Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Franse hartworm - labplaatje pg 2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Milbemax heb ik niet in huis, Advocate wel zag ik, dus ik heb een uur geleden een pipetje Advocate over Huette's huid verdeeld. Ik merk nog niks bijzonders aan haar.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hè bah, dat is geen fijn bericht maar wel even een wakkerschudder voor anderen. Voor mijzelf is het alweer een half jaar geleden dat ik een ontlastingonderzoek heb laten doen bij de honden vanwege de vossen die hier in overvloed aanwezig zijn maar deze week gaat hij weer gebeuren. Hopelijk met een gunstigere uitslag dan bij jou. Sterkte en hopelijk slaat de behandeling goed aan
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Hopelijk slaat de behandeling goed :ok:
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Inge O schreef:hopelijk komt ze goed door de behandeling (en die kans is toch wel groot) :ok: .

hebben ze vanuit utrecht ook niet gezegd dat het feit dat rein geen larven in de mest had geen absolute zekerheid is dat hij niet besmet is? het mestonderzoek is in die zin maar gedeeltelijk betrouwbaar dat er een redelijke kans is op een 'vals negatieve' omdat de larven niet constant maar eerder in 'porties' uitgescheiden zouden worden.

misschien toch iets om rekening mee te houden door vervolgonderzoeken en/of ontworming?
Klopt het Inge dat je bij een bloedonderzoek beter ziet of de larven aanwezig zijn? Dat werd mij toen verteld door de dierenarts, dat als ze positief zijn er altijd larven zijn in het bloed. Lila haar bloed zat er vol mee :(
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

dat is niet fijn om te horen

Ik doe aan hetzelfde onderzoek mee en ook bij een van mijn honden is wat gevonden, heb afgelopen donderdag weer ontlasting opgestuurd en wacht nu op bericht ervan. Dit was de mail die ik kreeg:

Dank voor het opsturen van de monsters van jullie honden.
Echter we hebben een klein probleem. We hebben minstens 1 monster waarin wormeitjes te vinden zijn.
Omdat we geen namen hebben op de individuele monsters van de honden weten we niet welke hond eventueel wormen heeft.
De keuze van het woord eventueel is niet voor niets: we hebben namelijk van meerdere wormsoorten eitjes gevonden.
Een aantal van de aangetroffen eitjes hoeft helemaal niet van parasieten bij uw honden afkomstig te zijn, maar die zijn mogelijk met het eten van ontlasting van een ander dier opgenomen.

Ben dus ook erg benieuwd welke wormen 9eitjes) er gevonden zijn
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jeetje.....

Heel veel sterkte....!!

Wat goed dat je aan zo'n onderzoek deelneemt; je had het anders mogelijk veel later pas geweten.

Ik merk dat ik ineens toch anders aankijk tegen een mest-onderzoek.. misschien moet ik dat toch maar periodiek laten doen? Hier moet ik 's over nadenken!
Mijn ideen over preventief ontworden zijn niet veranderd, maar misschien is "afwachten tot ik denk dat er wat mis is" niet helemaal het juiste idee en is "periodieke controle" een betere optie.

Suzanne
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Bas Rouge schreef:
dancingdaydream schreef:Oh, dat is schrikken zeg! Waar zou ze dat nou weer opgepikt kunnen hebben :O En hoe zit het dan met je andere honden, en degene waarmee je in contact gekomen bent?
Het is niet van hond op hond overdraagbaar. Er zijn twee types die beide een tussengastheer nodig hebben.

De angiostrongylus vasorum doet dat via slakjes.
De dirofilaria immitis via mugjes.
Oh dat is dan weer een "geluk", dat je dat ook niet nog eens hoeft te achterhalen. Ik hoop dat Huette er weer snel en zonder problemen vanaf komt, veel succes en beterschap!
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Re: Franse hartworm - labplaatje pg 2

Dit plaatje kreeg ik nog van de mensen van het parasietenlab.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Inge O schreef:hopelijk komt ze goed door de behandeling (en die kans is toch wel groot) :ok: .

hebben ze vanuit utrecht ook niet gezegd dat het feit dat rein geen larven in de mest had geen absolute zekerheid is dat hij niet besmet is? het mestonderzoek is in die zin maar gedeeltelijk betrouwbaar dat er een redelijke kans is op een 'vals negatieve' omdat de larven niet constant maar eerder in 'porties' uitgescheiden zouden worden.

misschien toch iets om rekening mee te houden door vervolgonderzoeken en/of ontworming?
Ze hebben nog iets gedaan gisteravond met Reins ontlastingsmonster en ik kreeg net bericht dat er niets gevonden is en van Huette kreeg ik in datzelfde mailtje bericht dat zij matig positief scoort.

