Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van brok naar kvv en regelmatig spuitpoep.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Joelle
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Van brok naar kvv en regelmatig spuitpoep.

Ongelezen bericht door Joelle »

Summer is ruim 11 jaar en heeft altijd brokken gegeten. De laatste 2 jaar gaf ik 1 of 2 dagen per week Energique 1 tussendoor. Geen problemen met de ontlasting op een hele enkele keer na.
De laatste tijd trok ze steeds vaker haar neus op voor de brokken en liet ze ze vaak een halve dag of nog langer onaangeroerd staan. (eigenlijk niks voor een labrador). We besloten toen om haar volledig op Energique te zetten, want dat vond ze heerlijk. Tegelijkertijd ben ik me via internet wat meer in KVV gaan verdiepen en kwam tot de conclusie dat er veel betere kvv's zijn dan Energique. Bij Darf had ik een heel goed gevoel, dus 10 kg Darf laten bezorgen. Helaas, ze vond het helemaal niet lekker. Volgens mij vond ze het te grof met die stukjes bot en orgaan enz die ze er in aantrof. Energique is nl heel fijn gemalen. Toen overgegaan op Tinlo (is iets fijner gemalen). Viel echter ook niet in de smaak. Daarom hebben we besloten om haar toch alleen maar Energique 1 te voeren. Dit eet ze nu al zo'n 3 weken heel smakelijk, maar de kwaliteit van haar ontlasting laat te wensen over. De ene keer mooie harde drollen, dan weer spuitpoep of dunne poep.
Is dit een normaal verschijnsel bij overgang van brok naar kvv en is het normaal dat dit zo lang duurt? Of moet ik misschien overgaan naar Energique 4 voor gevoelige darmen??
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Re: Van brok naar kvv en regelmatig spuitpoep.

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

is ze al medisch gecheckt, omdat je ook zegt dat ze haar brokken liet liggen?
Afbeelding
Joelle
geregistreerd lid

Nee, we zijn hier niet mee naar de dierenarts geweest, omdat ze zich absoluut niet ziek gedraagt en onmiddellijk naast me staat zodra ik aan het aanrecht bezig ben. Dus ze heeft wel degelijk trek.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Als voeding tot slappe ontlasting lijdt, dan zou ik toch echt een andere voeding gaan geven. Desnoods alleen maar brok, maar voer dat tot spuitpoep lijdt is geen goed voer.

En uiteraard medisch alles laten uitsluiten. Het kan namelijk ook giardia zijn.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sluit ik me helemaal bij aan , Giardia kan een oorzaak zijn voor die slappe ontlasting , en zo niet zou ik weer lekker die brok gaan geven, als dat al die tijd goed is gegaan,
en ja natuurlijk vind ik gebak ook lekkerder maar ik eet ook wel kaal brood hoor als het echt moet :wink:
Joelle
geregistreerd lid

Kan iemand me vertellen wat Giardia precies is?
Joelle
geregistreerd lid

Spuitpoep en slappe ontlasting schijnt geen vreemd verschijnsel te zijn bij overgang van brok naar kvv. De darmflora van de hond moet veranderen, omdat in kvv veel meer en andere bacterien zitten dan in brok. Heb gelezen dat dit tot wel 8 weken kan duren. Daarom twijfel ik ook zo of ik nu weer moet veranderen of dat ik het een kans moet geven.
S@ndr@
Zeer actief

Giardia is een parasiet, die voor deze verschijnselen kan zorgen.
en slappe ontlasting normaal , ik vind van niet, maar dat zal ik wel nooit vinden.
ik heb een hond gehad die geen vlees verdroeg, en ik heb ook een hond gehad die kon ik alles geven door elkaar en met elkaar enz, nooit problemen
ik persoonlijk zou mijn hond geen 8 weken aan de slappe laten :wink:
wat is het gezondheidseffect daarvan
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

Giardia is een darmparasiet die voor wisselende ontlasting kan zorgen. Het is zeer besmettelijk en kan hardnekking zijn. Voor het onderzoek moet je 3 dagen ontlasting opvangen

