Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gluten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Gluten

Ongelezen bericht door Fizgig »

Vraagje, veel honden verdragen granen niet, weet ik. Is dat vanwege de gluten in granen? Ik probeer namelijk alle granen uit te bannen uit Bruno's dieet. De kattenbrokjes kan ik alleen niet altijd weg houden voor hem vanwege praktische redenen, ik heb 5 katten. Nu heb ik Pure sensitive kattenbrokjes gekocht, want daarin zitten geen granen maar wel maïsglutenmeel. Zou hij dat wel verdragen? Ik heb namelijk het idee dat als hij een paar brokjes met granen erin eet, hij daar al dunne ontlasting van krijgt. Weet iemand anders nog kattenbrokjes zonder granen en/of gluten?
dagmar88
Zeer actief

Re: Gluten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik vind dit erg goed voer: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/172965

Alleen verdraagt 1 van de katers dan weer de graanvrije variant niet.

Oplossing was simpel; alles over op vers :F:
Fizgig
Zeer actief

dagmar88 schreef:Ik vind dit erg goed voer: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/172965

Alleen verdraagt 1 van de katers dan weer de graanvrije variant niet.

Oplossing was simpel; alles over op vers :F:
Dankjewel, dat is een nog betere brok. Hè wat vervelend, moet ik wéér iets bij zooplus bestellen, haha. Daar kom ik wel vaker. Mijn katten zijn 13 en 16 dus ik probeer ze wel over te zetten op kvv maar met matig succes. Ik meng het met blikvoer door elkaar en dan eten ze de randjes ervanaf, zucht. Brokjes heb ik altijd staan, als ik dat niet doe, lopen de 2 oudere katers hier me de hele dag achter na te miauwen. Bruno eet er wel eens wat van, voordat we het zien en hem corrigeren.En dan heeft ie met één slobber natuurlijk best wat binnen. Maar ik blijf het proberen met mijn katten en kvv, het gaat alleen wat langer duren dan ik dacht.
dagmar88
Zeer actief

Ik ben begonnen met iets wat ze wel lustten; gekookte koolvis.
Dat steeds minder lang gekookt en na een tijdje kipfilet er bij.
Zo één voor één steeds wat dingetjes toegevoegd, en nu lijken het net geboren barfers :F:

Als je echt wilt overstappen, zou ik de brok (of nog beter blikvoer, van hetzelfde merk als die brokken is heel erg goed!) weghalen en maar 1 x per dag aanbieden wanneer er geen vers is gegeten.

Ik vond het ook best eng met overstappen, maar ben achteraf wel blij dat ik het doorgezet heb...

Misschien wat meer lezen op barfplaats over het over wennen van katten?
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZaZa »

Een vriendin van mij had hetzelfde probleem. Haar vriend heeft toen in zo'n dekenkist van ikea een gat gemaakt. Groot genoeg voor de katten, maar niet groot genoeg voor de hond (Herder). Achterin zetten ze nu het kattenvoer. Katten kunnen eten, hond kan er niet bij. Ook niet met haar poot, want daar is de kist te diep voor.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Kai verdraagt geen granen, maar ook geen maïs, rijst en aardappelen (wel zoete aardappel). Is verschillend per hond meestal.
Fizgig
Zeer actief

ZaZa schreef:Een vriendin van mij had hetzelfde probleem. Haar vriend heeft toen in zo'n dekenkist van ikea een gat gemaakt. Groot genoeg voor de katten, maar niet groot genoeg voor de hond (Herder). Achterin zetten ze nu het kattenvoer. Katten kunnen eten, hond kan er niet bij. Ook niet met haar poot, want daar is de kist te diep voor.
Dat is wel een goed idee. Ik heb nog wel een bovenkant van een kattenbak die ik daarvoor kan gebruiken. Hopelijk snappen ze het en gaan ze niet in de brokjes plassen. Maar goed, Bruno krijgt vast wel eens brokje te pakken (mijn jongste kat graaft graag de brokjes met veel bombarie uit het bakje bijvoorbeeld) en dan heb ik liever niet dat ie meteen weer aan de dunne gaat. Hij krijgt nu even helemaal niks meer van ons behalve kvv en barf, en meestal is zijn ontlasting nu goed. Zuivel verdraagt ie ook niet. Hij heeft wel gevoelige darmen, de schat. Mijn dierenarts vindt het onzin om hem op giardia te testen, omdat het weinig voorkomt ofzo. In ieder geval vond ie dat ik eerst naar zijn voeding moest kijken. Eventueel een uitsluitingsdieet. Hij heeft ook geen echte diarree maar dunne ontlasting en is fit.

