Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kanker bij honden
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: Kanker bij honden
Voor de mensen die zich laten tegenhouden door het gekwebbel tussendoor, mijn excuses, want het is een serieus onderwerp. Ik moet me wel vaker verdedigen, dat maakt niet uit, maar praten jullie vooral verder want ik denk dat de negatieve reacties zich zullen beperken tot mijn persoontje. Dat is trouwens geen vete of ruzie wat mij betreft, sommigen hier vinden mij gewoon een beetje een weirdo.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat gaat die dierenarts dan zien bij een check-up?Fizgig schreef:Maar goed, misschien is er wel meer dan voeding om kanker te voorkomen. Goede verzorging natuurlijk, op tijd naar de dierenarts, dat weten we allemaal. Waar ik aan zat te denken, honden lopen veel langs wegen waar auto's rijden. Ze zijn lager dan wij dus waarschijnlijk ademen ze veel roetdeeltjes in. Dat kun je niet voorkomen, maar misschien zouden ze dan bijvoorbeeld wat meer vitamine C toegevoegd moeten krijgen, of andere supplementen.
Pluis is opgegroeid in de minst vervuilde gebieden van Nederland.
En volgens die theorie zou een klein hondje veel meer kans op kanker hebben, terwijl teckeltjes en husseltjes vaak stervensoud worden
Als vitamine C kanker voorkomt, ben ik in ieder geval mooi ingedekt...
Honden maken over het algemeen zelf voldoende vitamine C aan, maar de honden aten beiden ook regelmatig groenten en fruit.
Gevoelens van rouw liggen overigens bij mij en m'n vriend wat betreft huisdier en naasten nogal een stuk uit elkaar.
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Denk je nou echt, dat als er een manier was om kanker te voorkomen, dat dan de hele wereld dat niet allang gedaan had? Ik schat de kans erg klein dat uitgerekend hier op het forum een verdwaalde professor HET middel weet. Tegen kanker. Ze krijgen het bij ménsen nog niet eens opgelost, laat staan bij honden! Jij mag er over praten. Maar praatjes vullen geen gaatjes hoor.
- Fizgig
- Zeer actief
Dat doet de hele wereld toch ook? Stoppen met roken, gezond eten, meer bewegen. Maar honden zijn anders dan mensen en hebben een ander leven. Wie weet zijn er dingen die je kunt veranderen. Ik weet ook wel dat er geen prik voor/tegen is. Dat bedoel ik ook niet. Het zijn vaak juist de kleine dingen die uitmaken. Meteen op de grote hoop gooien van, je kunt het niet voorkomen dus daar denken we niet meer over na, ligt mij niet.poembaa schreef:Denk je nou echt, dat als er een manier was om kanker te voorkomen, dat dan de hele wereld dat niet allang gedaan had? Ik schat de kans erg klein dat uitgerekend hier op het forum een verdwaalde professor HET middel weet. Tegen kanker. Ze krijgen het bij ménsen nog niet eens opgelost, laat staan bij honden! Jij mag er over praten. Maar praatjes vullen geen gaatjes hoor.
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 1
Kanker is niet te voorkomen! Althans we weten nog niet hoe. Daarom worden er miljoenen besteed aan onderzoeken over de hele wereld!Fizgig schreef: Nee dat snap ik. Ik ben zelf ook van mening dat chemotherapie voor een hond wel heel ver gaat. Maar ik heb dan ook nooit in die situatie gezeten dat je moet kiezen. Het hangt misschien van verschillende dingen af, maar chemotherapie is voor mensen al zo'n nachtmerrie, hoe moet voor een hond zijn. Het leven verlengen, een hond weet niet dat het leven eindig is, dus waarom zou je dat doen? Alleen als het met zo min mogelijk gedoe kan, zegt mijn gevoel. Maar een tumor zou ik wel weer willen laten opereren. Tenzij je hond al oud is. Zoals de Engelsen zeggen: "we'll cross that bridge when we come to it" is natuurlijk wat je moet doen, want elke hond en elke situatie is weer anders. Maar goed, misschien is er wel meer dan voeding om kanker te voorkomen. Goede verzorging natuurlijk, op tijd naar de dierenarts, dat weten we allemaal. Waar ik aan zat te denken, honden lopen veel langs wegen waar auto's rijden. Ze zijn lager dan wij dus waarschijnlijk ademen ze veel roetdeeltjes in. Dat kun je niet voorkomen, maar misschien zouden ze dan bijvoorbeeld wat meer vitamine C toegevoegd moeten krijgen, of andere supplementen.
