denk ik.

Plaats sturen ging daarna eigenlijk ook als vanzelf, dat backtracken klinkt wel aardig dus :mrgreen:
mito
Zeer actief

Magic schreef:
mito schreef:

Succes!
Dan vraag ik met toch af, hoe leer je dan uiteindelijk de hond dat het de bedoeling is dat hij naast de riem gaat liggen wachten tot jij terug komt en hem aanlijnt, ipv dat hij de riem aan moet tikken met zijn neus? En op welk moment in de oefening koppel je het commando er aan?
Als hij dus uit zichzelf vlot elke keer naar de riem rent, ga je op het moment dat hij start (in het begin uit zichzelf dus) het commando meegeven, zodat hij dat elke keer hoort als hij naar de riem rent. Als hij dat fanatiek gaat doen, komt het moment dat je AF zegt als hij bij de riem is en dan ga je hem daar belonen.

O en met mijn vorige hond hebben we het alsvolgt aangeleerd (dat werkte ook, andere inzichten, ach als het maar lukt)
Je legde dan het doosje van een fotorolletje (ja, zo lang geleden) bij de riem. Dan liep je eerst met hem mee naar de riem, dan moest ie af liggen, en dan kreeg hij wat lekkers uit het doosje. En als dat goed ging, liep je er achteraan.
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Yep back chainen en bekrachtingen van de riem.
In kleine stappen, eerst aanraken, dan aanraken op de grond, dan alles wat op liggen lijkt belonen en dan langzaam stapjes achteruit.
Kan niet mis gaan.
De meeste honden vinden het een geweldig spelletje.
Ik gebruik back chaining ook voor veel oefeningen.
Magic
Zeer actief

Cleva schreef:back chainen?

Vanwaar deze wel heel quasi engelse term?
Welk tjeen wordt er gebekt?
Zo noemen ze het bij ons op de hondenschool :P.
Als het beestje maar een naam heeft, toch?
Laatst gewijzigd door Magic op 16 mar 2012 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik noem het gewoon verkeerd om aanleren :mrgreen:
Maar zo werk ik idd met veel oefeningen ook. Beginnen vanuit de eindpositie.
Noeska
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua

Ongelezen bericht door Noeska »

Hier ook met een target gewerkt en die achter (soms zelfs ver achter) het vak gelegd. EINDELOOS vaak met de klikker gedaan. Geleerd dat ze soms door moet lopen en soms zeg ik als ze ter hoogte van het vak is STA en dan staat ze stil.
En dan kan ze af maar dat doe ik eigenlijk zelden.

Dat staan aangeleerd door te klikken in het vooruit lopen en niet te vaak voor het eindresultaat klikken. De eerste keer dat je dan STA roept zijn ze al gewend dat de klik ook kan komen als ze nog niet bij target zijn.

In begin vooral beloning over target gegooid en soms recht in haar bekkie en soms gebracht (nooit op het target gelegd...weet dat veel mensen/instructeurs dat wel wenselijk vinden, maar voelt voor mij niet goed, ik wil niet te veel nadruk op de target hebben).

Eigenlijk had ze het snel door.
Loraine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Loraine »

Leerde het doordat de hond naast me Af lag. legde ik de riem aan zijn poten, plaats. Liep ik weg, daarvoor commando blijf. Verste was ong 10m. Hier komen. Perfect en toen terug plaats. Onderwijl bij Hier komen, had instructeur brokjes op de riem gelegd. zodra Rodan bij riem was, moest ik ook Af zeggen. Dit gebeurde eerst aan lange riem en daarna los.
Dit werkte voor ons perfect.
Magic
Zeer actief

Cleva schreef: Nou, een naam die een heel klein beetje verwijst naar wat voor soort beestje het is, is misschien wel leuk.
En als het dan zo nodig in het plaggenhutengels moet is er ook nog wel iets anders te verzinnen.
Ik vind het toch wel een klein beetje verwijzen naar wat het voorstelt.
En och.
Mijn hond kent het commando 'polo'. Ik geloof niet dat iemand ooit uit zichzelf bedenkt wat dat commando nu weer inhoudt, behalve als je het aan mijn hond vraagt. ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie

Ongelezen bericht door cuatro »

Backchainen heeft bij mijn honden nog nooit gewerkt, ik leer het ook aan om de riem belangrijk te laten zijn door er lekkers op te leggen zodat ze graag naar de riem lopen. Als baas zijnde meelopen en de hond nog laten liggen op/bij de riem en weer wat lekkers op de riem leggen, wat hier belangrijk bij is om niet uit je hand de beloning te geven. Zo breid ik eerst de afstand uit en blijven ze bij de riem omdat ze bij het liggen bij de riem ook wat lekkers krijgen en naderhand de puntjes op de i.

In de eerste instantie loop je samen met de hond naar de riem
Gaat dit heel goed en trekt hij om bij de riem te komen dan de hond op bv 10 meter te laten wachten, legt zogenaamd lekkers op de riem, ga dan een meter van de riem af staan en stuur je hond naar de riem ( terug plaats ofzo) daarna steeds laten liggen om de beloning te kunnen geven. Zo ga je steeds dichter bij je hond staan voordat je hem stuurt. Al heel snel kun je naast je hond staan
en leert hij dat hij moet gaan liggen om het lekkers te krijgen.