Ja die katten overzetten, het stomme is dat ze dus wel steeds eten van de kvv van de honden! En die gaan nog netjes voor ze opzij ook. Ik heb nu inderdaad ook wat blikvoer besteld zonder granen, dat is sowieso beter voor ze. Dat meng ik dan erdoorheen. Kipfilet en hart eten ze wel rauw, maar kvv is toch anders. Misschien ga ik het wel door de keukenmachine gooien en er paté van maken, why not? Even blitsen en het ziet er heel anders uit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dan zou ik maar een andere DA gaan zoeken, als die hond al vanaf het begin de schijterij heeft is een ontlastingonderzoek toch echt wel aan de orde.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fizgig
Zeer actief

Ik lees over giardia dat honden daar vaak geen symptomen van hebben. Alleen oudere, jongere en zieke honden schijnen er veel last van te hebben als ze geïnfecteerd zijn. Ik lees ook dat er immuniteit kan ontstaan. Bruno heeft alleen dunne ontlasting, geen echte spuitdiarree en niet elke dag. Ook kan hij het gewoon ophouden en poept ie een-twee keer per dag. Hij is fit, niet lusteloos en heeft ook geen andere problemen, en ziet er goed uit. Hij valt in ieder geval niet af en zijn vacht glanst. Mijn dierenarts is wel goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, hij is wel zo, als hij iets niet nodig vindt, zegt ie het ook eerlijk, wat ik wel waardeer. Nu we hem niks geven behalve vlees, is zijn ontlasting goed. Stel dat dat toch verandert, laat ik denk ik toch eerst een test doen voor giardia, want een uitsluitingsdieet duurt weer zo lang. In de tussentijd zijn die brokjes zonder granen toch wel handig, want dan weet ik dat de dunne ontlasting niet daardoor kan komen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn honden hadden ook niks van dat alles en toch een vette giardia besmetting, gina zelfs zo hardnekkig dat ze een extra lange AB kuur nodig had om er vanaf te komen.
op de een of andere manier doen DA's heel vaak moeilijk over een giardia test terwijl ie best eenvoudig is als ze een snaptest kunnen doen.
hebben ze die apparatuur niet is het een kwestie van 3 dagen poep opsparen en laten onderzoeken.
een van de symptomen van giardia is dat het bij vlagen optreedt, mijn honden hadden ook niet continue diarree maar het kwam wel steeds terug.

het is leuk dat een DA geen overbodige onderzoeken wil doen, maar als dat inhoudt dat er honden met een parasiet bijven rondlopen en die fijn ook blijven verspreiden is dat toch wat minder lijkt me.
het is ook niet dat de honden onder zo'n onderzoekje lijden, die poep die bekeken moet worden ligt er toch al, dus waarom er zo moeilijk over gedaan wordt begrijp ik echt niet :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fizgig
Zeer actief

Hij kan een snaptest doen. Mijn vriend is het eens met de dierenarts, dus hij vond het laatst niet nodig toen ik er een afspraak voor wilde maken. Maar hij vindt het ook niet fijn dat de ontlasting zo wisselend is. En met alle andere dieren die we hier hebben, zou het een kleine ramp zijn als ze wel besmet zijn. Dus wat ik doe, is ik ben heel braaf met niks aan de honden geven wat granen bevat of andere dingen waar ze de dunne van kunnen krijgen, zodat als er zometeen toch weer dunne ontlasting is, ik tegen mijn vriend kan zeggen: nu gaan we op giardia testen want ze hebben niks gehad waar ze diarree van kunnen krijgen. Ja je moet een beetje vooruit denken met koppige mannen. Maar ik ga het nog eens met hem bespreken, met het argument erbij dat als het wel giardia is, we de hele meut moeten gaan behandelen, duurder dan twee snap-testen.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Fizgig schreef:
ZaZa schreef:Een vriendin van mij had hetzelfde probleem. Haar vriend heeft toen in zo'n dekenkist van ikea een gat gemaakt. Groot genoeg voor de katten, maar niet groot genoeg voor de hond (Herder). Achterin zetten ze nu het kattenvoer. Katten kunnen eten, hond kan er niet bij. Ook niet met haar poot, want daar is de kist te diep voor.
Dat is wel een goed idee. Ik heb nog wel een bovenkant van een kattenbak die ik daarvoor kan gebruiken. Hopelijk snappen ze het en gaan ze niet in de brokjes plassen. Maar goed, Bruno krijgt vast wel eens brokje te pakken (mijn jongste kat graaft graag de brokjes met veel bombarie uit het bakje bijvoorbeeld)
In zo'n kist zou je zelfs een kattenluikje kunnen maken of gewoon een plastic flap.
Ik kan me voorstellen dat als je ze op KVV zet dat het probleem van voer jatten nog steeds blijft bestaan, dan zou dat een oplossing zijn.
dagmar88
Zeer actief

ZaZa schreef: Ik kan me voorstellen dat als je ze op KVV zet dat het probleem van voer jatten nog steeds blijft bestaan, dan zou dat een oplossing zijn.
:wink: Dan is het voer niet meer de hele dag beschikbaar, hier is het binnen een half uur op.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”