Dat verhaal van kvv bacteriën kan wel zo zijn maar jouw hond was al gewend aan kvv, hij kreeg het immers al 2x per week zei je.
Het zou kunnen dat de volledige omschakeling voor wat problemen kan zorgen, maar ik dacht eerst aan medisch.. Verder zou ik een hond met echt spuitpoep goed in de smiezen houden vooral als het meer dan 2 dagen aanhoud.
Verder als hij echt helemaal gezond is bevonden kun je wat probiotica geven om te ondersteunen..
edit toevoeging
Laatst gewijzigd door EschaenStefanie op 04 mar 2012 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou eerst eens langs de da gaan, een hond die na 11 jaar ineens zn brokken laatstaan vind ik raar en zou ik na laten kijken
Afbeelding
Muk

Joelle schreef:Spuitpoep en slappe ontlasting schijnt geen vreemd verschijnsel te zijn bij overgang van brok naar kvv. De darmflora van de hond moet veranderen, omdat in kvv veel meer en andere bacterien zitten dan in brok. Heb gelezen dat dit tot wel 8 weken kan duren. Daarom twijfel ik ook zo of ik nu weer moet veranderen of dat ik het een kans moet geven.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn honden puitpoep kregen bij de overgang naar kvv.
Joelle
geregistreerd lid

Ben inmiddels gaan googlen naar Giardia. Lees dat het vooral voorkomt bij jonge honden die net van de fokker komen of honden die vaak in pensions verblijven. Dit alles is niet het geval bij Summer, maar uitsluiten kun je het natuurlijk nooit.
Ze maakt echter absoluut geen zieke indruk, heeft geen krampen, is fit en heeft verder een goede eetlust. Daarom vind ik het ook zo moeilijk. Ik wil niet blijven experimenteren door haar steeds ander voer te geven. Lijkt me ook niet goed voor de darmen en zeker niet voor een hond van ruim 11. Probiotica lijkt me een goed idee. Ik heb daar wel eens iets over gelezen, maar zal me hierin gaan verdiepen.
S@ndr@
Zeer actief

giardia is zo besmettelijk als de neten, als er een hond in de buurt is die het heeft,
dan kun je het zomaar oplopen, tijdens een gewone wandeling.
Joelle
geregistreerd lid

Muk, dan heb je geluk gehad, maar het schijnt echt niet zo vreemd te zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Joelle schreef:Muk, dan heb je geluk gehad, maar het schijnt echt niet zo vreemd te zijn.
Een paar dagen wat verandering in de ontlasting vind ik inderdaad niet vreemd; wekenlang spuitpoep zeker wel!
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

Giardia kan elke hond oplopen. Je hond is ook een senior en heeft over het algemeen een lagere weerstand dan een gezonde fitte jonge hond.
Je hond komt waarschijnlijk op uitlaatplaatsen toch? Daar kan deze het ook oplopen.
Eet je lab poep?
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html
Maar het is een kleine moeite om te testen, maar als je het niet wilt testen is het ook prima.
Ik blijf het sowieso raar vinden dat een hond van 11 jaar ineens zijn brokken niet meer wil eten, daarbij dus ook last krijgt van darmproblemen.
Liever een DA bezoekje te vaak dan te weinig

Verder heb ik ook geen bizarre veranderingen in ontlasting gezien bij mijn hond(en) Dana knapte direct op en had vaste harde drollen (mijn ex zijn hond) en mijn eigen teefje heeft wat onvastere ontlasting gehad 1 a 2 dagen na overstap van Duck naar Naturis maar nooit diarree/spuitpoep
Afbeelding
Joelle
geregistreerd lid

Ze heeft niet steeds spuitpoep. Dat is net het vreemde. Tijdens de ene wandeling heeft ze spuitpoep en de wandeling erna poept ze weer goed. De dag erna is de poep weer aan de dunne kant (niet echt spuitpoep) enz. Dus gewoon geen regelmatige vaste ontlasting. Dan weer zus en dan weer zo.
S@ndr@
Zeer actief

typisch beeld van/voor giardia dus, nou ja zelf weten :19:
dagmar88
Zeer actief

Joelle schreef:Ze heeft niet steeds spuitpoep. Dat is net het vreemde. Tijdens de ene wandeling heeft ze spuitpoep en de wandeling erna poept ze weer goed. De dag erna is de poep weer aan de dunne kant (niet echt spuitpoep) enz. Dus gewoon geen regelmatige vaste ontlasting. Dan weer zus en dan weer zo.
:wink: Niet echt gezond, toch? zou er even een mestonderzoekje tegenaan gooien.
Joelle
geregistreerd lid

