Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welk voer is het beste?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

joytje333
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel
Aantal honden: 2

welk voer is het beste?

Ongelezen bericht door joytje333 »

Hallo,

Als ik mijn hondje krijg( pas over een 1 jaar) dan zou ik niet weten wat het beste voer is.
Je hebt zoveel keuze, maar ik zou haar dan wel het beste willen geven.
Nou hoorde ik dat de bekentste merken vaak niet zo goed zijn en dat de onbekende merken juist weer wat beter zijn, klopt dat?

Ik heb een een site gevonden waar dan de ingredienten van verschillende merken opstaan maar zou niet weten wat dan goed zou zijn.

Hoeveel % vlees en graan zou er dan in moeten zitten enwelke graan- en vleessoorten zouden dan het beste zijn?
Ook staat er bij of er chemische toevoeging in zit, ddat moet er denk ik het best niet in zitten of wel?

Kunnen jullie het me een beetje uitleggen?
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Re: welk voer is het beste?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

weet je. Dat weet niemand.
Daar zijn namelijk de meningen over verdeeld.

Ik ben zelf wel fan van Kvv.

Carnibest met name. Maar rodi vind ik ook goed.

Owja die Chemishe zooi is ook niet goed. en is natuurlijk beter zonder.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
nicole en de woefkes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): het kooikerhondje en de newfoundlander
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door nicole en de woefkes »

het is inderdaad regelmatig dat de merken die nu de marktleiders zijn, niet de beste brokken zijn. ik vind persoonlijk dat ze het geld wat ze besteden aan reclame en allerlei gratis troep die je er bij krijgt beter aan de kwaliteit van de brokken kunnen besteden. :ugh:

ik zelf ben een grote voor stander van kvv en barfen (dus vers vlees), misschien is dat wat voor je om over in te lezen?
Groetjes,

Nicole en de woefkes

Afbeelding
Reina 1-10-04 Scotty 5-10-09 Roxie 10-9-08 Blitzy 2-1-08
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Kvv of Barf is misschien iets voor je om je in te verdiepen.

Verder kun je ook beginnen met de brok die de fokker ook voert.

Verder is het niet te zeggen wat wel of niet een goede brok is. De ene doet het goed op dure brokken van de DA, de anders doet het goed op brokken van de Aldi/lidl.
Als jou hond er goed uit ziet, goede vacht, weinig ontlasting, etc.
joytje333
Zeer actief

nicole en de woefkes schreef:het is inderdaad regelmatig dat de merken die nu de marktleiders zijn, niet de beste brokken zijn. ik vind persoonlijk dat ze het geld wat ze besteden aan reclame en allerlei gratis troep die je er bij krijgt beter aan de kwaliteit van de brokken kunnen besteden. :ugh:

ik zelf ben een grote voor stander van kvv en barfen (dus vers vlees), misschien is dat wat voor je om over in te lezen?
Ik zou het wel willen proberen, maar dan moet je zelf dat eten toch voor de hond uitzoeken?
Ben bang dat ik het dan fout doe en dat hij verkeerd eten krijgt, of dat de maaltijd dan niet compleet is ofzoiets.
Zal toch wel even op internet kijken!
Afbeelding
joytje333
Zeer actief

nicole en de woefkes schreef:het is inderdaad regelmatig dat de merken die nu de marktleiders zijn, niet de beste brokken zijn. ik vind persoonlijk dat ze het geld wat ze besteden aan reclame en allerlei gratis troep die je er bij krijgt beter aan de kwaliteit van de brokken kunnen besteden. :ugh:

Ik zou het wel willen proberen, maar dan moet je zelf dat eten toch voor de hond uitzoeken?
Ben bang dat ik het dan fout doe en dat hij verkeerd eten krijgt, of dat de maaltijd dan niet compleet is ofzoiets.
Zal toch wel even op internet kijken!
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

lees ook eens op www.barfplaats.nl daar kun je veel informatie over het barfen vinden.
joytje333
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:lees ook eens op www.barfplaats.nl daar kun je veel informatie over het barfen vinden.
Ik heb er gekeken en denk dat ik er beter maar niet aan kan beginnen, ik vind het toch nog wel eng dat ik het dan niet goed zou doen.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

joytje333 schreef:
Sonnie1983 schreef:lees ook eens op www.barfplaats.nl daar kun je veel informatie over het barfen vinden.
Ik heb er gekeken en denk dat ik er beter maar niet aan kan beginnen, ik vind het toch nog wel eng dat ik het dan niet goed zou doen.
Als BARF je te ingewikkeld of omslachtig lijkt, zou je KVV kunnen proberen. Daar is niets moeilijks aan. Je hebt merken die compleet zijn door een premix, hierbij hoef je dus geen soorten af te wisselen. Gewoon zo'n rol ontdooien (of een deel ervan, afhankelijk van hoeveel je hond nodig heeft) en in de voerbak mikken :wink: Verder zijn er ook nog enkelvoudige merken KVV waarbij wordt aangeraden om minstens 4 verschillende diersoorten per 3 weken te geven om tekorten te voorkomen. Op die manier voer je dus ook compleet. Kijk eens op http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken , daar staan (bijna) alle KVV's en de kenmerken ervan op een rijtje. Lekker overzichtelijk.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Babooska

Ongelezen bericht door Babooska »

joytje333 schreef:
als je de rekenhulp gebruikt http://www.barfplaats.nl/downloads kan je weinig verkeerds doen,
of je moet niet kunnen typen lol1
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Babooska schreef:
joytje333 schreef:
als je de rekenhulp gebruikt http://www.barfplaats.nl/downloads kan je weinig verkeerds doen,
of je moet niet kunnen typen lol1
Ja zo klinkt het heel makkelijk, maar ik herken het wel, dat gevoel van 'dalijk doe ik het niet goed'. Dat weerhoudt mij ook nog steeds voor een deel (de rest is van praktische oorzaak). Ik blijf erbij dat het met een hond die zo 600g op een dag weg eet makkelijker is dan voor een hondje dat 200g mag.