Omdat Huette nu ontwormd is, is ze onbruikbaar geworden voor hun onderzoek. Hun verzoek is Rein niet nu -al- te ontwormen, ik stuur van hem van de week nog een monster in, samen met dat van Bolke en Godard.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Inge O schreef:
Demi schreef:

Klopt het Inge dat je bij een bloedonderzoek beter ziet of de larven aanwezig zijn? Dat werd mij toen verteld door de dierenarts, dat als ze positief zijn er altijd larven zijn in het bloed. Lila haar bloed zat er vol mee :(
dat is wel zo bij de 'gewone' hartworm (dirofilaria immitis) maar niet bij de 'franse' (angiostrongylus vasorum) - die twee hebben totaal verschillende cyclussen met een totaal verschillend patroon van productie van larven enz.

dus nee, bij dit soort worm zie je geen larvenstadia in het bloed, de larven worden rechtstreeks vanuit de longen opgehoest en doorgeslikt en komen zo in de darmen (en dus in de mest) - bij de 'gewone' (= 'jouw' hartworm) komen de larven dan weer never nooit in darm of mest terecht maar worden vanuit het bloed opgezogen door een bepaald mugje :wink: .
dank je wel voor je uitleg! Er zit dus idd veel verschil tussen de wormen
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
HaddockandFriends
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
Contacteer:

Ongelezen bericht door HaddockandFriends »

Jeetje, ik schrik hier best van. En wat vreselijk dat je nu een hondje hebt met hartworm. Ik ga heel hard duimen dat de behandeling goed aanslaat!
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Bas Rouge schreef:Dit plaatje kreeg ik nog van de mensen van het parasietenlab.
Afbeelding
Toch als ik het zo zie vindt ik het een mooi beestje, helaas wel met nare gevolgen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bas Rouge schreef:
moosje schreef:Pff, balen zeg!
Hoe is de prognose?
Als ze goed door de behandeling heen komt, heb ik niet anders begrepen dan goed. Dan raakt ze de wormen nml. kwijt.
jeetje... maar hoe gaan de volwassen wormen dan weg? Wat ik uit het verhaal van Crutz begrepen heb moeten die volwassen wormen dus niet doodgaan... maar hoe dan wel?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Getver, voor mij ook wel weer een eye opener hoor.
Ik ontworm wel maar niet erg regelmatig. Soms liet ik ontlastingonderzoek doen maar dat is al lang geleden voor de volwassen honden (de pups heb ik toen gedaan omdat ik er zelf nieuwsgierig naar was).
Maar hartworm wordt normaal dus niet mee genomen met een onderzoek ? Daar moet je apart naar vragen ? En kunnen alle dierenartsen dat gewoon zelf doen (ik bedoel, dat hoeft niet met een speciaal middel ofzo) ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bas Rouge
Zeer actief

malinois schreef:
Bas Rouge schreef:
Hoe is de prognose?
Als ze goed door de behandeling heen komt, heb ik niet anders begrepen dan goed. Dan raakt ze de wormen nml. kwijt.
jeetje... maar hoe gaan de volwassen wormen dan weg? Wat ik uit het verhaal van Crutz begrepen heb moeten die volwassen wormen dus niet doodgaan... maar hoe dan wel?
Ik weet niet welk type worm Zpades had, alhoewel beide types wel dood gaan van de behandeling met een adequaat wormmiddel. In juist dat afsterven van de wormen schuilt het risico, ze gaan dan vrijelijk door de bloedbaan circuleren en kunnen grote problemen opleveren. Hoe erger de besmetting (hoe meer wormen) hoe groter ook het risico op opstoppingen.
Dode wormen in het maag-, darmkanaal worden gewoon met de mest uitgescheiden maar deze wormen zitten in hart en longen en moeten dus, eenmaal dood, afgebroken worden door het hondenlijf zelf. Dat gebeurt ook maar een gezond, fit lijf kan dat beter aan dan een conditioneel slechter functionerend lijf. Omdat je meestal pas iets aan je hond merkt als hij echt goed ziek is van deze wormen (en dan met name de hoeveelheid) wordt een behandeling steeds risicovoller.

Huette is niet verzwakt en prima in conditie en de worm is bij stom toeval opgemerkt. Het uitgangspunt van de behandeling is dus voor haar heel gunstig. Dat is bij Zpades natuurlijk heel anders gegaan.

