Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

naarmate een hond ouder/volwassener wordt

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

naarmate een hond ouder/volwassener wordt

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Ik heb een stelling en ik vraag mij af wat jullie hiervan vinden.
Deze luid als volgt: Naarmate een hond ouder wordt, wordt deze beter in zijn lichaamstaal en conflict oplossend gedrag
Hiermee bedoel ik dus, als een hond niet wil spelen dit duidelijk te maken, zonder verwondingen zijn punt maken.
Dus eigenlijk dat een hond daarin beter wordt en in het algemeen ook stabieler in zijn gedrag/karakter

Brand maar los
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

Re: naarmate een hond ouder/volwassener wordt

Inge O schreef:dat is zeker niet wat ik hier zie - ook niet het tegendeel hoor :mrgreen: .
En bij jonge onzekere honden die volwassen worden (en daarin misschien zelfverzekerder?)
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Het enige wat hier bij Daan zie is dat hij minder snel zijn punt wil maken, laat dingen sneller van zich afglijden. Hij gaat knokpartijen meer uit de weg waar hij voorheen altijd in was voor een knokpartij. Dit ligt niet aan het beter beheersen van de lichaamstaal maar aan het feit dat het hem niet meer zo interesseert.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo heeft wel veel minder conflicten dan een jaar of 2-3 terug, maar dat is vooral omdat hij zelf een stuk stabieler is geworden denk ik. Eerder vond hij alles en iedereen leuk en in zn enthousiasme kon hij flink opdringerig doen, dat word afgestraft door andere honden. Dat gedrag kán hij nog steeds laten zien, bij bijvoorbeeld gecastreerde reuen of (bijna) loopse teven, maar over het algemeen reageert hij stabieler op andere honden. Nu word er even gesnuffeld, even gerend als de tegenpartij dat wil en daarna lopen we door. En als hij een hond niet vertrouwd, loopt hij er met een neutrale houding rustig omheen, waar hij vroeger zn meest onderdanige houding aannam en als een speer langs de andere hond rent :mrgreen: Logisch dus, dat hij tegenwoordig ook minder reacties opwekt bij andere honden. En omdat het niet een hond is die zelf begint (uitzonderingen niet meegeteld natuurlijk, hij heeft zo zn vijanden :schrik: ) is het aantal conflicten behoorlijk gedaald, gelukkig!
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik denk dat de stelling veel te algemeen is om met een "ja" of een "nee" te beantwoorden. Ik zie het hier bij Max niet echt, hoewel hij onderhand wel minder snel reageerd. Bij Nolan begint het een beetje, maar in hoeverre dit doorzet... Het zijn beide niet echt van die "spelers" als het op vreemde honden aankomt.
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

sjaak-k schreef:Ik denk dat de stelling veel te algemeen is om met een "ja" of een "nee" te beantwoorden. Ik zie het hier bij Max niet echt, hoewel hij onderhand wel minder snel reageerd. Bij Nolan begint het een beetje, maar in hoeverre dit doorzet... Het zijn beide niet echt van die "spelers" als het op vreemde honden aankomt.
natuurlijk is de stelling te algemeen, dat is toch altijd met een stelling dat deze vaak niet qua gedrag in 1 lijn door te trekken is.
Vooral als het op hondengedrag aankomt is er een verschil per situatie en hond :F:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

EschaenStefanie schreef:Ik heb een stelling en ik vraag mij af wat jullie hiervan vinden.
Deze luid als volgt: Naarmate een hond ouder wordt, wordt deze beter in zijn lichaamstaal en conflict oplossend gedrag
Hiermee bedoel ik dus, als een hond niet wil spelen dit duidelijk te maken, zonder verwondingen zijn punt maken.
Dus eigenlijk dat een hond daarin beter wordt en in het algemeen ook stabieler in zijn gedrag/karakter

Brand maar los
Ik zie wel dat Charlie zelf beter wordt in het lezen van andere honden; al is dat nooit haar sterkste punt geweest.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik merk dat hier niet...Lille is bijna drie jaar en pikt juist veel minder van andere honden.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik merk dat hier ook niet echt, maar het kan nog komen :wink: Luna was het eerste jaar juist snel onder de indruk van andere honden, zeker als deze aangaven niet van haar gestuiter gediend te zijn, maar tegenwoordig is ze minder snel onder de indruk. Ook bijt ze nu zelf meer van zich af als iets haar niet zint, waar ze een jaar geleden nog met haar staart tussen haar benen ging zitten piepen. Naar mate ze zelfverzekerder is geworden, is ze ook 'mondiger' geworden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik kan dit ook niet onderschrijven. Kyra en Lyndie (worden binnenkort 10 en 8) zijn nog precies hetzelfde als 5 jaar geleden.
Ja, fysiek strammer en minder soepel, zeker Kyra. Maar voor de rest is Kyra nog steeds dezelfde stabiele, rustige teef die met niemand ooit problemen heeft en Lyndie is nog steeds dezelfde kleuter die nooit volwassen heeft hoeven worden omdat mama Kyra er altijd voor haar is. :wink:
Maar allebei waren én zijn het ongelooflijk sociale en vriendelijke honden die nooit problemen hebben veroorzaakt en dat, mag ik zo aannemen, dat ook nooit zullen doen.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dat zal denk ik gewoon per hond verschillend zijn. Ligt er maat net aan hoe ze ouder worden.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Baco kon tot 3 jaar wel spelen zonder gedoe, nu hij bijna 5 is, moet ik opletten want dan kan hij zomaar een hond onder het gras schoffelen, niet mee eens dus :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja eens, Xito laat alles wat meer over zich heen komen. Is wat makkelijker geworden in zn hele doen en laten.
Maar onder ouder versta ik dan een jaar of 5 a 6 ...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