Zoals Tamara/Boyke al zei, is de KVV dus een heel goed als BARF je (nog) niks lijkt, makkelijk en nog altijd stukken beter dan brokken!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
joytje333
Zeer actief

Heb naar dat kvv gekeken, dat lijkt me wel goed te doen.
Zeker als het beter is voor de hond!
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

joytje333 schreef:Heb naar dat kvv gekeken, dat lijkt me wel goed te doen.
Zeker als het beter is voor de hond!
:ok:
Het beste voer, is waar je hond het, het best erop doet. :ok:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Het verschilt per hond.

Ik ken honden die bijvoorbeeld enorme jeuk en kale plekken hebben gekregen van Eukanuba (is een chemisch merk brok), maar ik ken ook honden die het daar goed op doen. Ook bij kvv heb je honden die het daar goed en niet goed op doen.

Zelf geef ik Carnibest (kvv, compleet voer dus) en kvv heeft ook mijn voorkeur. Maar er zijn ook goede brokkenmerken te vinden.
joytje333
Zeer actief

Tegen die tijd zal ik dus gewoon verschillende merken moeten proberen
en kijken waar ze het dan goed op doet.

Kan je trouwens gewoon zomaar kvv voeren
of moet je de hond langzaam laten wennen en hoe moet je dat dan aanpakken?
Afbeelding
joytje333
Zeer actief

Afbeelding
joytje333
Zeer actief

Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ik denk dat voor veel honden vers vlees (dus KVV of BARF)heel goede voeding is maar je moet je er niet op blindstaren. Als blijkt dat je hondje het er niet goed op doet (bijvoorbeeld veel diarree, buikpijn of niet mooi in zijn vacht) dan niet krampachtig aan vasthouden maar wat anders proberen. Er zijn trouwens ook veel mensen die een combinatie geven van een goede brok en KVV. Het schijnt dat Orijen een goede brok is. Zoek in ieder geval naar een brok met zo min mogelijk granen.
Ik geef zelf meestal Smuldier (uit het vriesvak in de supermarkt) afgewisseld met soms brok en soms wat barf dingetjes en tafelresten. En ik geef ook wel eens andere merken KVV bijvoorbeeld rodi of duck.
Lalaloopsie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Lalaloopsie »

Op www.voerwijzer.nl kun je ook brokken vergelijken.

Zelf vind ik brokken zonder granen, met hoog vleesgehalte, zonder schadelijke stoffen en troep, de beste brokken! Je kan dan denken aan: Wolfsblut, Orijen, Acana, taste of the Wild. Deze zijn online te bestellen. Zelf geef ik Wolfsblut en is :E:
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Alle beginnersinformatie over kvv vind je hier: http://voerwijzer.com/versvlees/beginnersinformatie-kvv

Als je een goede brok wilt kiezen, kun je kijken naar:Waar je op kunt letten als je de hoeveelheid vlees en graan buiten beschouwing wilt laten:
- hoe meer vlees hoe beter, kun je vergelijken op het percentage dierlijk eiwit
- hoe minder graan hoe beter, kun je vergelijken op het percentage koolhydraten
- graansoorten : vermijd tarwe en tarwe-producten. Rijst schijnt het minste problemen te geven. Aardappel nog minder.
- vetgehalte: minimaal 15% zou ik kiezen
- vetbron: ik wil me hier nog verder in inlezen, maar zoals ik het nu begrijp zijn visolie en kippenvet het beste, het liefst geconserveerd met vitamine E.
- eiwitbron: vlees, geen gluten, soja of aardappelproteine, of andere plantaardige eiwitbronnen. Het liefste vers vlees en vleesmeel (gespecificeerd diersoort).
- diersoort: maakt niet zo heel veel uit. Rund en varken schijnen en hogere kans op allergie te geven door de verteerbaarheid of biologische waarde. Ook voor kip komt allergie vaak voor, maar ik weet niet of dat komt doordat kip gewoon het meest gebruikte diersoort is, omdat er kippeneiwit in vaccinaties zou zitten of door iets anders. In principe is kip goed verteerbaar.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

joytje333 schreef:Tegen die tijd zal ik dus gewoon verschillende merken moeten proberen

Je kan gewoon overstappen op kvv, mocht je dat willen. De complete versies van kvv zijn prima, dan hoef je zelf ook niet te prutsen met de juiste verhoudingen vlees, want dat krijgt de hond al met een complete versie.
Onze vorige en huidige hond hebben wij ineens overgezet naar kvv en dat ging prima. De ontlasting wordt wel minder (want minder afvalstoffen) en compacter. Onze vorige hond poepte wel 4x op een dag toen hij nog op brokvoer stond, dat verminderde naar 1 tot 2x. En ook bij de huidige hond zien wij dat hij maar 1 of 2x per dag poept. En de drollen zijn ook een stuk kleiner.
Succes!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik heb een rare hond, zij poept op kvv/barf 1 tot 2x per dag, mooie kleine compacte ontlasting.
Zij poept op brok soms zelfs maar 1x per dag tegenwoordig, en dat is dan 1 lange drol, wel stevig, dus niet dun of zacht ofzo.
Ik wissel het af, ze krijgt soms een aantal dagen brok met een beetje blik, dan een paar dagen kvv, dan 1 of 2 dagen barf, en dan weer kvv, en weer een paar dagen brok.
Tegenwoordig wissel ik graag zoveel mogelijk af, en het gaat eigenlijk heel erg goed met haar.
:zweep:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”