Van roken kun je longkanker krijgen, ja klopt! Maar er zijn ook mensen met longkanker die nooit een sigaret hebben aangeraakt en er zijn mensen die hun hele leven als een schoorsteen hebben gerookt en geen kanker krijgen. Waarom? Dat weten ze niet!
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat ik niet begrijp is waarom het verschil zou maken of je hond aan kanker sterft of aan een andere ziekte.
is het erger als ie doodgaat aan kanker dan aan iets anders?
mijn jouster had lymfeklierkanker en is maar 9.5 jaar geworden.
ik heb het vreselijk moeilijk gehad met het feit dat ie best jong gestorven is, maar of ie nou onder een bus gekomen zou zijn, acuut nierfalen had gehad of, zoals echt is gebeurd, kanker de oorzaak van zijn dood was, vind ik volkomen onbelangrijk.
hij is dood, ik verloor mijn maatje en hij was te jong om dood te gaan, dát was belangrijk en daar had ik het moeilijk mee.
ik heb me daar overigens nooit schuldig over gevoeld en ik vind het meer dan belachelijk dat jij nu hier mensen dat gevoel probeert aan te praten
ik heb het vreselijk moeilijk gehad met het feit dat ie best jong gestorven is, maar of ie nou onder een bus gekomen zou zijn, acuut nierfalen had gehad of, zoals echt is gebeurd, kanker de oorzaak van zijn dood was, vind ik volkomen onbelangrijk.
hij is dood, ik verloor mijn maatje en hij was te jong om dood te gaan, dát was belangrijk en daar had ik het moeilijk mee.
ik heb me daar overigens nooit schuldig over gevoeld en ik vind het meer dan belachelijk dat jij nu hier mensen dat gevoel probeert aan te praten

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Dit dus!renee-uk schreef: ik heb me daar overigens nooit schuldig over gevoeld en ik vind het meer dan belachelijk dat jij nu hier mensen dat gevoel probeert aan te praten
- dagmar88
- Zeer actief
Kennis is macht herenee-uk schreef:wat ik niet begrijp is waarom het verschil zou maken of je hond aan kanker sterft of aan een andere ziekte.
Kennelijk is geeft het een veilig gevoel je op die manier in te dekken, zo blijft het een ver van je bed show...
Eerlijk gezegd zou ik die schuldgevoelens denk ik (zeker in eerste instantie) wel hebben wanneer mijn honden onder een bus zouden rennen.
Dan had ik er voor mijn gevoel invloed op kunnen hebben, en bij kanker heb ik dat gevoel nooit gehad.
Niet dat dat nu realistisch is, of je het de mensen die dat wel overkomen kwalijk kunt nemen, maar hier zie je toch dat mensen dat vaak zelf wel doen...
Inderdaad telt het gemis, en niet de manier waar op.
-
Neeltje
Omdat jij daar gevoelig voor bent, wil niet zeggen dat iemand anders dat ook is. Zou zijn als ik nu totaal niet meer over epileptie zou kunnen praten of er over lees dat andere honden/mensen er gewoon mee leven. Dat weet ik al jaren en tja. Yentle is een van de uitzonderingen waar het meteen fataal is. Ik baal als een stekker, maar ik weet wel dat dat ook gebeurd. Wist dat al jaren voordat het met Yentle gebeurde.Fizgig schreef:Nee maar dat zijn emoties die vaak voorkomen bij rouw, weet ik uit eigen ervaring en uit wat ik heb gelezen erover. Ik weet ook dat dat emoties zijn waar je niet makkelijk over praat. Ik zeg ook, ik lees tussen de regels door. Dat betekent niet dat ik kan gedachten lezen, maar dat ik me probeer in te leven in de emoties van mensen die hun hond aan kanker hebben verloren. Misschien lukt dat me slecht, ik heb nu een aantal mensen die negatieve reacties geven maar dat kan nog veranderen.