Denken jullie echt dat dit symptomen van giardia zijn? Als ze de kans krijgt eet ze inderdaad poep van andere honden. Voelen honden zich ziek van giardia?
Zal toch maar eens naar de DA met haar gaan. Heeft misschien helemaal niets met de voeding te maken.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Joelle schreef:Ze heeft niet steeds spuitpoep. Dat is net het vreemde. Tijdens de ene wandeling heeft ze spuitpoep en de wandeling erna poept ze weer goed. De dag erna is de poep weer aan de dunne kant (niet echt spuitpoep) enz. Dus gewoon geen regelmatige vaste ontlasting. Dan weer zus en dan weer zo.
Dat heeft mijn hond ook gehad toen ik overstapte van brok naar kvv. Een zeer wisselende ontlasting en het heeft erg lang geduurd voor er een wat vaster patroon in kwam. Ik weet niet meer precies hoe lang maar ik schat dat het ongeveer 6 weken heeft geduurd. Bo is al die tijd gewoon vrolijk en levendig geweest en mij werd verteld dat ik me daarom geen zorgen hoefde te maken.
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

Joelle schreef:Denken jullie echt dat dit symptomen van giardia zijn? Als ze de kans krijgt eet ze inderdaad poep van andere honden. Voelen honden zich ziek van giardia?
Zal toch maar eens naar de DA met haar gaan. Heeft misschien helemaal niets met de voeding te maken.
ik had een duidelijke link neergezet een paar berichten hierboven
Nee honden voelen zich niet ziek van giardia, eetlust blijft. Kunnen braken maar hoeft niet.
Giardia is een Zoonose,
het is dus ook voor mensen besmettelijk!

Overdracht vindt plaats via de feacale-orale weg. Dit houdt in dat het dier de cysten uitpoept en dat een ander dier of mens zich hiermee via de opname via de mond besmet.
Slechts 10 cysten zijn nodig om een infectie bij een nieuwe gastheer aan te laten slaan. Er worden bij een infectie tot wel 100.000 cysten per gram ontlasting uitgescheiden!
Welke honden zijn
vatbaar voor Giardia
Vaak verlopen Giardia infecties, bij gezonde dieren, zonder symptomen maar scheiden ze wel periodiek de besmettelijke cysten uit. Echter bij honden met minder weerstand komt het wel tot ziekte verschijnselen. Vooral honden die in een asiel of pension verblijven kunnen gemakkelijk met Giardia besmet raken. Jonge honden en honden met een verminderde weerstand, bv door ziekte of stress, kunnen diarree door giardia oplopen.
Langdurige diarree
Als een diarree chronisch is geworden, dit betekent dat de diarree meerdere weken tot zelfs maanden aanwezig is, denk dan aan Giardia! Denk vooral aan Giardia als u hond steeds terugkerende diarree heeft en u uw hond behandeld heeft met medicijnen en aangepast voer en er geen enkele verbetering optreedt.
het kan door overstappen zo zijn, maar ik je hond was toch al kvv gewend? En zo'n onderzoekje kan geen kwaad.. schaad de hond niet maar stinkt een beetje voor de eigenaar
Laatst gewijzigd door EschaenStefanie op 04 mar 2012 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Joelle schreef:Ben inmiddels gaan googlen naar Giardia. Lees dat het vooral voorkomt bij jonge honden die net van de fokker komen of honden die vaak in pensions verblijven. Dit alles is niet het geval bij Summer, maar uitsluiten kun je het natuurlijk nooit.
Ze maakt echter absoluut geen zieke indruk, heeft geen krampen, is fit en heeft verder een goede eetlust. Daarom vind ik het ook zo moeilijk. Ik wil niet blijven experimenteren door haar steeds ander voer te geven. Lijkt me ook niet goed voor de darmen en zeker niet voor een hond van ruim 11. Probiotica lijkt me een goed idee. Ik heb daar wel eens iets over gelezen, maar zal me hierin gaan verdiepen.
Geen krampen fit en verder goede eetlust kan prima bij Giardia. Ook volwassen honden krijgen dit.
Coccidiose zou ook nog kunnen, dan zul je ook geen krampen zien, zien ze er ook fit uit en hebben ze ook een goede eetlust.