Niets doen aan hartworminfectie betekent de dood voor je hond, dat kan echter best een hele tijd duren (maanden, zelfs jaren).
Bas Rouge
Zeer actief

sirene schreef:Getver, voor mij ook wel weer een eye opener hoor.
Ik ontworm wel maar niet erg regelmatig. Soms liet ik ontlastingonderzoek doen maar dat is al lang geleden voor de volwassen honden (de pups heb ik toen gedaan omdat ik er zelf nieuwsgierig naar was).
Maar hartworm wordt normaal dus niet mee genomen met een onderzoek ? Daar moet je apart naar vragen ? En kunnen alle dierenartsen dat gewoon zelf doen (ik bedoel, dat hoeft niet met een speciaal middel ofzo) ?
Hartworm wordt niet standaard meegenomen en dat is voor de meeste gebieden in Nederland ook -nog- helemaal niet nodig. Er zijn plekken in Den Haag, Wassenaar en op de Veluwe waar dit type hartworm vaker is gezien. Of alle dierenartsen het kunnen, testen op hartworm, dat weet ik niet.
Degene die ik sprak van het onderzoeksteam vertelde me wel dat de dierenartsen in deze gebieden geinformeerd zijn dat honden met vrij algemene klachten (nerveuze verschijnselen, diarree, kortademigheid, conditie-, gewichtsverlies) ook op hartworm moeten worden getest. De meeste dierenartsen nemen deze mogelijkheid toch niet direct mee, in Nederland althans niet en dat hoeft(de) tot voor kort ook niet maar goed, de worm zal zich wel verder gaan verspreiden, helaas.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Tjeeeh wat erg!!

Pff wat enorm balen zeg....

p.s. waar kun je meer info vinden over dat ontlasting opsturen? Of is dat onderzoek al afgelopen?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

jeetje, dat is schrikken! Duim dat de behandeling aanslaat bij Huette :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Bas Rouge schreef:
Hoe is de prognose?
ze gaan wel dood, maar als er te veel volwassen wormen zitten kunnen ze (zoals bij Zpades) voor een longembolie zorgen, wat dus dodelijk is...
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Bas Rouge schreef:
malinois schreef:
Bas Rouge schreef:
Hoe is de prognose?
Ik weet niet welk type worm Zpades had, alhoewel beide types wel dood gaan van de behandeling met een adequaat wormmiddel. In juist dat afsterven van de wormen schuilt het risico, ze gaan dan vrijelijk door de bloedbaan circuleren en kunnen grote problemen opleveren. Hoe erger de besmetting (hoe meer wormen) hoe groter ook het risico op opstoppingen.
Dode wormen in het maag-, darmkanaal worden gewoon met de mest uitgescheiden maar deze wormen zitten in hart en longen en moeten dus, eenmaal dood, afgebroken worden door het hondenlijf zelf. Dat gebeurt ook maar een gezond, fit lijf kan dat beter aan dan een conditioneel slechter functionerend lijf. Omdat je meestal pas iets aan je hond merkt als hij echt goed ziek is van deze wormen (en dan met name de hoeveelheid) wordt een behandeling steeds risicovoller.

Huette is niet verzwakt en prima in conditie en de worm is bij stom toeval opgemerkt. Het uitgangspunt van de behandeling is dus voor haar heel gunstig. Dat is bij Zpades natuurlijk heel anders gegaan.

Niets doen aan hartworminfectie betekent de dood voor je hond, dat kan echter best een hele tijd duren (maanden, zelfs jaren).
dat laatste idd, sowieso bij de "normale" variant duurt t van besmetting tot symptomen 1-3 jaar...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bas Rouge schreef:
malinois schreef:
Bas Rouge schreef:
Hoe is de prognose?

oke duidelijk :ok: Dus in principe de gok nemen of je gaat behandelen of niet... kun je aan het aantal larven zien of er veel wormen zijn of zegt dat niks?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Franse hartworm - labplaatje pg 2

malinois schreef:
Bas Rouge schreef:
malinois schreef:
Bas Rouge schreef: Als ze goed door de behandeling heen komt, heb ik niet anders begrepen dan goed. Dan raakt ze de wormen nml. kwijt.

oke duidelijk :ok: Dus in principe de gok nemen of je gaat behandelen of niet... kun je aan het aantal larven zien of er veel wormen zijn of zegt dat niks?
Je kan de gok niet nemen of je gaat behandelen of niet, niets doen is nl. ook geen optie...Google maar eens op plaatjes v hartworm.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”