En kanker voorkomen? Denk je niet dat de medische wetenschap dat heel graag zou vinden, dat pilletje. Zeker bij honden, zou niet weten hoe je dat kunt doen. Ja, als mens kun je dingen laten/doen, zodat de kans misschien kleiner is, maar dat geeft je nog geen garantie dat je het niet krijgt.
Heel veel honden krijgen kanker, van allerlei soorten. Het ene ras is gevoeliger voor het ene soort kanker, het andere ras weer voor een ander soort. Wil niet zeggen dat dat soort kanker dan alleen bij dat ras voorkomt. Dat zijn gewoon statistieken, meer niet.
-
Lillith
- Zeer actief
Ik denk dat je een punt voorbij gaat, tuurlijk gezond eten, beweging en checkups af en toe.Fizgig schreef:Dat doet de hele wereld toch ook? Stoppen met roken, gezond eten, meer bewegen. Maar honden zijn anders dan mensen en hebben een ander leven. Wie weet zijn er dingen die je kunt veranderen. Ik weet ook wel dat er geen prik voor/tegen is. Dat bedoel ik ook niet. Het zijn vaak juist de kleine dingen die uitmaken. Meteen op de grote hoop gooien van, je kunt het niet voorkomen dus daar denken we niet meer over na, ligt mij niet.poembaa schreef:Denk je nou echt, dat als er een manier was om kanker te voorkomen, dat dan de hele wereld dat niet allang gedaan had? Ik schat de kans erg klein dat uitgerekend hier op het forum een verdwaalde professor HET middel weet. Tegen kanker. Ze krijgen het bij ménsen nog niet eens opgelost, laat staan bij honden! Jij mag er over praten. Maar praatjes vullen geen gaatjes hoor.
Voor de rest heb je te maken met erfelijkheid en zeer ondoorzichtige kankers in het lichaam.
Op het lichaam kan je laten opereren in het lichaam is meestal een gebed zonder end, ik ben niet voor chemo bij dieren, trouwens soms ook niet eindeloos bij mensen.
Om nou te zeggen, even simpel, ik geef hem geen brood en laat hem niet aan de weg lopen dat is geen oplossing, toch. Mijn katten waren binnenkatten. Een beetje vit. C bv., wat ze zelf ook aanmaken, zie ik dan als een zoethoudertje voor/van de baas. Ik voel me niet schuldig, door jouw zoektocht, omdat ik al honden en katten aan kanker heb verloren maar leef met mijn beesten graag met kwaliteit in het heden, doodgaan doen we allemaal. Als ik iets vreselijk fout zou doen kwa voeding, leefomgeving sta ik daar tuurlijk open voor...maar ik denk niet dat het zo simpel is, rot is het wel.
Laatst gewijzigd door Lillith op 24 feb 2012 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Pas geleden stond er een Jahova mevrouw aan de deur die met mij wilde praten over de vrede en mensen wilde motiveren om samen in gebed te gaan en aan god vragen om die oorlogen te stoppen.
Heb haar lachend aan gekeken en gezegt waarom zou hij wel naar u en mij luisteren mevrouw terwijl hij nog nooit heeft geluisterd en op het verzoek is ingegaan van al die miloenen mensen die je al voor zijn gegaan in gebed met hetzelfde verzoek al duizenden jaren lang.??
Bent u of ik dan zo bijzonder en uitverkoren om hem nu wel te laten luisteren.??
Heb haar lachend aan gekeken en gezegt waarom zou hij wel naar u en mij luisteren mevrouw terwijl hij nog nooit heeft geluisterd en op het verzoek is ingegaan van al die miloenen mensen die je al voor zijn gegaan in gebed met hetzelfde verzoek al duizenden jaren lang.??
Bent u of ik dan zo bijzonder en uitverkoren om hem nu wel te laten luisteren.??