Probiotica zou ik ook doen. :ok:
Afbeelding
Joelle
geregistreerd lid

Jullie moeten weten dat ikzelf geen moment gedacht heb aan een of andere darmziekte. Is niet eens bij me opgekomen. Toen ze de brokken bijv niet at: als ik er een beetje kaas bij deed, at ze ze wel. Ik dacht puur aan het feit dat ze verwend was en gewoon wachtte totdat er iets lekkers bij kwam. Maar jullie hebben gelijk, een testje door de DA kan nooit kwaad.
En Esther, dat wat jij schrijft heb ik ook vaker gelezen. Daarom heb ik de wisselende ontlasting ook steeds aan de veranderde voeding toegewezen. En omdat ik het allerbeste met mijn hond voorheb, heb ik deze tpoic gestart.
Muk

S@ndr@ schreef:typisch beeld van/voor giardia dus, nou ja zelf weten :19:
Inderdaad. En het is o zo simpel op te lossen met een pillenkuur Panacur. Door het eten van hondenpoep kan het zo overgedragen worden of door te zwemmen in vuil water.
Gewoon even de poep laten testen bij de da dus, dan weet je het meteen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik ga toch ook maar een afspraak maken voor een snap-test. Bruno en Shelly hebben allebei soms dunne ontlasting. Ze zijn allebei verder helemaal gezond en hebben geen andere symptomen. Ik wil het uitsluiten voor ik een uitsluitingsdieet probeer, want dat duurt erg lang.

Maar ik hoop wel dat ze het niet hebben zeg. Want behalve die kuur, moet je wel even aan de slag. Vind ik zelf dan, want als je goed leest, kan het anders zijn dat je bezig blijft. Dus het hele huis zal even schoon gemaakt moeten worden met dettol, de andere dieren moeten worden gechecked en/of behandeld, hun mandjes en dekens en speeltjes moeten even heet gewassen worden. Vergeet niet de onderkant van je schoenen. En de hond zelf wassen is ook geen overbodige luxe, op de 3e en 5e dag, lees ik. Dus het is wel een lijstje werkzaamheden die er bij komen kijken. Dat wil ik wel doen, want heb geen zin in een lang verhaal. Zelf ook even naar de dokter, neem ik aan? Of haal je dan gewoon zo'n wormenkuur (die je gewoon bij de kruidvat kunt kopen) Ga maar even de zoekfunctie gebruiken.
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

@ Figziz, nee je neemt een ontwormingskuur van de dierenarts nadát het is vastgesteld.
Verder zal je alle poep op moeten ruimen en weggooien, handen goed wassen want het is een Zoönose
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

EschaenStefanie schreef:@ Figziz, nee je neemt een ontwormingskuur van de dierenarts nadát het is vastgesteld.
Ik geloof dat ze het over zichzelf had :mrgreen:
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
EschaenStefanie schreef:@ Figziz, nee je neemt een ontwormingskuur van de dierenarts nadát het is vastgesteld.
Ik geloof dat ze het over zichzelf had :mrgreen:
oh ja ik zie het inderdaad :schrik: gut ik heb weer wat gezegd :mann:
Afbeelding
Muk

Fizgig schreef:Ik ga toch ook maar een afspraak maken voor een snap-test. Bruno en Shelly hebben allebei soms dunne ontlasting. Ze zijn allebei verder helemaal gezond en hebben geen andere symptomen. Ik wil het uitsluiten voor ik een uitsluitingsdieet probeer, want dat duurt erg lang.

Maar ik hoop wel dat ze het niet hebben zeg. Want behalve die kuur, moet je wel even aan de slag. Vind ik zelf dan, want als je goed leest, kan het anders zijn dat je bezig blijft. Dus het hele huis zal even schoon gemaakt moeten worden met dettol, de andere dieren moeten worden gechecked en/of behandeld, hun mandjes en dekens en speeltjes moeten even heet gewassen worden. Vergeet niet de onderkant van je schoenen. En de hond zelf wassen is ook geen overbodige luxe, op de 3e en 5e dag, lees ik. Dus het is wel een lijstje werkzaamheden die er bij komen kijken. Dat wil ik wel doen, want heb geen zin in een lang verhaal. Zelf ook even naar de dokter, neem ik aan? Of haal je dan gewoon zo'n wormenkuur (die je gewoon bij de kruidvat kunt kopen) Ga maar even de zoekfunctie gebruiken.
Welnee, overdrijven is ook een vak.
Onze vorige hond heeft ook wel eens Giardia gehad door het zwemmen in vies, stilstaand prutwater. Hij heeft een pillenkuur gehad en ik ruimde zijn drollen en diarree zo goed mogelijk op. Maar dat opruimen van de hondenpoep doe ik altijd al. In huis heb ik niets anders gedaan dan normaal.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”