ik merk het aan pablo, die kon niet met reuen, dit jaar word ie 8 en hij maakt zich totaal niet meer druk als ie andere honden tegenkomt
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar is nu 7 en snauwt sneller dan toen ze jong was. Niet dat ze nu snauwend door het bos gaat :mrgreen: , maar jonge honden (ongeacht formaat!) die haar als springkussen dreigen te gaan gebruiken kunnen op een flinke snauw rekenen. Gaan ze dan door, dan gaat Saar ook door desnoods totdat die pup van 4 maanden en 10 kilo zwaarder op de rug onder Saar ligt. 4 jaar geleden was Saar op de vlucht geslagen voor een pup van 4 maanden die veel groter al is dan zijzelf, tegenwoordig niet meer hoor. :S: :F:
Ook reuen die alleen maar denken naar haar kont te kunnen kijken bekt ze af. Sterker nog, hitsige reuen hoeft ze soms alleen maar 'the eye' te geven en ze druipen af om vervolgens Vera te gaan sarren. Doet Vera toch dubbel braaf waar ze voor ingehuurd is ondertussen :mrgreen:

Bij Saar is alleen wel de vraag of dat komt doordat ze ouder wordt (alleen maar) of ook doordat ze nu Vera erbij heeft. Ik denk namelijk dat dat laatste ook een grote rol speelt.

Vera is bijna 4 en nog steeds een eeuwige dweil. Altijd inschikkelijk naar andere honden, ligt als het moet zo op d'r rug desnoods al plassend, en is in het eerste contact altijd bijzonder vriendelijk en conflictvermijdend. Je moet alleen niet aan d'r apportje komen :engel: , maar dat had ze met een jaar al :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik merk wel aan Olivier dat hij feilloos de andere hond weet te 'lezen' en kiest om wel of niet contact te maken. Olivier wordt over 5 dagen 14 jaar. Vroeger liep hij op alles af en kwam daarmee wel eens in de problemen met opdringerige honden. Hij moest dan tegen beter weten in toch zijn punt maken :roll:

Nu gaan een groot aantal honden volledig in de negeer. Je zou werkelijk denken dat hij de andere hond niet eens ziet. Hij hobbelt zo vlak langs aan de riem uitvallende honden met blikkerende tanden. Net buiten bereik :engel:

Leuke teefjes (het liefst type swiffer :mann: ) merkt hij daarentegen nog steeds op grote afstand op. En dan is het opeens een jonge god die sprintend erop af gaat :wink:
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Dat heb ik bij Boyke zeker niet zo gezien. Tot hij een jaar of vijf was, kon hij met alle honden, ook andere volle reuen. Hij las ze prima en stelde zich onderdanig op als de ander dominant deed en andersom. Vanaf een jaar of vijf veranderde dit en viel hij zelf reuen aan. Nu hij 9 is, wordt dit weer veel minder, alsof het hem niet zoveel meer kan schelen. Hij is echter wel prikkelbaarder nu naar onbekende honden, dus ook teven, die naar zijn zin te druk doen om hem heen. Een oude mopperpot dus :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zie het niet. sam is een ouwe opa. slaapt veel, vindt het allemaal wel geschikt. maar alles wat in zijn jonge jaren zijn adrenaline naar 100 liet schieten laat het dan nu nog. alleen is de daaropvolgende reactie wat korter, maar niet minder heftig
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Mijn reu is nooit een vechtersbaas geweest, dus ik zie daar geen verschil in (hij is nu 6).
Hij is wel verandert in die zin dat langdurig spel is omgezet in kort spel.
Daarna gaat hij geurtjes opzoeken buiten/mand opzoeken binnen.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

billy schreef:Baco kon tot 3 jaar wel spelen zonder gedoe, nu hij bijna 5 is, moet ik opletten want dan kan hij zomaar een hond onder het gras schoffelen, niet mee eens dus :engel:
Letterlijk onder gras Els?

Do is nu echt volwassen, ze kan een blik geven naar een andere honden waardoor ze haar echt met rust laten. Mocht er een hond zijn die echt een betonnen muur voor zijn kop heeft wordt dan door haar onder het gras geschoffeld.

Wanda is nog te jong, maar dat begint wel te komen ook al maakt ze wel eens een inschattingsfoutje.
Sissi is nog geen eens droog achter haar oren ....
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”