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
kijk eens of google eens op stichting ficca
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb geen schuldgevoel dat ik er 4 verloren ben aan kanker. Ja ik vind het echt vreselijk, maar ik vind het net zo vreselijk dat ik bv Lila ben verloren aan nierfalen/gesloten baarmoederontsteking. Je kan het echt niet voorkomen, zoals er eerder werd gezegd, komt het dan komt het. Dan zou ik mij ook schuldig moeten gaan voelen over Lila, want dan ik eerder naar de DA moeten gaan, omdat ze al een paar dagen niet lekker was en was de pus uit haar baarmoeder niet naar haar nieren gegaan. Nee ik denk dat je gewoon moet leven en genieten van je honden.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
Loraine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Snap best dat je wilt praten erover, maar naar mijn idee leven de Meeste honden toch gezond. Aan beweging geen gebrek. Goed eten.....Het is niet te voorkomen, helaas.
Velen die aan 2e of verdere hond bezig zijn, die weten dit.
Ken iemand die haar border collie aan de chemo gedaan heeft. Dit zal ik onze hond nooit of te nimmer aandoen, daar ik weet wat een rotzooi het is. Ben blij dat ik zelf die keus voor de hond maken kan.
Dat is het enige "positieve". Het niet laten lijden, vandaar dat woord tussen haakjes.
Denk dat je hierop vele verschillende reacties zal krijgen, maar kunt niets voorkomen. Het is een feit.
Ben zelf ook positief, vooruit kijken, lichaam leren vertrouwen.
Deze hond is een andere als vorige. Geniet er nu van. Hij is gezond.
Mocht het ooit fout gaan, dan zij het zo.
Kees, niet je laten bekeren. Heb ze hier aan deur ook een verhaal verteld.....Denk dat ik ze niet meer hoef te verwachten
Ken iemand die haar border collie aan de chemo gedaan heeft. Dit zal ik onze hond nooit of te nimmer aandoen, daar ik weet wat een rotzooi het is. Ben blij dat ik zelf die keus voor de hond maken kan.
Dat is het enige "positieve". Het niet laten lijden, vandaar dat woord tussen haakjes.
Denk dat je hierop vele verschillende reacties zal krijgen, maar kunt niets voorkomen. Het is een feit.
Kees, niet je laten bekeren. Heb ze hier aan deur ook een verhaal verteld.....Denk dat ik ze niet meer hoef te verwachten
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Loraine schreef:Snap best dat je wilt praten erover, maar naar mijn idee leven de Meeste honden toch gezond. Aan beweging geen gebrek. Goed eten.....Het is niet te voorkomen, helaas.
En bekeren.??
Wat je zegt ben je zelfffff 

- CKS
- Zeer actief
Ik snap ook niet zo goed waarom er niet over kanker bij honden gesproken mag worden, en naar mijn bescheiden mening zijn er best wel dingen die je kunt doen om de kans erop een beetje te verkleinen. Om r even snel een paar te noemen:
Vermijd zeer kankergevoelige rassen (Rottweiler, Flatcoated retriever, Boxer, Cocker),
Overweeg teven voor de eerste loopsheid of tussen de eerste en tweede loopsheid te steriliseren (Cocker liefst voor de eerste loopsheid Rott liever na de eerste of tweede loopsheid),
Controleer bij intacte teven de melkklieren regelmatig en als je een bultje voelt, laat dan meteen ruim weghalen,
Wees een beetje bedacht op verdachte situaties: inderdaad een ontstoken teentje dat niet geneest, of een (wit) oortje dat niet geneest,
Stuur ieder verwijderd bultje op voor histopathologisch onderzoek.
Daarmee voorkom je natuurlijk niet iedere vorm van kanker maar als je alleen de eerste twee tips opvolgt denk ik dat je de kans al ongeveer halveert. Dus beweren dat je 'toch niets kan doen' is onzin.
Voeding heeft weinig met kanker te maken vrees ik. Het merk voer dat ik noemde is niet bedoeld om kanker te voorkomen of te genezen, het is alleen bedoeld om de chemo of andere behandeling een ietsjes grotere kans op succes te geven en om het leven een klein beetje te rekken met een iets hogere kwaliteit (in theorie groeit de tumor een klein beetje langzamer en de hond mergelt wat langzamer uit. Verder niet).