Op een gegeven moment kun je ook blijven staan op die 10 meter en wachten tot de hond ligt.

Dan is het chainen voor de verdere commando's zo gebeurd. bij ons was dat de "kom hier" en de "naast".
groetjes monique
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Bij Kay was het te makkelijk. Ik liep twee keer mee en toen snapte hij het al en kon ik meteen de afstand vergroten tot 15 meter. Inmiddels een meter of 80? Kay vind het een geweldig spelletje. Ik gebruik hiervoor overigens altijd een stoffen riem. Hiermee mag Kay ook spelen. Nu vind hij de riem zo leuk, dat hij met gekke bokkesprongen in enorm tempo naar de riem racet en dat zie ik graag zo. Door mijn methode moet ik vaak wel commando er extra bijgeven (af of wacht), maar dat vind ik niet zo erg, hij heeft plezier in het spelletje en dat is te zien. (publiek moet vaak wel lachen als ik dit met KAy doe, examinator kwam ooit niet meer bij van het lachen). Soms laat ik Kay zelfs niet eens wachten tot ik terug ben en geef hem vrij, waardoor hij woest zwaaiend met de riem over het veld rent. Voor landelijke examens g&g zou dit niveau echter nog behoorlijk bijgeschaafd moeten worden.
Afbeelding
Dino&denise
Vaste gebruiker

hallo,
ben tijdje nie meer online geweest maar ff een update over ''plaats''

kenzo begint nu pas intussen sinds vorige week eindelijk van me af te gaan dus plaats begint nou te lukken :D hehe..
verder gaat alles gewoon super goed want het enigste probleem was met plaats en nou met vak.
volgen enz gaat super maar hij heeft uit zichzelf al veel aandacht voor me en erg op mij gericht vandaar dat wegsturen waarschijnlijk moeilijker gaat.
aankomend weekend heb ik examen van G&G2 dus laat het wel weten.
bedankt voor alle tips iig
mito
Zeer actief

Succes met het examen!
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Het naar plaats gaan met de riem was bij ons makkelijk aan te leren. Eerst op korte afstand, snoepje tussen de riem en dan commando plaats. Dit steeds verder uitbouwen. Echter nu we het zonder riem moeten doen lukt het niet... Thuis lukt het door er steeds wat lekkers in te leggen en stormt ze van alle kanten naar het vak als ik het commando geef. Echter op de cursus snapt ze het nog niet, als ik haar laat zitten en dan zelf naar het vak ga of echt vooraf samen met haar iets in het vak leg snapt ze het wel. Maar zonder eerst iets neerleggen (of net doen alsof) lukt nog niet. Hoe bouwen jullie de riem dan af?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
saiko
Actief
Mijn ras(sen): American staffordshire terriers, Saiko, Züri, Ziva en Woezel
Contacteer:

Ongelezen bericht door saiko »

bij ons is deze oefening ook nog erg lastig, terwijl mijn honden hem met de riem er nog in altijd als een speer deden.

Ik was met een klein stukje riem(target) aan het oefenen, en kreeg als tip om dit altijd te doen en dan als je examen hebt, het target weg te laten.
zelf vind ik dit niet zo prettig, dus ik ga weer opnieuw beginnen, vanaf het begin en een andere naam eraan koppelen.

ik zei altijd plaats, denk dat ik het nu vak ga noemen
weet niet of het werkt, maar we gaan maar gewoon aan de slag..
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

In de Belgische gehoorzaamheid moeten de honden uiteindelijk hun plaats terugvinden zonder leiband en compleet afgaan op eigen geur en herinneren waar het was. Je kan ook hebben dat een volgoefening moet doen, de hond dan moet laten liggen en dan 3m verder wandelen en dat daar pas de plaats is zonder herkenninsgpunten. Of dat er wel een herkenninspunt is, maar wat verplaatst word door een keurder als je de hond oproep (dus wanneer de hond het niet ziet). Hond moet dus leren van uitsluitend zijn eigen geur terug te zoeken en ook de nieuwste geur wat erg moeilijk is, omdat er maar een paar seconden tussen zitten tussen die valse plaats (liggen in de volg) en de echte.

Meestal word dit aangeleerd door de leiband telkens kleiner en kleiner te knippen en dan op het einde nog maar 1 draadje van de leiband te leggen. Kai kent dit goed, ik heb bij hem gewoon ineens de leiband weggelaten, maar vanaf het moment dat er toestellen zijn die op elkaar lijken minder, dus hij werkt niet op geur alleen op zicht. Dino werkt dan weer alleen op geur en niet op zicht, wat dan weer problemen geeft als er een valse plaats is. Maar Dino zit nog niet zover dat de leiband is afgebouwd, ik ga dat doen met een elastiekje dat hij altijd in zijn haar heeft, omdat een leiband uiteindelijk toch meer jou geur heeft dan de geur van de hond (tenzij een halsband alleen gebruikt).
Ik leg altijd af en toe nog een target (elastiekje, halsband,...), soms zelfs een snoepje als verrassing (laat ik leggen door de instructeur en ik geef dat snoepje ver voor ik aan de beurt ben, sinds Dino er erg op let of ik een snoepje aan de instructeur geef of niet :Q: ).

Maar bij G&G heb je dan niet altijd herkenningspunten? Kan je die dan niet als een soort target gebruiken?
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”