Groetjes,
Kees
Vermijd zeer kankergevoelige rassen (Rottweiler, Flatcoated retriever, Boxer, Cocker),
Overweeg teven voor de eerste loopsheid of tussen de eerste en tweede loopsheid te steriliseren (Cocker liefst voor de eerste loopsheid Rott liever na de eerste of tweede loopsheid),
Controleer bij intacte teven de melkklieren regelmatig en als je een bultje voelt, laat dan meteen ruim weghalen,
Wees een beetje bedacht op verdachte situaties: inderdaad een ontstoken teentje dat niet geneest, of een (wit) oortje dat niet geneest,
Daarmee voorkom je natuurlijk niet iedere vorm van kanker maar als je alleen de eerste twee tips opvolgt denk ik dat je de kans al ongeveer halveert. Dus beweren dat je 'toch niets kan doen' is onzin.
Voeding heeft weinig met kanker te maken vrees ik. Het merk voer dat ik noemde is niet bedoeld om kanker te voorkomen of te genezen, het is alleen bedoeld om de chemo of andere behandeling een ietsjes grotere kans op succes te geven en om het leven een klein beetje te rekken met een iets hogere kwaliteit (in theorie groeit de tumor een klein beetje langzamer en de hond mergelt wat langzamer uit. Verder niet).
Groetjes,
Kees
-
Muk
Ik heb een grote, zwarte hond, maar van teenkanker bij Newfoundlanders heb ik nog nooit gehoord. Dat wil niet zeggen dat het 100% niet voorkomt, maar het komt uiterst zelden tot niet voor (ik heb er nog nooit van gehoord bij een NF). Botkanker komt ook niet zoveel voor bij de Newfoundlander, al komt dat wel ietsje vaker voor dan teenkanker.
Hoe kom je er eigenlijk op? Het enige waar ik mij bij een grote hond druk om maak is een maagtorsie.
Mijn vorige hond had wel tumoren. Bij zijn anus en die zijn verwijderd. Hij werd ook gelijk gecastreerd om de tumorgroei te verminderen. Een taboe om erover te praten zie ik niet.
Oja, mijn vorige hond is overleden aan de gevolgen van een maagtorsie.
Iedere hond gaat dood en zal ook wel een keer ziek worden. Daar kun je je als eigenaar niet op voorbereiden. Maar je moet wel ongedwongen kunnen genieten van je hond, zonder je allemaal vreemde zorgen te maken.
Hoe kom je er eigenlijk op? Het enige waar ik mij bij een grote hond druk om maak is een maagtorsie.
Mijn vorige hond had wel tumoren. Bij zijn anus en die zijn verwijderd. Hij werd ook gelijk gecastreerd om de tumorgroei te verminderen. Een taboe om erover te praten zie ik niet.
Oja, mijn vorige hond is overleden aan de gevolgen van een maagtorsie.
Iedere hond gaat dood en zal ook wel een keer ziek worden. Daar kun je je als eigenaar niet op voorbereiden. Maar je moet wel ongedwongen kunnen genieten van je hond, zonder je allemaal vreemde zorgen te maken.
- Liesbeth
- Zeer actief
Ik heb niet de illusie dat kanker te voorkomen is. Je kan hooguit het risico erop verkleinen en door regelmatige controle op bultjes voorkomen dat (sommige vormen van) kanker een probleem wordt.
Teenkanker komt boven gemiddeld bij (vooral zwarte) Schnauzers voor, net zoals hypothyroïdie. Dat zal wel ergens in de lijn (gen) liggen
.
Mijn eerste Schnauzer is ook overleden aan kanker en ik had dat niet kunnen voorkomen. Het eerste en voornaamste symptoom was hoesten. AB tegen kennelhoest, nog een AB. Keelonderzoek etc etc. Uiteindelijk een foto genomen en toen was het duidelijk. Hij had 4 vrij grote tumoren in de borstkast, daardoor zat er geen orgaan meer op de normale plek en zijn luchtpijp lag in een bocht (oorzaak van het hoesten). Hij is net 8 jaar geworden.
Teenkanker komt boven gemiddeld bij (vooral zwarte) Schnauzers voor, net zoals hypothyroïdie. Dat zal wel ergens in de lijn (gen) liggen
Mijn eerste Schnauzer is ook overleden aan kanker en ik had dat niet kunnen voorkomen. Het eerste en voornaamste symptoom was hoesten. AB tegen kennelhoest, nog een AB. Keelonderzoek etc etc. Uiteindelijk een foto genomen en toen was het duidelijk. Hij had 4 vrij grote tumoren in de borstkast, daardoor zat er geen orgaan meer op de normale plek en zijn luchtpijp lag in een bocht (oorzaak van het hoesten). Hij is net 8 jaar geworden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Fizgig
- Zeer actief
Dankjewel! Die ga ik geld doneren.eefje+huig schreef:kijk eens of google eens op stichting ficca
- Fizgig
- Zeer actief
Dat is wat ik bedoel, dat is een lijst met dingen die je wel kunt doen, dankjewel. En over het dieet, je hebt voor mensen met kanker ook een dieet, het moerman dieet. Ik meen me te herinneren dat dat dieet gedeeltelijk op placebo effect werkt, weet het niet zeker, maar bij honden kun je natuurlijk niks bereiken met een placebo effect. Het is ook niet zo dat ik meteen naar de koelkast hol om te kijken welke dingen ze niet mogen, ik wil gewoon weten of het zin heeft om erover na te denken.Casey schreef:Ik snap ook niet zo goed waarom er niet over kanker bij honden gesproken mag worden, en naar mijn bescheiden mening zijn er best wel dingen die je kunt doen om de kans erop een beetje te verkleinen. Om r even snel een paar te noemen:
Groetjes,
Kees
- Fizgig
- Zeer actief
Omdat ik op animal planet hoorde dat 50% van alle honden met kanker te maken krijgt in zijn/haar leven. Vond ik best veel. Intussen heb ik al andere cijfers gehoord, 30%, 25%, dus ik denk dat het cijfer niet klopt, of in ieder geval voor Nederland niet. Ik maak me er niet in het bijzonder zorgen om, maar ja, ik word gezien als een paranoïde stresskip dus moet ik steeds verdedigen waarom ik erover wil praten. Hee, nu heb ik zelf ook zoiets van, vermoeiend. Maar we blijven lachen.Muk schreef:Hoe kom je er eigenlijk op? .
- Fizgig
- Zeer actief
Wat erg voor je zeg. Nee dat had je niet kunnen voorkomen. Ik heb wel gelezen dat het vaker gebeurt dat ze er pas laat achter komen door asymptomatische klachten of omdat ze denken aan een hardnekkige ontsteking. Mijn hond Ronja is vorig jaar overleden en bij haar dachten ze ook aan kennelhoest. Ik weet zeker dat het haar hart was, want ze overleed heel plotseling op de behandeltafel van de dierenarts, terwijl ze zo naar binnen liep. Als ik nu kennelhoest hoor, heb ik echt weer deja vu's, ook al weet ik dat het natuurlijk gewoon de griep voor honden is.Liesbeth schreef:Ik heb niet de illusie dat kanker te voorkomen is. Je kan hooguit het risico erop verkleinen en door regelmatige controle op bultjes voorkomen dat (sommige vormen van) kanker een probleem wordt.
Teenkanker komt boven gemiddeld bij (vooral zwarte) Schnauzers voor, net zoals hypothyroïdie. Dat zal wel ergens in de lijn (gen) liggen.
- Fizgig
- Zeer actief
http://www.ficca.nl/steun-ons/
Wilde die nog even kwijt, weet niet of dat mag. Maar dat vind ik ook een hele goeie om proberen kanker te voorkomen!
Wilde die nog even kwijt, weet niet of dat mag. Maar dat vind ik ook een hele goeie om proberen kanker te voorkomen!
-
AmberVeraart
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kaninchen dashond
Heb onze dwergschnauzer begin januari begin dit jaar in moeten slapen. Ze was 6. We dachten dat ze verkouden was, 2 zware antibioticakuren, toen hebben we met een camera laten kijken. Heel haar neus en keel zat vol moet zwarte troep, het was net een heel stug soort slijm, wat heel goed doorbloed was. Ze kon niet meer slapen want dan werd haar neus totaal geblokkeerd, was vreselijk om aan te zien.
Deze soort kanker kwam wel vaker voor bij katten vertelde de DA. Echt triest dat je zo je jonge sterke hond achter moet laten.
Kanker is niet te voorkomen. Bij schnauzers komt (naar mijn weten) kanker niet absurd vaak voor. Je kan wel alle voedingen geven die je wilt en op elk hoestje letten, als je een lot uit de loterij hebt, heb je gewoon dikke pech.
Deze soort kanker kwam wel vaker voor bij katten vertelde de DA. Echt triest dat je zo je jonge sterke hond achter moet laten.
Kanker is niet te voorkomen. Bij schnauzers komt (naar mijn weten) kanker niet absurd vaak voor. Je kan wel alle voedingen geven die je wilt en op elk hoestje letten, als je een lot uit de loterij hebt, heb je gewoon dikke pech.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat voorkom je dan met de laatste drie?Casey schreef:Ik snap ook niet zo goed waarom er niet over kanker bij honden gesproken mag worden, en naar mijn bescheiden mening zijn er best wel dingen die je kunt doen om de kans erop een beetje te verkleinen. Om r even snel een paar te noemen:
Daarmee voorkom je natuurlijk niet iedere vorm van kanker(...)
En waarom geef je niet meteen aan op welke kankersoorten bij vroege castratie meer kans is?
-
Wenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 4
Hier 3 van de 3 overleden aan kwaadaardige tumoren.
Labxgolden prostaatkanker, Boxer kanker in het hart en Boerboel anaalklierkanker.
Gezien ik nog 4 boxers heb lopen zal het nog wel een keer voorkomen vrees ik.
Labxgolden prostaatkanker, Boxer kanker in het hart en Boerboel anaalklierkanker.
Gezien ik nog 4 boxers heb lopen zal het nog wel een keer voorkomen vrees ik.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
-
Ik en Charlie
Mijn hond liep van de zomer op drie poten... Mocht niet aan zijn linker achterpootje zitten.
Toen naar de dierenarts geweest. Lichamelijk onderzoek wees niks uit. Pijnstillers en antibiotica meegekregen en het was weer over.
Korte tijd later begon het weer. Terug naar de dierenarts. Knie was dik en warm. Weer pijnstillers en antibiotica meegekregen.
De volgende dag een rontgenfoto laten maken. Daar was op te zien dat hij een stukje van zijn knie miste. Dierenarts had dit nog nooit gezien.
Foto's doorgestuurd naar een rontgenfoto specialist in Utrecht. Conclusie: cynoviaalcel sarcoom. Dierenarts vertelede mij dat er twee mogelijkheden waren:
- Linker achterpoot amputeren tot aan de heup
- Experimenteel laten bestralen in Utrecht
Ik wilde een biopt laten nemen, die koste echter veel geld en heb het niet gedaan. Ik heb veel voor Charlie over. Maar ik wist genoeg...
Allebei de opties waren voor Charlie niet haalbaar. Hij heeft nog een maand pijnstillers gehad en heeft daarna nergens geen last meer van gehad.
Tijdens een FSF aanval heeft hij er last van en na een veel te lange intensieve wandeling ook. Dus gewoon rekening mee houden.
En genieten van alle momenten!
Toen naar de dierenarts geweest. Lichamelijk onderzoek wees niks uit. Pijnstillers en antibiotica meegekregen en het was weer over.
Korte tijd later begon het weer. Terug naar de dierenarts. Knie was dik en warm. Weer pijnstillers en antibiotica meegekregen.
De volgende dag een rontgenfoto laten maken. Daar was op te zien dat hij een stukje van zijn knie miste. Dierenarts had dit nog nooit gezien.
Foto's doorgestuurd naar een rontgenfoto specialist in Utrecht. Conclusie: cynoviaalcel sarcoom. Dierenarts vertelede mij dat er twee mogelijkheden waren:
Ik wilde een biopt laten nemen, die koste echter veel geld en heb het niet gedaan. Ik heb veel voor Charlie over. Maar ik wist genoeg...
Allebei de opties waren voor Charlie niet haalbaar. Hij heeft nog een maand pijnstillers gehad en heeft daarna nergens geen last meer van gehad.
Tijdens een FSF aanval heeft hij er last van en na een veel te lange intensieve wandeling ook. Dus gewoon rekening mee houden.
- Fizgig
- Zeer actief
Maar als ik het goed begrijp, laat je het dus niet behandelen? Wat is een FSF aanval? En zal het dan niet gaan uitzaaien ed?Ik en Charlie schreef:Mijn hond liep van de zomer op drie poten... Mocht niet aan zijn linker achterpootje zitten.
- CKS
- Zeer actief
Dat je hond dood gaat aan een uitzaaiing die door tijdige behandeling of met een simpele vervolg-ingreep voorkomen had kunnen worden.dagmar88 schreef:Wat voorkom je dan met de laatste drie?
Wat bedoel je met vroeg castreren? 8 weken? Raad ik sowieso niet aan. Als ik zeg 'voor de eerste loopsheid' bedoel ik dus rond de tijd dat de teef bijna is uitgegroeid, zeg 7/8 maanden.En waarom geef je niet meteen aan op welke kankersoorten bij vroege castratie meer kans is?
En als je rond die leeftijd castreert valt het erg mee met die 'grotere' kans op andere soorten kanker. Het is vrij sprekend dat het 'artikel' van die griet die geen dierenarts is maar zogenaamd wel onderzoek gedaan heeft naar alle risico's nergens percentages vermeldt, denk je niet? Wel 'de kans op XXX is drie keer zo groot' maar drie keer niks is nog steeds niks en dat staat er dan weer niet bij. En ook nergens wordt onderscheid gemaakt tussen castratie op 8 weken of op 8 maanden.
Uitzondering is wellicht osteosarcoom bij daarvoor zeer gevoelige rassen dus vandaar dat ik bij de Rott zou adviseren iig 1 loopsheid af te wachten.
Maar goed hier werd allemaal niet om gevraagd, ik gaf gewoon antwoord op de vraag die gesteld werd en dat antwoord is naar mijn zuiverste geweten, gewoon correct.
Groetjes,
Kees
-
Ik en Charlie
FSF = Familiar Shar-Pei Fever. Shar-Pei koorts dus. Dat komt ineens opzetten. Er is geen verklaring voor te vinden.
Charlie laat ik niet behandelen. Hij loopt al sinds pup af aan met zijn pootje te sukkelen. In het begin dacht ik aan groeipijn.
Later had hij er niet veel last meer van. Amputatie vond ik een zware ingreep. En ik heb er heel goed en veel over nagedacht of hij het wel aankon.
Ik had pijnstillers meegekregen toen ik wist dat hij die tumor had. De pijnstillers waren op, en hij had nergens meer last van.
Dus dan zou ik een amputatie nogal onverantwoord vinden. Je haald niet zomaar een achterpoot eraf...
Experimenteel laten bestralen zou betekenen dat ik dus steeds met een zieke hond naar Utrecht moet rijden terwijl het bij dit type tumor niet
is aangetoond dat een bestraling helpt. Ik zou nog een biopt kunnen laten nemen en een rontgenfoto laten maken van zijn longen om te kijken
of het was uitgezaaid. Als ik nu naar hem kijk, dan gaat het erg goed met hem.
Charlie laat ik niet behandelen. Hij loopt al sinds pup af aan met zijn pootje te sukkelen. In het begin dacht ik aan groeipijn.
Later had hij er niet veel last meer van. Amputatie vond ik een zware ingreep. En ik heb er heel goed en veel over nagedacht of hij het wel aankon.
Ik had pijnstillers meegekregen toen ik wist dat hij die tumor had. De pijnstillers waren op, en hij had nergens meer last van.
Dus dan zou ik een amputatie nogal onverantwoord vinden. Je haald niet zomaar een achterpoot eraf...
Experimenteel laten bestralen zou betekenen dat ik dus steeds met een zieke hond naar Utrecht moet rijden terwijl het bij dit type tumor niet
is aangetoond dat een bestraling helpt. Ik zou nog een biopt kunnen laten nemen en een rontgenfoto laten maken van zijn longen om te kijken
of het was uitgezaaid. Als ik nu naar hem kijk, dan gaat het erg goed met hem.